Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt hjelp for en fersk Chinchilla eier!


kaja1701

Recommended Posts

Ja, som dere sikkert ser, er jeg helt ny her!

Men vi i min familie har bestemt oss for at vi vil ha en Chinchilla.

Og jeg har noen følgende spørsmål:

Pelsstell?

Hvor tam kan den bli? (erfaringer?)

Kan man ha bånd på en chinchilla? ;)

Gir de noen kjærtegn? (til kos, snakking osv?)

Jeg trenger MASSE tips! Og vil gjerne komme i kontakt med mennesker som har erfaringer med dette! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet oppdrett med chinchilla før, og gir gjerne noen tips :wub: Men mitt aller beste tips er å melde seg inn i NordiskForeningForSelskapsChinchilla

http://www.chinchilla.no/

Men chinchillaen kan du få ganske tam. .de kan gjerne ligge på fanget og sove, men det må skje på deres premisser. .De er på en måte litt som en katt.. Ting må skje når DE vil.. Av pelsstell så trenger de å bli børstet med en karde av og til, og de trenger også sitt daglige sandbad.. Dette MÅ være spesial chinchilla sand kjøpt i dyrebutikk, da annet kan gi infeskjoner i øyne og luftveier... Jeg ville nok ikke hatt chinchillaen i bånd. De er litt for sære og egenrådige til det, og det lille skjelettet kan fort få seg en smell om de tar sats å hopper med en sele på seg :) Av for, så vil jeg råde deg til kun å bruke REN chinchillapellets. .Ikke gnagerblandinger, da mange chinchillaer har et problem med å være for tynne.. Høypellets er også kjempefint å gi om du får tak i.. Som godbiter kan du feks gi rosiner, men ikke mere enn tre-fire om dagen.. Litt oppstykket og dårlig svar (litt dårlig tid her) men jeg svarer gjerne på flere andre ting hvis du lurer på mere :ahappy:

Mvh Blondiemamma (tidligere kontaktpersom for Østfold i NFFSC )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet oppdrett med chinchilla før, og gir gjerne noen tips :P Men mitt aller beste tips er å melde seg inn i NordiskForeningForSelskapsChinchilla

http://www.chinchilla.no/

Men chinchillaen kan du få ganske tam. .de kan gjerne ligge på fanget og sove, men det må skje på deres premisser. .De er på en måte litt som en katt.. Ting må skje når DE vil.. Av pelsstell så trenger de å bli børstet med en karde av og til, og de trenger også sitt daglige sandbad.. Dette MÅ være spesial chinchilla sand kjøpt i dyrebutikk, da annet kan gi infeskjoner i øyne og luftveier... Jeg ville nok ikke hatt chinchillaen i bånd. De er litt for sære og egenrådige til det, og det lille skjelettet kan fort få seg en smell om de tar sats å hopper med en sele på seg :) Av for, så vil jeg råde deg til kun å bruke REN chinchillapellets. .Ikke gnagerblandinger, da mange chinchillaer har et problem med å være for tynne.. Høypellets er også kjempefint å gi om du får tak i.. Som godbiter kan du feks gi rosiner, men ikke mere enn tre-fire om dagen.. Litt oppstykket og dårlig svar (litt dårlig tid her) men jeg svarer gjerne på flere andre ting hvis du lurer på mere :ahappy:

Mvh Blondiemamma (tidligere kontaktpersom for Østfold i NFFSC )

ÅH, tusen takk!

Ja, jeg har sjekket litt rundt etter mat, og jeg vet det er mye tull og fjas, men vet de har ren chilla pellets enkelte steder! Men hvor får jeg tak i høypellets? :wub:

Grunnen til jeg trodde de kunne ha bånd, var fordi jeg hadde sett det ett sted, men sikkert feil.

