Gå til innhold
Hundesonen.no

Latterlige blandingshunder av chihuahua/chinesecrested og AMSTAFF!?


Inustaff

Recommended Posts

Nå skjønner jeg faktisk ikke hva som er problemet, sånn egentlig ? Er det noe verre å parre disse hundene enn hvilke som helst andre hunder - når det blir blandingshunder ? Jeg personlig synes det var langt verre å se valper etter husky/rottis-mix til salgs... Og når det nå viser seg at dette er svenske valper, så er det vel lite å rope BØ om....

Når de kan friste med både valper med eller uten pels så velger jeg å tro det er flere kull med denne am.staff-moren, det hele ser suspekt ut når de stiller opp valpene på den måten ( reklame/annonse )

Hvorfor det ? Har du ikke fått med deg at resultatet av blandingsavl er helt og totalt uforutsigbart ? Det er da virkelig ikke noe som skulle tilsi at det IKKE skulle komme både pelsede og ikke-pelsede valper i den blandingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg faktisk ikke hva som er problemet, sånn egentlig ? Er det noe verre å parre disse hundene enn hvilke som helst andre hunder - når det blir blandingshunder ? Jeg personlig synes det var langt verre å se valper etter husky/rottis-mix til salgs... Og når det nå viser seg at dette er svenske valper, så er det vel lite å rope BØ om....

Hvorfor det ? Har du ikke fått med deg at resultatet av blandingsavl er helt og totalt uforutsigbart ? Det er da virkelig ikke noe som skulle tilsi at det IKKE skulle komme både pelsede og ikke-pelsede valper i den blandingen ?

For det første, jeg blåser i om det er blanding av hummer og kanari, eller Dachs og Dalmantiner, Blodhund og Japansk Spisshund!

Blanding er blanding og jeg støtter overhodet ikke noe som helst form for bevisst blandingsavl. Så det var ikke det som var problemet mitt, men jeg trodde først dette var et kull i norge som da moren var en Am.Staff og det irriterer meg noe kraftig, av mange grunner.. men så lenge det er i sverige så er ikke den problematikken noen sak lengre. Skulle bare ønske det ble nevnt av trådstarter med engang at dette ikke var i Norge, da hadde jeg ikke engang giddet å skrevet et innlegg her.

Fullstendig klar over at valper i blandingskull behøver ikke å se like ut, virket bare som det var 2 kull som hadde blitt lagt ut for salg da alderen ikke var lik på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste det seg at dette var svenske valper, men jeg svarer endog...

Selvfølgelig er de det, har da ikka sagt noe annet? Mente bare at det er forskjell på å avle på en rase og å uheldigvis få et blandingskull.

For loven spiller det ingen rolle.

Nå skjønner jeg faktisk ikke hva som er problemet, sånn egentlig ? Er det noe verre å parre disse hundene enn hvilke som helst andre hunder - når det blir blandingshunder?

Problemet sånn egentlig, er at hvis dette hadde vært norske valper så kunne både tispa og valpene blitt avlivet uten videre grunn, og det hadde vært en trist situasjon for menneskene involvert som har blitt glad i hundene.

Det sagt er jeg helt enig at det var en ganske spesiell blanding! :) Hadde vært artig å se hvordan de ble som voksne. Det er ikke sikkert at de blir så små heller. I og med at amstaffen er moren er det større sannsynlighet at de blir nærmere hennes størrelse (maternal effekt) i tillegg til heterosiseffekt (kryssningsfrodighet) som kan påvirke størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet sånn egentlig, er at hvis dette hadde vært norske valper så kunne både tispa og valpene blitt avlivet uten videre grunn, og det hadde vært en trist situasjon for menneskene involvert som har blitt glad i hundene.

Jeg svarte med visshet om at valpekullet var født i Sverige - dermed var ikke problemet med avliving av valpene noe å forskrekkes over. Men trådstarter synes dette var en sånn horribel mix, og jeg kan ikke forstå at DETTE skal være så mye verre enn alle andre merkelige mixer som fødes rundt omkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte med visshet om at valpekullet var født i Sverige - dermed var ikke problemet med avliving av valpene noe å forskrekkes over. Men trådstarter synes dette var en sånn horribel mix, og jeg kan ikke forstå at DETTE skal være så mye verre enn alle andre merkelige mixer som fødes rundt omkring...

Ok, da skjønte jeg hva du mente.

Hehe, jo jeg kan si meg enig med trådstarter at naken chi-staff er en sær blanding. Perfekte motehund - alt i en pakke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Siri - jeg kan heller ikke se hvorfor dette er noe mere "frankenstein", "sjuk mix" enn noe som helst annet..

Dog KAN jeg se visse ting som kanskje oppdretteren kanskje kunne håpe på, da:

Nakenhund ("allergivennlig"), amstaff-utseende ("tøfft"), mini størrelse ("praktisk") og tannløs ("ufarlig") - burde teoretisk sett ikke ansees som særlig farlig i Norge heller, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog KAN jeg se visse ting som kanskje oppdretteren kanskje kunne håpe på, da:

Nakenhund ("allergivennlig"), amstaff-utseende ("tøfft"), mini størrelse ("praktisk") og tannløs ("ufarlig") - burde teoretisk sett ikke ansees som særlig farlig i Norge heller, liksom...

AHAHH! Der har vi endelig en fornuftig løsning på "farlige raser" problematikken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, stakkars valper. Enda noen ofre for menneskenes idiotiske fantasi.

Totalt respektløst dersom disse valpene er avlet med vilje... Fy så trist jeg ble.

Hvorfor??? Hvorfor er det så synd på disse valpene? hvorfor noe mer synd på disse enn hvilkensomhelst Golden valp feks?

De er valper, de driter da vel i hvilken mor og far de har? det er like mye HUNDER som alle andre HUNDER...

Men du tenkte kanskje på at det var synd om disse valpene var avlet med vilje I NORGE? Pga amstaffen? jeg håper det er sånn du tenkte det :(

Syns de var kjempesøte jeg :( Syns det er flere renrasede hunder som er mye styggere :(

Yapp, helt enig. Syns de var helt bedårende jeg. Digger amstaff ansiktet, og disse var bare skjønne. Små herlige dyr. Kunne gjerne tatt en sånn en jeg (om jeg bodde i sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...