Gå til innhold
Hundesonen.no

Lot 50 hunder stå innelåst uten mat og drikke

Margrete

Recommended Posts

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Kort og kort frist - oppdretteren var vel forlengst pålagt å kvitte seg med atskillige hunder lenge før nå sist? Men uten at det hjalp? Jeg gidder ikke gjenta det jeg selv skrev, i innlegg 31 og 37 var det vel, om hvordan opplegget er her i Norge når det gjelder dyrene man ikke lenger får lov til å ha, kontra for eksempel USA.

Men sånn er reglene NÅ, og da får man følge dem - og så ikke bare forlenge og forlenge frister. Når folk først er ute og kjøre på denne måten, så nytter vel neppe noe annet enn "korporlig inngripen og tvang" - jeg tror øret som hører på "gode råd og velmente forslag" forlengst er lukket når det kommer til et slikt hundehold.

Ting kan skje, og det er ikke like lett å nå frem med bekymringsmeldinger og andre ting i forhold til dyrevernsnemnder kanskje - og kanskje folk kvier seg i tidligere faser, fordi det kan være tungt i forhold til folk som har drevet ordentlig på med hund før. Å skulle "melde noen" er ikke den letteste veien, de vil jo ha både fullt navn og adresse og ditt navn før de reagerer vel... og så må det "bevises".

Det viktige nå er vel at hundene kommer til gode hjem, og jeg håper også at dyrevernet krever å få lister over kjøperne, så de kan gjøre i det minste en sjekk på at dette er ok.

Hvor "utrolig krevende" er EGENTLIG slike hunder? Hvalpene derfra er vel solgt til "normale" belgerhjem, slik Maria er inne på om hvem som er normale :rolleyes: ... og det er vel hunder som i det minste tåler å være på utstillinger og lignende arrangementer, så noen superekspertoppgave behøver det nødvendigvis ikke være - det er vel ikke snakk om totalt usosialiserte, "ville" hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bull at "de som har tre lapper får hunden" bare fordi de ligger ute på "et kjent nettsted". Mange som selger via Finn - for eksempel... - velger ut kjøpere og er nøye som bare det.

Det ser jo ut til at saken løser seg greit for hundene sin del - selv om tiden løper ut og noen må ned i pris - og det må være på grunn av denne oppdretterens kred i miljøet, og fordi folk rundtom vet hva personen er god for på sitt beste og forstår at sånt faktisk "kan skje" - om ikke hvem som helst så ihvert fall enkelte av oss. Ja, oss.

Håper virkelig det ordner seg for oppdretter og de tre hundene hun beholder (selv om jeg personlig mener hun ikke burde ha hund på en stund). Du sier liksom ikke til en alkoholiker "bare 1 øl"... Tror det hadde vært lettere å bli frisk hvis hundene var i Fosterhjem eller noe, og eier kanskje kunne trene med dem evnt konkurrere men absolutt ikke drive avl og heller ikke ha den daglige omsorgen for andre enn seg selv. Men men. :Krysser fingre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at denne dama kommer til å drive avl, ihvertfall ikke på en stund (skal aldri si aldri). Ved kommende har selv signalisert at hun ikke ønsker å drive med avl og hun er fjernet fra oppdretteroversikten til belgerklubben. Om belgerklubben har fjernet vedkommende på eget initiativ, eller om vedkommende har henvendt seg til klubben, det vet jeg ikke. Uansett, det er vel vanskelig å starte opp igjen når ens gode navn og rykte er borte?

Jeg tror ikke at det så problematisk å finne nye hjem til de fleste av disse hundene, fordi belgeren er ikke så vanskelig å ha med å gjøre som det ser ut til at enkelte her inne på sonen tror. Jeg har ikke noe inngående kjennskap til damens oppdrett, men hun har holdt på så lenge at har alt hun har oppdrettet vært søppel (dårlig mentalitet), så hadde hun neppe klart å holde på så lenge. Jeg tipper at de fleste hundene som er til omplassering er relativt unge hunder fordi antall hunder ble fordoblet på relativt kort tid. Hvis hundene er sånn noenlunde grei mentalt så vil de nok takle overgangen fra kennelhund til familiehund ganske greit. Men det er klart, det er ikke ideelt å begynne å sosialisere/miljøtrene hunder når de er unghunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg tror ikke at denne dama kommer til å drive avl, ihvertfall ikke på en stund (skal aldri si aldri). Ved kommende har selv signalisert at hun ikke ønsker å drive med avl og hun er fjernet fra oppdretteroversikten til belgerklubben. Om belgerklubben har fjernet vedkommende på eget initiativ, eller om vedkommende har henvendt seg til klubben, det vet jeg ikke. Uansett, det er vel vanskelig å starte opp igjen når ens gode navn og rykte er borte?

