Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp en hund i nød!

shatique

Recommended Posts

Bare etterlyser at dere er ærlige jeg - hvis hundevelferd hadde vært poenget hadde det vel vært mer hensiktsmessig å hente en av de hundene Marte måtte avlive heller enn en fra Spania siden disse blir "adoptert momentant". Eller?

Selvfølgelig er det fryktelig trist at friske hunder blir avlivet fordi ingen vil ha dem. Men hvorfor det er mer hensiktsmessig å redde den ene hunden framfor den andre, nei det fatter jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Selvfølgelig er det fryktelig trist at friske hunder blir avlivet fordi ingen vil ha dem. Men hvorfor det er mer hensiktsmessig å redde den ene hunden framfor den andre, nei det fatter jeg ikke.

Hvis det nå er slik at disse spanske hundene blir adoptert momentant som Cujo påstår, så er det vel ikke mangel på folk som vil hjelpe disse. Samtidig er det tydeligvis mangel på folk som vil adoptere hunder fra norske omplasserinssentre - de eksporteres ikke til utlandet såvidt meg bekjent. Norske omplasseringshunder er tydeligvis da mindre ønsket enn spanske - hvorfor? Hvis man "bare" ønsker å hjelpe en hund, hvorfor hjelper man da ikke heller den som står i fare for å bli avlivet heller enn en som blir adoptert momentant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske omplasseringshunder er tydeligvis da mindre ønsket enn spanske - hvorfor?

Fordi galgoen man redder fra den kulturelle spanskesyken napper langt mer i hjerterota, enn den gjengse bordercollieblandingen på 18 mnder i allergihjemmet på Notodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erkjenner enhvers rett til å ha andre meninger en meg, men å på en slik måte nærmest si at vi er idioter(godt pakket inn med dog..)viser tydelig din respekt for de som er uenige med deg :icon_redface:

Veeeldig godt pakket inn, spør du meg! :rolleyes:

Så når det er sagt er alle rescue sentre like?ingen gjør noe for å hjelpe hundene?alle vanskjøtter dem?

Jeg har ikke sagt at RESCUESENTERET vanskjøttet eller vanskjøtter hunder ...? Hvor tar du det fra???

Er du da også imot de som adopterer barn fra disse landene?

You figure it out...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var du som tok opp barn,og i den spørsmålsstillingen vi har i denne tråden har du vel evnen til å se hvor upassende den delen av innlegget er.

Mulig jeg misforsto innlegget ditt om senteret du hadde besøkt i England( hvor du nevnte hunder som ikke hadde det så bra) kammen du hadde kjøpt etc..Innlegget ditt kom også rett etter at noen sa jeg burde ta en tur til senterene jeg støttet.

Kombiner det med den relativ negative holdningen til slike sentre så var jeg nok litt forutintatt.

og her er hovedproblemet mitt med forumer,at det er lett å misforstå hverandre.

Når det gjelder at spanske hunder blir adoptert oftere hvor feil eller riktig man en synes det er, så tror jeg også de som ordner dette er flinkere til å markedsføre seg. Fælt,men sant.

Som sagt,da jeg bestemte meg for å få en hund til,valge jeg den spanske fordi jeg falt for den. enkelt og greit.

MEN de er flinkere til å profilere seg i media,og trekker da til seg de som kun vil ha en "reddet"hund som status symbol.

Det er ikke det. En hund er like mye verdt som den neste,uansett rase og nasjonalitet.

Og nå tror jeg det holder her, vi kommer ikke lenger i denne diskusjonen nå tror jeg, la oss bare være enige i en ting: vi er alle glad i hunder :icon_redface:

Det er bare på enkelte områder vi er uenige,og før dette blir for usaklig tror jeg at jeg sier meg ferdig med denne tråden.

Men selvfølgelig...hvis dere vil fortsette siifra,svarer jeg :D

*Fikset quoten, og slo sammen dobbelpost. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hello,

I have been reading a very interesting discussion on your forum about adopting or not adopting "foreign dogs", mostly from Spain. Forgive me for writing in English, I can read Norwegian although probably I don't understand everything but I cannot write.

