Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie på hundesonen?

Milano

Recommended Posts

Forskjelle er at AK er utstilling og WK er brukshund.

JeanetteH, beklager jeg som leste feil tidligere. Er fulstendig klar over at det ikke blir godkjennt som rase. MEN poenget er at det er to raser fra samme hold:)

Jeg kan desverre ikke holde med deg i den fordelingen du gjør her. Og blir rett ordentig irritert her jeg sitter! AK er ikke noe mer utstillingshund enn andre FCI godkjente raser.

OM du skal fordele så må det være at AK er en Brukshund innen NBF/Redningshund (og avles faktisk etter dem kritteriene i Nordiske land) og WK er en renavlet gjeterhund.

Kelso: vær snill å sett deg ned å les litt om AK før du henger deg opp i dem "Australske" termene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vel først og fremst det at WK er renavlet på gjeting, som BC, hvor kriterier om utseende og andre ting fort faller ut? NSG, Norsk Sau og Geitavlslag, er spesialklubb for både BC og WK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ikke holde med deg i den fordelingen du gjør her. Og blir rett ordentig irritert her jeg sitter! AK er ikke noe mer utstillingshund enn andre FCI godkjente raser.

OM du skal fordele så må det være at AK er en Brukshund innen NBF/Redningshund (og avles faktisk etter dem kritteriene i Nordiske land) og WK er en renavlet gjeterhund.

Kelso: vær snill å sett deg ned å les litt om AK før du henger deg opp i dem "Australske" termene.

var vel kanskje det jeg mente med brukshund da vel! er ikke gjeting bruks? -.- Men siden du har SÅ peiling overlater jeg dette til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vel kanskje det jeg mente med brukshund da vel! er ikke gjeting bruks? -.- Men siden du har SÅ peiling overlater jeg dette til deg:)

Vet dette ikke var til meg, men fikk lyst til å prøve meg i og med at jeg har gjeterhund som også gjeter sau.

Jeg ser ikke på gjeting som en brukstype. Gjeting er for meg ett arbeid, og ikke en hobby slik jeg ser på brukshunden. Utstilling er noe helt annet igjen. Her er jo det meste avlet på eksteriør. Så jeg heller mot at AK er en brukshund, den har flere egenskaper enn det en WK har. WK er der for å gjete punkt slutt, AK har bruksegenskapene i seg, men har også det eksteriøret som er "riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at WK ikke har noe rasestandard er vel på grunn av at arbeidsegenskapene går foran utseendet på hundene. Har forstått det slik at Working Kelpie må vise at dem har arbeidsegenskapene før dem får vist seg på utstillinger. På samme måte som Border Collie.

En WK kan ikkje stillast på utstilling, om den har godkjent gjeterprøve eller ikkje! Det kan man med BC, men ikkje med WK. Ein WK kan ikkje stillast ut uansett, og det er slik oppdrettera av rasen vil ha det for å bevare gjeterinnstinkta til rasen.

Berre for å rette litt :) Trur dette skal vere riktig.. rett meg om eg har feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie har en rasestandard. Foreløpig kan de stilles i Sverige uten å vise til arbeidskapasitet. (Eller har det skjedd noe nytt der ennå?) Men i Norge skal de vise at de kan brukes i gjeterarbeid før de får stille på utstilling, dette for å ivareta rasens unike opprinnelige oppgave, og ikke minst måten de gjør det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En WK kan ikkje stillast på utstilling, om den har godkjent gjeterprøve eller ikkje! Det kan man med BC, men ikkje med WK. Ein WK kan ikkje stillast ut uansett, og det er slik oppdrettera av rasen vil ha det for å bevare gjeterinnstinkta til rasen.

Berre for å rette litt :) Trur dette skal vere riktig.. rett meg om eg har feil..

Dette er henta fra: http://www.nsg.no/index.cfm?id=53218

Gjeterhundprøvene er et viktig del av gjeterhundarbeidet i NSG. Det er bruksprøvene som danner grunnlaget for avlsarbeidet. Årlig blir det holdt over 100 gjeterhundprøver rundt om i landet.

For å sikre framtida for bruksegenskapene til border collie og working kelpie har NSG gjennom sin avtale med Norsk Kennel Klub bestemt at border collie og working kelpie kan delta på vanlige utstillinger bare dersom de deltakende hundene i to ulike år har oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve arrangert av NSG eller et tilsluttet fylkeslag.

Utover krav til gjeteregenskapene blir det i avlssammenheng krevd at avlshunder skal være fri for HD. Godt gemytt er et sjølsagt krav. Eksteriøret blir det lagt liten vekt på, men hundene skal ha en godt utviklet kropp som er fri for synlige lyte.

Border collie har en rasestandard. Foreløpig kan de stilles i Sverige uten å vise til arbeidskapasitet. (Eller har det skjedd noe nytt der ennå?) Men i Norge skal de vise at de kan brukes i gjeterarbeid før de får stille på utstilling, dette for å ivareta rasens unike opprinnelige oppgave, og ikke minst måten de gjør det på.

Ja, Border Collien har rasestandard. Det var jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sikre framtida for bruksegenskapene til border collie og working kelpie har NSG gjennom sin avtale med Norsk Kennel Klub bestemt at border collie og working kelpie kan delta på vanlige utstillinger bare dersom de deltakende hundene i to ulike år har oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve arrangert av NSG eller et tilsluttet fylkeslag.

