Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt hjelp for en fersk Chinchilla eier!

kaja1701

Recommended Posts

Ja, som dere sikkert ser, er jeg helt ny her!

Men vi i min familie har bestemt oss for at vi vil ha en Chinchilla.

Og jeg har noen følgende spørsmål:

Pelsstell?

Hvor tam kan den bli? (erfaringer?)

Kan man ha bånd på en chinchilla? ;)

Gir de noen kjærtegn? (til kos, snakking osv?)

Jeg trenger MASSE tips! Og vil gjerne komme i kontakt med mennesker som har erfaringer med dette! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet oppdrett med chinchilla før, og gir gjerne noen tips :wub: Men mitt aller beste tips er å melde seg inn i NordiskForeningForSelskapsChinchilla

http://www.chinchilla.no/

Men chinchillaen kan du få ganske tam. .de kan gjerne ligge på fanget og sove, men det må skje på deres premisser. .De er på en måte litt som en katt.. Ting må skje når DE vil.. Av pelsstell så trenger de å bli børstet med en karde av og til, og de trenger også sitt daglige sandbad.. Dette MÅ være spesial chinchilla sand kjøpt i dyrebutikk, da annet kan gi infeskjoner i øyne og luftveier... Jeg ville nok ikke hatt chinchillaen i bånd. De er litt for sære og egenrådige til det, og det lille skjelettet kan fort få seg en smell om de tar sats å hopper med en sele på seg :) Av for, så vil jeg råde deg til kun å bruke REN chinchillapellets. .Ikke gnagerblandinger, da mange chinchillaer har et problem med å være for tynne.. Høypellets er også kjempefint å gi om du får tak i.. Som godbiter kan du feks gi rosiner, men ikke mere enn tre-fire om dagen.. Litt oppstykket og dårlig svar (litt dårlig tid her) men jeg svarer gjerne på flere andre ting hvis du lurer på mere :ahappy:

Mvh Blondiemamma (tidligere kontaktpersom for Østfold i NFFSC )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet oppdrett med chinchilla før, og gir gjerne noen tips :P Men mitt aller beste tips er å melde seg inn i NordiskForeningForSelskapsChinchilla

http://www.chinchilla.no/

Men chinchillaen kan du få ganske tam. .de kan gjerne ligge på fanget og sove, men det må skje på deres premisser. .De er på en måte litt som en katt.. Ting må skje når DE vil.. Av pelsstell så trenger de å bli børstet med en karde av og til, og de trenger også sitt daglige sandbad.. Dette MÅ være spesial chinchilla sand kjøpt i dyrebutikk, da annet kan gi infeskjoner i øyne og luftveier... Jeg ville nok ikke hatt chinchillaen i bånd. De er litt for sære og egenrådige til det, og det lille skjelettet kan fort få seg en smell om de tar sats å hopper med en sele på seg :) Av for, så vil jeg råde deg til kun å bruke REN chinchillapellets. .Ikke gnagerblandinger, da mange chinchillaer har et problem med å være for tynne.. Høypellets er også kjempefint å gi om du får tak i.. Som godbiter kan du feks gi rosiner, men ikke mere enn tre-fire om dagen.. Litt oppstykket og dårlig svar (litt dårlig tid her) men jeg svarer gjerne på flere andre ting hvis du lurer på mere :ahappy:

Mvh Blondiemamma (tidligere kontaktpersom for Østfold i NFFSC )

ÅH, tusen takk!

Ja, jeg har sjekket litt rundt etter mat, og jeg vet det er mye tull og fjas, men vet de har ren chilla pellets enkelte steder! Men hvor får jeg tak i høypellets? :wub:

Grunnen til jeg trodde de kunne ha bånd, var fordi jeg hadde sett det ett sted, men sikkert feil.

