Gå til innhold
Hundesonen.no

Adfersspørsmål

Sigrid Meese

Recommended Posts

Vi har en hund som er veldig glad i folk og dyr, men siden dette er min første hund så er ikke jeg den beste til å tolke oppførselen hans.

Altså, når han vil kose og vi sitter så kommer han med framparten opp i fanget vårt. Prøver ikke å hoppe opp, bare står der.

Han lener seg litt tilbake, og vil ha frambeina forholdsvist høyt på overkroppen min. Han vil ikke nærmere, vil bare bli klappet på hodet.

Som oftest vil han alltid ha en labb over handa vår o.l. uansett om han sitter ved siden av oss eller vi står.

Hva betyr dette? Prøver han å være litt dominant eller er det normalt?

Han bjeffer og knurrer når vi passerer hunder og mennesker som gjør noe (som kanskje er litt rart for han) mens vi kjører bil, hva skal vi gjøre med det? Vi sier jo nei og han slutter å bjeffe men knurrer da. Sier nei til dette og, men etter noen sekunder begynner han på med knurringen igjen samtidig som han ser på oss. Man ser på han at han vet at han gjør noe han ikke har lov til, men han fortsetter likevel. Han var værre før, det skal sies, men likevel synes jeg ikke at det er bra nok enda. prøver å rose når han er stille, men det er ikke effektivt nok. Han elsker å kjøre bil og tøffer seg skikkelig når han ser hunder og vet de ikke kan komme til han. For står bilen i ro og det passerer hunder, da er han stille.

Hvordan få hunden til å slutte å bjeffe med en gang folk går i etasjen over?

Han gjør det helst når gubben ikke er der, så kanskje han vil beskytte meg, og tanken er fin den. Det er bare det at jeg har store problemer med å få såve, så når jeg da lbir vekt bare fordi noen beveger seg så blir jeg litt matt.

Han er halvt border collie og jeg har fått vite at det er den hunden som biter mest, da fordi de av og til ikke lbir stimulert nok hjernemessig.

Snoopy har vært i ro en del i det siste pga mageproblemer (veterinærens ordre) og ser egentlig at han bjeffer lettere når folk går i etasjen over nå når han ikke har fått trimmet så mye. Bjeffingen i bilen derimot er den samme.

Noen som har tips på "hjernetrim"?

Håper noen kan svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för ytterligare information! Det verkar som er hund är i en unghundsålder då han kommer försöka pröva sig litt på sin plats i familjen, och han är nog inte helt säker på att han kan lita på både dig och din gubbe att alltid ha kontroll över situationen. Detta handlar inte om dominans utan ett förtjänat ledarskap. Det är därför viktigt att visa sin hund att man är trygg och säker i alla situationer och att hunden kan slappna av.

Generellt skulle jag rekommendera er att träna ledarskaps övningar för att få er hund att känna sig helt trygg på att ni som ägare kan "skydda flocken" i alla lägen, samt träna mental stimulering f ex gå en spår/sök kurs och lägga in mental aktivering i den vardagliga träningen. Om inte hunden för lätt blir uppstressad kan Agility vara ett alternativ.

När han ställer sig med tassarna upp på er skulle jag vänligt men bestämt fösa ned honom, utan att säga något, och när alla 4 tassar är i marken berömma honom med röst och klapp.

En tass på hand eller fot är ofta en uppfodran till uppmärksamhet. Ignorera honom då, men så fort han har 4 tassar på marken så ge honom lite kos eller ännu hellre en mental aktivitet.

Bjeffingen och knurringen är med största sannolikhet tecken på osäkerhet inför det han ser, och detta behöver miljötränas bort. Men tänk på att inte förstärka hans beteende genom att höja rösten och säga nej, det tolkar han som att ni också reagerar negativt på det som är utanför. Åk många gånger fram och tillbaka förbi områden han finner obehagliga, ignorera honom fullständigt om han reagerar, ni bara pratar på med varandra som vanligt. Och fortsätt att rosa honom när han är stilla. Han vet inte själv att han gör något han inte har lov till, men han läser ert kroppsspråk och röstläge och känner sig osäker på er med om ni blir spända, och detta är motsatsen till vad vi önskar! Han måste känna sig säker på att ni har kontroll över situationen och att han inte behöver hjälpa till.

