Gå til innhold
Hundesonen.no

Om hunden biter mens den er i bånd...

RaW_DeNiM

Recommended Posts

Visste ikke helt hva jeg skulle sette som topic. Men uansett . la oss si man går på butikken med en hund og setter den igjen utenfor(i bånd) og det kommer folk bort til den og skal "klappe" den. Og hunden da biter den personen. Hvem får skylden?

Må sies at jeg ikke har satt noen hund utenfor butikken (enda) og at min hund har ikke bitt noen (enda).

Eller f.eks at noen fremmed banker på døra mi og jeg åpner og dem banker meg og bikkja flyr på dem og biter osv. hvem får ansvaret for skadene som hunden har gjort? (må sies igjen at dette har heller ikke skjedd, og håper det aldri skjer noe av det) men nå tenker jeg "tenk om".

Og en siste ting. Noe som gjelder min egen hund. den er 4 mnd gammel snart. aldri vist noen tegn til å være aggresiv, Men hun har allerede sterke "vokter" tendenser (i følge meg). F.eks ringer det på døra og jeg åpner så kommer hun snikende fram og begynner og "boffe" og snøfte (i værste fall bjeffe) om det er noen hun ikke har sett før. Og hun går helst ikke til fremmede folk uten og løpe litt fram og tilbake først med mindre dem setter seg ned på huk og lar henne komme bort.(Må sies at jeg sier ifra når hun begynner med å skape seg sånn). men alikevel når hun gjør dette så viser hun ingen tegn til aggresjon eller noe. Er dette normalt eller kan det være rasen som gjør det?

PS. sorry om det er skrivefeil. men klokka er mye:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke lovligt her i Norge at sætte hunden i bånd uden opsyn, for at vente uden for butikken mens du er der inde at handle.

For det andet kan din hund blive "kidnappet" mens den venter.

Hvis din hund bed en person der gik hen til den, vil det være dit ansvar.

Hvis der er en der banker på din dør og hunden flyver på personen og laver skader på person eller ting er det også dit ansvar, hvorimod, hvis det var en der brød ind i dit hjem, så er det ikke dit ansvar.

Nu ved jeg ikke lige hvilken type hund det er du har, men mange hunde passer på sit hjem, og man er nødt til at træne dem i den opførsel du gerne vil have fra den.

Specielt hvis det er en race med stærk territoriale instinkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en shar pei. Og det skal sies at jeg prøver og sosialisere den mest mulig med andre hunder og mennesker. Hender også at jeg stopper og spør fremmede om hunden min kan få hilse på dem. Og Bjeffing og boffing så ser jeg ann grunnen til at Hunden gjør det før jeg sier noe. Dvs jeg sier ifra om hun bjeffer uten grunn. Men hun har begynnt og snøfte nå istedenfor å bjeffe. hun har forsåvidt aldri vært en stor bjeffer (enda). Men om jeg er ute og lufter henne på kveldstid så er hun veldig på vakt og snøfter til alt hun "ser". Setter egentlig pris på at hun vil passe på meg og familien. Men der igjen til en viss grad. Men hunder kan være uforutsigbare så man vet liksom aldri hva som kan skje før det skjer. Plutselig kan den jo bite noen. Og jeg vil jo være en ansvarlig hunde eier. Derfor jeg spør. for jeg ser liksom flere ganger pr dag hunder som står ute og bjeffer og hyler mens dem venter på eierne sine som er på butikken. Kan jo komme småbarn bort og ja hvem vet. Derfor lurte jeg hvem som hadde ansvaret om noe skulle hende .

for dem som ikke vet noe om rasen så kan man jo lese litt her http://no.wikipedia.org/wiki/Shar_pei eller http://www.dyrewebben.no/faktasidene/hund/...ser/sharpei.htm eller der jeg syns jeg fikk "mest" info her (engelsk) http://en.wikipedia.org/wiki/Shar_Pei

Enn så lenge er jo hun en engel både ute og inne. men. man vet jo aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan foreksempel træne din hund i at der kommer besøg, hvis i har venner på besøg, behøves ikke at bruge mere end 5-10 minutter pr gang.

få en til at ringe på døren mens du og hunden er i stuen, rejs dig op som du normalt ville have gjort for at åbne døren, bed din hund om at sætte sig og roe sig ned, og derefter åben døren og bed folk ind, så den lærer at det er ok når du åbner døren og ber folk ind, først hilse på jer og derefter hilse på hunden hvis den forholder sig roligt, også øv det med at der bliver ringet lidt hektisk på døren, når du får det andet til at virke, og sørg for at rose din hund og giv godbidder når dens opførsel er som du gerne vil have det til, eller gør en del af det rigtigt, men sørg for ros på rigtigt tidspunkt.

