Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp en hund i nød!


shatique

Recommended Posts

Nei, men Mari idylliserte gatehundenes liv hun hadde sett. Jeg ville bare nyansere det litt.

Tull, jeg idylliserte ingenting. Jeg bare påpekte at det er ingen automatikk i at gatehunder har det så fryktelig ille. At livskvalitet er et relativt begrep, at hunder er tilpasningsdyktige, og at vi har det med å måle deres lykke utifra våre egne sofahunder og hva de får. Det er en nyansering rundt svart/hvitt holdningen om "heldige våre, stakkars de".

Jeg har sett begge sider av skalaen, både ute og her hjemme.

Dessuten fatter jeg ikke at dere som bruker titusenvis av kroner på rasehunder og rasehundimport, kan skrike over dere av at noen andre velger å importere en hund, selvom det ikke er for å "redde" rasen men for å redde hunden.

Noe skriking har jeg ikke sett? Har ro nok i rumpa til å skrive med et lavt lydnivå jeg. Det er ikke skriking bare fordi noen er uenige med deg. :wub:

Jeg har ingen problem med å betale ti tusen kroner for å støtte god avl. Det er en investering både for meg, og også for rasene jeg er glad i slik at de kan fortsette å utvikle seg. Disse oppdretterne har hovedfokus på sunne og friske hunder, med godt gemytt, egenskaper som er relativt forutsigbare, og individer som har de beste forutsetninger for å bli gode hundesamfunnsborgere. Oppdrettere som i tillegg respekterer den innsatsen som ble gjort fra starten av for å avle fram hunder til en funksjon, historien bak de, og har avlsrogram for å bevare nettopp dette. Jeg ønsker å støtte slike tiltak, for jeg tror det lønner seg i lengden.

Slike avlsprogram koster penger, men de er nødvendige for å bevare de individuelle rasene vi har slik at vi på best mulig måte kan sørge for at riktige hunder kommer til riktige eiere.

Det er nettopp slike oppdrettere som har lagt blod svette og tårer i å skape de rasehundene, og som jobber for å ta vare på de, som har resultert i at jeg og du kan nyte de hundene vi er så heldig å dele livet vårt med i dag. De velger de beste individene til avl, noe som forhåpentligvis fører til enda bedre avkom. Det er disse avlsprogrammene jeg ønsker å støtte med mine penger, og jeg velger dem med omhu. Jeg ønsker ikke å støtte under den romantiske og idealistiske tanken om å "redde" en hund, mens man samtidig til en viss grad maskerer akkurat de problemstillinger som har ført til at vi trenger å "redde" de fra børjan av. Det er brannslukking i min mening.

Jeg har ingen problem med å støtte tiltak for å redusere overpopulasjonspromlematikk både her hjemme og i andre land. Men jeg ønsker at mine penger skal gå til effektive tiltak som forsøker å løse problemene, ikke symptomene. Ressursene blir ikke brukt på mest fruktbart vis ved masseeksport, hvor man til slutt får en slags vannmølle som holder hele greia gående.

Vi trenger langsiktige løsninger, ved f.eks kasteringstiltak, fadderordninger og hardnakket informasjonsarbeid. Man "kaster" altså bort masse penger på enkeltindivider som kunne blitt brukt til langt mer effektive løsninger for å "redde" mange flere.

Ja, du kan sikkert si at min tankegang også er romantisk og ideologisk, jeg mener alikevel at mine bein er plantet på jorda. Forskjellen er at om mange nok hadde tenkt som meg, så hadde det bidratt til å redusere overpopulasjonsproblematikk på lang sikt.

Igjen, for meg handler det om det store bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Her fikk vi hjelp. Hadde aldri tenkt å legge det ut på sonen, men nå føler jeg at "småjentene" trenger litt støtte.

Har ingenting i mot rasehunder verken herfra eller derfra, jeg. Det er ikke det denne tråden handler om, men det ble litt fristende å påpeke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tenker forskjellig. Jeg velger heller å gi et dyr som lider mye en sjanse i livet. Å donere penger er ikka alltid løsning på problemet. Noen dyr trenger hjelp til operasjoner osv,det er det donasjonene går til.

Nei, donasjonene går også til å drive masseeksport for å tilfredstille din samvittighet og følelsen av å gjøre noe godt. Dine 4500 kroner rekker ikke til å sende en hund til Norge med alt det innebærer fra start til slutt. Dermed går også deler av donasjonene som skulle vært brukt til ting som operasjoner og langsiktige tiltak, til en eksportmentalitet som aldeles ikke er langsiktig. Og i verste fall bidrar til det helt motsatte.

At andre velger å ta det valget å gi det hjemmet til noen som ternger det mest er vårt valg.

