Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye tåler en stakkars valpelabb?

hybris

Recommended Posts

Skrevet

Valpen vår er verdensmester i å løpe i beina på oss, og selv om vi gjør vårt beste for å følge med, har vi klart å tråkke henne på labben så hun har hylt høyt en tre-fire ganger, siste gangen gikk det såpass hardt utover ene baklabben at hun haltet bortover uten å ha labben i bakken og gikk og la seg i buret sitt. Vi lokket henne ut og undersøkte labben, og slapp henne så ned igjen, og da gikk hun relativt fint på den, men virket litt stiv i gangen.

Regner med at hun hadde ynket seg / gått rart hvis hun hadde klart å brekke noe? Vi kan bevege alle ledd i labber og bein uten at hun reagerer eller ynker seg.

Får jo helt vondt i hjertet når det skjer :lol: men valper tåler kanskje mer enn man tror..

Skrevet
Valpen vår er verdensmester i å løpe i beina på oss, og selv om vi gjør vårt beste for å følge med, har vi klart å tråkke henne på labben så hun har hylt høyt en tre-fire ganger, siste gangen gikk det såpass hardt utover ene baklabben at hun haltet bortover uten å ha labben i bakken og gikk og la seg i buret sitt. Vi lokket henne ut og undersøkte labben, og slapp henne så ned igjen, og da gikk hun relativt fint på den, men virket litt stiv i gangen.

Regner med at hun hadde ynket seg / gått rart hvis hun hadde klart å brekke noe? Vi kan bevege alle ledd i labber og bein uten at hun reagerer eller ynker seg.

Får jo helt vondt i hjertet når det skjer :lol: men valper tåler kanskje mer enn man tror..

Ja, de tåler mer enn det man tror.

Du er ikke alene om å tråkke på valpen. Når mine var små, ble også de tråkket på :P

Men det er ikke lett å la vær når de løper mellom bena i tide og utide.

Hva slags rase har du/dere?

Skrevet

Små raser tåler mindre enn store, og norfolk terriere er jo ikke de største sakene akkurat.. Det er veldig små bein i potene, og selv på voksne hunder kan man skade de ved å tråkke på de. Men det skal sies at terriere (og spesielt norfolk og lignende typer) er hardføre hunder som tåler en trøkk, og noen lærer seg også til å hyle for "den minste ting". Dog bør dere selvsagt ta det alvorlig at valpen hyler, men som sagt; noen hyler bare man later som man tråkker på, fordi de har lært seg at det er effektivt siden dere da fjerner dere. Noen hunder lærer seg også å halte, men jeg ville nok tatt halting på en så ung valp ganske alvorlig. Små bein KAN ha fått en skade, eller "bare" en forstuing. Kjipt å måtte gå til veterinær og røntge i tide og utide, så kanskje store tøfler eller annet mykt fottøy kan være en idè? (Spesielt i denne sommervarmen...)

Skrevet

Hvalpe tåler som regel mere end man tror, ligesom menneskebarn, har hvalpe bløde knogler, men selvfølgelig skal man altid lige checke op på dem, hvis haltningen ikke er gået over i løbet af 15-30 minutter og den siger miv ved beføling, så ville jeg nok hvis det var mig, tage den til en checkup hos dyrlægen.

Skrevet

de tåler MYE :lol: Jeg har selv tråkket på små valpepoter, og disse valpene havært under et kilo, og potene på størrelse med en 50øring :P stakkars små! Litt trøst så hopper de lykkelige bortover veen igjen :P Du merker hvis det går galt, som oftest hyler de mer av sjokk og for å varsle, enn av smerten :P og seff for å få trøst av mamma og pappa..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...