Dette lærer også hunde at skelne på om folk er der på "lovlig" vis, idet at du byder folk ind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hun reagere ikke på ringeklokke eller om folk banker på døra. Er kun om jeg går og åpner døra hun kommer ( hun følger etter meg overalt uansett hvor det er) og døra er som oftest åpen og mere til før hun i det hele tatt er tilstede. Er det noen hun har sett før så ar hun lyst og hilse på. og er det fremmedfolk så tøffer hun seg gjerne litt før hun hilser på. Og når hun tøffer seg så ber jeg henne være stille og hun roer seg raskt ned. Men nå spørs det om det fortsetter når hun blir eldre. Eller om det blir værre. Har planer om å gå noen hundekurs bare for å få litt mer peil på ting og tang da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå i begge retninger, alt efter hvordan i selv håndterer det.

Det er ligeså vigtigt at miljøtræne hunden på det at være mellem fremmede mennesker og ting som med andre hunde, lære den at passere folk som hunde, og lærer den at hilse på folk ude under fuld kontrol.

Det er vigtigt engang imellem at tage jeres valp med på uvante steder, så den vænner sig til det uvante, så den ikke får slået benene væk under sig, hvis der sker en uvant situation.

Edit: så det er en rigtig god ide med kurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis der er en der banker på din dør og hunden flyver på personen og laver skader på person eller ting er det også dit ansvar, hvorimod, hvis det var en der brød ind i dit hjem, så er det ikke dit ansvar.

Feil.. Ifølge jurister er loven slik som dette:

Biter en hund en innbruddstyv, skader ham eller spiser ham opp så blir du holdt ansvarlig - MED MINDRE:

Du har tilstrekklig skiltet eiendom (dvs. alle naturlige og mulige innganger til huset) med skilt som sier følgende:

"Her Vokter Hunden" og "Adgang på Egen Risiko". Det er dette med bevistgjøring av ansvar som man kan bli felt på i en rettsak om den biter et menneske som bryter seg inn.

Videre er det lite sansynlig at hunden din ville blitt avlivet selv om du fikk skylden om det er snakk om førstegangsbitt, selv om det er ute blandt folk. Men.. Bruk fornuft, tren hunden din til å være med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseforskjeller, vil jeg si som stikkord her.

En shar pei er ikke noen hunderase som er kjent for å være spesielt glad i fremmende, logrende vesner som automatisk liker alt og alle, og de skal forsåvidt heller ikke være det.

Selvsagt kan (og skal) man trene sin hund til å fungere i samfunnet og familielivet, men visse egenskaper er og forblir i hunden alt ettersom hvilken rase man har valgt seg. (Utypiske individer finnes selvsagt!)

Med en slik rase som shar pei (og som jeg hadde tidligere - skye terrier) er det viktig å lære dem å AKSEPTERE at fremmende mennesker finnes, og at de også skal få lov til å være i nærheten uten at hunden skal føle det nødvendig å vokte noe som helst.

Jeg verken forlangte (eller forventet) at mine skye'r skulle nødvendigvis verken like eller ville det selv, men kun akseptere at "sånn er livet".

Da jeg ville bruke mine til utstilling MÅTTE de lære seg å akseptere villt fremmende kommer frem og kjenner/tar på dem overalt.

Men jeg trente aldri, noensinne, slik kroppskontakt med tilfeldig forbipasserende - da slike folk er vanskelig å "kontrollere" at de ikke gjør noe dumt, som skremmer hunden ytterligere.

Jeg brukte venner og kjente til å begynne med, og utvidet etterhvert til andre hundefolk som visste hva de skulle gjøre, og hvordan de skulle forholde seg ovenfor hunden - og var meget tydelig i sine egne signaler ovenfor den.

Tispen jeg hadde (min første) var alvorlig miljøskadd av å vokse opp sammen med en gjeng ville og glade bearded collies, så hun ble som dem (glad i alt og alle!).

Hannen min var, og forble, klart mere "skye"...

Jeg tillot aldri hannen min å komme fram til døren når folk kom - sålenge han selv viste at han egentlig syntes det var veldig ubehagelig.

Da stengte jeg han inn bak en grind, hentet gjesten, åpnet grinden, og sørget for at han skulle oversees 110% av den fremmende helt til han selv tok (positiv) kontakt. DA fikk han en godbit, eller evt bare at jeg sa at han var "flink og snill".

Hvis han snek seg rundt og knurret, truet, eller virket veldig utilpass - ba jeg han gå ut av rommet, og "finne på noe bedre å gjøre".

Men det er en balansegang - på den ene siden er det utrolig deilig å ha en hund som IKKE må løpe bort til alle og enhver, hoppe, logre og slafse på villt fremmende, og sånn..

Men samtidig er det jo godt å vite at man er TRYGG på at hunden faktisk akseptere hvis'atte om'atte noen tullinger kommer brått på og begynner å klappe på den, selvsagt.