Hvorfor trenger disse hundene det mere enn de tre friske norske hundene som Marthe måtte avlive fordi det ikke fantes hjem til de?

Men det finnes faktisk mennesker som bryr seg mere enn det du gjør om problemene som finnes i verden,som ikke snur ryggen til å tror det ordner seg av seg selv.

Det er andre gang jeg sier det, men det er på tide at su hopper ned fra pidestallen du har satt deg selv på.

Å insinuere at Akela er mindre glad i dyr, mindre engasjert i dyrevelferd, og/eller ofrer mindre ressurser enn deg er fryktelig arrogant, og har ingen rot i virkeligheten bare fordi du sier det høyt.

Du er ikke noe bedre enn oss fordi du velger å bruke ressurser på å importere en gatehund, enn oss som velger å investere penger i langsiktige avlsstrategier.

Bruk heller skiten på de som faktisk er så uengnede hundeeiere om er de som faktisk omplasserer dyrene sine.

Og akkurat det er et av poengene mine! De ressursene som ble brukt på å få din hund inn til landet kunne blitt brukt til informasjonsarbeid for å forhindre og redusere overpopulasjonen. Men det er vel bare "skit"?

Det blir helt feil,du bruker krefter på feil ende her,bortkatset tid spør du meg.

Og jeg kan argumentere for at du bruker penger på feil ende ved å fokusere på enkeltindivider og ikke det store bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså dere med null erfaring fra omplasserte blandingshunder som sitter på all kompetanse på hvor pengene til de som kanskje kan tenke seg en hund "som ingen vil ha" bør plasseres? Det kan jo hende at dere har. Hva vet jeg? Men det er klart, det er jo kvinnelige tispeeiere som er de mest uansvarlige, så skal de først være det, kan de være det på norsk.... Er det rart jeg kastrerte hannen min, jeg har jo tispe også. Omplassert sådan.

Heh? Er det kvinnelige tispeeiere som er de mest uansvarlige? Hvor får du det fra?

Jeg har forøvrig hatt både omplassert og blandingshund, dog ikke i en og samme hund. Kan jeg uttale meg sånn halvveis uten at du tar det skrekkelig personlig da, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder i Norge er resultatet av hundene til dyktige, ansvarlige eiere som passer på hundene sine, og som likevel klarer å tjuvparre seg - og hvor mange av disse uønskede blandingshvalpene har hatt mødre (merk mødre...) som har tilhørt idioter som ikke klarer verken å passe hunden eller gi den en abortsprøyte etter at den har vært borte i noen dager?

Vil disse idiotene evne å bruke penger på å få tispen sin kastrert? Eller skal ansvarlige hannhundeiere "for sikkerhets skyld" massekastrere alle hannhundene sine, i tilfelle en idioteiers tispe skulle stikke innom?

Dette argumentet er vel bortimot det dummeste jeg har hørt for kastrering i alle årene jeg har vært innom slike forum som dette... :rolleyes:

*klippet*

Heh? Er det kvinnelige tispeeiere som er de mest uansvarlige? Hvor får du det fra?

Jeg har forøvrig hatt både omplassert og blandingshund, dog ikke i en og samme hund. Kan jeg uttale meg sånn halvveis uten at du tar det skrekkelig personlig da, mon tro?

Nei, det var visst ikke eieren, men tispa det var snakk om... ops :wub: Tar alt som jeg føler angår meg personlig, jeg. Denne tråden har jeg jo strengt tatt ikke noe med i det hele tatt, men blander meg med liv og lyst! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, donasjonene går også til å drive masseeksport for å tilfredstille din samvittighet og følelsen av å gjøre noe godt. Dine 4500 kroner rekker ikke til å sende en hund til Norge med alt det innebærer fra start til slutt. Dermed går også deler av donasjonene som skulle vært brukt til ting som operasjoner og langsiktige tiltak, til en eksportmentalitet som aldeles ikke er langsiktig. Og i verste fall bidrar til det helt motsatte.

Tilfredstille min samvittighet?? Hva vet du om det? Herrgud synes uttalelsene dine går over en grense. Jeg bryr meg om alle dyr som har det vondt og jeg har engaskjert meg i mange saker. Om de så er i norge eller andre land. Jeg snur da ikke ryggen til for å hjelpe noen. Jeg synes at dyr som har hatt et tøffere liv er høyere opp på hjelpestigen hos meg. Fordi dem trenger det så sårt mere. Om du så aldri tenker på å ta til deg en omplassert hund,så ikke sitt å kritiser de som velger å gjøre det. Slike omplasserings bedrifter får nesten aldri hjelp økonomisk av statelig støtte. Så å sitte å bruke ressursene dine på å diskutere om at syden steder skal kastrere dyrene osv. er bortkastet. Fordi det kommer aldri i livet til å skje. Tviler på at andre land bruker penger av sitt statsbudskjedd på å kastrere gatedyr. Dem gir blanke ****. Kun en bitteliten del av befolkningen,faktisk bryr seg om dyr i nød. Å den er liten den. Virker som du KUN bryr seg om hva som skjer her innenlands. Men i disse andre landene er det mye mere dyreplageri,det er den jeg prøver å bekjempe. Ikke å sette fokusen på tråden jeg startet på kastrering.