Detta gäller så klart också när han vaktar dig hemma, precis som du själv nämnde. Bjeffer han så säg bara "Tack för hjälpen, det är ingen fara" med lugn röst och vänd dig om och ignorera. När ni i helhet tränat mer på ledarskapet och aktiveringen kommer han inte känna samma behov för att vakta er på natten, eller dagen.

Du har också helt rätt i att Border har en tendens till att nafsa när de är understimulerade. Detta är ett behov för att arbeta, de nafsar ju djuren de upprinnerligen skall valla, så det är viktigt att ge hunden en alternativ arbetsuppgift.

Exempel på ledarskapsövningar: Hunden skall alltid be om lov, innan den får gå ut genom dörren, bildörren, trappan, komma till sin matskål. Sitt, Ögonkontakt, Varsågod! Lydighetsträning, Handmatning, Dela Tuggben.

Exempel på mental aktivering: Sluta kasta boll, göm den. Ta med middagen ut på promenaden, kasta ut den på en gräsplan, låt hunden leta upp sin mat. Göm en godis i en PET-flaska, skruva åt korken lite lätt, låt hunden tänka ut hur den skall få ut godisen. Gör det inte så lätt för hunden, låt den få arbeta för sin mat! Köp/Låna en Aktiveringsbok. Massa kul tricks och konster som hunden kommer att älska att visa upp, känna att den har en uppgift och är till glädje!

Gå en kurs, Soppletarkurs, Agility, Lydighet, Spår/Sök....

Mental träning är många gånger mer uttröttande än fysisk. Ignorera felbeteende, förstärk rätt!

Återkom gärna om något är oklart!

Vänliga Hälsningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei.

Har et problem jeg.

Vi har prøvd metoden med bjeffingen og jeg synes den virker, Snoopy bjeffer mindre enn før.

Men i dag kom min forlovede opp med bikkja og hadde da straffet han for bjeffingen og knurringen istede for å overse/avlede/rose som vi var enige om å gjøre.

Han sier at han ikke tror på det domme forumet og at han ikke synes metoden funket bra nok.

Hvis vi sier nei eller kjefter mens hunden knurrer eller bjeffer blir han redd, men blir liggende å se på oss mens han knurrer (viser at han er redd men vil bare ikke slutte likevel).

Min forlovede sier og at han vil straffe hunden over lengre perioder av gangen nå, f.eks en halv time, slik at hunden skal se at han ikke er fornøyd, for da vil han etter hvert forstå at han ikke får bjeffe/knurre.

Dette er jeg ikke med på, da jeg ser at hunden er redd, samtidi som at bjeffingen og knurringen varer mye lengre om vi kjefter enn om vi avleder/overser/roser for stillhet.

Min forlovede sier at dette bare er et domt forum der folk bare hakker på hverandre og later som de kan ting, så jeg bør ikke høre på det som blir sakt her.

Jeg er så frustrert, hvordan trene bikkja uten å skape tyredje verdenskrig hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en bok om han ikke vil høre på deg eller den som har svart over. Liten vits i at vi sitter her å tjattrer, når han bare avfeier det som blir sagt her. Nei kjøp en bok eller to du, og få han til å lese den.

Kulturkollisjonen mellom hund og Menneske (Jean Donaldson)

Ikke Skyt hunden (Karen Pryor)

Fra valp til voksen (Åsa Ahlbom) Husker ikke om han er ung jeg

Dette er bare noen, men det er en start. La han lese noen av disse, så han får ett innblikk i hvordan en hund fungrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en ting du bør få samboeren din til å tenke litt over er hvorvidt det har skjedd en ENDRING med hans måte å takle dette på? Altså, har hunden minsket adferden sin ut ifra den metoden dere/han har brukt hittil? Hvis svaret er nei, så må han da selv skjønne at hans metode ikke funker?

*blir litt oppgitt over stabiser av mannfolk :icon_redface:*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bjeffer lengre og knurrer mer om vi straffer han, men gir seg fort når vi hører på rådene herfra.

Aner ikke hva som plutselig gjorde at han plutselig mente det ikke var bra nok lengre :S

Men hunder tenker visst likt som mennesker. Kjefter du på en hund så forstår den hva den har gjort og at akkorat det var galt :rolleyes:

For folk her på forumet kan lyge på seg kunnskap.