Alle hunder kan bite i gitte situasjoner, men dette er da virkelig ikke noen tanke man kan gå rundt med sånn til vanlig. Det ville jo vært helt fryktelig å leve sånn med sin hund.

Ergo - kjempefint å trene hunden på å akseptere folk, men vær forsiktig med hvem du får hjelp av.

Prøv å fortelle at det er OK at den ikke vil hilse, men samtidig at det er "greit" når du sier at den skal. Det er OK at den vokter, men at den må la deg ta over ansvaret (kontrollen) når det kommer til stykket. At det er DU som vet hva man kan og skal gjøre, og at du ikke presser den for langt i forhold til hva den tåler.

Valpekurs kan absolutt være en fin ting å gå på - evt. treff i rasemiljøet (hvis slikt finnes i nærheten), snakk med de som kan rasen om hvordan man lettest trener DEN typen hund, etc. Les og lær.

Men en logrende, åpen og glad for å møte alle, retriever-aktig hund får du neppe når du har anskaffet en shar pei.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du gjør det! Når det gjelder snøftingen hennes, ville jeg ikke gjort en stor deal ut av det- det forsterker bare hennes inntrykk om at shit, her var det noe skummelt, dette mennesket har jeg ikke sett før, og mamma/pappa skrur seg også opp! Hjelpes, da må vi passe på. Gi besøkende en godbit, og be de sette seg på huk uten å styre mye med hunden, og så kan hun få en godbit når hun kommer bort for å hilse på. Samme med folk du møter på gaten. Og bare fortsett med sosialisering og miljøtrening, det er veldig bra:)

Beklager, dette ble litt OT, men de andre spørsmålene dine har jo blitt svart på. Ja, det er ditt ansvar så lenge du ikke tydelig setter opp skilt rundt huset, og det er ikke lov til å binde hunden rett utenfor inngangen til butikken uten oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tenkte jeg ikke rett ved inngangen men jeg skrev heller ikke hvor jeg tenkte:p Men uansett Angående snøftinga hennes bryr jeg meg fint lite om. liksom om hun løper løs så om hun ser noen fremme så løper hun liksom bort og rundt dem til den fremmede vil hilse på. Og vil personen hilse på så hilser hun mer enn gjerne. Og er jeg i byen med henne så kan fremmede gå rett forbi meg og hun bare ser på dem uten og gjøre noe. Så kan ikke si at jeg har noen frykt 8enda) for at hun skal bli agressiv ovenfor fremmede. Kommer folk på besøk så lukter hun på dem og thats it, Og hun forstår meget godt hva ordet nei betyr. Så bruker jeg ordet "nei" på alt som er negativt også da. som f.eks hun får ikke nærme seg kjøkkenet siden kattematen og div er der så da sier jeg nei og hun trekker seg unna. samme ute. Der går det på "kom her" og "nei" og går som regel bra. men må også sies at hun roses veldig mye og får godbit om hun hører etter. Så jeg tenker heller mer på hva som kan skje i framtiden når hun blir større enn nå som hun er valp. Derfor jeg er veldig frampå for at hun skal bli godt sosialisert med andre hunder av alle kjønn og mennesker. Og angående sosialisert med mennesker mener jeg at hun skal forstå at det finnes andre enn kun meg der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke lovligt her i Norge at sætte hunden i bånd uden opsyn, for at vente uden for butikken mens du er der inde at handle.

Hvis din hund bed en person der gik hen til den, vil det være dit ansvar.

*klippet*

Nope, det er fremdeles eiers ansvar selv om en innbruddstyv blir bitt.

Har en shar pei. Og det skal sies at jeg prøver og sosialisere den mest mulig med andre hunder og mennesker. Hender også at jeg stopper og spør fremmede om hunden min kan få hilse på dem. Og Bjeffing og boffing så ser jeg ann grunnen til at Hunden gjør det før jeg sier noe. Dvs jeg sier ifra om hun bjeffer uten grunn. Men hun har begynnt og snøfte nå istedenfor å bjeffe. hun har forsåvidt aldri vært en stor bjeffer (enda). Men om jeg er ute og lufter henne på kveldstid så er hun veldig på vakt og snøfter til alt hun "ser". Setter egentlig pris på at hun vil passe på meg og familien. Men der igjen til en viss grad. Men hunder kan være uforutsigbare så man vet liksom aldri hva som kan skje før det skjer. Plutselig kan den jo bite noen. Og jeg vil jo være en ansvarlig hunde eier. Derfor jeg spør. for jeg ser liksom flere ganger pr dag hunder som står ute og bjeffer og hyler mens dem venter på eierne sine som er på butikken. Kan jo komme småbarn bort og ja hvem vet. Derfor lurte jeg hvem som hadde ansvaret om noe skulle hende .