Hvorfor trenger disse hundene det mere enn de tre friske norske hundene som Marthe måtte avlive fordi det ikke fantes hjem til de?

Det er andre gang jeg sier det, men det er på tide at su hopper ned fra pidestallen du har satt deg selv på.

FORDI spania har en kultur som driver med dyreplageri,slik er det ikke i Norge og det er få saker som i det hele tatt kan sammenligned med det antallet det er der nede. Sitter desverre ikke på noen pidestall slik du har intrykk av. Latterlig uttaelse fra deg.

Å insinuere at Akela er mindre glad i dyr, mindre engasjert i dyrevelferd, og/eller ofrer mindre ressurser enn deg er fryktelig arrogant, og har ingen rot i virkeligheten bare fordi du sier det høyt.

Du er ikke noe bedre enn oss fordi du velger å bruke ressurser på å importere en gatehund, enn oss som velger å investere penger i langsiktige avlsstrategier.

Jeg insisterer ikke på noen som helst,hun satt jo å skrev selv hva henne brydde seg om og ikke. Det er hennes ord som jeg bare kommenterte. IKKE MINE! Jeg har aldri heller sagt at jeg er bedre enn noen på noen som helst måte. Jeg ser at det er mange forskjellige meninger og mennesker her... men jeg har noen andre synspunkter ennd e fleste. Men å hjelpe en hund er bedre enn å sitet å prate med ikke å få noe som helst gjordt. Det vil betyr all verden for den ene hunden. Enn å sitte her å klage på de som gjør noe uten å gjøre en deam skit selv. Tror du at du vil komme så langt med diskusjon framfor handlinger???? Tror neppe jeg...

Og akkurat det er et av poengene mine! De ressursene som ble brukt på å få din hund inn til landet kunne blitt brukt til informasjonsarbeid for å forhindre og redusere overpopulasjonen. Men det er vel bare "skit"?

Så du mener at jeg da ikke burde få åpnet hjemmet mitt for noen som trenger det når jeg selv har ønske om et nytt medlem her hjemme. Om jeg så bruker pengene mine på å faktisk få hunden hit så jeg kan bedre livet resten av denns liv på å gi den det somd en faktisk fortjener. Om jeg velger hva jeg skal bruke pengene mine på så er det KUN MIN BISNISS,overhode ikke din. Bruker de ikke unødig i det hele tatt,når det kun er et engagasbeløp. Når andre her til lands betaler omplasseringsgebyrer da de overtar hunder da også.. Så mener du liksom det er helt greit.. Det blir jo akkuratt for det samme.

Og jeg kan argumentere for at du bruker penger på feil ende ved å fokusere på enkeltindivider og ikke det store bildet.

Så om jeg skulle begynnt å sagt at du som kjøper hund skulel heller brukt penger på å kjøpe deg ompalsserings hund,du bruker jo pengene dine helt feil du også. Kaste bort titallts beløp på valp når det er såååå mange omplasserings hunder over HELE VERDEN!

Om man ikke fokuserer på enkeltindivider,får man ikke gjordt noe som helst med det store bildet. Jeg vil gjøre verden bedre for den ene hunden framfor å sitte å prate pjatt uten å gjøre en deam ting med saken selv..... ORD ELLER HANDLINGER??? jeg velger handlinger,får gjordt mye mye mere for de som trenger det med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste forsøk. Ida har i det minste forstått argumentene, og det gjenstår å se om du gjør det samme.

Tilfredstille min samvittighet??

Jeg skal "redde" fra en grusom skjebne. Det er dyreplageri, de har det så tøft. De trenger det så sårt. Jeg føler meg bedre fordi jeg har reddet enlidende sjel. Det får meg til å føle deg bedre enn om meg hadde reddet en hund her i Norge. De har det så mye verre. Jeg gjør en veldedig handling. Jeg redder, jeg redder, jeg redder...

Om ikke alt dette er motivert fra et emosjonelt plan, så vet jammen ikke jeg...

Men så er det en gang sånn at alt hundehold er egoisme, selv om du tror det er "for the greater good".

Slike omplasserings bedrifter får nesten aldri hjelp økonomisk av statelig støtte.

Jeg sa vel tidligere at donasjonene kommer fra hardtarbeidende og godmente mennesker som deg, gjorde jeg ikke?

Men i disse andre landene er det mye mere dyreplageri,det er den jeg prøver å bekjempe.

