Gå til innhold
Hundesonen.no

Tji-hi...Vi plumpa, vi... Men...?

Boubou

Recommended Posts

Skrevet

Inspirert av en annen netter som skrev så fagert om lyse morgener, fuglekvitter og joggetur, la jeg ut på en liten runde på min lille øy...Valpen er med og der ute får han løpe løs, koser seg vilt.

Så hadde vi plutselig kjørt oss fast uti fjæra, med tang og bølger på den ene side, bratt fjell på den andre...noen store runde og veldig glatte steiner forut... og en svær tømmerstokk som en nydelig bro mot neste bit "fastland". Jeg kunne naturligvis ikke la vær å ta sjansen, og Kaos gutten følger alltid etter mor, nå i det siste her han blitt så tøff at han gjerne tar noen ekstra hindringer hvor jeg ikke har tjangs bare for moro...Så, vel, vi går. litt sakte først, så litt fortere.

Og Plousk! hører jeg bak meg og der sitter valpen med vann til halsen, han som ikke går gjennom en vanndam engang, men løper rundt, og ser på meg met stooore øyne :ahappy:

I løpet av den tiden jeg trengte for å snu meg rundt og å gå et skritt bakover var han i gang med noen svømmete gående bevegelser (det var vel en 30 cm vann der omtrent) mot meg, helt rolig men ikke akkurat komfortabel. Jeg fikk bøyd meg og fikk tak i sela, løftet ham opp etter den (og DA sprella han) fort opp i armene til mor, roste masse for at han var rolig, kom meg over til land, hvor jeg slapp han ned så han fikk riste og så videre, som vanlig. Vi var borti vannkanten igjen like mye som vanlig etterpå og han virker ikke no mer skeptisk enn før. Nå er han sliten og slapper av nede på teppet sitt (som vanlig).

Så lurer jeg...

Har jeg lest ham riktig? Han virket rolig og "problemløsende" der uti vannet, men jeg er av og til litt for tøff i trynet selv, og jeg VET jo at han er skeptisk til vann. Bør jeg gjøre noe spes for at han skal få avreagere?

Er det ille å løfte etter sela i en sånn situasjon? Jeg KUNNE jo ha hoppa i vannet... men vi var litt unna hjemme, da og det er ikke helt badetemp ennå...Det er jo ikke BRA! men ... hvor ille?

Og MÅ jeg vaske ham med en gang når han har vært i saltvann? evnt. hvor raskt bør han skylles? Jeg var ikke særlig lysten på å kjøre mer vann sånn umiddelbart da vi kom hjem og han var så godt som tørr.

Håper på svar...

Skrevet

At løfte ham op i selen, er helt fint, så længe du har mulighed for det i sådanne situationer, jeg bruger selv selen som løsning en gang imellem, hvis der er behov for det på mindstemand her på 15 kg.

Idet at du har været forholdsvis rolig i situationen, har din valp også set at der ikke er noget at stresse sig op over, og er dermed roligere, det lyder som om han ikke er blevet så skræmt af situationen, idet han har prøvet på at finde ud af at svømme, og ikke blevet panisk.

Jeg plejer normalt at skylle mine ved første lejlighed for det, efter at de har været i saltvand, ,men mine er også semi- lang- hårshunde. Synes ellers at deres pels begynder at virke fedtet, pga overproduktion af fedt pga hårbunden udtørrer.

Skrevet

Takk :ahappy:

Føler meg bedre nå.

Vi tar en skyll ved neste anledning, har jo aldri vært i saltvann før så da får jeg se om vi merker noe problem. Noen av bikkjene her er jo mer uti annet enn på land, og de skyller visst ikke HVER gang

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...