Gå til innhold
Hundesonen.no

Problematisk tur


vima2k

Recommended Posts

Heisann alle der ute :P

Jeg har et lite problem me min hund Zita, min Dverg BC.

Hun er en UUUUmulius på tur. Det er faktisk dager der jeg gruer meg til å gå på tur me hun

fordi hun hiver seg eter biler, Hun er aggresiv mot hester, sauer og kuer, og Hun klarer ike å gå rolig i båndet.

Hun er også litt rett/agresiv mot folk med caps og politi (folk me uniform).

Hun er enda værre når det kommer biler i nærheten, hun

trenger bare å høre en bil motor lyd, å hun leger seg ned, og venter. jeg bruker å gå rolig og senke skuldrene

når bilen passerer, men det ender me at hun biter meg i låret (AUUU!) så nå har jeg begynt å løfte hun op når bilene kommer.

meeen det er lit problematisk når jeg komer til byen, kan liksom ikke løfte henne op vær gang det kommer biler. :(:rolleyes:

hehe..

Jeg har så lyst å få hun til å gå kjempe Bra når jeg får den nye valpen i hus, ( september-oktober 08)

Så det jeg trenger hjelp til er vel:

Hvordan få henne til å gå fint?

vordan få henne til å slutte å gjete på biler?

vordan prøve å få hene til å slute me aggrisiviteten til andre store dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :( det har jeg ikke..

Kopierer bare jeg :P

Ja, kes den og linkene som folk har lagt ut, så kan du heller spørre hvis du fremdeles er usikker. Vi er mange med liknende erfaringer og vi har løst problemene på ulikt vis. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan du vil løse det, avhenger jo av HVA som forårsaker dette - om det er redsel/frykt som gjør at hun prøver å jage vekk det skumle, eller om det er at hun prøver å gjete og girer seg hemningsløst opp så hun begynner å bite på deg også når hun blir hindret i det, det som kalles overslagshandling. Aner ikke hva "dverg border collie" er, men du skriver på hjemmesiden at hun er "ganske nervøs". Men det blir jo reinspikka gjetting, når det er så lite beskrevet :)

Er det det første, så gjelder det å trå varsomt; er det ikke ren frykt så har du kanskje litt ulike måter du kan gjøre det på. Mange mer "tradisjonelle" metoder kan mislykkes litt på det første, mens det kan funke på andre årsakssammenhenger.

Du skriver "aggressiv", og da tenker vi ofte på en hund som er så sint eller har så lyst til å gjøre det, at den angriper - og ønsker å gå på, mens en mer redd/fryktaggressiv hund egentlig "bare" prøver å jage bort det som er skummelt. Hvordan man tenker på det, har ofte litt sammenheng med hvordan man ender opp med å behandle hundens problem - synes man den er "aggressiv" og kunne la være, har man kanskje lettere for å si fra mer, enn om man innser at den helst av alt vil slippe enhver konfrontasjon - men tror den "må" for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ettersom hunden din er en dverg: Har du sjekket den for evt sykdom?

Dvergvekst hos hund fører ofte med seg sykdom som kan være plagsom for hunden og dermed virke inn på det mentale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hver gang den drar i båndet, skal du stoppe opp helt til den ikke drar mer. så roser du den og prøver å gå videre. Dette skal gjentas helt til hunden skjønner at den ikke skal dra :)

Men som sagt, det kan også være redsel, i og med at den løper etter biler, kuer osv.

La den "hilse" på kuene, og se om hva som er årsaken til dette. Kanskje den bare er nysgjerrig, eller redd.

En ide jeg om at når bilene kommer, kan du ha en godbit tilgjengelig, og kreve hundens oppmerksomhet slik at den "glemmer" at bilen er der. En annen ide er at du tar hunden på andre siden av deg enn der bilen er. Da kan den føle seg tryggere.

Lykke til (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang den drar i båndet, skal du stoppe opp helt til den ikke drar mer. så roser du den og prøver å gå videre. Dette skal gjentas helt til hunden skjønner at den ikke skal dra :)

Men som sagt, det kan også være redsel, i og med at den løper etter biler, kuer osv.

La den "hilse" på kuene, og se om hva som er årsaken til dette. Kanskje den bare er nysgjerrig, eller redd.

En ide jeg om at når bilene kommer, kan du ha en godbit tilgjengelig, og kreve hundens oppmerksomhet slik at den "glemmer" at bilen er der. En annen ide er at du tar hunden på andre siden av deg enn der bilen er. Da kan den føle seg tryggere.

Lykke til (:

Woups: ikke løper etter biler, kuer osv. Men hvis den er aggressiv og angriper de og du har hunden din tett intill kroppen for så å prøve å stanse det, skal du gå et skritt unna slik at den blir alene. Da føler den seg utrygg og vil slutte med det agressive.

Jeg hadde en hund som var aggressiv mot mennesker. Noe som var utrolig vanskelig. Men det du kan gjøre, hvis du møter kuer, hester og sauer kan du som sagt gå med hunden din ved siden av deg, på andre siden enn der det andre dyret er. Også kan du få hundens oppmerksomhet ved å holde en godbit forann snuten på den, mens du går forbi dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...