Du løser ingenting ved å fjerne symptomene og ikke årsaken. Og det er nettopp det som skjer når man pumper ut hundene til utlandet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må si det før det tikker inn.

Sitter desverre ikke på noen pidestall slik du har intrykk av. Latterlig uttaelse fra deg.

Selvmotsigende kanskje? :wub:

Så du mener at jeg da ikke burde få åpnet hjemmet mitt for noen som trenger det når jeg selv har ønske om et nytt medlem her hjemme.

Jeg mener det hadde vært langt med fruktbart om du hadde tatt til deg en av hundene i Norge som like sårt trenger det når du har ønske om et nytt medlem der hjemme. I tillegg kan du støtte mer effektive, fruktbare og langsiktige tiltak i de landene hvor overpopulasjon er et problem om du skulle ønske det.

Så om jeg skulle begynnt å sagt at du som kjøper hund skulel heller brukt penger på å kjøpe deg ompalsserings hund,du bruker jo pengene dine helt feil du også. Kaste bort titallts beløp på valp når det er såååå mange omplasserings hunder over HELE VERDEN!

Kan du begynne å lese innleggene mine..? :rolleyes:

Om man ikke fokuserer på enkeltindivider,får man ikke gjordt noe som helst med det store bildet.

Selvsagt får man det! Jeg har illustrert hvordan flere ganger i denne tråden allerede.

Jeg vil gjøre verden bedre for den ene hunden framfor å sitte å prate pjatt uten å gjøre en deam ting med saken selv..

Og hva vet du om hva jeg gjør eller ikke gjør for å bekjempe overpopulasjonsproblematikk i utlandet? Jeg venter spent på svar.

Håper du trives der oppe i helgen-land. Hils Jesus fra meg.

Jeg kan gjenta de samme argumentene om og om igjen, med det er jo ingen vits om du rett og slett ikke forstår det som blir skrevet. Prøv å les mine innlegg en gang til, så ser du at jeg har tatt for meg de argumentene du serverer.

Har du noe nytt å komme med, så ser jeg fram til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis omplasseringsorganisasjonene som jobber her i Norge ikke går i bresjen for kastrering, så handler det kanskje om at de - som jobber med disse hundene - faktisk ser at det ikke er DET som denne "overpopulasjonen" skyldes?

Det virker som, når man leser på en omplasseringsside, som om folk kanskje har litt for lett for å "gi opp" hunden, når det skjer helt vanlige ting. Altså er det ikke slepphendthet og overproduksjon av blandingshvalper bak hver busk det er snakk om, men oppdrettere som kanskje selger til folk som tror hundehold er morsomt og uforpliktende - og det er noe man heller bør løse, gjennom å stille strengere krav til ENHVER som skal ha hvalper på hunden sin, gjennom registrering av ALLE hunder, inklusive blandinger.

På den nevnte omplasseringssiden var følgende årsaker oppgitt:

"allergi i eiers famillie", "mye reising/skuddredd", "eier skal flytte og det er ikke lov med hundehold dit de flytter", "allergi", "baby med allergi", "samlivsbrudd/jobbsituasjon", "endret livssituasjon hos eier", "allergi", "for krevende for bare en person", "tidsnød hos eier", "familiære omstendigheter", "fungerer ikke som spannhund", "eiers helsetilstand", "ingen spesifikk grunn", "trenger nytt hjem", "tidsnød, helseproblemer og økonomi hos eier".

Forøvrig var bare én hund av disse kastrert.

Så apropos hvem som aner hva man snakker om - hvorfor går ikke omplasseringsorganisasjonene ut mot dette? Sist jeg snakket med Ellen på FOD, så var hun like rasende som hun alltid har vært på oppdretterne - inklusive de av rasehunder - og mest på dem...

Hundeholdet i Norge er heldigvis bedre enn i visse deler av Spania, men jeg har like lite tro på at omplassering til mor godhjertaer og teresaer i resten av Europa vil hjelpe på selve problemet, som jeg har på at kristen misjonering skal hjelpe hedningene (hehe, Mari, sånn apropos din ubetalelige "hils Jesus").

Men død ER død - i Norge eller i Spania.

Seriøse oppdrettere jeg har kjent, har nå engang drevet med renrasede hunder - og har levert stødige, fine, sunne hunder i kanskje mange generasjoner. Jeg kjenner forsvinnende få seriøse oppdrettere av blandingshunder, for å si det slik - og jeg vil helst kjøpe en valp som har alle grunnforutsetningene for å bli en god samfunnsborger, enn å "redde verden" og ta inn en skakkjørt sjel fra utlandet med et helt annet hundehold; det tar jeg ikke sjansen på.

