Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie på hundesonen?

Milano

Recommended Posts

Forskjelle er at AK er utstilling og WK er brukshund.

JeanetteH, beklager jeg som leste feil tidligere. Er fulstendig klar over at det ikke blir godkjennt som rase. MEN poenget er at det er to raser fra samme hold:)

Jeg kan desverre ikke holde med deg i den fordelingen du gjør her. Og blir rett ordentig irritert her jeg sitter! AK er ikke noe mer utstillingshund enn andre FCI godkjente raser.

OM du skal fordele så må det være at AK er en Brukshund innen NBF/Redningshund (og avles faktisk etter dem kritteriene i Nordiske land) og WK er en renavlet gjeterhund.

Kelso: vær snill å sett deg ned å les litt om AK før du henger deg opp i dem "Australske" termene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vel først og fremst det at WK er renavlet på gjeting, som BC, hvor kriterier om utseende og andre ting fort faller ut? NSG, Norsk Sau og Geitavlslag, er spesialklubb for både BC og WK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ikke holde med deg i den fordelingen du gjør her. Og blir rett ordentig irritert her jeg sitter! AK er ikke noe mer utstillingshund enn andre FCI godkjente raser.

OM du skal fordele så må det være at AK er en Brukshund innen NBF/Redningshund (og avles faktisk etter dem kritteriene i Nordiske land) og WK er en renavlet gjeterhund.

Kelso: vær snill å sett deg ned å les litt om AK før du henger deg opp i dem "Australske" termene.

var vel kanskje det jeg mente med brukshund da vel! er ikke gjeting bruks? -.- Men siden du har SÅ peiling overlater jeg dette til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vel kanskje det jeg mente med brukshund da vel! er ikke gjeting bruks? -.- Men siden du har SÅ peiling overlater jeg dette til deg:)

Vet dette ikke var til meg, men fikk lyst til å prøve meg i og med at jeg har gjeterhund som også gjeter sau.

Jeg ser ikke på gjeting som en brukstype. Gjeting er for meg ett arbeid, og ikke en hobby slik jeg ser på brukshunden. Utstilling er noe helt annet igjen. Her er jo det meste avlet på eksteriør. Så jeg heller mot at AK er en brukshund, den har flere egenskaper enn det en WK har. WK er der for å gjete punkt slutt, AK har bruksegenskapene i seg, men har også det eksteriøret som er "riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at WK ikke har noe rasestandard er vel på grunn av at arbeidsegenskapene går foran utseendet på hundene. Har forstått det slik at Working Kelpie må vise at dem har arbeidsegenskapene før dem får vist seg på utstillinger. På samme måte som Border Collie.

En WK kan ikkje stillast på utstilling, om den har godkjent gjeterprøve eller ikkje! Det kan man med BC, men ikkje med WK. Ein WK kan ikkje stillast ut uansett, og det er slik oppdrettera av rasen vil ha det for å bevare gjeterinnstinkta til rasen.

Berre for å rette litt :) Trur dette skal vere riktig.. rett meg om eg har feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie har en rasestandard. Foreløpig kan de stilles i Sverige uten å vise til arbeidskapasitet. (Eller har det skjedd noe nytt der ennå?) Men i Norge skal de vise at de kan brukes i gjeterarbeid før de får stille på utstilling, dette for å ivareta rasens unike opprinnelige oppgave, og ikke minst måten de gjør det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En WK kan ikkje stillast på utstilling, om den har godkjent gjeterprøve eller ikkje! Det kan man med BC, men ikkje med WK. Ein WK kan ikkje stillast ut uansett, og det er slik oppdrettera av rasen vil ha det for å bevare gjeterinnstinkta til rasen.

Berre for å rette litt :) Trur dette skal vere riktig.. rett meg om eg har feil..

Dette er henta fra: http://www.nsg.no/index.cfm?id=53218

Gjeterhundprøvene er et viktig del av gjeterhundarbeidet i NSG. Det er bruksprøvene som danner grunnlaget for avlsarbeidet. Årlig blir det holdt over 100 gjeterhundprøver rundt om i landet.

For å sikre framtida for bruksegenskapene til border collie og working kelpie har NSG gjennom sin avtale med Norsk Kennel Klub bestemt at border collie og working kelpie kan delta på vanlige utstillinger bare dersom de deltakende hundene i to ulike år har oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve arrangert av NSG eller et tilsluttet fylkeslag.

Utover krav til gjeteregenskapene blir det i avlssammenheng krevd at avlshunder skal være fri for HD. Godt gemytt er et sjølsagt krav. Eksteriøret blir det lagt liten vekt på, men hundene skal ha en godt utviklet kropp som er fri for synlige lyte.

Border collie har en rasestandard. Foreløpig kan de stilles i Sverige uten å vise til arbeidskapasitet. (Eller har det skjedd noe nytt der ennå?) Men i Norge skal de vise at de kan brukes i gjeterarbeid før de får stille på utstilling, dette for å ivareta rasens unike opprinnelige oppgave, og ikke minst måten de gjør det på.

Ja, Border Collien har rasestandard. Det var jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sikre framtida for bruksegenskapene til border collie og working kelpie har NSG gjennom sin avtale med Norsk Kennel Klub bestemt at border collie og working kelpie kan delta på vanlige utstillinger bare dersom de deltakende hundene i to ulike år har oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve arrangert av NSG eller et tilsluttet fylkeslag.