Japp, sandbad har jeg sjekket. Også sand. Har lest at det renser pelsen. Og ikke må være tilgjengelig mer en 1 time om dagen, hvis ikke er rommet mitt en ørken etter på?! ;)

Ja, jeg lurer på litt mer;

Kan de bli renslige? (jeg vet de lorter omkring og at den er hard og luktfri, men vil de urinere uten for buret?)

Burde man kjøpe babyer? For å få de mest mulig tamme? Slik at du selv oppdrar dem? Eller litt eldre som man vet er rolige? Jeg vil gjerne ha en rolig chilla som mulig, men det er jo ingen garanti.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høypellets får du kjøpt i enkelte dyrebutikker, eller så kan du kanskje høre med en lokal stall eller rideskole?? Ja sanden bør bare være fremme en liten stund per dag.. jeg hadde sanda i en tom isboks jeg og satte den inn 5-10 min hver dag til dyrene og så tok jeg det ut. .Ellers blir det bare tiss og bæsj i den.. Du bør HELT KLART kjøpe en baby.. og kjøp fra en oppdretter tilknyttet NFFSC, så får du et frisk og trygt dyr. .Nok av folk der ute som avler og ikke har peil :ahappy:

Edit: Ikke sikker på om du får de renslige.. Aldri prøvd da jeg hadde mange dyr :wub: Mulig man kan lære de å tisse i buret, men de små lortene vil nok komme nonnstopp uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høypellets får du kjøpt i enkelte dyrebutikker, eller så kan du kanskje høre med en lokal stall eller rideskole?? Ja sanden bør bare være fremme en liten stund per dag.. jeg hadde sanda i en tom isboks jeg og satte den inn 5-10 min hver dag til dyrene og så tok jeg det ut. .Ellers blir det bare tiss og bæsj i den.. Du bør HELT KLART kjøpe en baby.. og kjøp fra en oppdretter tilknyttet NFFSC, så får du et frisk og trygt dyr. .Nok av folk der ute som avler og ikke har peil ;)

Edit: Ikke sikker på om du får de renslige.. Aldri prøvd da jeg hadde mange dyr :) Mulig man kan lære de å tisse i buret, men de små lortene vil nok komme nonnstopp uansett :wub:

Ok! Da skal jeg forhøre meg litt rundt.

Siden vi har hatt katter før, har vi igjen en liten babydo til kattunger, litt større enn en isboks, men ikke så dyp. Er det ok?

Jeg gikk inn på denne siden her; http://www.silverstreak.no/

De virket ganske så seriøse. Men man vet aldri :)

Prisen ligger mellom 1 400 - 2000 har jeg sett.

Det jeg tenkte med avføring var at de pleier å gjøre fra seg på enkelte steder. Kaninen min tissa kun i et hjørne av buret, sikkert en vane sak, eller at de går etter lukt? Jeg vet ikke helt, men det var det jeg trodde chillaer også kunne.

Også en ting, burde jeg kjøpe hann eller hunn? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppdretteren kjenner jeg ikke til. Det er kommet mange nye gode oppdrettere siden jeg var aktiv...men om jeg personlig kan få anbefale noen så ville jeg kjøpt dyr fra lederen i foreningen.. Hun kjenner jeg selv personlig, og hun er dommer og har drevet i mange år nå :ahappy: Hunn eller hann tror jeg ikke er så avgjørende :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppdretteren kjenner jeg ikke til. Det er kommet mange nye gode oppdrettere siden jeg var aktiv...men om jeg personlig kan få anbefale noen så ville jeg kjøpt dyr fra lederen i foreningen.. Hun kjenner jeg selv personlig, og hun er dommer og har drevet i mange år nå ;) Hunn eller hann tror jeg ikke er så avgjørende :wub:

Fint! Da skal jeg kontakte de.

Ok, jeg trodde hanner var roligere? Man kan kastrere chillaer har jeg sett.

Vi vurderer en hann :)

Vi får se. Blir koselig uansett :ahappy:

Tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...