I am a voluntary with an organisation saving abandoned animals in Portugal. I am not Portuguese. I am Polish by nationality but I have lived in 9 countries, Sweden included (and 3 months in Norway) so I am kind of ... European. I came to Portugal, my first south-European country and ..... you just have no idea. So many abandonded dogs on the street. Sick dogs abandoned at the door of the kennel because the owners don't want to pay the vet costs. Puppies found in garbage bins. Young dogs abandoned in masses before holiday period. Look, they are not "my" dogs, they are Portuguese and I am not, but does the nationality matter? They are dogs in need! I don't know how long I will stay in Portugal, but as long as I am here, I will be helping.

I met a group of brave and selfless people that had started a private association 5 years ago. They have their own kennel and an agreement with the municipality that no dogs will be killed in the area but handed to them. In other municipalities dogs are killed if they have stayed in the municipal kennel for two long. Here, this organisation kind of replaced the municipal kennel. They have the dogs vaccinated, sick dogs treated and they try to find new homes for dogs.

I joined them and help them as much as I can.

A few dogs have been adopted in Holland and in Sweden. It is a chance for them. Normally we receive every week more dogs than we adopt. The Dutch partner association is sending us food too. So of course I am happy that in some countries, where the problem of abandoned dogs is not as serious, there is a will to adopt dogs from the south of Europe. And I am looking for such possibilities in Norway but I need a partner organisation there. Maybe you would have some suggestions?

But I agree that it is not enough. It is not our aim to overpopulate Norway with dogs while ours continue to breed!

What we are trying to do here is to change the mentality of people to implement more respect for animals, to responsibilise them not to abandon dogs and to stop the overpopulation.

First, we have a project in schools of the municipality: to go during the class, talk with the kinds, sensibilise them and read with them a "Journal of a Dog" that is "written" by a puppy and his family loves him when he is a puppy but then he grows too big, he eats to much, he destroys shoes and they close him a little kennel, then they abandon him on the road and he dies.... Kids feel touched and maybe some will not do it because this is such a true story...

Then, all dogs that are adopted from us have a chip. It is not obligatory in Portugal to have chips on dogs but ours have. Like this the new owners may not abandon them that easily. But if they do, the chip is registered on the name of the Association so in the worst case scenario, this dog will come back to us.

Third, all females adopted from us are sterilised. Some males are castrated. If female puppies are adopted, the new owners have to promise to have them sterilised when the time comes. We keep in touch with all the new owners. And if they cannot afford the sterilisation, we pay part of the costs. And the vets also give us reduced prices.

The Association managed to convince the mayor of the municipality to start a construction of a new kennel which would include a house for veterinary treatments. Then our idea is to invite young vets from abroad as voluntaries. We offer them accommodation in one of our homes and food and they would do for free sterilisations of females - not only those in the kennels but for people who would like to come and ask for it.

So far we are paying all the vets costs and even if they give us good prices, we owe 3 vet clinics now 6000 euros. But we are not sitting and waiting. Of course we are looking for donations but we are also organising a beach charity festival on 19th of June with concerts and games and we hope that the proceeds will cover the debts with the vets.

I think we are doing our best and the direction is right. But it will take time.

If you would like to see the page of the Association, it is www.bianca.pt

It is in Portuguese, but for example you can click on "casos urgentes" to see the dogs that we would like to have adopted soon.

Then, we also have two blogs, one in Portuguese: http://biancaassociacao.blogspot.com

and the other in English: http://bianca-pet-rescue-adoption.blogspot.com

You can also write to me at: gosia_nesterowicz@yahoo.com

I don't really expect that someone will write to me and say: yes, I want the Lobito or Petra, how can he/she come to Norway. But maybe someone would like to help. Any help is good. We need medications for animals, food, blankets, leashes. And of course we need money. To become a "member" we ask for 30 euro a year. It is not much, but in a poor country like Portugal, you cannot ask for more.... Maybe someone in Norway would like to contribute...

I am really grateful to those who managed to read until the end!

All the best,

Gosia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...