Gå til innhold
Hundesonen.no

Helt uprovosert bumping på folk

Inustaff

Recommended Posts

Hadde med meg Obelix i byen i går,og alt var helt greit med folk på båt,busser,og i bygatene.Han er godt sosialisert og tar det meste med knusende ro.Han lå helt rolig på båten og bussen,med mindre folk ser på ham,for da tar han det som en invitasjon at de vil være med ham/snakke med ham.Så flørter han seg innpå de..

Uansett,så stod jeg der i ro,og ventet på ei venninde av meg.

Forbi gikk mange folk og mange folk hadde det vært hele dagen,og hunden satt pent ved siden av meg og bare kikket på dem...eller vandret ved min side..

Plutselig kommer en fyr som jeg vet hvem er,men ikke kjenner.Har bare sett ham på ulike utesteder da han er vakt.

Han stiller seg opp og stirrer på Obelix og rakk ikke stirre mer en brøkdels sekund før Obelix bare tok i et Jihaaa!og hoppet rett i ham med labber og brystkasse!???

Hva i alle dager?!

Det var ikke et aggressivt angrep,men jeg stokk som f*** og var like kjapp og si nei og sitt igjen.Mannen ble helt forfjamset,sa ikke et eneste ord og forsvant.Jeg stod igjen der og fatta ingenting av noenting.

Exen min har lekt mye tåpelige leker med hunden som har vært på en slik måte at mannen stod stille før han plutselig gjorde utfall/lekte med hunden.Så jeg følte det kom derfra.Men det har aldri skjedd før med fremmede!Kun med exen som har fremprovosert dette.

Jeg sa til ham gjentatte ganger at han skulle la være da hunden kunne gjøre dette med fremmede.Men så er det nå sånn at jeg stadig møter folk med hunden,og dette har aldri før skjedd.Han hopper ALDRI når han hilser heller uansett hvor pipete man gjør seg i stemmen eller girer opp.Det skjer ikke en eneste gang.

Jeg ble litt stresset over dette,og lurer på om jeg har gjort noe galt,eller om hunden bare "husket" han securitasvakten sin stående adferd med at det var bumping på gang,og at han tok det til en invitasjon.

Jeg liker ikke at exen min har gjort noe som jeg ikke forstår hvordan utløses.Nå kom jeg i skrivende øyeblikk på at hunden har gjort dette utfallet mot meg også en eneste gang,allikevel jeg ikke inviterte til lek,jeg stod i ro..

Hva skal jeg gjøre med det?Han skremte jo vannet av mannen som bare gapte og gikk videre.

Huff å huff.Det er jo ikke gøy at han hopper på folk plutselig,selv om det ikke virker aggressivt for meg så er han jo ganske stor og han lekebiter jo i en sånn lek,og olstrer seg opp.Det var jo liksom hele leken(som jeg hater og forbød)

Jeg har forstått at hunder gjenkjenner situasjoner og kan misforstå..men med villt fremmede?????

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pappaleken" var det vel en instruktør som beskrev noen menns måte å herjeleke med hunder på...Og noen selvsikre hunder synes jo faktisk det er KULT å måle seg litt, selv om det bare er "lek og gøy". Minsten her tar gjerne en sosial utfordring, og da er det kroppsspråk det går på - men i en helt gitt sammenheng som er "lov". Og barsk som han er, synes han det er kulest å lekeherje med menn (og meg da, sjefen) - og ja, det er en viss utfordring i det. Karske seg litt, liksom. Men han er fullstendig kontrollerbar og forutsigbar, og med stødig gemytt og en liten størrelse, så jeg synes det er greit.

Hvis din ekskjæreste har lekt med hunden på den måten, og det kommer en kanskje litt "barsk" kar (i egne øyne) med kroppsspråk som hunden får assosiasjoner til, så kan ting som dette kanskje skje? Vanskelig å vite uten å kjenne/se en hund. Hunder kan gjøre stor forskjell på folk, og ser det utroligste i dem. Gamlehunden var med på campingtur med en "utvidet vennekrets" en gang, og det var jo vakthunden sin det, men han som kom ut av naboteltet... han kunne gjøre alt uten at det kom en lyd selv om han dukket opp rett bak ryggen min, for han viste seg å være en tvers gjennom hyggelig og "ufarlig" fyr. Men at hunden "visste" det om en fremmed... ja, de får med seg det meste.

