Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshund, border collie og flatcoated retriever.


svortevik

Recommended Posts

Som mange vil si og gjenta, med blandinger kan du få det ene eller det andre, egenskapene kan tippe helt i en retning eller helt i den andre, uten at du kan vite det sikkert på forhånd (samme emd rene raser såklart men der vil spennet på egenskapene hos foreldredyra være mindre). Dermed er det for blandinger ikke automatikk i at en rolig foreldre modererer den litt villere andre forelderen etc. Prøv å finne noe med maks 25 % av de mer krevende rasene, hvis du ikke er innstilt på at det KAN bli nødvendig med masse tur og mentaltrening. Blandingshunder av BC som jeg kjenner er ellers ikke mer urolige enn andre...bare en BC/Gordon Setter som er helt vill og lever på sin egen løpeplanet. Tenk også på at en tispe ofte er litt mykere enn en hannhund, hvis du/dere ikke er veldig sikre på dere selv som hundeeiere.

Ellers er det å bli kjent med foreldredyrene veldig greit, to rolige veltilpassete og trygge hunder vil stort sett få "gode" valper, da. Men med 3/4 setter i bildet kan det fort bli mye jaktlyst, stort løpsbehov, og litt lite kontakt med eier...Jeg ville vel sagt at skal du først ha noe litt vanskelig, er gjeterhunder å foretrekke framfor jakthunder. Settere er vakre, men altså... brains before beauty, ikke sant, skal du først slite er det bedre å jobbe med intelligens enn med instinkt.

Ellers finner du jo av og til labbis/golden blandinger, det finnes såkalte labradoodeler (Lab/puddel, og JA, de er søte), ... men vær klar over at du faller litt utenfor når du velger blanding, uansett.

Klarer du sette av et par-tre tusen i måneden fram til ferien får du ren rase i sommer :rolleyes: nesten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...