Gå til innhold
Hundesonen.no

VG 1. mai


janne alne

Recommended Posts

Dette stod i papirutgaven av VG 1. mai.

Overskriften er:

"Baltus (2) måtte omplasseres og ble gitt bort til en "dyrekjær" dame. Samme dag ble han solgt videre - for 3000kr."

Saken handler om et ektepar som eide en blandingshund. Etter at mannen ble syk måtte de omplassere hunden sin Baltus. Rett før jul fant de en annonse på internettsidene Dyrenett.no. Der skrev "Maya" at hun ønsket seg hund. Hun gikk på attføring så hun hadde ikke råd til å kjøpe. Men hun hadde tilgang på hundefôr gjennom en søster som jobbet på dyrebutikk og hun hadde en onkel som var veterinær.

Ekteparet så dette som en ideell ny eier for Baltus.

Etter litt frem og tilbake kom "Maya" og hilste på ekteparet og Baltus, og etter et tre timer langt "avhør" fikk "Maya" reise derifra med Baltus. De fikk da beskjed om at de kunne komme og hilse på så ofte de ville.

I starten mottok ekteparet mange SMS-meldinger fra denne "Maya" om at Baltus var med og pyntet juletreet og var med på skiturer.

-"Problemet var at vi aldri klarte å ringe til "Maya", og etter en ukes tid mistenkte vi at noe var galt", sier ekteparet.

Snart opphørte også mobilnummeret til "Maya" å eksistere.

Ekteparet begynte da å se nærmere på annonsene på Dyrenett.no, og oppdaget et mønster ved flere av annonsene. En annonse var fra "Hundehjelpen omplassering". Og e-post adressen til denne var den samme som "Maya" første gangen svarte ekteparet fra, men med et annet mobilnummer.

Dette mobilnummeret var også å finne på en annonse der "Line" fra Akershus ønsket seg en snill tispe.

Ekteparet ringte det oppgitte nummerer og hvem andre enn stemmen til "Maya" kom i telefonen.

Da ekteparet ville oppsøke denne kvinnen uanmeldt fant de ut at andressen de hadde fått oppgitt ikke eksisterte. Noen Maya eksisterte heller ikke.

Noen uker senere fant de ut hva som egentlig hadde skjedd med den kjære hunden deres Baltus. Da ringte nemlig den nye eieren, en kvinne fra Oslo, og lurte på om hunden deres var stjålet. Den nye eierern hadde klart å finne dem fordi Baltus hadde en chip i nakken med opplysninger om eiern.

"Maya" nekter forøvrig å ha noe kjennskap til denne saken etter at VG kom i kontakt med henne. Men både ekteparet og den nye eieren skal ha bekreftet at det er henne etter å ha sett på bilder av henne.

"Maya" er i virkeligheten en dame på 35år som bor et helt annet sted enn hun sa hun gjorde. Og på internettsidene hun selv står bak fremgår det at hun driver en kennel.

Hva syns dere om denne form for behandling av mennesker som må omplassere hunden sin?

Er det mange som er skeptisk til omplasseringssteder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke snakk om at det skal komme strengere krav til omplasseringsorganisasjoner, så man blant annet skal unngå slike ting som dette?

Jeg har hørt om enkelte (useriøse) oppdrettere som har vært riktig så hjelpsomme og tatt tilbake hannhunder i verste problemalderen, for å "hjelpe" hvalpekjøperen sin - og så solgt dem videre til full pris, og dobbel inntjening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe lingene har en jeg kjenner godt også opplevd. Oppdretter fikk en hannhund tilbake fra sitt eget oppdrett, pga eier ikke lengre kunne ha hunden pga div omstendigheter , oppdretter fikk tilbake hunden fordi vedkommene lovte og skulle beholde han selv, og med løfte til eier om og kunne få bruke hunden senere i avl ( eier stolte på oppdretter og syntes det var en grei løsning siden, det var veldig trist/vanskelig og måtte levere fra seg hunden) oppdretteren betalte en liten sum for han.. 1 uke etter solgte oppdretter den til full pris til noen andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Den personen som hovedhistorien referer til her har jo vært aktiv på mange forum, både dette og andre. Og er også utestengt fra flere.. Vedkommende fremstiller seg som en seriøs oppdretter av en større brukshund rase, men som nå ønsker å gå over til en mindre rase; gjerne fransk bulldog (pussig siden det er en rase som har eksplodert i popularitet de siste 2 årene). Hun ønsker også hunder på forvertavtale eller kjøpe billig pga manglende likviditet. Hun omplasserer hunder i samme skala som de kjøpes og selges.

