Gå til innhold
Hundesonen.no

Tull og tøys når hun er alene

12345

Recommended Posts

Vi må alltid ta kaisa opp i buret når vi skal gå, hun finner alltid på tull og tøys når vi

ikke er der, fks. hvis vi skal do så kommer jeg inn i stuen igjen og hun står på boret med noe i munnen.

Kan jeg gjøre noe med dette, eller vil det bli helt umulig ?

Hun er jo bare i stuen, men uansett hun finner på noe da og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Gleder meg til Aynï kommer i den alderen! :P Jepp, cairn terriere kan finne på litt tull og tøys iblandt, spesielt i den alderen kanskje. Hva med å rydde bort ting som står på bordet når dere går ut? Eller stenge av deler av huset som ikke er så valpe/unghund-sikkert som andre deler? Det beste er jo om hun lærer seg å være alene løs i stuen nå uten å gjøre noe tull, det blir sikkert ikke så mye enklere selv om hun blir eldre. Hun lærer jo ingenting av å være i bur liksom.. Hun lærer ikke å ikke bry seg om spennende ting på bordet når hun ikke har tilgang til det. Blir som å si at en unge lærer å ikke bry seg om morsomme leker i lekebutikken og aldri ta med ungen til en lekebutikk. De lærer jo aldri å oppføre seg da, hvis du skjønner?

Men hvis dere bare skal småting, kan dere jo også ta henne med dere i stedet for å ha henne i buret hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var min hund også :) Når vi bare hadde vært ute i 10 minutter å snakket med naboen, kommer vi hjem og soffaen er ødelagt :) rampegutt.

Men det gikk over med alderen. + at vi brukte en spray, som sprayes på de mest "utsatte" tingene. Den gjør at hunden mister appetitten på tingene, fordi de lukter/smaker ekkelt. Men den gir ingen flekker og er veldig god :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Gleder meg til Aynï kommer i den alderen! :) Jepp, cairn terriere kan finne på litt tull og tøys iblandt, spesielt i den alderen kanskje. Hva med å rydde bort ting som står på bordet når dere går ut? Eller stenge av deler av huset som ikke er så valpe/unghund-sikkert som andre deler? Det beste er jo om hun lærer seg å være alene løs i stuen nå uten å gjøre noe tull, det blir sikkert ikke så mye enklere selv om hun blir eldre. Hun lærer jo ingenting av å være i bur liksom.. Hun lærer ikke å ikke bry seg om spennende ting på bordet når hun ikke har tilgang til det. Blir som å si at en unge lærer å ikke bry seg om morsomme leker i lekebutikken og aldri ta med ungen til en lekebutikk. De lærer jo aldri å oppføre seg da, hvis du skjønner?

Men hvis dere bare skal småting, kan dere jo også ta henne med dere i stedet for å ha henne i buret hele tiden?

sign :)

I tillegg til det kan du legge frem lekene hennes når dere går ut, evt et lite godbitsøk i stuen så hun har noe å bedrive når dere er borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...