Gå til innhold
Hundesonen.no

American Bully

bulle123

Recommended Posts

uff jeg må ha en merkelig smak. men noen av de pit. der synets jeg ikke så så aller verst ut da :rolleyes: syntes flere av dem så direkte flotte ut :) hvis man bare ser på utseende og ikke tenker de helsemessige siden av saken. Men feks. eng. bulldog er jo ikke så langt unna dette da i kroppen feks... kanskje ikke så tung, men den har jo den flattrykkte nesa istedenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva poenget med denne tråden var, men men... I'll chime in.

Dette er en rase som heter American Bully som ble etablert på midten av '90 tallet.

Det er en sannhet med visse modifikasjoner at "rasen" ble etablert på midten av nittitallet, man kan vel knapt si at "rasen" er etablert nå. Det er sant at Dave Wilson ved Razors Edge Pit Bulls begynte å ekstremavle på UKC Pit Bulls og AKC Amstaffs, og det er debatt om hvorvidt han blandet inn andre raser eller ikke. Noen sier ja, noen sier nei. Han selv sier vel litt av begge deler.

Det er derimot ingen tvil om at mange andre oppdrettere av American Bully har blandet inn ymse forskjellige raser, og det er også disse hundene som registreres i American Bully Kennel Club ( :rolleyes: ).

Forøvrig er American Bully et navn som har dukket opp først i senere tid. Før, og i stor grad enda, har "rasen" blitt feilaktig (!) kalt for Amerikansk Pit Bull Terrier, til Pit Bull entusiastenes store frustrasjon.

Denne har oppstått som en blandig av Amerikansk Pit bull og Amstaff men det ser jo uten tvil ut til at det er blandet inn bulldog.

I mange av "linjene" i denne "rasen" er det blandet inn mye mer enn bare Engelsk Bulldog. Mange av hundene har helt klare trekk til DDB, Nappe og andre mastiffer. Amerikansk Bulldog er heller ikke ukjent.

Det er for meg åpenbart at hunder går ikke fra å være typisk 25-30 kilo til å bli rundt 50, på relativt få generasjoner uten å blande inn noe annet snusk.

Personlig har jeg ikke mye til overs for denne bølgen av American Bullys. De er hovedsaklig avlet for stor størrelse, farge (helst blå), bredde og enormt hode. Det er i min mening lite funksjonelt, og jeg ser ikke annet enn at disse hundene er avlet spesifikt som statussymbol. Det er jo interessant å se hvordan de markedsføres.

American Bully er 99% tøys, med en liten prosent integritet inni der som dessverre forsvinner i smørja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...