Gå til innhold
Hundesonen.no

Diesel trener til utstilling

MariaN

Recommended Posts

De kan jo faktisk ikke gi blå hvis de mener hunden er av meget god type og alt det andre stemmer, og ingenting feil. Da har jo dommeren en feil oppfattning om hvordan man skal dømme, synes jeg! Hvis man først skal gi blå må man finne noe som er galt!

Og 10 ganger bedre blir vel noe lignende som:

Utmerket type, utmerket skåret hode, mørke øyne, utmerket hals og benstamme, utmerket kropp, utmerket vinklet bakpart, beveger seg utmerket fra alle sider.

Skulle hunden med denne kritikken skulle fått blå altså? Jøye meg, da hadde det blitt delt ut mange blåsløyfer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis det er noe negativt/feil/lite fint med hunden min, hadde han nok skrevet det!

Jeg stod såpass nærme da han pratet med de i teltet at jeg hørte hva som ble sagt.

Potene ble nevnt, men ikke nedskrevet.

Sambo snakket med et par i dag som stilte Tervueren. Den fikk også KIP! Den nektet også å vise tenner til dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste den til flere belgerfolk(og oppdrettere) og de mente alle det var garantert en rød :)

Hvorfor tror du andre utstillere har bedre greie på hva dommeren har ment enn dommeren selv ? Jeg har sett bedre kritikker enn det der som har resultert i blå sløyfe, og dårligere kritikker som har resultert i rødt.

Jeg mener at hvis det er noe negativt/feil/lite fint med hunden min, hadde han nok skrevet det! Jeg stod såpass nærme da han pratet med de i teltet at jeg hørte hva som ble sagt.

Potene ble nevnt, men ikke nedskrevet.

Nei, dommerne skriver ikke alltid hva som er dårlig. Veldig ofte - dessverre - skriver de bare hva de syner er ok eller greit, og unngår å påpeke det som ikke er bra. Dessverre skriver jeg fordi det gir folk falske forhåpninger om at det ikke VAR noe galt og at hunden er såååå bra.

Husk at en kritikk er veldig subjektiv. Uttrykk som meget bra sier i grunnen ikke så mye om man ikke sammenligner med bedre og dårligere kritikker. Noen dommer er dårlig til å skrive kritikker også - de skriver omtrent det samme på alle hundene, med kun små variasjoner, og det er sjelden lett å lese ut fra en enkelt kritikk om dommeren mener hunden er bra eller ikke (det er det gjerne sløyfefargen og plasseringer som avgjør).

Ikke se dere blinde på dommerkritikker. EN kritikk gir lite å gå ut fra når man skal vurdere hunden. Still mange ganger for mange forskjellige dommere. DA vil man kanskje se hva som er gjennomgående på kritikkene (f eks om mange dommere påpeker at hunden er lang i ryggen, så ER den kanskje det, selv om ikke alle dommere påpeker akkurat DET).

Som Kristin sier over her: kanskje hadde dommeren strevet UTMERKET type om han hadde syntes hunden var veldig veldig bra, mens god type betyr at hunden er ok, men ikke noen stjerne liksom... om du skjønner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så negativ folket er. Jeg vet at han ikke er noen superstjerne, enda. Sier seg selv at det må flere enn EN utstilling til. Beklager virkelig at jeg føler for å skryte av dyret :)

Når andre med samme rase også skryter av han, blir jeg veldig stolt. Han er tross alt (hunde)babyen min!

Ser meg ikke blind pga denne ene dommen. Det er han første Junior, og jeg følte han gjorde det bra. tross tannstyret.

Vi skal på flere i løpet av sommeren og jeg krysser fingrene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria, ikke bry deg om de sure gamle tantene ;) De har bare for vane å dytte litt i folk som er mer positive enn dem selv, og være litt trollete :P (ska'kke så mye til det *haha*)

Jobb med gutten din du, men ikke bruk tvang, det går som oftest feile veien, og setter opp sperrer i hodet på hunden (trust me, jeg har vært der selv med gamlefar som jeg hadde). Mengdetrening, tid og tålmodighet er nøkkelord her.

Begynn med å la folk han ikke kjenner gi han godis, og plukke han i munnen samtidig. Dette må du gjøre i alle slags settinger. Tren på å støtte han når dette gjøres, slik at om han føler seg ukomfortabel og presset, så vil han støtte seg til deg, istedetfor å trekke seg unna.

Husk og på at du har en ung gutt... Han trenger nok litt tid på seg til å takle alt ståket og bråket som er på en utstilling :ahappy:

Han er en fin gutt, og med litt tid og tålmodighet, så vil det nok gå rette veien :ahappy:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjedelig at folk skal vær gledesgreper og gjøre om kritikken jeg er fornøyd med til noe negativt.

men sånn er det jo i alle sporter, alltid noe som har noe å si -uansett ;)

Aldri tvunget han til noe :ahappy: Godbiter og positive ord er nok nøkkelordet ja. Og det har vi kommet langt med allerede. (Som feks innkalling) Vi måtte jo prøve når vi først var der og stod midt oppi det. Kunne jo ha presset han enda mere, men det så jeg ingenting positivt i så vi ga oss. Det er bedre å gi seg mens leken er god enn at han kan få skrekken og vi må bruke enda lengre tid på den biten.

Vi har allerede hatt mange som har sett tennene, uten prob :ahappy: Men det skal vi fortsette med. Jeg vet om en som han ikke er begeistret for, så på torsdag skal jeg få han til å se på tennene. hehe.

(har hørt flere som har hatt problemer med denne dommeren i helga, uten å legge noe skyld på han. Holdningen og kroppsspråket gjorde at de rygget unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh...

Jeg så en gjeng Hovawart. Tre stykker tror jeg. Fine hunder! Aldri sett de live før. Var mye større og mer langhår enn jeg hadde trodd.

Vi gikk litt fram og tilbake foran de :ahappy:

Neste gang må du skrike ut! Skal du stille i Ålesund? Hvor bor du ? :ahappy:

Jeg er ikke såå aktiv her inne og er dårlige til å kjenne igjen folk. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Åååh...

Jeg så en gjeng Hovawart. Tre stykker tror jeg. Fine hunder! Aldri sett de live før. Var mye større og mer langhår enn jeg hadde trodd.

Vi gikk litt fram og tilbake foran de ;)

Neste gang må du skrike ut! Skal du stille i Ålesund? Hvor bor du ? :ahappy:

Jeg er ikke såå aktiv her inne og er dårlige til å kjenne igjen folk. hehe

Det var nok oss du gikk forbi ja :P Jeg skal ikke til Ålesund, tror det er samme dommer der som det var i helga, er ikke mye vits å stille for henne igjen nå når Zuma fikk cert fra henne :P Vi bor ikke langt unna Trondheim. Og det var hunden din jeg kjente igjen. Både jeg og Fenrisgutten var der (Fenris og Zuma er kullsøsken), samt ei som ikke er her på sonen (tror jeg). Angående størrelsen på hoffen så er jo våre tisper like store som schäfer hanner, så de er "litt" store :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at du kjente oss igjen :ahappy:

Nesten gang må du skrike ut. Vi skal også på Oppdal og kanskje i trondheim i Juni(?).

Apropos schafer. møtte en hvit, eller en hvit gjeterhund som det heter. 11 mnd og nesten FØRTI kg. My god. den var gigantisk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...