Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat til valp

nero

Recommended Posts

Jeg har en whippet på snart 7 måneder, og vurderer å prøve vom og hundemat da han blir litt matlei til tider. Jeg ønsker også at han skal bli litt tykkere.. Men kan jeg fore han med våtfor nr. 33? Har lest av v&h har eget valpefor, men nr. 33 er det eneste jeg får tak i her ser det ut til.. (Bor i Nordland). Jeg tenker å blande v&h med tørrfor, da jeg ikke vil være avhengig av at han MÅ ha v&h hvis vi skal reise bort en helg.

Lurer også på hvor mye jeg jeg skal gi han i døgnet? Han er ca. 10-12 kg nå.

Å til dere som har erfaring med store blokker; er de veldig vanskelige/ grisete og dele? Kilos prisen er halvparten på 20 kg blokker, så man sparer jo ganske mye penger, men samtidig så er det jo sikkert veldig enkelt med disse 1 kilos pølsene.. De koster 30 kr. stykket.

Håper noen kan hjelpe meg :rolleyes:

-Hege og Nero-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang deling av blokkene, så kan du høre med forhandleren om h*n kan gjøre det mot et pristillegg. Det gjør vår forhandler, og det vet jeg at flere andre også gjør.

Du kan sikkert gi 33 til en så "voksen" hund. 7mnd er knapt valp lenger i mine øyne, da.. Siden de heller ikke vokser kjempemye fra nå av og til voksen alder, ville jeg kanskje tatt utgangspunkt i hundens forventete/ønskede voksne vekt, og gitt 1-2% av det. Siden det ikke er så farlig for deg (tvert imot) at hunden legger på seg, så kan du jo regulere fôringsmengden etterhvert. Da kan du jo heller starte med å gi "litt mye" i stedet for hva du tror blir "litt lite". Så, hvor tung blir en whippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan ikke se noen grunn for at du ikke kan gi nr 33 som tilskudd til en 7 mnd gammel hund, så det går nok fint. Men jeg vil tro du kan få tak i alle typene i nordland. Det er jo flere forhandlere der. Se her er oversikt over forhandlere i nordland. Har du hørt med dem?

Når det gjelder deling av blokker er det en tråd om det her som sikkert gir deg svar :icon_clapping: Jeg syns det er veldig greit å hugge den opp med øks jeg. Det blir selvfølgelig ikke perfekt like store deler, men likt nok. Får hunden litt for mye ene dagen og litt for lite andre gjør det jo ikke noe bare den får i seg det den trenger. Blir ikke masse søl sånn som ved halvtining og deling innendørs. Har prøvd med motorsag også, og da får du selvfølgelig veldig fine biter, men jeg syns det blir mye styr og masse kjøttspon. Øks er enkelt og greit. Og for halve prisen svinger jeg gjerne øksa :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjappe svar :rolleyes:

Hehe, nei han er vel egentlig ikke så mye "valp" lenger... :icon_clapping: Jeg bor i Mo i Rana, så da er Leirskardalen nærmeste plass.. Og det tar i overkant av en time å kjøre dit, åsså skal man jo hjem igjen også.. Så et stykke er det!

Oi! Trodde de trengte mere enn som så! Da er det jo ganske billig fór da.. For min del spiller det vel ingen rolle om han spiser for 500 eller 1000 kr mnd.. Har hatt hest i 12 år, så å kjøpe hundefor blir bare "småpenger" i forhold liksom :thumbs: Men det er klart, penger spart er penger tjent, så kan man jo heller unne bikja andre ting :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...