Gå til innhold
Hundesonen.no

Frontline, hjelp..?


Recommended Posts

Etter å ha forsøkt og forkastet Herba Max, urtehalsbånd med lavendel og sitron mot flått. Sølve fikk flått under urtehalsbåndet.. :lol: Sitter jeg nå med en dose Frontline og en nyvasket valp..

Jeg fikk dosen/pimpetten(?) av min snille veterinær som en prøve om Herba Maxen ikke fungerte.

Og siden jeg vet at hunder helst ikke skal vaskes etter å ha fått slike flåttmiddel tenkte jeg at jeg gjør det i forkant, har man puddel så har man puddel.. :)

Men, når jeg da skal sjekke hvordan dette påføres ser jeg at det i veterinærkatalogen står det at Bad bør unngås 48 timer før og etter behandling... det visste ikke jeg som bare har pimpetten og ikke pakningen, og nå er det jo forsent å gjøre noe med det.. Men kan jeg likevel ta sjangsen på å påføre Frontline? Eller vil det påvirke (forsterke eller minske) effekten?

Jeg liker ikke tanken på at han nå er helt uten beskyttelse mot flått selv om det bare er i 48 timer, vi har nemlig funnet flått i hagen og det er generelt sykt mye flått her jeg bor. Det verste er egentlig at det er opptil 50% sjangs for at flåttene i omegn bærer borrelia smitte så dette er ikke noe jeg tar lett på..

Jeg har aldri brukt Frontline på hund før, har bare brukt Ex Spot og Scalibor halsband, men det anbefales ikke til hunder under 4 kg og valper.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare sørge fo at hunden er helt tør før du påfører det, mine bliver også vasket inden påføring, men jeg sørger for at de er 100% tørre, den lille af mine er tør efter 3-4 time og så plejer han at få det på, og det funker fint :lol:

Edit: Mener satens at den kan buges til hvalpe over hvis alder, og frontline kommer i kg doser efter størrelsen på din hund, jeg skal gå og finde indlægs sedlen, fra den pakning jeg har, da jeg køber hele pakker i DK

Edit2: Sidder her med pakken og de kommer i følgende kg doser 1-10 kg, 10-20 kg og 40kg, den kan også bruges til drægtige og diegivende hunde.

Så hvis du har den rigtige dose bør du sagtens kunne bruge den, dosen til hunde på 10-20 kg er en pipette på 1,34ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå vet jeg ikke med frontline og hvordan det sprer seg på hundens kropp, men scalibore tar det lengre tid før har full effekt hvis du har vaska hunden med såpe rett før du setter på halsbåndet. Grunnen er at giften sprer seg i fettlaget i hundens hud. Når du vasker hunden med såpe fjerner du jo en del av fettlaget i huden. Om det er det samme med frontline vet jeg ikke, men siden det står at du ikke skal vaske hunden 48 timer før vil jeg tippe det er noe av det samme. Jeg ville venta og heller gått nøye gjennom hunden etter hver gang dere har vært ute frem til den har "full beskyttelse" (og selvfølgelig gå gjennom pelsen ellers også). Ellers kan scalibore brukes på valper fra 7 ukers alder. Men frontline er sikkert fint altså, tenkte bare å nevne det siden du sa det ikke kan brukes på valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...