Selv om det ikke er aggressivt ment, så er det nok lurt å få det vekk :brr:

Nå vet du jo kanskje litt mer om hva som utløser det, at det er menn av en viss type, og så kan du jo kanskje jobbe ut fra det - med de metodene du bruker. Å lære ham å ha "alle fire beina på bakken" uansett når han leker med folk for eksempel. Og til å la være å svare på slike "utfordringer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han exen min har kommet med utfall fra utgangstillingen(eller hva jeg skal kalle det)i militærpositur..hendene på ryggen,en dominant holdning og stivt språk.Jeg gjenkjenner faktisk at flere securitaser og politi har dette og derfor irriterer det meg grenseløst at exen har lært hunden til dette,for det er ulkult for meg om han her Obi wan finner ut at han skal småtygge litt på armene(som var en del av leken)til alle som er autoritære folk med en stram kroppsholdning.

Jeg ble faktisk redd.For å være helt ærlig..Ikke fordi jeg leste det som aggressivt,men det var masse folk som så det,og mannen som ble overfalt ble forskrekket og jeg ble tatt på senga såpass at hjertet gikk i 500..FORDI det faktisk kunne vært at hunden i det øyeblikk bare ble en slem og utagerende Corso som levde opp til oppfatningen folk har.Må tro hva folk i gatene tenkte om han...og MEG!

Jeg har klare signaler selv på invitasjoner til barsk leking med hunden,så på meg har han bare tatt feil en eneste gang.Utenom dette er han lett for meg å lese.

Menn med militær holdning er tydeligvis bumpeobjekter for hunden min..Åneeeei!

Skal finne utav dette,men setter pris på noen råd..siden hunden i seg selv er rolig og har alle bena på bakken alltid så vet jeg ikke hvordan jeg skal få det av ham,for det kommer tydeligvis overasskende...Og i og med at ex er ex så er det ikke noe sånn lek her mer,men hunden husker tydeligvis og tar lett en "invitasjon"

Jeg sa til exen min at invitasjonene hans var så passive at hunden kom til å assosiere dette feil senere,og ba ham være mer tydelig i språket på hva som var invitasjon til bøllelek.

Selv bøller jeg med hundene,men de vet når det starter og slutter...

Huff...Jeg ble så flau og satt ut av den episoden at det sitter enda i meg som en vond følelse,fordi så fort som ting skjer så kunne det faktisk være at min hund var en av dem sykingene som bare hoppet uprovosert og skambet en mann på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får finne på en treningsmåte, der kan vel ingen her inne egentlig hjelpe deg - siden du må finne en måte å "idiotsikre" hunden på, så den ikke bestemmer seg for å leke når den synes det passer, og på denne måten. Er de ikke litt fysiske, den rasen? Hvis du vet det er visse kroppsholdninger den er blitt lært til å reagere på, så får du jo bare settte igang med å avlære da - og rekruttere deg noen "militarister" når det kommer til kroppsholdning? :wub:

En annen ting er forøvrig det å reagere og holde hodet kaldt NÅR eller HVIS det først skjer, og du er nokså sikker på at dette bare er lek. Ja, få hunden ned - men reager med smil og latter, det gjør underverker i forhold til folk rundt deg sine reaksjoner. "Næmmen din tullegutt, han vil vel ikke leke med deg vel" høres litt mindre skremmende ut enn et utbrølt"Adolf, NEEEED!! DEKKK!!". For hunden spiller det liten rolle hvis den uansett lystrer - men for å kriseminimere kan det gjøre solid utslag.

Eiere som ser ut som de takler hunden på strak arm og er vel forberedt og styrer det, uten å bli redde eller skremt selv, virker på en måte mer betryggende på omverdenen enn det motsatte - for å si det sånn :rolleyes:

Da får du også styrt situasjonen bedre, fyren som ble hoppet på rygger kanskje ikke unna og forsvinner, kanskje han tør å bli stående og prate litt til med deg - så du faktisk får sjansen til å rose hunden for at den IKKE hopper mer (forutsetter at du er oppmerksom og føre var), og det blir ikke en "krisesituasjon" der mor er stresset - noe som også kan bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg holdt hodet kaldt og fikk en militant holdning selv helst på sekunder,nei obelix ka va det for någe,og sitt...det var det liksom..Spurte tullingen etterpå hva det der var i en lys tone,heh..han bare kikket etter mannen og halen gikk forventningsfullt.så nesten litt skuffet ut der han satt...

Hehe,jeg skal trene på det ovenfor meg..eller dvs har allerede begynt,og merker at han hopper på meg om jeg gjør et eller annet..så nå som jeg har funnet litt mer ut hva jeg gjør som trigger så kan jeg lære meg mer om hvordan jeg skal avlære.

Veldig spesielt tilfelle syns jeg..om han hadde vert en sprettert gutt utenom så hadde jeg fatta det,men ja,ganske fysisk rase som skal oppi inni over.Kosete og lekne.

Det går nok over..håper jeg..heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...