Gå til innhold
Hundesonen.no

Cairn terrier sine vanlige sykdommer..


12345

Recommended Posts

Du har ikke så mye å bekymre deg for, Cairn terrier er en veldig frisk hunderase, som ikke er plaget av HD og har svørt lite andre sykdommer. Jeg vet ikke så mye om det, annet enn at det er en svært frisk hunderase, med lite arveldig sykdommer og svært få helseplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdom og sykdom.. det eneste er at noen kan ha litt tannfeil, dvs at tennene ikke står helt hvor de skal. Noen oppdrettere syns tenner er viktig, andre syns andre ting er viktig. Dette er jo ikke noe man finner på dogweb, så her må man rett og slett spørre oppdretteren om det aktuelle kullet. Ellers syns jeg å ha sett endel kløe, men om det er fordi de liker å bli klødd, eller fordi de har noen hudproblemer, skal jeg ikke si. De jeg tenker på har bare likt å bli klødd, men har ikke klødd seg mye selv, så da tyder vel det på at det ikke er noe hudrelatert..

Jeg synes det viktigste med en cairn er gemyttet, siden de tross alt er så friske ellers. Det skal ikke være noe problem å finne en cairn med bra utseende OG godt gemytt. Hva du legger i godt gemytt, kommer litt an på deg selv; vil du ha en "typisk terrier" eller vil du ha en trivelig og omgjengelig turhund? (Misforstå meg rett nå da..) Noen er fx veldig glad i mat, noen er veldig glad i folk, noen er litt skeptiske, noen er veldig "rett på sak" og undersøker og ordner opp selv, andre litt mer tilbakeholden osv osv. Her må man også spørre oppdretter om det aktuelle kullet, for å få en oversikt over hva man kan forvente seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...