Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor hund for aktivt par?, Valg av Rase - DEL 2 Schæferhund?


mortifer

Recommended Posts

Dette er et tillegg til min forgie post "Stor hund for aktivt par?, Valg av Rase" (på side 2 i forumet)

(hvis dette blir sett på som en repost eller spam så vil jeg på det sterkeste beklage ovenfor moderator og andre brukere)

Først og fremst vil jeg bare beklage at jeg ikke har fått svart på så mye i min egen post pga mange andre ting som skjer for tiden - Skole,jobb osv, men dere skal vite at jeg setter STOR pris på den tilbakemeldingen jeg får her :rolleyes:

men til saken igjen...

Oi... Her ble det nevnt mye ja!

Har vert inne på NKK og Canis sine sider og lest litt (skal lese mer) om noen av de nevnte hundene og det var mange flotte hunder å velge mellom! :P

Det er likevel ett punkt jeg tror noen misforstod i min startpost, nemlig vaktinstinkt-"kriteriet". Det var ikke slik at jeg for en hver pris ikke ville ha en hund som var helt passiv på dette, a-la Golden,labrador og lignende (av det jeg har hørt og lest)

- Tror jeg bommet litt på denne formuleringen :lol:

Det jeg mente var at vi ville ha en hund som hadde et vaktinstinkt og som kunne brukes til vakthund, eller at man kunne lære en forholdsvis rolig hund til å fungere som en vakthund.

Vi vil ha en hund som passe på leiligheten vår mens vi er på universitetet og jobb, og ikke en hund som hopper opp og klemmer alle og enhver hvis de viser en godbit..

Vi ser på oss selv som voksne og modne mennesker som vil forbrede oss på å gi hunden det den trenger av mosjon og stimuli, slik at vi er innstilt på å prøve å håndtere de utfordringene som helt klart venter på oss ved anskaffelse av en hund.

Fruen ønsker seg så inderlig en schæferhund, men jeg har hørt alle slags skrekkhistorier på biting og hvor vanskelig de å oppdra :P Jeg utelot schæferhund i min forgie post nettopp pga dette, men har lest positive tilbakemeldinger fra noen her på forumet og også blitt oppfordret til å spørre igjen av min kjære...Best å gjøre som Sjefen sier :P

På den annen side så har min tidligere nabo hatt 2 schæfere og de har vært fantastiske hunder som ikke ville gjøre en flue fortred.

Jeg vil nok en gang beklage misforståelsen og håper fellesskapet forstår bommerherter hos nye medlemmer.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det store spørsmålet: Hva er en vakthund? Hva vil dere forvente av den?

En hund som bjeffer mye, og som lager lyd så innbruddstyver skal skjønne at det er noen der, er enten en hund som er så lettbjeffet at den vil gnelle på alt og det meste - eller en såpass skarp hund at det kan by på problemer ellers i hverdagen, siden en hund er den den er alle steder; den har sin mentalitet med seg overalt. Det er et stort problem for mange med hunder som bjeffer når de bor i leilighet - fordi det ikke er så lett å "styre" hva den skal varsle på... En annen problemstilling er at usikre hunder ofte bjeffer når eier er hjemme, fordi den vil si fra til eier, men ikke når eier er borte... da tier endel stille, fordi de ikke har noen å advare. Bjeffing er nemlig dels en advarsel til resten av flokken og dels til inntrenger.

En hund som ikke gir lyd men som skal "vokte" leiligheten og gi seg i kast med inntrengere... det tror jeg ingen egentlig ønsker. Og så spørs det rett og slett om det er lov ifølge norsk lov!

Man får håpe at en innbruddstyv som vet fra litt spaning eller av tegn/skilt etc rundt huset vil gå til naboens hus hvor det ikke er hund - men det viser seg at noen innbruddstyver blåser i det, og enten skader hunden stygt eller de får ikke noe problemer med "vakthunden" i det hele tatt, eller - hvis vakthunden biter dem - så går de til sak mot eier og krever den avlivet!

