Gå til innhold
Hundesonen.no

Tji-hi...Vi plumpa, vi... Men...?


Boubou

Recommended Posts

Inspirert av en annen netter som skrev så fagert om lyse morgener, fuglekvitter og joggetur, la jeg ut på en liten runde på min lille øy...Valpen er med og der ute får han løpe løs, koser seg vilt.

Så hadde vi plutselig kjørt oss fast uti fjæra, med tang og bølger på den ene side, bratt fjell på den andre...noen store runde og veldig glatte steiner forut... og en svær tømmerstokk som en nydelig bro mot neste bit "fastland". Jeg kunne naturligvis ikke la vær å ta sjansen, og Kaos gutten følger alltid etter mor, nå i det siste her han blitt så tøff at han gjerne tar noen ekstra hindringer hvor jeg ikke har tjangs bare for moro...Så, vel, vi går. litt sakte først, så litt fortere.

Og Plousk! hører jeg bak meg og der sitter valpen med vann til halsen, han som ikke går gjennom en vanndam engang, men løper rundt, og ser på meg met stooore øyne :ahappy:

I løpet av den tiden jeg trengte for å snu meg rundt og å gå et skritt bakover var han i gang med noen svømmete gående bevegelser (det var vel en 30 cm vann der omtrent) mot meg, helt rolig men ikke akkurat komfortabel. Jeg fikk bøyd meg og fikk tak i sela, løftet ham opp etter den (og DA sprella han) fort opp i armene til mor, roste masse for at han var rolig, kom meg over til land, hvor jeg slapp han ned så han fikk riste og så videre, som vanlig. Vi var borti vannkanten igjen like mye som vanlig etterpå og han virker ikke no mer skeptisk enn før. Nå er han sliten og slapper av nede på teppet sitt (som vanlig).

Så lurer jeg...

Har jeg lest ham riktig? Han virket rolig og "problemløsende" der uti vannet, men jeg er av og til litt for tøff i trynet selv, og jeg VET jo at han er skeptisk til vann. Bør jeg gjøre noe spes for at han skal få avreagere?

Er det ille å løfte etter sela i en sånn situasjon? Jeg KUNNE jo ha hoppa i vannet... men vi var litt unna hjemme, da og det er ikke helt badetemp ennå...Det er jo ikke BRA! men ... hvor ille?

Og MÅ jeg vaske ham med en gang når han har vært i saltvann? evnt. hvor raskt bør han skylles? Jeg var ikke særlig lysten på å kjøre mer vann sånn umiddelbart da vi kom hjem og han var så godt som tørr.

Håper på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At løfte ham op i selen, er helt fint, så længe du har mulighed for det i sådanne situationer, jeg bruger selv selen som løsning en gang imellem, hvis der er behov for det på mindstemand her på 15 kg.

Idet at du har været forholdsvis rolig i situationen, har din valp også set at der ikke er noget at stresse sig op over, og er dermed roligere, det lyder som om han ikke er blevet så skræmt af situationen, idet han har prøvet på at finde ud af at svømme, og ikke blevet panisk.

Jeg plejer normalt at skylle mine ved første lejlighed for det, efter at de har været i saltvand, ,men mine er også semi- lang- hårshunde. Synes ellers at deres pels begynder at virke fedtet, pga overproduktion af fedt pga hårbunden udtørrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...