Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine kriterier til hund

kakao

Recommended Posts

- Mosjon? Jeg vil ha en aktiv og arbeidsglad hund, som er våken og førerorientert og som ønsker å være rundt meg.

- Pelsstell? Lite, evt. middels. Ønsker ikke en rase som må klippes(og helst ikke nappes). En gjennombørsting i uka helst.

- Aktiviteter? Lydighet og bruks, i tillegg til at den skal kunne trekke meg på ski om vinteren og være med på sykkel- og joggeturer, såvel som lange turer i skog og mark.

- Av og på knapp? Ja, jeg vil at en hund skal ha evne til å slappe av når det ikke skjer noe, men ellers være aktiv.

- Hvilken rase har du evnt. nå? Strihåret dachshund og belgisk fårehund, tervueren.

- Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Jeg synes belgeren passer perfekt for meg. Kunne ikke vært mer fornøyd med rasen :thumbs:

- Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? Jakthunder(jeg jakter ikke) og andre raser som er avlet for å jobbe selvstendig og på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon: et par timer til daglig, litt ekstra i helgene.

Pelsstell: irrelevant

Aktiviteter/kriterier: førervar, høy arbeidslyst, høy sosial kamplyst og gjenstandsinteresse, glad i mennesker/kosete, sprek/funksjonabel kroppsbyggning, trygg/modig - skal mye til for å gjøres nervøs eller usikker, forholdsvis sterk flokkfølelse.

Av og på knapp: helt essensielt! må kunne jobbe jobbe jobbe! og roe neeeeed...

Raser jeg har nå: amerikansk bulldog og basset fauve bretagne

Rase som passer best til mine kriterier: amerikansk bulldog :thumbs:

Rase som passe minst til mine kriterier: basset fauve bretagne :D -lille go'gutte min stakkar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker

Våken

Lærevillig

Aktiv

På nett

Middels stor/stor

Langhåret

Rød eller sort

Allrounder

Belger er det og belger forblir det - ingen over, ingen ved siden - og nei - det finnes ingen andre raser i hele verden jeg vil ha. Jovisst, kan nok synes at noen raser er mer tiltalende enn andre - men ingen er i nærheten av belgeren. Kanskje med ett unntak - springer spaniel. Men jeg vil nok aldri ha det igjen..........

Nåmmin.. hva med Sassy da? Blir ikke hun fryktelig fornærmet over å ikke bli nevnt med en liten bisetning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon? -Middels til mye! Den må klare en rolig dag fint!

Pelsstell? - Orker ikke timevis med børsting av floker og ting ut av pelsen, og pelsen må tørke fort.

Aktiviteter? -Turer i skogen, byturer, Agillity, skiturer, sykkelturer

Av og på knapp? - Kjekt når den roer seg etter aktivitet ja!

-Hvilken rase har du evnt. nå? Irsk Terrier, og vi passer godt sammen:) Neste hund blir samme rase eller mellom Shnauzer.

-Hvilken raser mener du passer best til disse kriteriene? Terrier og Shnauzer og er svak for labrador og golden retriever.

-Hvilken raser mener du passer dårligst til dine kriterier? - Jack Russel terrier tror jeg blir for aktiv for meg, bulldog for daff, men er to raser jeg liker godt. Briard og lignende hunder kjempe fine, men for mye hår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...