Er ingen tilhenger av å slavisk følge et forum eller andres mening, men har jo prøvd ut tipsene her og de funker jo. Tar litt tid, men det blir.

Synes han begynner å skjønne at vi kan passe på oss selv og nå, for hender seg han tar turer rundt i huset for seg selv nå, det gjorde han ikke før. Travel herremann, skal jo passe på oss :icon_redface:

Dessverre vil ikke disse bøkene hjelpe noe særlig for han snakker ikke mye norsk, han er engelskmann :)

Men mannfolk er til for at en kvinne skal ha noe å jobbe med så hun ikke kjeder seg, er det ikke så?

Synes forresten han bjeffer mindre når jeg er hos han, selv om han varsler mer gir han seg fortere, mens han griner når far forlater åstedet men ikke etter mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre vil ikke disse bøkene hjelpe noe særlig for han snakker ikke mye norsk, han er engelskmann :)

Ok, og det finnes hverken engelske bøker eller dvd av hundeoppdragelse? Kjøp dvd, så kan dere begge se den sammen.

Karen Pryor har en for valper, den finner du på Canis.

Ellers har du Jan Fennel som helt sikkert mer i gaten til din kjære, men som ikke bruker straff, hun er som de andre på tv, sier en del om lederskap, men bruker bare gode metoder :icon_redface:

Vet det er flere, men må ut med dyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre vil ikke disse bøkene hjelpe noe særlig for han snakker ikke mye norsk, han er engelskmann :icon_redface:

Men mannfolk er til for at en kvinne skal ha noe å jobbe med så hun ikke kjeder seg, er det ikke så?

Dette kommer sikkert som en overraskelse, men det finnes faktisk hundebøker på engelsk også! Ikke skyt hunden er skrevet av en amerikaner - da heter tittelen "Don't shoot the dog!" (se, du får til og med link). Her har du "The cultur Clash" av Jean Donaldson (Kulturkollisjonen), samt "The other end of the Leash" av samme dama.. Da har dere noe å starte med, om ikke noe annet.

- Og hvis han fortsatt ikke vil lese bøker, så si det, istedetfor å komme med at han ikke leser norsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyt meg da, jeg mente de spesifikke bøkene du anbefalte :D

Vet da godt at det finnes bøker på engelsk, er da såpass oppegående jeg og da, men akkorat de anfebalte bøkene blir da umulig :P

Sa jo det "disse bøkene". blir helt satt ut jeg :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyt meg da, jeg mente de spesifikke bøkene du anbefalte :)

Vet da godt at det finnes bøker på engelsk, er da såpass oppegående jeg og da, men akkorat de anfebalte bøkene blir da umulig :D

Sa jo det "disse bøkene". blir helt satt ut jeg :icon_redface:

Skyter deg ikke, jeg fant 2 av de 3 bøkene på "lista" på engelsk. Når forfatteren av bøkene er engelsktalende, får man de som regel på engelsk også, liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det visste jeg ikke. En bok hadde nok vært lurt ja. Og så vil jeg på kurs med Snoopy, men må vente til jobb har fikset seg.

Det går bedre med oss nå. Vi er tilbake på sporet, og bikkja gir seg lettere igjen.

En ting da, det virker som bikkja har tre måter å bjeffe på.

1. Om han er på stua så uler han og virker helt desperat om det kommer noe. Han uler mens han springer, mens han logrer og virker veldig forventningsfull. Gir seg kjapt.

2. Når vi er i kjelleretasjen bjeffer og knurrer han om det kommer noen eller noen går i etasjen oppe. Da er det værre å få han til å bli stille, og det er mest denne typen bjeffing vi jobber med.

3. Han stirrer på et punkt i huset og reiser bust og knurrer og bjeffer lavt. Virker skremt og vil ikke ta øynene vekk fra dette punktet. Dette skjer ikke så ofte, men det er litt skremmende, det virker som han ser noe vi ikke ser.

Nå har jo svigerfar sakt at vi har ånder i huset da, og det skal jeg ikke si noe på siden jeg ikke ser noe slikt selv.

Det som hjelper mest da er at vi koser med Snoopy da, for han varsler ikke på noe lyd når dette skjer, men på et punkt i huset.

Får frysninger bare av å tenke på det.

Hva tolker hunden når den får kos når den bjeffer? han virker jo redd og gir seg fortere enn hvis vi ikke koser, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...