Gå til innhold
Hundesonen.no

Å skaffe seg hund!


Linda Marie

Recommended Posts

Jeg har tenkt på hund nr 2 etterhvert. Og siden jeg begynner å planlegge alt nå, så er det flere som har synspunkter. Ikke alle tenker seg godt nok om før de får seg hund. Det er ikke for ingenting at det blir flere og flere som får "allergi" når sommerferien nærmer seg. Eller "allergien" utvikler seg gjerne når pubertet nr to begynner...

Hva mener dere må tenkes gjennom før en skaffer seg hund?

Her er hvertfall hva jeg tenker gjennom for min egen del:

Første ting er arbeidsituasjonen? Kommer jeg til å være like mye hjemme om ett år til? Hvis ikke, så er det egoistisk å skaffe seg en hund. Derfor vil jeg vente med å skaffe meg hund, før jeg vet mer. Jeg kommer uansett til å ha med meg min første hund på jobb.

Har jeg råd til stor hund? Forutgifter, veterinærbesøk, forsikringer osv, da store hunder oftere er utsatt for leddlidelser. Dette føler jeg mange ikke tenker over når de skaffer seg hund.

Hva vil jeg bruke hunden til? Jeg har lyst å drive spor og søk. Da tenker jeg blodspor etter påkjørte eller skadeskutte dyr. Eller ettersøkshund. Gå lydighet.

Hunden må være smart og kunne tenke selv. Men jeg klarer ikke en hund som er intens! Det er begrenset for hvor mange ganger jeg gidder leke med den ballen :rolleyes:

Hunden må ha et visst vokterinstinkt.

Hunden må ha minimalt med pelstell. Innkjøp av god klippemaskin er i tankene.

Vil jeg ha hund med stort jaktinstinkt? Absolutt ikke!

Enmannshund? Tja, den må komme overens med resten av "flokken" men den kan godt være mest knyttet til meg. Lettere å jobbe med da. Min erfaring fra tidligere.

Valp eller unghund? Valp kan en prege bedre selv. Men det er som å få baby i hus. Opp på natta og ut og tisse +++ En unghund er over denne perioden, men har ofte andre ting en må jobbe med. Jeg liker en utfordring! Men gjør kattene mine det?

Hannhund eller tispe? Jeg har mest erfaring med tisper. Og jeg må ha en hund som kan gå løs på tunet, uten alt for sterke drifter om å vandre til nabotispene. Henholdsvis 900m og 3km unna... Vet ennå ikke nok til å bestemme meg.

Tilslutt: Hvilke rase passer meg, hvis dette er kriteriene mine? Og burde samboeren ha noe han skulle ha sagt? I hans øyne er det kun BC som gjelder, siden han har er vokst opp med denne rasen i hus. Men er han med å trener hunden? Nei, det blir kun turgåing for hans del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner mange viktige punkter. Du skriver at du tenker på å skaffe en hund nr 2. Da synes jeg også man bør kjøpe en hund som vil gå godt overens med den hunden du allerede har. Er hun nr 1 en typisk en-mannshund? I så fall bør man egentlig skaffe en hund til? Har du plass til to hunder? Både i bil og hus/leilighet? Er du fornøyd med hverdags lydigheten til hund nr 1? Hund nr 2 vil kopiere mye av adferden til hund nr 1, så lenge det er to hunder som tilbringer mye tid sammen.

Å ha en BC for å gå tur er galskap i mine øyne. Alle hunder trenger både fysisk og psykisk stimulans, men dersom man kjøper hund hovedsaklig for å ha en turkamerat, bør man iallefall ikke kjøpe en hund som har over middels aktivitetsbehov. Tenk nøye over hvilke oppgaver rasen er avlet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt foreslå f.eks Buhund, Islandsk fårehund el lign raser?!

Men ikke alle krav du stiller her er realistiske. Men godt på vei er det flott at du er reflektert i din avgjørelse i forhold til hund.

Occurence: Du har Nuffe ser jeg?! Fremdeles er den den eneste rasen, foruten min rase idag, som virkelig gjør meg dårlig :)

Hadde Nuffe selv for en del år siden, og jeg glemmer aldri den hunden!!

En dag skal jeg ha Nuffe igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt foreslå f.eks Buhund, Islandsk fårehund el lign raser?!

Men ikke alle krav du stiller her er realistiske. Men godt på vei er det flott at du er reflektert i din avgjørelse i forhold til hund.

Jeg ønsker ikke hund med sterkt jaktinstink. Så da går buhund ut.

Og hvilke krav er ikke realistiske?

Du nevner mange viktige punkter. Du skriver at du tenker på å skaffe en hund nr 2. Da synes jeg også man bør kjøpe en hund som vil gå godt overens med den hunden du allerede har. Er hun nr 1 en typisk en-mannshund? I så fall bør man egentlig skaffe en hund til? Har du plass til to hunder? Både i bil og hus/leilighet? Er du fornøyd med hverdags lydigheten til hund nr 1? Hund nr 2 vil kopiere mye av adferden til hund nr 1, så lenge det er to hunder som tilbringer mye tid sammen.

Å ha en BC for å gå tur er galskap i mine øyne. Alle hunder trenger både fysisk og psykisk stimulans, men dersom man kjøper hund hovedsaklig for å ha en turkamerat, bør man iallefall ikke kjøpe en hund som har over middels aktivitetsbehov. Tenk nøye over hvilke oppgaver rasen er avlet for.

Min hund nr 1 er ikke enmannshund. Har hatt tidligere hunder som er det. Men ho er likevel mest knyttet til meg. Og jeg vet at ho kommer overens med de fleste hunder.

Det med en BC som turhund har jeg ikke sagt noe om. Kunne det oppfattes slik, så må jeg presisere at det var litt ironi at han skulle hatt noe å si med valg av rase siden han ikke gjør annet enn å lufte bikkja.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...