Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie på hundesonen?


Milano

Recommended Posts

Forskjelle er at AK er utstilling og WK er brukshund.

JeanetteH, beklager jeg som leste feil tidligere. Er fulstendig klar over at det ikke blir godkjennt som rase. MEN poenget er at det er to raser fra samme hold:)

Jeg kan desverre ikke holde med deg i den fordelingen du gjør her. Og blir rett ordentig irritert her jeg sitter! AK er ikke noe mer utstillingshund enn andre FCI godkjente raser.

OM du skal fordele så må det være at AK er en Brukshund innen NBF/Redningshund (og avles faktisk etter dem kritteriene i Nordiske land) og WK er en renavlet gjeterhund.

Kelso: vær snill å sett deg ned å les litt om AK før du henger deg opp i dem "Australske" termene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vel først og fremst det at WK er renavlet på gjeting, som BC, hvor kriterier om utseende og andre ting fort faller ut? NSG, Norsk Sau og Geitavlslag, er spesialklubb for både BC og WK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ikke holde med deg i den fordelingen du gjør her. Og blir rett ordentig irritert her jeg sitter! AK er ikke noe mer utstillingshund enn andre FCI godkjente raser.

OM du skal fordele så må det være at AK er en Brukshund innen NBF/Redningshund (og avles faktisk etter dem kritteriene i Nordiske land) og WK er en renavlet gjeterhund.

Kelso: vær snill å sett deg ned å les litt om AK før du henger deg opp i dem "Australske" termene.

var vel kanskje det jeg mente med brukshund da vel! er ikke gjeting bruks? -.- Men siden du har SÅ peiling overlater jeg dette til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vel kanskje det jeg mente med brukshund da vel! er ikke gjeting bruks? -.- Men siden du har SÅ peiling overlater jeg dette til deg:)

Vet dette ikke var til meg, men fikk lyst til å prøve meg i og med at jeg har gjeterhund som også gjeter sau.

Jeg ser ikke på gjeting som en brukstype. Gjeting er for meg ett arbeid, og ikke en hobby slik jeg ser på brukshunden. Utstilling er noe helt annet igjen. Her er jo det meste avlet på eksteriør. Så jeg heller mot at AK er en brukshund, den har flere egenskaper enn det en WK har. WK er der for å gjete punkt slutt, AK har bruksegenskapene i seg, men har også det eksteriøret som er "riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at WK ikke har noe rasestandard er vel på grunn av at arbeidsegenskapene går foran utseendet på hundene. Har forstått det slik at Working Kelpie må vise at dem har arbeidsegenskapene før dem får vist seg på utstillinger. På samme måte som Border Collie.

En WK kan ikkje stillast på utstilling, om den har godkjent gjeterprøve eller ikkje! Det kan man med BC, men ikkje med WK. Ein WK kan ikkje stillast ut uansett, og det er slik oppdrettera av rasen vil ha det for å bevare gjeterinnstinkta til rasen.

Berre for å rette litt :) Trur dette skal vere riktig.. rett meg om eg har feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie har en rasestandard. Foreløpig kan de stilles i Sverige uten å vise til arbeidskapasitet. (Eller har det skjedd noe nytt der ennå?) Men i Norge skal de vise at de kan brukes i gjeterarbeid før de får stille på utstilling, dette for å ivareta rasens unike opprinnelige oppgave, og ikke minst måten de gjør det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En WK kan ikkje stillast på utstilling, om den har godkjent gjeterprøve eller ikkje! Det kan man med BC, men ikkje med WK. Ein WK kan ikkje stillast ut uansett, og det er slik oppdrettera av rasen vil ha det for å bevare gjeterinnstinkta til rasen.

Berre for å rette litt :) Trur dette skal vere riktig.. rett meg om eg har feil..

Dette er henta fra: http://www.nsg.no/index.cfm?id=53218

Gjeterhundprøvene er et viktig del av gjeterhundarbeidet i NSG. Det er bruksprøvene som danner grunnlaget for avlsarbeidet. Årlig blir det holdt over 100 gjeterhundprøver rundt om i landet.

For å sikre framtida for bruksegenskapene til border collie og working kelpie har NSG gjennom sin avtale med Norsk Kennel Klub bestemt at border collie og working kelpie kan delta på vanlige utstillinger bare dersom de deltakende hundene i to ulike år har oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve arrangert av NSG eller et tilsluttet fylkeslag.

Utover krav til gjeteregenskapene blir det i avlssammenheng krevd at avlshunder skal være fri for HD. Godt gemytt er et sjølsagt krav. Eksteriøret blir det lagt liten vekt på, men hundene skal ha en godt utviklet kropp som er fri for synlige lyte.