Japp, sandbad har jeg sjekket. Også sand. Har lest at det renser pelsen. Og ikke må være tilgjengelig mer en 1 time om dagen, hvis ikke er rommet mitt en ørken etter på?! ;)

Ja, jeg lurer på litt mer;

Kan de bli renslige? (jeg vet de lorter omkring og at den er hard og luktfri, men vil de urinere uten for buret?)

Burde man kjøpe babyer? For å få de mest mulig tamme? Slik at du selv oppdrar dem? Eller litt eldre som man vet er rolige? Jeg vil gjerne ha en rolig chilla som mulig, men det er jo ingen garanti.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høypellets får du kjøpt i enkelte dyrebutikker, eller så kan du kanskje høre med en lokal stall eller rideskole?? Ja sanden bør bare være fremme en liten stund per dag.. jeg hadde sanda i en tom isboks jeg og satte den inn 5-10 min hver dag til dyrene og så tok jeg det ut. .Ellers blir det bare tiss og bæsj i den.. Du bør HELT KLART kjøpe en baby.. og kjøp fra en oppdretter tilknyttet NFFSC, så får du et frisk og trygt dyr. .Nok av folk der ute som avler og ikke har peil :ahappy:

Edit: Ikke sikker på om du får de renslige.. Aldri prøvd da jeg hadde mange dyr :wub: Mulig man kan lære de å tisse i buret, men de små lortene vil nok komme nonnstopp uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høypellets får du kjøpt i enkelte dyrebutikker, eller så kan du kanskje høre med en lokal stall eller rideskole?? Ja sanden bør bare være fremme en liten stund per dag.. jeg hadde sanda i en tom isboks jeg og satte den inn 5-10 min hver dag til dyrene og så tok jeg det ut. .Ellers blir det bare tiss og bæsj i den.. Du bør HELT KLART kjøpe en baby.. og kjøp fra en oppdretter tilknyttet NFFSC, så får du et frisk og trygt dyr. .Nok av folk der ute som avler og ikke har peil ;)

Edit: Ikke sikker på om du får de renslige.. Aldri prøvd da jeg hadde mange dyr :) Mulig man kan lære de å tisse i buret, men de små lortene vil nok komme nonnstopp uansett :wub:

Ok! Da skal jeg forhøre meg litt rundt.

Siden vi har hatt katter før, har vi igjen en liten babydo til kattunger, litt større enn en isboks, men ikke så dyp. Er det ok?

Jeg gikk inn på denne siden her; http://www.silverstreak.no/

De virket ganske så seriøse. Men man vet aldri :)

Prisen ligger mellom 1 400 - 2000 har jeg sett.

Det jeg tenkte med avføring var at de pleier å gjøre fra seg på enkelte steder. Kaninen min tissa kun i et hjørne av buret, sikkert en vane sak, eller at de går etter lukt? Jeg vet ikke helt, men det var det jeg trodde chillaer også kunne.

Også en ting, burde jeg kjøpe hann eller hunn? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppdretteren kjenner jeg ikke til. Det er kommet mange nye gode oppdrettere siden jeg var aktiv...men om jeg personlig kan få anbefale noen så ville jeg kjøpt dyr fra lederen i foreningen.. Hun kjenner jeg selv personlig, og hun er dommer og har drevet i mange år nå :ahappy: Hunn eller hann tror jeg ikke er så avgjørende :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppdretteren kjenner jeg ikke til. Det er kommet mange nye gode oppdrettere siden jeg var aktiv...men om jeg personlig kan få anbefale noen så ville jeg kjøpt dyr fra lederen i foreningen.. Hun kjenner jeg selv personlig, og hun er dommer og har drevet i mange år nå ;) Hunn eller hann tror jeg ikke er så avgjørende :wub:

Fint! Da skal jeg kontakte de.

Ok, jeg trodde hanner var roligere? Man kan kastrere chillaer har jeg sett.

Vi vurderer en hann :)

Vi får se. Blir koselig uansett :ahappy:

Tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...