Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan i huleste får jeg reinnstallert pcen?


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Ok, pcen min trenger en real oppryddning. Ting funker stort sett greit, men den er veldig treig. Derfor har jeg tenkt å reinnstallere alt. Men, før i gamle dager var det bare å sette inn reinnstallasjonscden og følge instruksene. Men når jeg gjorde det nå ble bare windows innstallert på nytt mens alt på pcen er det samme gamle. Altså fortstatt like treig. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

format c: :)

Ta backup av alt du har å skriv ned passord til nttsider osv osv...

Formater (slett ALT) å start på nytt med å installere windows fra scratch...

Eventuelt få tak på en dataguru som kan drive ut de vonde Microsoftåndene med en haug med spesial-antivirusprogrammer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvaslags PC har du?

Har du en ferdig cd med OS og produsentens "super" programvare?

Har du mye på Pc'en du vil ta vare på?

Har du flere harddisker evt. en ekstern harddisk?

Har du windows XP eller vista?

Er mange måter å rydde opp på, så er greit med litt ekstra info :)

Har hatt MANGE pc'er så kan kanskje hjelpe om jeg vet hva du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Snusmumrikk

Oi, så ikke at jeg har fått flere svar jeg. Hadde egentlig glemt hele prosjektet :lol: Har en bærbar pc fra komplett. Altså plukk og miks. Har windows XP Pro. CDen jeg prøvde å bruke heter "Windows XP Pro Norsk SP2" og det står at "innholdet på denne cden er forhåndsinstallert på datamaskinen din. Programvaren må kun benyttes for å reinstallere din PC". Men, å kjøre den holdt ikke. All dritten ligger der fortsatt, er bare programmene som ble installert på nytt. Har ekstern harddisk som jeg har tatt alt jeg skal beholde over på, så alt skal slettes og installeres på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Du kan ta en disk rydding :P

Det tar sikkert bare så lang tid, forde du har så mye spionprogramm på dataen din,

og det får du altså bort, om du tar en disk rydding :blink:

Det kan sikkert også hjelpe, å ta en virus scanning på dataen din, for det kan jo tross

alt hende at du har et virus på dataen .. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kvitte deg med alle programmene som du ikke bruker. Tenk nøye på hva du instalerer for freeware hvis du har det og dårlige demoer og betaversjoner osv kan skade datamaskinen din. Nederst til høyre ser du en del ikoner som viser de fleste programmene som kjører i bakgrunnen. Avslutt de du ikke bruker og eventuelt slette dem. Åpne prgrammer bruker ofte veldig mye minne på dine ram-brikker. kanskje du trenger mer ram til pcen din? ikke vet jeg men det "kan" være grunnen til at pcen din går tregt. Hvis du klikker start - programmer - oppstart ser du en liste over hvilke prorammer som starter automatisk hver gang du starter windows. Dersom du fjerner prgrammer der i fra vil du få en raskere oppstart og færre ramspisere som jeg ofte kaller dem.

Da vet ikke jeg om du har VISTA eller XP men hvis du har en gammel pc som ikke har teknologi som behøver VISTA for å fungere så anbefaler jeg å bruke XP som er mye mindre ressurs krevende

Har du flere hardisker og flere partisjoner på hardiskene så kan du enkelt formatere alt og endre på partisjonene under instalering av windows. Men husk at når du formaterer så blir ALT borte og du kan ikke få noe tilbake. Så derfor er det viktig å ta backup av alle dine viktige data som du vil ta vare på.

En annen grunn er at noen av driverne dine er feil eller utgått på dato eller ikke instalert. Det kan du enkelt sjekke om du klikker på Start - Innstillinger - Kontrollpanel og dobbeltklikker på systemegenskaper. Deretter klikker du på "Maskinvare" og Enhetsbehandling. Da vil du se en liste over komponentene dine som er inne i pcen. Hvis det er noen ikoner med et gult utropstegn eller røde kryss så bør du dobbeltklikke på disse og velge oppdater driver eller kjøre systemgjenoppretting eller laste ned driverne og instalere manuelt.

Ellers så kan jeg anbefale deg ad-aware for fjerning av spyware. Det er et bra scanneprogram som finner det meste av spyware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...