Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt hjelp med engelsken?

TollerRetriver

Recommended Posts

Holder på med et lite prosjekt i naturfag om romforskning. Alle fikk en oppgave og jeg skal ha framføring om Jurij Gagarin. jeg har vært inne på en engelsk side. Forstod det meste, men det er noe jeg sliter litt med.

"At 10.25 Moscow time, when Vostok 1 was passing over Africa, the retro-rocket was fired to bring Gagarin home. It was at this point that things began to go wrong, though this fact was not revealed for nearly 40 years. The spherical cabin section was attached to the equipment module by four steel straps that met at the top, plus a cable trunk that plugged into the side and carried electrical signals back and forward. Though the straps were severed on command, the cable trunk failed to disconnect and for several moments the discarded equipment module was being dragged along behind Gagarin's cabin. This was potentially serious, since the cabin was weighted so that it would rotate to point the thickest part of the heat-shield in the direction of flight to protect its occupant from the fiery heat of re-entry. With the equipment module still attached, the cabin could not take up the correct attitude. Fortunately, after a few moments, the cable trunk burned through and the cabin section was able to rotate as planned."

(tatt fra bbc.co.uk)

litt hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir omtrent noe slikt (dårlig språk, men du skjønner innholdet :rolleyes: )

Retur-raketten for å bringe Gagarin hjem ble avfyrt klokken 10:25 Moskva tid idet Vostok 1 passerte over Afrika. Det var da ting begynte å gå galt, selv om disse fakta ikke er blitt avslørt på nesten 40 år(litt dårlig språk, men du skjønner hva jeg mener). Den kuleformede kabinseksjonen var festet til utstyrsmodulen med fire stålremmer som gikk sammen på toppen, pluss en kabelsjakt innplugget på siden. Denne kabelen fraktet elektriske signaler frem og tilbake (mellom delene?). Selv om remmene skulle løsrives på kommando (eh, kom ikke på noe godt ord for det akkurat nå), feilet kabelsjakten i å bli frakoblet. For en god stund ble den frakoblete utstyrsmodulen dratt etter Gagarins kabin. Dette var potensielt alvorlig (farlig) siden kabinens tyngdepunkt var laget slik at den skulle rotere med det tykkeste laget av varmeskjoldet mot fartsretningen for å beskytte personen fra fortærende varme under re-entringen. Med utstyrsmodulen fortsatt tilknyttet kunne ikke kabinen stille seg i riktig stilling. Heldigvis, etter kort stund, brandt kablesjakten opp og kabinseksjonen kunne rotere som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...