Gå til innhold
Hundesonen.no

Vask av Bichon Havanais

TrudeM

Recommended Posts

Jeg vasker min Havanais når det trengs, som for tiden er hver dag omtrent..

Når det er tørt ute og han ikke blir så møkkete så får han en dusj hver 2 eller tredje uke.

Det finnes jo ingen regler for hvor ofte de skal vaskes. Det bestemmer du jo helt selv ut ifra dine behov.

Min stilles ikke ut f.eks, så jeg vasker bare så ofte at han ikke stinker.. :wub:

Jeg bruker shampo og balsam fra Olivers, fordi alt annet ble så fordømt dyrt i lengden.

Olivers sine produkter er gode og billige (og hvor ellers kan man kjøpe balsam på 5-liters dunk?).

Jeg bruker alltid balsam, ellers blir pelsen hans helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde Theo i full pels badet jeg han gjennomsnittlig med 2-3 ukers mellomrom. Han fikk selvfølgelig også noen ekstra skyllinger innimellom hvis han var veldig møkkete. Etter at jeg klipte han, holdt det fint å bade han hver 4. uke.

Isaks pels trekker til seg mye mer støv og skitt enn det Theos pels gjorde. Hvor lang tid det går mellom hver gang jeg bader Isak kan variere veldig, men det bør ikke gå mer enn max 4 uker (han er kortklippet). Hvor mye bading som trengs kommer helt an på vær og vind, hvor vi har vært og hva vi har drevet med osv.

Jeg har tre bøker om bichon havanais. Den ene anbefaler ukentlig bading. Den andre anbefaler månedlige bad dersom man bor i tropisk klima, og skjeldnere dersom man bor i kaldere klima, slik at man bevarer fettet i pelsen. Den tredje boken sier ingenting om hvor ofte man bør bade.

Det finnes vel egentlig ikke noe fasitsvar på hvor ofte en havanais skal bades. Det beste du kan gjøre er å finne frem til hva som fungerer best for akkurat din hund.

Jeg bruker shampo og balsam fra Olivers, fordi alt annet ble så fordømt dyrt i lengden.

Olivers sine produkter er gode og billige (og hvor ellers kan man kjøpe balsam på 5-liters dunk?).

Det virker som om mange er fornøyd med Olivers. Har ikke prøvd den selv ennå. Kjøper du i butikken eller bestiller du på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om mange er fornøyd med Olivers. Har ikke prøvd den selv ennå. Kjøper du i butikken eller bestiller du på nett?

Jeg har bestilt på nettet. De leverer jo på døra! Kan ikke bli bedre enn det. :wub:

Og jeg er fornøyd ja. Det er ikke den beste jeg har prøvd, men til den prisen er den absolutt grei.

Er ikke 100% sikker på at den vil fungere like godt på Isak for han har jo ganske mye striere pels enn Rocky, og balsamen er veldig tynn. Men det er jo bare å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt mye positivt om Olivers, så jeg vurderer å bestille det selv.

Min havanais blir fort fet i pelsen, ca en ukes tid etter bad. Det har nok noe med shampoen å gjøre. Har prøvd en del forskjellige, men har liksom ikke funnet en som fungerer godt på hans pels.

forresten, min havanais er 10mnd og driver og skifter pels. Har noen tips ang det? Tenker på i forhold til knuter osv. Prøver å få gredd han hver dag, og har klippet han litt, men jeg synes likevel han har lett for å få knuter. Hvor lenge varer denne pelsskifteperioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, min havanais er 10mnd og driver og skifter pels. Har noen tips ang det? Tenker på i forhold til knuter osv. Prøver å få gredd han hver dag, og har klippet han litt, men jeg synes likevel han har lett for å få knuter. Hvor lenge varer denne pelsskifteperioden?

Misunner deg ikke den perioden der, nei! Det varierer litt fra hund til hund, men som regel begynner den i 8-10 måneders alder og den verste perioden varer kanskje i 2-3 måneder. Deretter vil det gradvis bli bedre (og kanskje litt verre innimellom). Hvis du har tenkt til å ha lang pels på han senere, vil jeg ikke anbefale deg å klippe. Det kan bare gjøre ting verre. Klippet pels som vokser ut blir gjerne mer ullen enn pels som har fått vokse naturlig, og det tar laaaaang tid før den normaliserer seg i gjen. Da kommer du inn i en ond sirkel. Men om du har tenkt til å ha kort pels på han senere, så er det like greit å klippe gjennom denne fasen også.

Meld deg inn i havanaisforumet, så kan du få mange gode råd fra folk med masse erfaring :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg ikke den perioden der, nei! Det varierer litt fra hund til hund, men som regel begynner den i 8-10 måneders alder og den verste perioden varer kanskje i 2-3 måneder. Deretter vil det gradvis bli bedre (og kanskje litt verre innimellom). Hvis du har tenkt til å ha lang pels på han senere, vil jeg ikke anbefale deg å klippe. Det kan bare gjøre ting verre. Klippet pels som vokser ut blir gjerne mer ullen enn pels som har fått vokse naturlig, og det tar laaaaang tid før den normaliserer seg i gjen. Da kommer du inn i en ond sirkel. Men om du har tenkt til å ha kort pels på han senere, så er det like greit å klippe gjennom denne fasen også.

Meld deg inn i havanaisforumet, så kan du få mange gode råd fra folk med masse erfaring :whistle:

Takk for svar!

Har lyst til å ha han langhåret, selv om han ikke er en utstillingshund. Har bare klippet han en gang, så jeg får håpe på at jeg ikke har kommet langt inn i denne onde sirkelen ennå.

Skal melde meg inn i havanais forumet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei havnaisejente som jeg vasker ca. hver 10.ende dag. Går det noe lenger, synes jeg det lukter for mye av henne. Hun er bare 9mnd, men har mer pels enn mange andre på den alderen og synes ikke det er noe allright med den urinlukta :)

Vi bruker av og til KW, ellers bruker vi shampoo og balsam fra espree. Silky show, bruker vi fra dem. Utrolig drøy shampoo og balsam, og hun blir så fin av den, så jeg trenger ikke børste mye mellom hver bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...