Det finnes spanske organisasjoner som faktisk jobber med dyrevern og dyrebeskyttelse (Julierescue er vel drevet av en brite), og de kunne sikkert trengt støtte også - til sitt forebyggende arbeid såvel som sine kampanjer overfor myndigheter om å endre lovgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye tull...foreldrene mine og jeg drevmed omplassering i mange år og ja,det er mange norske hunder som trenger hjelp!!

MEN å si at man hjelper en utenlandsk hund for å tilfredsstille sin egen samvittighet er nonsens!!

En hund er en hund,uansett rase eller hjemland.

Stemmer at folk for lett gir opp hunder,har sett eksempler på hunder som har blitt omplassert både 3 og 4 ganger. fleste hundene vi har hatt igjennom årene har vært omplasseringshunder :D

avlsstrategier er viktig,men samtidig er jeg møkklei av å få inntrykk av at min blandingshund er mindreverdig, det jeg kaller Nazi oppdrettere!

jeg har en st.bernard og en blandingshund,og skal importere en fra spania,ikke fordi jeg forventes å tiljubles av folkemassene(holder meg litt unna pidestaller,har høydeskrekk)men fordi jeg likte hunden og gjerne vil den skal få et nytt hjem hos meg.og før noen sier at "nei,gatehunder har det ikke så fælt" eller lignende kommentarer,så kan jeg garantere at den får det bedre hos meg.

mange personer der ute som aldri skulle få hatt hund,men inntil man ved et mirakel skulle finne en løsning på hvordan kurere menneskers ondskap,likegyldighet og ignoranse får vi hjelpe de hundene som trenger det,ikke krangle over hvilke hunder det er mest verdt å redde!!

Og ingen av hundene mine er eller vil bli kastrert såfremt det ikke foreligger en helsemessig årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[klippe] finne en løsning på hvordan kurere menneskers ondskap,likegyldighet og ignoranse får vi hjelpe de hundene som trenger det,ikke krangle over hvilke hunder det er mest verdt å redde!

Du har virkelig ikke skjønt poengene mine i det hele tatt du?

Jeg krangler ikke om hvilke hunder det er mest verdt å redde, jeg forsøker å si at det er bedre måter å gjøre det på slik at man får reddet flest mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg skjønner poengene,men inntrykket mitt er at man skal glemme enkeltindividene og kun satse stort..

Mens vi jobber mot en endelig løsning(synd å si det,men tror aldri det skjer :D ) er det så mange dyr som trenger vår hjelp.

Jeg vil ikke bare sitte på hendene, men hjelpe det lille jeg kan. Om det så kun er å la en hund få et trygt og godt hjem hos meg.

Og den kommentaren om at vi som gjør dette kun gjør det av egoisme syntes jeg var vel drøy.... Jeg er ikke den som har mest tro på menneskeheten, men jeg velger å ha såpass positivt menneskesyn at enkelte ikke kun tenker på seg selv, men prøver å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den kommentaren om at vi som gjør dette kun gjør det av egoisme syntes jeg var vel drøy.... Jeg er ikke den som har mest tro på menneskeheten, men jeg velger å ha såpass positivt menneskesyn at enkelte ikke kun tenker på seg selv, men prøver å hjelpe andre.

Hvorfor gjør du det da? Hva får det deg til å føle når du henter hunden din fra utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør du det da? Hva får det deg til å føle når du henter hunden din fra utlandet?

*Rekke opp hånda*. For atter å være en smule personlig. Det var utelukket av superegoistiske grunner vi tok hjem vår hund, iallfall. Selvfølgelig kunne vi lagt igjen de samme pengene og hunden ville blitt omplassert til Tyskland, isteden. Det er dit dyrene fra "vår" dame går når de er ferdigbehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så mye værre å importere en hund som har hatt det jævli, enn en hund med gullkanta stamtavle?

Det er så enkelt, så enkelt, for meg: Dere importerer problemer i bøtter og spann fra en politisk union som har reglement for størrelsen på måsegg og kurvingen på agurker. EU får rydde opp i problemene sine selv, ikke eksportere dem til andre siviliserte land. Når det gjelder "galgos" i Spania lider de grusomme skjebner, blir hengt og kvalt når de ikke jakter godt nok - og "hundefarmere" i Irland får Eu-midler for å produsere løpshunder som de senere kvitter seg med på ymse vis (bl a gjennom rescue-organisasjoner, setter på gata, skyter, etc) hvis de ikke presterer godt nok - vi snakker om 45 000 individer PR ÅR i GB og Irland - gjett hvorfor flere seriøse greyhoundoppdrettere på kontinentet har gitt opp avlsarbeide sitt?