Jeg må nok fortelle deg at jeg har pratet med NKK og dem sier dem ikke tar med WK på utstilling, da må det i så fall være helt uoffisielt på lokale utstillinger. Dem kan ikke dømme en rase som ikke har en rasestandar. Hele poenger med en rasestandar er å få en bedømmelse utifra den.

Jeg vet at dem fikk dra på utstilling før når NKK ikke delte rasen i sitt register. Men siden 2000 (som egentlig ble til 2004, som da ble til 2007 når dem ryddet i systemene sine og "feil" innen rasen :rolleyes: ) har dem ikke registrert en eneste utstillig på WK.

Jeg har selv sirkulert mellom begge rasene og samlet endel informasjon, og jeg tror ingen WK er stilt uten at dem har vært registret AK eller at dem har blitt dømt uoffisielt etter AK sin standar.

Ettersom den heller ikke kan stilles offisielt så kan den heller ikke oppnå registrerte tittler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dette ikke var til meg, men fikk lyst til å prøve meg i og med at jeg har gjeterhund som også gjeter sau.

Jeg ser ikke på gjeting som en brukstype. Gjeting er for meg ett arbeid, og ikke en hobby slik jeg ser på brukshunden. Utstilling er noe helt annet igjen. Her er jo det meste avlet på eksteriør. Så jeg heller mot at AK er en brukshund, den har flere egenskaper enn det en WK har. WK er der for å gjete punkt slutt, AK har bruksegenskapene i seg, men har også det eksteriøret som er "riktig".

Vi bruker vår WK på spor, så de kan brukse utenom gjeting selv om dette ikke er ønskelig fra oppdretter som vil bevare gjeterinnstinktene på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vår WK på spor, så de kan brukse utenom gjeting selv om dette ikke er ønskelig fra oppdretter som vil bevare gjeterinnstinktene på det beste.

Klart WK kan brukes til andre ting og... Det blir jo det samme som at jaktraser kan brukes til annet enn jakt? Jeg kjenner en som har WK, og de brukes kun sporadisk til gjeting. Derimot er de meget gode i LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er ikke dette ønsket av oppdretter??? At du faktisk går spor med hunden din? Dette blir jo en litt annen diskusjon, men ærlig talt... Gidder du å forklare hva som er galt med å gå spor med en gjeterhund?

WK kan brukes som brukshund den å såklart, men jeg mener personlig at gjeting og bruks er to forskjellige ting. Gjeting er seriøst arbeid :heart: Bruks er å lete etter pinner/mennesker i skogen på lørdag og søndag. Ikke misforstå, jeg beundrer de som gidder å jobbe med hund i skogen, ingen av delene er mer eller mindre verdt enn den andre. Jeg synes bare det er en viss forskjell, men det er jo egentlig flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er ikke dette ønsket av oppdretter??? At du faktisk går spor med hunden din? Dette blir jo en litt annen diskusjon, men ærlig talt... Gidder du å forklare hva som er galt med å gå spor med en gjeterhund?

WK kan brukes som brukshund den å såklart, men jeg mener personlig at gjeting og bruks er to forskjellige ting. Gjeting er seriøst arbeid :D Bruks er å lete etter pinner/mennesker i skogen på lørdag og søndag. Ikke misforstå, jeg beundrer de som gidder å jobbe med hund i skogen, ingen av delene er mer eller mindre verdt enn den andre. Jeg synes bare det er en viss forskjell, men det er jo egentlig flisespikkeri.

Uansett; det ene utelukker vel ikke det andre? :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett; det ene utelukker vel ikke det andre? :heart:

Jeg har vel ikke sagt det? Om jeg så har det, så beklager jeg det. Jeg har jo selv en arbeids hund, men bruker han også til lydighet, så skal vel ikke komme her å si noe annet. MEN jeg skiller veldig på hobby og arbeid. En arbeidshund SKAL jobbe 110% uten feil hele tiden! Mens en "hobby" hund kan ta seg friheten av å feile litt hist og her, det er ingen krise. DERFOR mener jeg at WK er anderledes enn AK, for i WK er veldig mye mer gjeting enn i AK, men i AK er det beholdt egenskaper som bruksfolk drar nytte av. Husk nå at dette er mine personlige tanker rundt dette, jeg har ikke store peilen siden jeg først i det siste har begynt å undersøke AK som min neste hund og har en flott "mentor" som hjelper meg i jungelen av begreper og forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke sagt det? Om jeg så har det, så beklager jeg det. Jeg har jo selv en arbeids hund, men bruker han også til lydighet, så skal vel ikke komme her å si noe annet. MEN jeg skiller veldig på hobby og arbeid. En arbeidshund SKAL jobbe 110% uten feil hele tiden! Mens en "hobby" hund kan ta seg friheten av å feile litt hist og her, det er ingen krise. DERFOR mener jeg at WK er anderledes enn AK, for i WK er veldig mye mer gjeting enn i AK, men i AK er det beholdt egenskaper som bruksfolk drar nytte av. Husk nå at dette er mine personlige tanker rundt dette, jeg har ikke store peilen siden jeg først i det siste har begynt å undersøke AK som min neste hund og har en flott "mentor" som hjelper meg i jungelen av begreper og forskjeller.

Neida, jeg prøvde bare å bekreftende spørre om det var det du mente. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...