Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkast


amazon

Recommended Posts

Har en toller gutt på 12mnd som jeg synes kaster opp litt vell ofte. Har egentlig alltid gjort det og har fått til svar fra dyrelege/oppdretter att det sannsynligvis skyldes at hunden er litt nervøs og stresset og at det er en reaksjon på dette.

Har vært med på valpe kurs/dressurkurs og miljøtreninger og han har i det siste vært ganske så stresset når vi har vært med på slike arrangementet med påfølgende oppkast allerede natta etter kursene. Men nå i det siste kommer det uten at vi har vært med på noe som helst. Er ikke i forbindelse med mat tror jeg, får samme foret som han har fått de siste 4mnd og han fårlite mat/godbiter utenom. Når han kaster opp , er det som regel om natten eller morgenen/formiddagen. Hadde ikke vært så bekymret hvis det hadde skjedd en gang iblant og hvis han hadde kastet opp en gang også ferdig med det. Men det er egentlig ganske ofte,minst 2 ganger i uka i snitt og han kan ofte kaste opp 5-10 ganger iløpet av en natt. Kaster opp litt mat som regel første gangen også blir det bare grønn galle resten av gangene.

Lurer på om noen har vært borti noe lignende og kan komme med noen råd om hva jeg skal gjøre (har tenkt å ta kontakt med en annen dyrlege nå)

Eller om det finnes en naturlig forklaring på noe av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en toller gutt på 12mnd som jeg synes kaster opp litt vell ofte. Har egentlig alltid gjort det og har fått til svar fra dyrelege/oppdretter att det sannsynligvis skyldes at hunden er litt nervøs og stresset og at det er en reaksjon på dette.

Har vært med på valpe kurs/dressurkurs og miljøtreninger og han har i det siste vært ganske så stresset når vi har vært med på slike arrangementet med påfølgende oppkast allerede natta etter kursene. Men nå i det siste kommer det uten at vi har vært med på noe som helst. Er ikke i forbindelse med mat tror jeg, får samme foret som han har fått de siste 4mnd og han fårlite mat/godbiter utenom. Når han kaster opp , er det som regel om natten eller morgenen/formiddagen. Hadde ikke vært så bekymret hvis det hadde skjedd en gang iblant og hvis han hadde kastet opp en gang også ferdig med det. Men det er egentlig ganske ofte,minst 2 ganger i uka i snitt og han kan ofte kaste opp 5-10 ganger iløpet av en natt. Kaster opp litt mat som regel første gangen også blir det bare grønn galle resten av gangene.

Lurer på om noen har vært borti noe lignende og kan komme med noen råd om hva jeg skal gjøre (har tenkt å ta kontakt med en annen dyrlege nå)

Eller om det finnes en naturlig forklaring på noe av dette.

For 10 år siden, mens jeg bodde hjemme, hadde familien en toller. Denne kasta også opp en del på natta. Dette ga seg når vi passa på at han fikk i seg nok vann om kvelden /natta. Tilsatte tran i vannet slik at han skulle drikke mer.

Hadde det vært min hund som kasta opp så ofte hadde jeg kontaktet en annen vetrinær og krevd en grundig undersøkelse. Oppkast kan være symptom på alvorligere ting. jeg mista selv en unghund/valp av nyresvikt for to år siden. Den første dyrlegen mente det ikke var noe alvorlig galt med hunden, mens dyrlege nr to konstanterte nyresvikt. Hunden kasta opp mye, og dyrlege nr 1 mente det var magekatarr som ville vi seg om noen dager. Som sakt , hade det vært min hund som kasta opp slik som din gjør hadde jeg kontaktet en annen dyrlege!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene af mine hunde fordøjer sin mad hurtigt, kommer selvfølgelig an på hvad fór den får, men hvis jeg for eksempel giver den RC så kaster den op om natten eller tidligt om morgenen på grund af dens mave er tom selvom jeg giver den 3 gange om dagen.

Så dit problem kan jo godt komme af fóret dit, plus at du har en stresset hund.

Har du prøvet andre fór typer på din hund?

Men ellers som de andre også siger, så tag og få dig ern snak med dyrlægen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en toller tispe på snart 5 mnd, og hun går også på RC. Hun kaster opp galle tidlig på morgenen dersom det hadde gått for mange timer siden hun fikk mat. Etter jeg begynte å gi henner en porsjon oppbløtet tørrfòr rundt 20 tiden på kvelden har dette gitt seg. Kontaktet selvsagt dyrlegen når dette skjedde, og han fortalte at dette var helt "normalt" for en hund. Hunder produserer litt magesyre hele tiden, og når det ikke er noe å fordøye i magen så vil hunden kvitte seg med den overflødige magesyren ved å kaste opp. Dette var ikke farlig eller skadelig for hunden, bare litt ubehagelig der og da. Men dette har som sagt gitt seg etter jeg fulgte dyrlegens råd og ga henne mat ved 20 tiden på kvelden. Men jeg ville absolutt kontaktet veterinær, du skriver jo at han kaster opp litt mat første gangen.

