Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunder få voksemerter?


Riz

Recommended Posts

Ja, overskriften sier vell det meste.

Jeg lurer fordi valpen vår ofte skifter liggeplass og liggestilling også lager han rare lyder som hørest litt ut som om han har det ubekvemt.

Jeg har ofte rastløse føtter, og syns det er utrolig ubehagelig. Akkurat som om jeg aldri kan ligge rolig med fotene og må røre meg hele tiden. Det virker nesten som om valpen har det slik.. :)

Han er litt over 9 uker, og ca 10 kg. Regner med han vokser ganske mye, derfor dette med voksesmerter slo meg.

Vist det er voksesmerter er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han å gjøre det litt mer behagelig. Massere eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å uro deg,bare til informasjon ;)

på min valp merket jeg også litt av dette , men begynte etterhvert å halte litt når den lekte med andre , eller var mye på asfalt. Dette gikk over veldig fort, så jeg tenkte ikke så mye over det annet at det sikkert var voksesmerter( stor rase) Jeg lot derfor ikke valpen få herje så mye med andre hunder, selvfølgelig fikk den leke med andre men jeg begrenset det noe. har også droppet de lange turene noe.

Nå har vi funnet ut at den har Pattelalux på begge bakbeina :D Nå venter vi bare på time hos vet.høyskolen for å høre om det lar seg opperere eller ei :blink:

vi har noen lange dager foran oss mens vi venter, så du får holde øye med valpen din. minste tegn til symptomer på patella hadde jeg reist å sjekket med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at hunder har voksesmerter i sitt første leveår. Hva slags hund er det du har? Høres kanskje vel ung ut til å få det ved 9 ukers alder...

Det er en Boerboel.

ikke for å uro deg,bare til informasjon ;)

på min valp merket jeg også litt av dette , men begynte etterhvert å halte litt når den lekte med andre , eller var mye på asfalt. Dette gikk over veldig fort, så jeg tenkte ikke så mye over det annet at det sikkert var voksesmerter( stor rase) Jeg lot derfor ikke valpen få herje så mye med andre hunder, selvfølgelig fikk den leke med andre men jeg begrenset det noe. har også droppet de lange turene noe.

Nå har vi funnet ut at den har Pattelalux på begge bakbeina :D Nå venter vi bare på time hos vet.høyskolen for å høre om det lar seg opperere eller ei :blink:

vi har noen lange dager foran oss mens vi venter, så du får holde øye med valpen din. minste tegn til symptomer på patella hadde jeg reist å sjekket med en gang.

Uff, da. Utrolig trist å høre:(

Vi skal nok holde øye med han, og begynner han å halte så skal vi få det sjekket.

Takker kjempe masse for svar begge to :P

*dobbelpost, slått sammen av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig at hunder får voksesmerter. Er det din første hund? Veldig mange hunder lager rare godlyder når de snur seg eller endrer liggeplass. Ta det med ro, se det ann og mosjoner valpen fornuftig. Valper skal heller ikke være tykke.

Lykke til videre, du har en flott rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig at hunder får voksesmerter. Er det din første hund? Veldig mange hunder lager rare godlyder når de snur seg eller endrer liggeplass. Ta det med ro, se det ann og mosjoner valpen fornuftig. Valper skal heller ikke være tykke.

Lykke til videre, du har en flott rase!

Vi har en hund fra før som vi overtok når han var 4 år, så dette er kan du si den første hunden som vi har fra den er valp.

Oppdretteren fortalte også om fornuftig mosjonering, ikke noe lange turer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Boerboel.

Da er det vell på sin plass å si velkommen i familien! :D

Til spørsmålet om en 9 uker gammel Boerboel har voksesmerter, vil jeg si at dette nok ikke er tilfelle. En Boerboel lager derimot mye lyd, og da spesielt "koselyder".... :rolleyes:

9 uker gammel? Spitsvuur Murg og Nor Liza? I så tilfelle har jeg den ene søsteren... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vell på sin plass å si velkommen i familien! :D

Til spørsmålet om en 9 uker gammel Boerboel har voksesmerter, vil jeg si at dette nok ikke er tilfelle. En Boerboel lager derimot mye lyd, og da spesielt "koselyder".... :rolleyes:

9 uker gammel? Spitsvuur Murg og Nor Liza? I så tilfelle har jeg den ene søsteren... :blink:

Takk for det, er Mambo og Liza som er foreldrene ja. Leste på hjemmesiden din for en stund siden at du skulle ha den ene søstren, så det har jeg faktisk fått med meg:)

Okey, så det er vell bare slik han er da lille gullet. Han ligger i sengen vår, og i løpet av natten så må han prøveligge alle ledige plasser, ja tom der det ikke er ledig. Og samtidig så kommer all slag lyder ut, av og til kan jeg bare begynne å le midt på natten. Hehe, netten vil aldri bli de samme igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt ikke noe som heter voksesmerter. Litt feil betegnelse som en del veterinærer , oppdrettere osv bruker som bare har hengt med selv om vitenskapen har utviklet seg litt siste 20-30 årene:)

Såkalte voksesmerter er somregel en selvhelbredende sjelettlidelse (betennesle i de lange rørbena) og flytter seg ofte fra ben til ben.

Så halter valpen din så er det mulig den har det, evt andre albuelidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, overskriften sier vell det meste.