Folk får gjøre som de vil, men man bør kanskje heller velge noen av de større mer anerkjente omplasseringsmulighetene og raseklubben/oppdrettere framfor tilfeldige tilbydere. Om man skal ha hund eller kvitte seg med hund, bør man bruke de velkjente kanalene og holde seg langt unna "hundehandlere", de har i dag ofte ett mer frynsete rykte enn bruktbilselgere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig at noen kan gjøre slik. Desverre finnes det mange folk som i dette eksempelet som dette. Det er bare synd at det skal gå ut over folk på en slik måte,iallefall når de føler seg lurt. Lureri og falskhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tror denne kvinnen har likhetstrekk med en som har F 60.2

#Utvise grov/kald/hard likegyldighet overfor andres følelser, manglende empati.

# Uansvarlighet og manglende ansvarsfølelse og respekt for sosiale normer, regler og/eller forpliktelser.

# Mangle evner til å opprettholde/forbli i forbindelser med andre mennesker, men uten vansker med å etablere nye forhold

# Manglende evne til å føle skyld eller til å lære av erfaringer eller straff.

# Har tendens til å komme med bortforklaringer og til å være projiserende, dvs. til å gi andre skylden for sine egne negative sider. Bebreider andre.

Men dette er bare noe jeg tror. Stiller ingen diagnose her, jeg er tross alt ikke psykolog :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekake:

Jeg stiller en diagnose på deg jeg..Jeg tror du er bare teit og liker å provosere..

Jeg er nok litt teit ja :rolleyes:

Men jeg er ihvertfall ikke ond eller slem mot andre mennesker, som denne personen som ble omtalt i vg.

Så da er det egentlig greit at jeg er litt teit føler jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..Ja om du faktisk skrev diagnosen for å gjøre narr av at det tidligere er gjort,så er du vel en smule ond.Hvis du gjorde det for å kverulere med dem som laga spetakkel av at det ble gjort så er du en smule ond da og;-)

Jeg for min del skrev det jeg skrev for jeg blir litt provosert over at folk må dra opp en filleting som at et menneske skrev at det kunne være likhetsrekk med noen form for psykisk sykdom.

Vi vet da alle at folk som gjør helt sinnsyke ting er enten svært syke eller bare onde!

Mulig jeg misforstod din intensjon med innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..Ja om du faktisk skrev diagnosen for å gjøre narr av at det tidligere er gjort,så er du vel en smule ond.Hvis du gjorde det for å kverulere med dem som laga spetakkel av at det ble gjort så er du en smule ond da og;-)

Jeg for min del skrev det jeg skrev for jeg blir litt provosert over at folk må dra opp en filleting som at et menneske skrev at det kunne være likhetsrekk med noen form for psykisk sykdom.

Vi vet da alle at folk som gjør helt sinnsyke ting er enten svært syke eller bare onde!

Mulig jeg misforstod din intensjon med innlegget...

Jeg gjorde narr av at noen faktisk kan finne på å stille en slik diagnose over nettet (I en tidligere debatt her inne) :rolleyes:

Blir som å si, du må avlive hunden din fordi den knurrer og glefser. Sånt ser man jo ofte. :lol:

Mente ikke noe stygt eller slemt med det! Bare jeg som kjeder meg.

Men jeg er jo litt teit, så jeg skjønner ikke alltid alvoret av det jeg skriver. *Ler* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...