Gå til innhold
Hundesonen.no

noen som vet litt fakta om nymfeparakitt ?

lille_meg1

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Hei:)

Nymfeparakitt er sære fugler og de krever en god del plass, sånn at det er sagt;)

Buret bør være så breit at de får til å spenne ut vingene sine helt når de sitter på pinnen (dette er minimum). Også bæsjer de en god del,og krever enoooormt mye oppmerksomhet, så om du er lite hjemme bør du anskaffe deg 2.

Jeg skaffet meg min i høst fordi samboeren min er mye borte på jobb. Og det ble ensomt å være så mye alene hjemme. Og det er maaaasse selskap i de, min vil helst sitte på bordet,fanget,hånda,skuldern,hodet, dusjkabinetet når vi dusjer sånn at han kan få seg en dusj,eller generelt være på badet når vi er der. Når jeg er alene hjemme vil han helst være med meg over alt;)

Men som sagt er det også mye arbeid med de. og de har en tendens til å bråke en del:p (men det blir man vant til)

Når du skal kjøpe deg en nymfeprakitt vel jeg anbefale deg å gå til dyrebutikker som bruker faste oppdrettere og har papirer på når de er født osv (dette vil si at du ikke bør dra til dyrebutikker som tropehagen zoo og lignende som jeg selv har opplevd som veeeeldig useriøse). Jeg handlet min på Dyrenes Verden AS, her i trheim er i hvertfall de som jobber med de skikkelig seriøse og kan sitt. Hvordan du ser at nymfen er ung på er at den er grå på hodet (ikkenoe gult bare røde flekker i kinnene) og at den har grå/sorte og lyse striper fra buken og ut hele halen (på undersiden).

Når du har kjøpt nymfen sin vil jeg ikke anbefale å sette inn speil til den før du har fått den tam, dette fordi det vil gi den selskap og derfor ikke bli så intressert i deg. Den beste maten du kan gi fuglen er pellets, men dette kommer helt an på om fuglen er vant til dette, men dette vet de du handler hos. Er ikke fuglen vant til pellets må du gi den nymfeparkakittfor og gi den vitaminer i foret og vannet i tillegg (siden frøblanding ikke gir fuglen alle vitaminene den trenger).

Håper dette kan hjelpe deg litt i startfasen:) er det noe mer er det bare å spørre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...