Jeg lurer fordi valpen vår ofte skifter liggeplass og liggestilling også lager han rare lyder som hørest litt ut som om han har det ubekvemt.

Jeg har ofte rastløse føtter, og syns det er utrolig ubehagelig. Akkurat som om jeg aldri kan ligge rolig med fotene og må røre meg hele tiden. Det virker nesten som om valpen har det slik.. :blink:

Han er litt over 9 uker, og ca 10 kg. Regner med han vokser ganske mye, derfor dette med voksesmerter slo meg.

Vist det er voksesmerter er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han å gjøre det litt mer behagelig. Massere eller noe sånt?

I følge min veterinær (som er smådyrspesialist og av landets beste veterinærer) - er det ikke noe som heter voksesmerter hos hund. Dersom en hund har vondt eller halter, så er det en reell grunn for det. Vet mange veterinærer har sagt - når de ikke finner noe "galt" med hunden - at det er "voksesmerter". Hadde de tatt en scanning feks. så hadde det kanskje vist at hunden hadde en liten skade, en ørliten bruksløsning eller annet som ikke vises på røntgen.

Det at hunder skifter liggeplass ofte, varierer fra hund til hund. Jeg har hatt hunder som har ligget "pal" på en plass hele tiden, mens andre har skiftet plass hele tiden. Gjerne fra varmt underlag, til kaldt og så tilbake til varmt igjen. Slik holder de på. Lyder kommer ofte med en hund som er trøtt og reiser seg for å legge seg et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har vært en lignende "diskusjon" her inne før, så kanskje søke på det?

At man kan kalle det for det foreldete uttrykket "voksesmerter" er én ting, men ulempen kan være at dette får folk til å tro at "jaja, det går nok over" - og at man ikke kommer i tide til veterinær hvis det for eksempel skulle vise seg å være ulike typer vekstforstyrrelser (AD/Osteochondrose/HD whatever) som kanskje må opereres i tide for å bli best mulig, eller iallfall tas solid hensyn til.

Hunder SKAL ikke halte over tid, da skal man vite konkret hvorfor - om det er pano (http://www.jersey.net/~mountaindog/berner1/lpano.htm) for eksempel, eller om det har andre årsaker. Ulike raser plages av ulike lidelser, det kan være en ide å sjekke litt rundt.

Det er vel litt forskjell på veterinærer her, og hvor "alvorlig" de tar ulike ting - alt ettersom innfallsvinkel, smådyrkunnskap etc. Men ni uker er veldig ungt, mange ting dukker vel gjerne opp når hunden er 4-5 måneder gammel av vekstforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen.

Nå halter ikke hunden, det er bare når han sover så virker det som han strever med å finne seg en bekvem stilling og plass. Når han samtidig lager masser rare oooooooff- lyder, så slo det meg at det kanskje var noe som het voksesmerter hos hunder. Vanskelig å forklare. Etterhvert vil jeg kanskje forstå hva alle de rare lyden han lager betyr, nå kan jeg bare tolke og det var derfor jeg ville høre her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store hunderaser kan lett få voksesmerter og plager med dette, dette er vår historie :

Klein hadde vondt og var veldig plaget med sterke smerter i bena og bakparten på ryggen, det kom plutselig når han var ca 6 mnd.

Husker jeg tok han med til dyrlegen midt på natta, da lå han å skikkelig gråt og hylte og prøvde å gjemme seg for både meg og Sara.

Han fikk smertestillende og nytt för, skulle ikke ha för med mye proteiner som bare gjorde at de vokste enda fortere, vi gikk fremdeles på valpeför på den tiden og måtte slutte kjapt med det.

Selv om han fikk regelmessige smertestillende og nytt för så var han fremdeles plaget, og det var vondt å se den lille kroppen ligge å vri seg i voksesmerter.

Fikk nummeret til en hundemassør og kontaktet henne, etter 4 behandlinger var gutten vår like fin igjen, han trengte verken smertestillendesprøyter eller uroe seg for smerter mere allerede etter 2 behandlinger. Massasjen tok vekk smertene, velger jeg å tro..

At det er ingen ting som heter voksesmerter syns jeg er rart, men det fins vel flere navn på det da ?!

Dyreklinikken vi bruker, Jeløy dyreklinikk kaller det ihvertfall for voksesmerter når veksten hos unghunder når det ikke skjellett vokser i takt og hunden får smerter pga dette )

Greia var at vi røngten Klein når vi var hos vetrinæren første gangen med disse smertene og det viste seg at høyre bakbein var 0.5 cm lengre enn den andre, skjellettet vokse ikke likt , etter 6 mnd røngten vi han på nytt og da var alt bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke alle vetrinærer "små orakeler" som kan og vet alt om hunder, mange av dem er faktisk mer uvitende enn erfarne hundeeiere. Jeg har tilbrakt såpass mye tid og vert x antall ganger hos veterinærer opp i gjennom årene, til at jeg stoler 100 % på noen av dem. Har jeg problemer med mine hunder, og ikke klarer å finne ut av det selv, ringer jeg mennesker med mer erfaring på rasen - før jeg eventuelt går til en veterinær. Det har spart meg for mye tid og enda mere penger - for besøk hos Dr. Dyregod er nemmelig ikke direkte billig og som regel går en hjem med flere spørsmål enn svar.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...