Det er bedre å ta vare på en "feilvare"/uønska hund fra Norge FORDI MAN DA HJELPER SERIØSE OPPDRETTERE Å FINNE GODE HJEM TIL ALLE VALPENE SINE - OGSÅ dem som ikke - til tross for alle anstrengelser - blir lytefrie eller kommer til det optimale hjemmet i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Det er bedre å ta vare på en "feilvare"/uønska hund fra Norge FORDI MAN DA HJELPER SERIØSE OPPDRETTERE Å FINNE GODE HJEM TIL ALLE VALPENE SINE - OGSÅ dem som ikke - til tross for alle anstrengelser - blir lytefrie eller kommer til det optimale hjemmet i første omgang.

Har en slik hund også, jeg... Kan vi si det slik at for hver andre overflødige, uønskete, renrasete omplasseringshund du tar imot, kan du ta imot èn utenlandsk? Da har jeg nemlig mitt på det tørre. :D

Mistenker at ikke så mange av dere har vært inne på linken min oppi her. Der er det mulig å donere så mye penger man vil. Hundene og kattene og fuglene blir behandlet i landet de kommer i fra. Når de er ferdigbehandlet, blir de omplassert til gode hjem i Tyskland. De svakeste, eller de som blir vurdert til å ha det best der, får bli livet ut på "hjemmet". Det er liten vits i å sende dem tilbake til den skjebnen de kom i fra, på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye tull...foreldrene mine og jeg drevmed omplassering i mange år og ja,det er mange norske hunder som trenger hjelp!

MEN å si at man hjelper en utenlandsk hund for å tilfredsstille sin egen samvittighet er nonsens!

En hund er en hund,uansett rase eller hjemland.

Ja, så mye tull har jeg sjelden lest... og da tenker jeg ikke på dem som er i mot slik import for å si det sånn.

Er virkelig en hund en hund ? Om det hadde vært hold i DEN PÅSTANDEN ville man jo lett gått på fuglejakt med en chihuahua, konkurrert i Iditarod med et spann tibetanske spaniels og drevet med gjeting av sau med en vorsteher...

Jeg lurer også på - som Margrete - hva ER grunnen for at du tar inn en "rescue-hund" fra utlandet om det ikke er av helt egoistiske grunner ? Å "redde verden" handler også om egoisme vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så mye tull har jeg sjelden lest... og da tenker jeg ikke på dem som er i mot slik import for å si det sånn.

Er virkelig en hund en hund ? Om det hadde vært hold i DEN PÅSTANDEN ville man jo lett gått på fuglejakt med en chihuahua, konkurrert i Iditarod med et spann tibetanske spaniels og drevet med gjeting av sau med en vorsteher...

Jeg lurer også på - som Margrete - hva ER grunnen for at du tar inn en "rescue-hund" fra utlandet om det ikke er av helt egoistiske grunner ? Å "redde verden" handler også om egoisme vet du.

Alle har vel hund, fordi de vil ha hund, altså av egoistiske grunner? Noen har brukshund for de de ønsker å drive med slikt, noen har selskapshund fordi de ønsker det, noen har setter som brukes i lydighet (så bra!) og sikkert jakt også, noen har omplasseringshund herfra eller derfra. Det skumleste syns jeg er at førstegangseiere blir anbefalt å "prøve" med en omplasseringshund, så de kan gjøre en god gjerning, samtidig som de får seg hund for en billig penge. Det blir fort litt russisk rulett, og hunden blir en gjenbrukshund for ukyndige, dog velmenede mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik hund også, jeg... Kan vi si det slik at for hver andre overflødige, uønskete, renrasete omplasseringshund du tar imot, kan du ta imot èn utenlandsk? Da har jeg nemlig mitt på det tørre. :D

Nei.

Mistenker at ikke så mange av dere har vært inne på linken min oppi her. Der er det mulig å donere så mye penger man vil. Hundene og kattene og fuglene blir behandlet i landet de kommer i fra. Når de er ferdigbehandlet, blir de omplassert til gode hjem i Tyskland. De svakeste, eller de som blir vurdert til å ha det best der, får bli livet ut på "hjemmet". Det er liten vits i å sende dem tilbake til den skjebnen de kom i fra, på en måte...

Det er neppe noen revolusjonerende opplysning at alle veledige organisasjoner står med hendene åpne og tar imot penger?

Problemet er rent politisk. Majoriteten av hundene som hales over landegrenser i Europa nå er blitt til i land som er medlemmer av den Europeiske Union, et politisk system som hevder å ha høye krav til dyrevelferd, -helse og - etikk, og som like fordømt tillater tyrefekting, transporter av levende dyr under særdeles krikkverdige forhold, industriell produksjon av kjøtt (svinefarmer med flere hundre tusen dyr i en driftsenhet), og som bidrar til å øke dusteriet ved å gi økonomiske overføringer i mangemillionersklassen til "bønder" i grisgrendte strøk som avler hunder til hundeløp i stedet for å produsere mat på landbruksjorden sin.

