Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal kjøpe meg nytt kamera


Lilla

Recommended Posts

Vet omtrent ikke hvilke spørsmål jeg skal stille engang, så grønn er jeg visst.

Men har tenkt til å kjøpe et nytt, godt kamera. Som jeg blir skikkelig fornøyd med.

Vil kunne ta bilder inne, ute, av mennesker og dyr. I mange situasjoner.

Så, hvilket skal jeg velge? Til hvilken pris, i hvilken butikk? Og er det ikke noe som heter linse, objektiv og minnebrikke? :P Hva mer må jeg tenke på?

Det bør vel koste under 10 000 kr når jeg tenker meg om..

Har sett det er mange her inne som tar fantastiske bilder av dyra sine, så kom gjerne med tips! Til det jeg trenger til et "komplett" kamera, en slags startpakke..

Da blir jeg glad :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer hva jeg skrev i en lignende tråd i går kveld jeg :icon_redface:.

Det er egentlig umulig å si hvilket kamera som er best for DEG. Det er det nok bare du som kan finne ut. Alle kameraene på markedet nå er gode kamera, noen er bedre enn andre på en ting, mens andre er bedre på andre ting - ingen er best på alt :P. Man finner som regel ikke ut hva man har behov for i et kamera før man har brukt kameraet over en lengre periode og kanskje da finner ut hva man savner med det kameraet man har.

For en nybegynner på speilrefleks tror jeg det er vel så viktig hvordan det kjennes ut å holde kameraet i hånden som at kameraet har de eller de spesifikasjonene. Om du har mulighet bør du dra til en fotoforretning og be om å få holde i kameraene (om de har litt utvalg). Dersom du synes kameraet er for stort eller for lite, for lett eller for tungt, så vil gleden ved å bruke det bli mye mindre enn om det passer til deg ergonomisk.

I tillegg til kamerahuset, så må du selvsagt ha minst et objektiv (linse). Alle kameraer leveres med minst et objektiv (dersom du ikke kjøper bare kamerahus), noen får du også med to i "pakketilbudet". Det du som oftest må kjøpe i tillegg er minnekort.

Som du skjønner er det vanskelig å anbefale merke. Du gjør ingen brøler uansett hvilket kamera du kjøper, så her er det bare å kaste seg ut i det :P. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det høres fornuftig ut det:) Må si du er min fotoguru her på forumet, du tar helt vanvittig flotte bilder! Hva bruker du? Og hvor har du lært å ta bilder på den måten? Redigerer du etterpå også?

Hahahaha... guru faktisk :D. Kult !

Jeg har nå en Nikon D300, men har i et par år fotografert med en Nikon D50 som har vært et utmerket kamera som forsåvidt dekket opp alle mine behov :D. Jeg er vel i grunnen bare selvlært jeg, har plukka opp tips og råd på nett og litt her og der, og bare tatt en haug med bilder, eksperimentert og testet ut idèer :D. Veldig morsomt. Og ja - jeg kjører alle bildene mine gjennom en runde i Photoshop. Ikke alltid jeg trenger å gjøre så mye, noen ganger holder det å bare økte kontrastene litt, lysne dem kanskje og beskjære. Det skal ikke så mye til for å gjøre et greit bilde enda bedre :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Hva er forskjellen på D50 og D40? Og er D300 enda bedre? Eller bare annerledes?

Jeg tror jeg har lyst på et Nikon kamera..

Photoshop tar nok også tid å lære:P Du er utrolig flink! De bildene du har lagt ut de siste dagene her er helt rå! Må liksom vise de til familien her, så de skjønner at det går an! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på D50 og D40? Og er D300 enda bedre? Eller bare annerledes? Jeg tror jeg har lyst på et Nikon kamera..

Photoshop tar nok også tid å lære:P Du er utrolig flink! De bildene du har lagt ut de siste dagene her er helt rå! Må liksom vise de til familien her, så de skjønner at det går an!

Veldig hyggelig å høre at du liker bildene altså - man liker jo å få litt smiger :D . Jeg er jo veldig begeistret for Nikon og liker det systemet godt, men man skal også være klar over at originaloptikken til Nikon (Nikkor) ofte ligger et hakk over i pris i forhold til en del optikk (linser) fra andre merker. DET er vel den eneste ulempen jeg kan komme på :D.

D50 var Nikons første billigkamera, men ble erstattet av D40 og D40x etter et drøyt år. Nå har D60 på en måte erstattet D40x igjen. Man får vel ikke kjøpt D50 fra forhandler lenger, men kan kanskje finne noe brukt. Jeg har tenkt å beholde min D50 som et reservekamera til D300. Ulempen med D40, D40x og D60 er at de ikke har fokusmotor i kamerahuset. Det vil si at man er avhengig av å kjøpe linser som har egen fokusmotor for å få autofokus. Det finnes heldigvis mye bra linser med fokusmotor altså, så det er neppe noen stor greie å ikke ha det i kamerahuset selv om det begrenser utvalget av linser noe.

D300 er Nikons nyeste (sammen med D3) semiproffe kamera, og man bør nok ha litt fotoerfaring for å få utnyttet kameraets kapasitet fullt ut. Jeg har hatt en bratt læringskurve kan man si etter at jeg kjøpte dette :D. Det ligger jo også ganske høyt i pris, rundt 12-13 000 kr for bare kamerahuset (da må man kjøpe linser i tillegg).

Photoshop er jo noe man aldri blir utlært på, og man greier seg lenge med Photoshop Elements egentlig (det får man vel automatisk med når man kjøper kamera tror jeg ??? Eller ??? Hmmmm... det er jeg jammen ikke helt sikker på når jeg tenker meg litt om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...