Gå til innhold
Hundesonen.no

Husren?


olwike

Recommended Posts

Hei!

Vi har en 1 år gammel Norfolk Terrier, tispe, og trenger muligens noen tips...

Hunden har ikke tisset inne på vel 2-4 måneder (husker ikke sist) og ansees som husren, men bæsjet midt på gulvet idag - og igår. Uhell? Vanskelig å si mener jeg... Problemet vårt er rett og slett at hunden ikke sier fra når den må gjøre sine underverker. Men vi har egentlig fulgt "boka" til punkt og prikke, og hunden har faste ritualer hver eneste dag. Den blir luftet morning, ettermiddag og kveld. Måltider samme tidene. Bæsj én gang til dagen og tiss tre ganger... Bæsjingen varierer litt om det er morning/ettermiddag eller kveld.

Igår og idag skjedde det samme, hunden gikk hele dagen uten og bæsje, og igår bæsjet den 10min før siste luftetur. Idag ville heller ikke hunden bæsje, så for å være sikker idag luftet vi den litt tidligere, et par timer, enn normalt - men ingen bæsjing! Den kom på gulvet en time senere - samme tidspunkt som dagen før.

Hunden har ikke dårlig mage, og det er ikke noen unormale omstendigheter. Jeg syntes dette er rart, og spør meg selv om vi har gjort noe galt, eller om dette bare var noen hendige uhell, men uansett burde det ikke skje, og vi trenger tips til å få bikkja til å si fra(!)

Jeg mener at hunden skal tilrettelegge sine dumpinger til avtalte tidspunkt, og heller si fra om den absolutt må til andre tidspunkter.

Slik at man ikke spør, så har vi vært på valpekurs og fått opplæring i klikkermetoden, altså den snille veien. (Selv om det i slike situasjoner ikke er lett og holde seg, spesiellt når uhellet ikke oppdages før en stund senere og kjefting er ubrukelig)

Håper på svar på mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Det var en søt en, det der: Jeg mener at hunden skal tilrettelegge sine dumpinger til avtalte tidspunkt, og heller si fra om den absolutt må til andre tidspunkter. Går du på do bare på "avtalte tidspunkt"? Samme hva? ;)

Selv om man skulle ønske at alle hunder "sa fra" at de skulle på do, så er det slettes ikke alle hunder som gjør det - ihvertfall ikke tydelig nok til at man helt får det med seg om man skulle være uoppmerksom et øyeblikk eller tre. Hvordan man får lært inn en tydelig varsling? Har ingen anelse, men man kan som eier bli flinkere til å følge med på hunden (og ikke gå ut fra at hunder tilrettelegger sine dumpinger til avtalte tidspunkt, og sier fra om den absolutt må til andre tidspunkt.. hehe :) ).

Fordøyelsen til hunder er omtrent like variert som hos folk, og hvor ofte den på do, kommer an på fôr, mengde, aktivitet osv.. Jeg tror ikke du kan bestemme deg for at den skal tisse 3 ganger om dagen og bæsje en, liksom, du er nok nødt til å finne ut av rutinene til din hund og justere deg deretter - ikke omvendt :) Det har tydeligvis gått for lang tid mellom turene, siden hun ikke klarte/ville holde seg lenger, da får du jo bare ta det på din kappe, og gå ut med henne oftere. Kanskje hun trenger fire turer, kanskje hun trenger kortere tid mellom turene, kanskje hun trenger lengre turer?

At det er forandring i rutinene hennes nå (?), kan være så mangt. Du sier ikke noe om fôrbytte, om hun nettopp har hatt eller venter løpetid, hvor mye aktivitet hun er i eller lignende, men som nevnt over her, jeg tror ikke du får gjort så mye annet enn å justere deg etter hundens rutiner om du skal unngå fremtidige uhell. Hun bæsjer ikke inne for å være ekkel med dere, liksom, hun bæsjer jo inne fordi hun må på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaoa sier heller ikke fra når han må ut...Det vil si, han setter seg ved døra. Ikke alltid vi merker det, da. Men siste måneden har det vel gått greit. Det gjelder bare å være oppmerksom.

Vi er vel ekstra nøye på turer/ luftinger hvis han IKKE har gjort noe, følger litt ekstra med. Men nå er han jo liten ennå, bare 4 mnd, så kanskje han til og med lærer å si ifra.

Hunden vet godt at den får ut, og prøver nok å vente, men det er vel ikke alltid SÅ lett?

Jeg lurer fælt på om ikke det er NOEN forandringer av NOE slag, for har det gått uten uhell så lenge er det litt rart at dere får to på to dager??

Mange hunder trenger å få løpe litt for å få fart på sakene...har dere hatt ordentlig "tur" eller bare lufting?

Lykke til med å finne ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være løpetid i gjære? Min snuppe glemte seg litt rundt løpetiden. Men det kan rett og slett hende at hunden trenger å luftes mer. Prøv å gå en uke og bare gå på do ved avtalte tidspunkter, tre ganger om dagen. Det er ikke alltid så greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg hadde en hund som var husren, men plutselig fant den ut at det var mer ok å drite inne enn ute. Hun begynnte å lufte den mer en periode, altså luftet den OFTE, og etter en periode sluttet hunden å gjøre fra seg inne igjen.

Ellers så kan det jo være løpetid som er nevnt over her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev noe feil i første inlegget mitt, skrev litt fort og litt i frustrasjon..

Vi har ikke faste klokkesletter vi lufter hunden til, jeg mener at vi går ut 3-4 ganger til dagen, morning, formiddag, ettermiddag og før leggetid. Det varierer også om en av disse blir en lengre luftetur.

Hunden, "Ellie" fra nå av, har ikke løpetid og har ikke skiftet för (skal skifte til voksenför når sekken hun spiser fra er tom)

Hun har forresten ikke hatt noen uhell siden sist, og bæsjet to ganger ute idag. Hun har stor kontroll over blæra slik at hun gjerne kan holde seg veldig lenge uten å tisse, selv om vi prøver å lufte henne så ofte som mulig.

Hun pleier ikke ha uhell med å tisse inne, utenom hvis det er veldig lenge siden sist og vi får uventet besøk samtidig...

Men altså, problemet vårt da er at hun ikke sier fra at hun vil på do. Når uhellet skjedde var det ikke lenge siden hun ble luftet, andre dagen med uhell ble hun faktisk luftet en gang ekstra rett før uhellet, men tross lang lufting var hun for konsentrert om andre ting ute. Hovedproblemet er at hun ikke sier ifra (!) Hun hadde sjangsen tidligere og jeg mener som sagt at hun må benytte seg av sjangsene når hun får nok lufteturer og ikke sier fra selv.

Men tror dere at dette var uhell, eller at hun ikke er skikkelig stueren? For å være stueren betyr vel at hunden sier fra når den må ut?

Idag har hun vært flink da :) Vi holder på å trene å gå tur, uten å trekke i båndet da, og hun gjør stor fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt stemme det, men det må vel være noe vi kan gjøre for å forbedre det? Sitter man å ser tv, f.eks, eller tar oppvasken, er det ikke så lett å følge med på hun samtidig, selv om vi gjerne skulle sett på henne 24/7 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...