Jeg er overbevist om at man gjør hundesaken en bjørnetjeneste ved å ta inn slike hunder, av en rekke grunner; man forskjønner problemstillingen der dyret kommer fra, man opptar plassen til en hund som er avlet fra av seriøse mennesker her hjemme, og man gjør det enda vanskeligere for dedikerte oppdrettere her å fortsette og ved å importere f eks avdanka løpshunder fra Irland til Norge, så setter man rasen her i vanry, bl a ved å spre myten om at de ikke kan slippes løs, at de jager alt som er lite og løper og at de er aggressive.

Det irriterer fettet av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt enormt mange NORSKE omplasseringshunder gjennom tiden, så guess what?jeg tar inn akkurat så mange spanske hunder jeg vil uten å føle at jeg glemmer de norske hundene som trenger et hjem!

Jeg tar til meg den hunden fordi jeg likte hva de skrev om den og jeg føler at jeg kan tilby et godt hjem, var en tilfeldighet at jeg fant den.

Jeg har hatt både rase og blandingshunder,for meg betyr det ingenting!vel,med unntak av at jeg elsker St.bernhard rasen :D jeg liker blandingshunder jeg ,selv om den "ariske" holdningen lever i beste velgående hos mange hundeeiere tilogmed hos enkelte her på dyresonen.

Så...en hund er ikke en hund?godt å høre at du ikke synes alle er like mye verdt da. Så fordi en hund ikke kan jakte eller drive med agility er den ikke en hund?

Min første st.bernard var blind og levde et godt liv,men guess what?DEN VAR FOTSATT EN HUND!og min beste venn... :D

En hund er en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt enormt mange NORSKE omplasseringshunder gjennom tiden, så guess what?jeg tar inn akkurat så mange spanske hunder jeg vil uten å føle at jeg glemmer de norske hundene som trenger et hjem!

Du kan jo føle akkurat hva du vil - det forhindrer ikke at du ved å ta inn en utenlands "rescue", som Mari sier veldig enkelt, er med på å både på å opprettholde forholdene i det landet den kom fra, at du "hjelper" en, i stedet for mange, (som du kunne ha gjort om du hadde brukt ressursene dine på annet vis), OG at du - hvis du likevel skulle hatt hund - "fratar" en norsk, trengende hund et godt hjem (jeg forutsetter da at du er en god hundeeier...)...

Jeg tar til meg den hunden fordi jeg likte hva de skrev om den og jeg føler at jeg kan tilby et godt hjem, var en tilfeldighet at jeg fant den.

Selvsagt likte du hva de skrev - de er dyktige med reklame og innsalg i disse organisasjonene - visste du forresten at mange av dem er ren butikk og drives med overskudd???

Jeg har hatt både rase og blandingshunder,for meg betyr det ingenting!vel,med unntak av at jeg elsker St.bernhard rasen :D jeg liker blandingshunder jeg ,selv om den "ariske" holdningen lever i beste velgående hos mange hundeeiere tilogmed hos enkelte her på dyresonen.

Er du en av dem som synes det er problematisk at raseavl bedrives på høyt nivå i hundeverden?

Så...en hund er ikke en hund?godt å høre at du ikke synes alle er like mye verdt da. Så fordi en hund ikke kan jakte eller drive med agility er den ikke en hund?

Er det noen her som ikke mener at en hund er en hund?

Min første st.bernard var blind og levde et godt liv,men guess what?DEN VAR FOTSATT EN HUND!og min beste venn... :D

Javel.

En hund er en hund.

Takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg har som sagt en rasehund selv, og såfremt det gjøres på en fornuftig måte er å holde en rase ren helt greit.

Men det for meg betyr ikke det at de er mer verdt en en blandingshund. Fleste hundene mine har vært blandingshunder.

Jeg gir penger til blant annet Julierescue, det jeg har sagt hele tiden, er at mens vi venter på en ideell verden får vi prøve å hjelpe enkeltindividene,enten de er norske eller ikke.

Og det som opprettholder tilstanden i disse landene er folks holdninger, og inntil man finner en måte å endre holdningene på blir det vanskelig å løse noe som helst. jeg for min del er imponert av de organisasjonene som prøver å hjelpe.

jeg studerer ganske nøye før jeg støtter en organisasjon,vil vite hvilke av disse hjelpeorganisasjonene som er seriøse eller ikke.

Skulle de tjene noen kroner,hva så? De jeg støtter bruker ihvertfall pengene til et godt formål.

Jeg elsker hundene mine og gjør alt jeg kan for at de skal ha det bra,så i den forstand er jeg nok en god hundeeier :rolleyes:

Eldsteboffen min er nå 18år, og dyrlegen var imponert av helsa, så han har det nok ikke så verst:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er "stang hodet i veggen"-smilyen når man trenger den??