Ehh........ signalene om at vedkommede skulle slutte med oppdrett kom den søndagen dyrevernet var der, og tre dager før var det lagt ut planer om to eller tre nye kull på samme hjemmeside?

Men det er egentlig uvesentlig. Imidlertid så har ikke denne oppdretteren stått på klubbens oppdretteroversikt på nesten to år det er altså ingenting som har blitt fjernet nå i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor "utrolig krevende" er EGENTLIG slike hunder? Hvalpene derfra er vel solgt til "normale" belgerhjem, slik Maria er inne på om hvem som er normale :rolleyes: ... og det er vel hunder som i det minste tåler å være på utstillinger og lignende arrangementer, så noen superekspertoppgave behøver det nødvendigvis ikke være - det er vel ikke snakk om totalt usosialiserte, "ville" hunder?

Ut i fra den ene gangen jeg har sett denne dama med en gjeng av sine hunder på utstilling, deriblant en veldig ung tispe som ble stilt mot Cane i valperingen, lå samtlige av hennes hunder nærmest å krøp på gulvet bortsett fra èn og det var en hund med et annet kennelnavn. Jeg har aldri sett makan, dommeren fikk ikke nærme seg og halen lå oppunder magen på dem hele tiden mens de krøp og stresset seg rundt i ringen. En treningskamerat av meg kjøpte en ettåring fra samme kennel som hun fortsatt sliter med i en del situasjoner et par år senere. Oppdretteren skulle stille på mentaltest her men droppet det fordi hun mente dommeren ikke likte belgere og derfor dømte dem nedenom og hjem, jeg vet godt hvem denne dommeren er og vet at det iallefall ikke er tilfelle. Så jeg håper virkelig hundene kommer til noen som har tålmodighet til å faktisk jobbe litt for å få dem trygge og stødige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Ut i fra den ene gangen jeg har sett denne dama med en gjeng av sine hunder på utstilling, deriblant en veldig ung tispe som ble stilt mot Cane i valperingen, lå samtlige av hennes hunder nærmest å krøp på gulvet bortsett fra èn og det var en hund med et annet kennelnavn. Jeg har aldri sett makan, dommeren fikk ikke nærme seg og halen lå oppunder magen på dem hele tiden mens de krøp og stresset seg rundt i ringen. En treningskamerat av meg kjøpte en ettåring fra samme kennel som hun fortsatt sliter med i en del situasjoner et par år senere. Oppdretteren skulle stille på mentaltest her men droppet det fordi hun mente dommeren ikke likte belgere og derfor dømte dem nedenom og hjem, jeg vet godt hvem denne dommeren er og vet at det iallefall ikke er tilfelle. Så jeg håper virkelig hundene kommer til noen som har tålmodighet til å faktisk jobbe litt for å få dem trygge og stødige.

Jeg har truffet denne damen på flere utstillinger, men jeg kan ikke si jeg sitter igjen med samme syn som deg når det gjelder hundene.

Jeg har hilst på flere av hundene, og damen tok inn og ut hunder, men jeg så aldri at hundene krøp :D

Jeg syns synd på damen jeg.. JA, hun har driti seg ut når det gjelder avl osv.. men det er jo tydelig at damen ikke har det godt, og det kan ikke være mye kjekkt å få det slengt i tryne på denne måten.

Det er jo ingen som egentli vet om det ligger noe mer bak en det som blir sagt og skrevet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet denne damen på flere utstillinger, men jeg kan ikke si jeg sitter igjen med samme syn som deg når det gjelder hundene.

Jeg har hilst på flere av hundene, og damen tok inn og ut hunder, men jeg så aldri at hundene krøp :D

Jeg syns synd på damen jeg.. JA, hun har driti seg ut når det gjelder avl osv.. men det er jo tydelig at damen ikke har det godt, og det kan ikke være mye kjekkt å få det slengt i tryne på denne måten. Det er jo ingen som egentli vet om det ligger noe mer bak en det som blir sagt og skrevet..

Som regel bryr vi oss mer om hundene enn om menneskene i dette forumet og det er vel noe av grunnen til at enkelte av oss gidder å være her. Dessuten har denne tråden ligget nede siden april, så nå var det vel faktisk du som dro den og dermed oppmerksomheten på denne dama og hennes hundehold opp igjen.

EDIT: Er det noen som vet hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...