for dem som ikke vet noe om rasen så kan man jo lese litt her http://no.wikipedia.org/wiki/Shar_pei eller http://www.dyrewebben.no/faktasidene/hund/...ser/sharpei.htm eller der jeg syns jeg fikk "mest" info her (engelsk) http://en.wikipedia.org/wiki/Shar_Pei

Enn så lenge er jo hun en engel både ute og inne. men. man vet jo aldri

Altså, nå vet jeg lite om rasen. Men jeg mener at det å ha en hund som vokter kan slå veldig feil hvis man ikke klarer å holde balansegangen som eier. Du sier over at du er glad for at hun vil passe på... Jeg ville nok heller tenkt på hvordan jeg kunne lære min hund, at det er jeg som passer på, hvis du skjønner? Ellers kan du fort få en hund som tar saken i egne hender- og det vil du nok IKKE ha, trust me..

Feil.. Ifølge jurister er loven slik som dette:

Biter en hund en innbruddstyv, skader ham eller spiser ham opp så blir du holdt ansvarlig - MED MINDRE:

Du har tilstrekklig skiltet eiendom (dvs. alle naturlige og mulige innganger til huset) med skilt som sier følgende:

"Her Vokter Hunden" og "Adgang på Egen Risiko". Det er dette med bevistgjøring av ansvar som man kan bli felt på i en rettsak om den biter et menneske som bryter seg inn.

Videre er det lite sansynlig at hunden din ville blitt avlivet selv om du fikk skylden om det er snakk om førstegangsbitt, selv om det er ute blandt folk. Men.. Bruk fornuft, tren hunden din til å være med mennesker.

Dette med skilting: den kan fort også slå begge veier (men kommer an på teksten på skiltet). En ting er at joda, tyven burde visst bedre før han gikk inn i huset. Imidlertid, så er det også tale om at eier da "visste" at h*n hadde en hund som kunne bite hvis det kom noen inn... Noe som igjen kjører ansvaret over på eier...

Jeg synes uansett at det er enormt merkelig at man skal bli ansvarlig for hundebitt på en innbruddstyv o.l. Men sånn er da dessverre det norske rettssystemet idag.. det beskytter noen de absolutt ikke burde ha beskyttet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hunden min er først og fremst en familie hund og skal oppfostres deretter. Men angående vokting og sånne ting så går det grenser for hva jeg tillater. Men at hun passer på uten og gjøre en stor sak ut av det er greit og eventuelt sier ifra om hun føler at jeg blir truet på noen måte. med å si ifra mener jeg og komme forran meg og eventuellt bjeffe eller brumme litt. uten og bite. Biting generellt blir ikke akseptert her hos meg iallefall. kjøpte ikke hunden ikke hunden for at det skulle være en vakthund heller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hunden min er først og fremst en familie hund og skal oppfostres deretter. Men angående vokting og sånne ting så går det grenser for hva jeg tillater. Men at hun passer på uten og gjøre en stor sak ut av det er greit og eventuelt sier ifra om hun føler at jeg blir truet på noen måte. med å si ifra mener jeg og komme forran meg og eventuellt bjeffe eller brumme litt. uten og bite. Biting generellt blir ikke akseptert her hos meg iallefall. kjøpte ikke hunden ikke hunden for at det skulle være en vakthund heller så.

Det fint hvis en voksen hund passer på dig sådan som du beskriver, men jeg syes det er meget tidligt med en 4 måneders valp allerede at være der, selvfølgelig skal man tage højde for racen, men det gør også at man skal være obs på det og får trænet den, da det kan eskalere når ifølge med at den bliver ældre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par små tanker jeg fikk:

- Mye "nei" og det du kaller "jeg sier i fra" bør man være obs på at kan føre til mye negativt rundt situasjonen.

Det kan få negative konsekvenser og motsatt effekt av det du ønsker. Jeg ville fulgt Aya sitt råd om godbiter. Når folk kommer på døra og mor åpner så vanker det godbiter fra de fremmede på døra! - blir da opplevelsen til hunden.

Det er i allefall noe å tenke på.

I tillegg vil jeg si at uansett om du anskaffet deg denne hunden til å være en familiehund og ønsker å oppdra den slik, så er vel denne rasen avlet for å blant annet vokte. Så det er jo absolutt en del av pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vala:

Ifølge Jurist kan ikke slik advarsel slå tilbake på deg, noe med at det regnes som naturlig at en hund vil forsvare eier og eiendom og det er lov å ha hund fremdeles. Dette er bare en advarsel for evt. intrengere om at det faktisk er hund der, og med understrekelse at det er adgang på egen risiko om man bestemmer seg for å gå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan du..

Det du ikke kan er å sette hunden sånn at folk MÅ gå forbi den når de skal inn i butikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...