Ja, selvsagt vil en schäferhund kunne passe dere utmerket - hvis man ser bort fra dette ønsket om "vakthund". Leter dere aktivt etter en "passende" vakthundemne, kan dere få dere en overraskelse - også ellers i hverdagen. Men det ryktes jo ofte i nabolaget at det bor en stor hund der og der, det er vel det beste for alle parter. Let etter en snill og sosial schäfer fra en god kennel med moderate hunder som også er sunne - dere vil ikke ha noen bruksschäfer, tror jeg, men heller ikke noen stresset hund fra rene utstillingslinjer.

De av oss som har erfart hunder med sin porsjon skarphet og vaktinstinkt, vet at ja, man går trygt - virkelig - men det er hunder du ALLTID skal ha et øye med og full kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg må si jeg blir litt skeptisk når dere sier dere er førstegangseiere som er ute etter vakthund..

Tror du misforstår meg. Jeg bruker ordet Vakthund i mangel på noe bedre.

Jeg ser ikke for meg noen kjempestor slem hund, overhodet ikke! - Er en grunn til vi har sett på alt fra Husky til Labrador i hovedposten min. Jeg ville bare avklare et moment av posten som jeg tror ble misforstått.

Det ble foreslått et antall ulike raser i min forgie post og noen av disse ble fulgt opp med "men jeg ser at dere ikke vil ha en hund med vaktinstinkter". Det jeg vil frem til er at jeg ikke vil avfeie alle hunderaser som har et vaktinstinkt.

Nok en gang. Vi er ikke ute etter en dedikert vakthund, jeg ønsker bare å bli opplyst om hvordan sånne hunder fungerer.

Jeg er inne og spør her fordi jeg lurer.

Vi løper ikke å kjøper oss den største og tøffeste hunden vi finner Sånn er vi ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradorer er udmærket vagthund af hjemmet, de er ikke fuldkommen passive i hjemmet.

Min gamle labrador viste folk der kom til døren at der var en hund i hjemmet, ved at sige et vov, men stoppede derefter, hvis folk gik ind af min dør uden at jeg havde åbnet for dem, stoppede hun dem i gangen ind til resten af huset, de fik ikke lov til at komme videre før jeg havde sagt ok, og med det forvandlede hun sig til en stor kosegris.

Der var et tidspunkt hvor der var en elbrand en nat, op ad væggen uden for min bolig, folk ringede på min dør for at vække mig, min begyndte at gø/alarmere, og folk kunne høre på hunden at jeg var hjemme, da den ikke gik til døren, men mit soverom, hun blev ved med t gø til jeg vågnede(20min), og vi kom ud af huset, folk fortalte mig det, at hun havde prøvet på at vække mig hele tiden.

Så en labrador kan godt være en vagthund hjemme, og ikke altid bare en sløv familiehund som hilser alle velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår virkelig ikke ønsket om vakthund. I mine øyne er det bare negativt. 16 år i USA har også lært meg at vakthundene (litt generalisernede) kan deles i to kategorier:

- De som er ubrukelige

- De som er problemhunder og utgjør en fare i hverdagen

Skal man passe på leiligheten så kjøper man en alarm. Hunder som faktisk kan bite fremmede er skummelt. Plutselig en dag er også den vanlige turstien noe hunden mener den bør beskytte. Om det faktisk kommer en innbruddstyv er det også fare for at tyven skader hunden eller at hunden skader tyven såpass at hunden blir krevd avlivet. Hva man har lov til å gjøre med en innbruddstyv er jo ganske så begrensa her i Norge.

Dere kan jo absolutt finne en hund som ikke er supersosial og vil hilse på andre, men det er i mine øyne langt enklere og mer behagelig med hunder som bare ignorerer fremmede. Såkalte "gode vakthunder" (som bjeffer og kanskje kan bite inntrengere) drar ofte med seg andre problemer.