Jeg må nok fortelle deg at jeg har pratet med NKK og dem sier dem ikke tar med WK på utstilling, da må det i så fall være helt uoffisielt på lokale utstillinger. Dem kan ikke dømme en rase som ikke har en rasestandar. Hele poenger med en rasestandar er å få en bedømmelse utifra den.

Jeg vet at dem fikk dra på utstilling før når NKK ikke delte rasen i sitt register. Men siden 2000 (som egentlig ble til 2004, som da ble til 2007 når dem ryddet i systemene sine og "feil" innen rasen :rolleyes: ) har dem ikke registrert en eneste utstillig på WK.

Jeg har selv sirkulert mellom begge rasene og samlet endel informasjon, og jeg tror ingen WK er stilt uten at dem har vært registret AK eller at dem har blitt dømt uoffisielt etter AK sin standar.

Ettersom den heller ikke kan stilles offisielt så kan den heller ikke oppnå registrerte tittler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dette ikke var til meg, men fikk lyst til å prøve meg i og med at jeg har gjeterhund som også gjeter sau.

Jeg ser ikke på gjeting som en brukstype. Gjeting er for meg ett arbeid, og ikke en hobby slik jeg ser på brukshunden. Utstilling er noe helt annet igjen. Her er jo det meste avlet på eksteriør. Så jeg heller mot at AK er en brukshund, den har flere egenskaper enn det en WK har. WK er der for å gjete punkt slutt, AK har bruksegenskapene i seg, men har også det eksteriøret som er "riktig".

Vi bruker vår WK på spor, så de kan brukse utenom gjeting selv om dette ikke er ønskelig fra oppdretter som vil bevare gjeterinnstinktene på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vår WK på spor, så de kan brukse utenom gjeting selv om dette ikke er ønskelig fra oppdretter som vil bevare gjeterinnstinktene på det beste.

Klart WK kan brukes til andre ting og... Det blir jo det samme som at jaktraser kan brukes til annet enn jakt? Jeg kjenner en som har WK, og de brukes kun sporadisk til gjeting. Derimot er de meget gode i LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er ikke dette ønsket av oppdretter??? At du faktisk går spor med hunden din? Dette blir jo en litt annen diskusjon, men ærlig talt... Gidder du å forklare hva som er galt med å gå spor med en gjeterhund?

WK kan brukes som brukshund den å såklart, men jeg mener personlig at gjeting og bruks er to forskjellige ting. Gjeting er seriøst arbeid :heart: Bruks er å lete etter pinner/mennesker i skogen på lørdag og søndag. Ikke misforstå, jeg beundrer de som gidder å jobbe med hund i skogen, ingen av delene er mer eller mindre verdt enn den andre. Jeg synes bare det er en viss forskjell, men det er jo egentlig flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er ikke dette ønsket av oppdretter??? At du faktisk går spor med hunden din? Dette blir jo en litt annen diskusjon, men ærlig talt... Gidder du å forklare hva som er galt med å gå spor med en gjeterhund?

WK kan brukes som brukshund den å såklart, men jeg mener personlig at gjeting og bruks er to forskjellige ting. Gjeting er seriøst arbeid :D Bruks er å lete etter pinner/mennesker i skogen på lørdag og søndag. Ikke misforstå, jeg beundrer de som gidder å jobbe med hund i skogen, ingen av delene er mer eller mindre verdt enn den andre. Jeg synes bare det er en viss forskjell, men det er jo egentlig flisespikkeri.

Uansett; det ene utelukker vel ikke det andre? :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett; det ene utelukker vel ikke det andre? :heart:

Jeg har vel ikke sagt det? Om jeg så har det, så beklager jeg det. Jeg har jo selv en arbeids hund, men bruker han også til lydighet, så skal vel ikke komme her å si noe annet. MEN jeg skiller veldig på hobby og arbeid. En arbeidshund SKAL jobbe 110% uten feil hele tiden! Mens en "hobby" hund kan ta seg friheten av å feile litt hist og her, det er ingen krise. DERFOR mener jeg at WK er anderledes enn AK, for i WK er veldig mye mer gjeting enn i AK, men i AK er det beholdt egenskaper som bruksfolk drar nytte av. Husk nå at dette er mine personlige tanker rundt dette, jeg har ikke store peilen siden jeg først i det siste har begynt å undersøke AK som min neste hund og har en flott "mentor" som hjelper meg i jungelen av begreper og forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke sagt det? Om jeg så har det, så beklager jeg det. Jeg har jo selv en arbeids hund, men bruker han også til lydighet, så skal vel ikke komme her å si noe annet. MEN jeg skiller veldig på hobby og arbeid. En arbeidshund SKAL jobbe 110% uten feil hele tiden! Mens en "hobby" hund kan ta seg friheten av å feile litt hist og her, det er ingen krise. DERFOR mener jeg at WK er anderledes enn AK, for i WK er veldig mye mer gjeting enn i AK, men i AK er det beholdt egenskaper som bruksfolk drar nytte av. Husk nå at dette er mine personlige tanker rundt dette, jeg har ikke store peilen siden jeg først i det siste har begynt å undersøke AK som min neste hund og har en flott "mentor" som hjelper meg i jungelen av begreper og forskjeller.

Neida, jeg prøvde bare å bekreftende spørre om det var det du mente. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...