Toller er jo en rase som er kjent for å stresse lett, hva med å kjøre ro trening ? Jeg kjører konsekvent ro trening på min toller i ALLE situasjoner, og det har hjulpet masse, hun verken stresser eller maser når vi er på kurs, i bilen, hjemme, rundt andre dyr og mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at det er dette men det høres meget likt ut sykdomsbilde som min toller har hatt hele livet sitt.

Nå er din såpass ung enda at den kanskje ikke har hatt så mye andre sykdommer, men har den hatt noe som helst andre problemer med analkjertler, øyne, ører, kløe eller lignende?

Min kunne kaste opp en stund etter maten, eller få gasskolikk på natten og kaste opp 3-4ganger i løpet av 3 timers tid før han roet seg. Gjennom sine snart 9 leve år har han hatt en del porblemer med øyne, øre og analkjertler, men hver for seg så han har aldri vært så drålig at det var noe tyderlig tegn til alvorligsykdom og det ble litt sånn "noen hunder bare sliter litt med øyne eller kan ha litt problemer med analkjertler, eller kaste opp oftere"

Etter flere år frem og tilbake med å teste ut såkalte allergi fòr så begynte jeg å fòre med vom&hundemat pølse og grønnsaker han ble mye mye bedre. Deler det også opp så han får 3 måltider og at det største måltidet er i 7-8tiden slik at han har godt med mat i magen når han legger seg. dette har også hjulpet masse.

Veterinærene fant ikke noe spesielt utenom å mene at han hadde sterk allergi. Går nå hos behandling hos Are Thoresen (veterinær, homeopat, akupunktør osv) Han konstanterte at bikkja var hypersensitiv og etter det har mange puslebrikker falt på plass. Selv om min hund ikke er noe særlig stresset av seg (utenom da de nettene han har gasskolikk) så er et av tegnene på hypersensitet at hunden kan være urolig. Han har nå hatt 2 akupuntur behandlinger + går på homeopatmedisin. Og siden de to største fiendene til hypersensitive hunder er tørrfòr og kulde (går utover nyrene) så har det blitt innkjøp av dekken. Alt dette i sammenheng har hjulpet masse.

Hadde vært spennende om du hadde sendt meg stamtavlen til din hund på PM til meg. Så kan jeg sammmenligne med min hund sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Riesengutt (nå 20 mnd) har også spydd relativt mye. Veterinæren har ikke kunnet finne noe feil.

Begynnte å gi han mat 3 ganger daglig ( isteden gor en) frokost/lunsj--middag--kveldsmat. Etter at jeg begynnte med dette er han blitt helt fin. Kan ikke huske sist han spydde( uten å ha spist noe han ikke tåler)

Bare et tips... : : :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Riesengutt (nå 20 mnd) har også spydd relativt mye. Veterinæren har ikke kunnet finne noe feil.

Begynnte å gi han mat 3 ganger daglig ( isteden gor en) frokost/lunsj--middag--kveldsmat. Etter at jeg begynnte med dette er han blitt helt fin. Kan ikke huske sist han spydde( uten å ha spist noe han ikke tåler)

Bare et tips... : : :)

Kan se at din hunds mave reagerer på samme måde som min lille hunds, det er specielt udpræget på den lille hvis han får RC, han fordøjer åbenbart det hurtigere end andre slags foder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin spiser RC. Faktisk den eneste maten han tåler. Har prøvd Hill og Eukaluba. Han bruker HD-for.

Med de andre merkene bajsa han 7-8 ganger om dagen og det lukta akuratt som forsekken av avføringen hans. Altså helt ufordøyd. Han elsker RC tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt litt data trøbbel så jeg har ikke fått til å oppdatert denne tråden før nå..

Etter samtale med oppdretter reiste jeg til Grong Dyreklinikk 6 februar for å finne ut hva det var som feilet tassen min.

Tok forskjellige prøver og røntgen av han og fant ikke noe å sette fingeren på. Dyrelegen mente at han sannsynligvis bare har litt

sensitiv mage system og han skrev ut en resept på noe syre regulerende tabletter og vi fikk med oss en sekk med et spesial for fra Spesific. Begynte med dette foret allerede samme kveld og han har blitt frisk som følge av det. For det første kaster han ikke opp lenger, har kastet opp en gang de siste 20 dager. Men synes også at han har blitt litt roligere, kan bare være innbilning fra min side men har faktisk fått en del kommentarer fra folk som er litt enige med meg. Kan hende at lille gutten har hatt en del ondt i magen sin og ble litt urolig og stresset av det , ser ut som han har det mye bedre nå iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...