Det er forklart i nøye detalj hvorfor argumentene deres ikke holder mål. Jeg begynner å mistenke at leseevnene til enkelte er ganske så selektivt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være godt for deg å vite at kun du har det endelige svaret og er så overlegen oss andre :D

Det er ikke det det handler om. Det er bare frustrerende å svare på de samme tingene om og om igjen. Greit nok at dere er uenige, men da får dere argumentere litt bedre enn å gjenta dere selv hele tiden... I min mening er det god debattetikette.

Men greit, jeg kan prøve en gang til...

Nei,jeg har som sagt en rasehund selv, og såfremt det gjøres på en fornuftig måte er å holde en rase ren helt greit.

Men det for meg betyr ikke det at de er mer verdt en en blandingshund. Fleste hundene mine har vært blandingshunder.

Vel, de er verdt mer i penger f.eks. Og det på grunn av den jobben som er gjort for å avle de fram. Nei, sånn etisk så har blandingshunder og rasehunder lik verdi, det er klart. Men for meg handler det om å støtte opp om god avl, som har som fokus å skape gode samfunnsborgere, hvor avkom har alle forutsetninger for en god helse og godt temperament, og er i tråd med rasens histore og tradisjon. Hadde det ikke vært for dedikerte mennesker som ofrer mye energi, tid og penger på sitt oppdrett, så hadde ikke du hatt de hundene du har i dag.

Slike tiltak bør vi støtte, ikke sant? For om vi ikke støtter disse oppdretterne, hva skjer da?

At vi må ta vare på resultatene av tyvparringer (som i min mening egentlig ikke eksisterer i særlig grad. Det er bare folk som ikke er flinkest i verden til å passe på bikkjene sine, og bruker det som unnskyldning...) og elendig avl, er brannslukking. Det betyr ikke at det ikke er nødvendig, men likevel er det brannslukking og intet annet.

Jeg for min del ønsker heller å støtte de gode oppdretterne med å gi de mine penger, og åpne dørene mine slik at jeg kan gi en av deres valper et godt hjem. På den måten kan de fortsette den enorme og viktige jobben de gjør.

Det er ikke mindre hederlig enn å "redde", er det det?

Jeg gir penger til blant annet Julierescue, det jeg har sagt hele tiden, er at mens vi venter på en ideell verden får vi prøve å hjelpe enkeltindividene,enten de er norske eller ikke.

Det er ikke snakk om å sitte på pompen og vente på en ideell verden. Er det det du får ut av innleggene, så beviser det bare min tidligere påstand om at du leser innleggene selektivt. Det er snakk om man vil bruke sine penger, midler, ressurser for å hjelpe dyr i krise, så bør man støtte mer effektive, fruktbare og langsiktige tiltak, enn å fokusere på eksport av enkelthundene. Fordi det hjelper flere på sikt.

Og det som opprettholder tilstanden i disse landene er folks holdninger, og inntil man finner en måte å endre holdningene på blir det vanskelig å løse noe som helst. jeg for min del er imponert av de organisasjonene som prøver å hjelpe.

* hardnakket informasjonsarbeid

* legge press på politikere slik at bedre lovgivning kan gjennomføres og håndheves

* få media på sin side

* ansette lobbyister til å tale saken

* sette igang kastreringstiltak på gatehunder, slik at de ikke får formert seg videre

* ikke bruke de ressursene de har tilgjengelige på å sende hunder ut av landet, hvor de kan bidra til at man får overpopulsjonsproblematikk i det landet de sendes til.

Disse tiltakene koster penger, og de pengene som blir brukt til å skyve problemet under teppet (masseeksport) burde blitt brukt til tiltak som dette. Ser du poenget mitt? Det er ikke å vente på en idyllisk verden, det er å ta tak i problemer og ikke symptomet.

Kulturer utvikler seg, holdninger endres, og det går fortere om man ligger litt innsats i nettopp det. Ikke bare sette igang en evigvarende vannmølle som masseeksporteringen faktisk gjør.

Som Marthe påpekte så dør det friske fine hunder i Norge fordi det ikke finnes hjem til de. Når man shipper inn en hund fra utlandet, så betyr det at en norsk "avfalls"hund ikke får nettopp det hjemmet. Hva tror du er skjebnen for den hunden? I tillegg er det feil bruk av ressurser om ønske er å hjelpe til med å redusere omfanget av problematikken. Og ja, jeg tipper at det er fordi folk føler seg litt bedre av å "redde" noe, og at det er derfor de gjør det. Så istedet for å importere "avfallet" fra utlandet, så kan man heller redde en hund her i Norge, og i tilegg gi litt penger til mer målrettede tiltak som faktisk hjelper til om man skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...