Når det gjelder schæferen er det mye drittsnakk om den. Det er jo en voldsom populær rase og da kommer jo selvsagt også mange skrekkhistorier. Selv synes jeg schäferen er utrolig lettrent. Førerorientert og lærer kjapt. Men jeg ville vært veldig forsiktig med å forsterke schäferens ønske om å beskytte eier og eiendeler. Da får du fort de biteepisodene du har hørt om. Min fikk lov til å bjeffe tre ganger når noen kom til huset, men ikke ett pip mer.

Skal du ha en schäfer så se etter en nervesterk og selvsikker en. Usikkerhet kombinert med sterkt innebygd forsvarsinstikt er skumle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Da blir det store spørsmålet: Hva er en vakthund? Hva vil dere forvente av den?

En hund som bjeffer mye, og som lager lyd så innbruddstyver skal skjønne at det er noen der, er enten en hund som er så lettbjeffet at den vil gnelle på alt og det meste - eller en såpass skarp hund at det kan by på problemer ellers i hverdagen, siden en hund er den den er alle steder; den har sin mentalitet med seg overalt. (klippet)

Jeg er veldig enig i innlegget ditt om vakthunder, bortsett fra dette avsnittet. Mange hunder som fungerer som såkalte vakthunder er gneldrebikkjer som bjeffer på det meste og mange er skarpe, men jeg er ikke enig i at det gjelder alle. Jeg kjenner flere hunder som bjeffer når det kommer folk (også når den er alene hjemme) uten å være noen av delene. Jeg har selv en berner sennenhund som er en generelt veldig stille hund og veldig trygg og rolig. Finnes ikke skarp. Men hun gir fra seg en dose kraftige dype bjeff hver gang det kommer folk på døra. Også når hun er alene hjemme. Og i kraft av sin størrelse og bjeffing når noen kommer er hun en effektiv vokter av huset mot tyver (men noen garanti er det jo ikke). Allikevel tror jeg neppe hun ville vært en effektiv vokter i gammel forstand, for jeg tror ikke hun ville lagt noe mer tyngde bak voktinga si enn å bjeffe og advare. Jeg tror ikke hun vil gjort noe hvis en tyv hadde kommet inn. Ellers i hverdagen er hun både stille, rolig og trygg i alle situasjoner. Hun begynte ikke å vokte huset før i to-årsaldern og vokter ikke noe annet (som f.eks. bilen, sekken). Så jeg mener du har flere varianter av hunder som vokter (eller bjeffer når det kommer noen) enn dine to varianter.

Ellers er nok en god schäfer absolutt en rase som kan passe for dere. Men her må dere være forsiktige og nøye med valg av oppdretter og linjer. Det finnes mye rart både av gemytt og sykdommer hos schäfere, men en frisk god schäfer er en fantastisk turkamerat, familiehund, treningskamerat og brukshund (ot, men har du sett I am legend? Den schäferen er nydelig!). De kan brukes til alt og har en praktisk og isolerende pels i forhold til turer året rundt.

Jeg foreslår at dere setter dere ned og skriver en liste over hva dere vil bruke hunden til, hvilke egenskaper dere vil ha hos hunden og hva dere (realistisk) kan gi hunden av fysisk og metal stimuli i hverdagen. Og så kan dere etterpå se hvilke av de rasene dere har tenkt på (og andre) som passer best til lista deres. Jeg blir f.eks. ikke helt klok på om dere vil eller ikke vil ha en hund som vokter huset (mulig det bare er skrivefeil, men jeg syns du skrive begge deler jeg). Skriv gjerne lista her også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg hadde droppet det der med å skaffe seg hund som skal passe på leiligheten.. Som skrevet tidligere her, så kjøp deg en alarm, om du vil ha leiligheten passet på :lol:

Når det er sakt, så kanskje dere burde titte litt på Pinscheren? Det er en hund som er utrolig glad i flokken sin, men som ignorerer fremmede. Den ble før i tiden brukt som vakthund, men det er vel ikke noen som bruker dem til det nå lenger. Dette er en veldig aktiv rase, den er lettlært, sterk og utholdende, og vil stortrives i en aktiv familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...