Gå til innhold
Hundesonen.no

noen som vet litt fakta om nymfeparakitt ?


lille_meg1

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hei:)

Nymfeparakitt er sære fugler og de krever en god del plass, sånn at det er sagt;)

Buret bør være så breit at de får til å spenne ut vingene sine helt når de sitter på pinnen (dette er minimum). Også bæsjer de en god del,og krever enoooormt mye oppmerksomhet, så om du er lite hjemme bør du anskaffe deg 2.

Jeg skaffet meg min i høst fordi samboeren min er mye borte på jobb. Og det ble ensomt å være så mye alene hjemme. Og det er maaaasse selskap i de, min vil helst sitte på bordet,fanget,hånda,skuldern,hodet, dusjkabinetet når vi dusjer sånn at han kan få seg en dusj,eller generelt være på badet når vi er der. Når jeg er alene hjemme vil han helst være med meg over alt;)

Men som sagt er det også mye arbeid med de. og de har en tendens til å bråke en del:p (men det blir man vant til)

Når du skal kjøpe deg en nymfeprakitt vel jeg anbefale deg å gå til dyrebutikker som bruker faste oppdrettere og har papirer på når de er født osv (dette vil si at du ikke bør dra til dyrebutikker som tropehagen zoo og lignende som jeg selv har opplevd som veeeeldig useriøse). Jeg handlet min på Dyrenes Verden AS, her i trheim er i hvertfall de som jobber med de skikkelig seriøse og kan sitt. Hvordan du ser at nymfen er ung på er at den er grå på hodet (ikkenoe gult bare røde flekker i kinnene) og at den har grå/sorte og lyse striper fra buken og ut hele halen (på undersiden).

Når du har kjøpt nymfen sin vil jeg ikke anbefale å sette inn speil til den før du har fått den tam, dette fordi det vil gi den selskap og derfor ikke bli så intressert i deg. Den beste maten du kan gi fuglen er pellets, men dette kommer helt an på om fuglen er vant til dette, men dette vet de du handler hos. Er ikke fuglen vant til pellets må du gi den nymfeparkakittfor og gi den vitaminer i foret og vannet i tillegg (siden frøblanding ikke gir fuglen alle vitaminene den trenger).

Håper dette kan hjelpe deg litt i startfasen:) er det noe mer er det bare å spørre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...