Border collie har en rasestandard. Foreløpig kan de stilles i Sverige uten å vise til arbeidskapasitet. (Eller har det skjedd noe nytt der ennå?) Men i Norge skal de vise at de kan brukes i gjeterarbeid før de får stille på utstilling, dette for å ivareta rasens unike opprinnelige oppgave, og ikke minst måten de gjør det på.

Ja, Border Collien har rasestandard. Det var jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sikre framtida for bruksegenskapene til border collie og working kelpie har NSG gjennom sin avtale med Norsk Kennel Klub bestemt at border collie og working kelpie kan delta på vanlige utstillinger bare dersom de deltakende hundene i to ulike år har oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve arrangert av NSG eller et tilsluttet fylkeslag.

Jeg må nok fortelle deg at jeg har pratet med NKK og dem sier dem ikke tar med WK på utstilling, da må det i så fall være helt uoffisielt på lokale utstillinger. Dem kan ikke dømme en rase som ikke har en rasestandar. Hele poenger med en rasestandar er å få en bedømmelse utifra den.

Jeg vet at dem fikk dra på utstilling før når NKK ikke delte rasen i sitt register. Men siden 2000 (som egentlig ble til 2004, som da ble til 2007 når dem ryddet i systemene sine og "feil" innen rasen :rolleyes: ) har dem ikke registrert en eneste utstillig på WK.

Jeg har selv sirkulert mellom begge rasene og samlet endel informasjon, og jeg tror ingen WK er stilt uten at dem har vært registret AK eller at dem har blitt dømt uoffisielt etter AK sin standar.

Ettersom den heller ikke kan stilles offisielt så kan den heller ikke oppnå registrerte tittler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dette ikke var til meg, men fikk lyst til å prøve meg i og med at jeg har gjeterhund som også gjeter sau.

Jeg ser ikke på gjeting som en brukstype. Gjeting er for meg ett arbeid, og ikke en hobby slik jeg ser på brukshunden. Utstilling er noe helt annet igjen. Her er jo det meste avlet på eksteriør. Så jeg heller mot at AK er en brukshund, den har flere egenskaper enn det en WK har. WK er der for å gjete punkt slutt, AK har bruksegenskapene i seg, men har også det eksteriøret som er "riktig".

Vi bruker vår WK på spor, så de kan brukse utenom gjeting selv om dette ikke er ønskelig fra oppdretter som vil bevare gjeterinnstinktene på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vår WK på spor, så de kan brukse utenom gjeting selv om dette ikke er ønskelig fra oppdretter som vil bevare gjeterinnstinktene på det beste.

Klart WK kan brukes til andre ting og... Det blir jo det samme som at jaktraser kan brukes til annet enn jakt? Jeg kjenner en som har WK, og de brukes kun sporadisk til gjeting. Derimot er de meget gode i LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vår WK på spor, så de kan brukse utenom gjeting selv om dette ikke er ønskelig fra oppdretter som vil bevare gjeterinnstinktene på det beste.

Hvorfor i all verden er ikke dette ønsket av oppdretter??? At du faktisk går spor med hunden din? Dette blir jo en litt annen diskusjon, men ærlig talt... Gidder du å forklare hva som er galt med å gå spor med en gjeterhund?

WK kan brukes som brukshund den å såklart, men jeg mener personlig at gjeting og bruks er to forskjellige ting. Gjeting er seriøst arbeid :heart: Bruks er å lete etter pinner/mennesker i skogen på lørdag og søndag. Ikke misforstå, jeg beundrer de som gidder å jobbe med hund i skogen, ingen av delene er mer eller mindre verdt enn den andre. Jeg synes bare det er en viss forskjell, men det er jo egentlig flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er ikke dette ønsket av oppdretter??? At du faktisk går spor med hunden din? Dette blir jo en litt annen diskusjon, men ærlig talt... Gidder du å forklare hva som er galt med å gå spor med en gjeterhund?

WK kan brukes som brukshund den å såklart, men jeg mener personlig at gjeting og bruks er to forskjellige ting. Gjeting er seriøst arbeid :D Bruks er å lete etter pinner/mennesker i skogen på lørdag og søndag. Ikke misforstå, jeg beundrer de som gidder å jobbe med hund i skogen, ingen av delene er mer eller mindre verdt enn den andre. Jeg synes bare det er en viss forskjell, men det er jo egentlig flisespikkeri.

Uansett; det ene utelukker vel ikke det andre? :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett; det ene utelukker vel ikke det andre? :heart:

Jeg har vel ikke sagt det? Om jeg så har det, så beklager jeg det. Jeg har jo selv en arbeids hund, men bruker han også til lydighet, så skal vel ikke komme her å si noe annet. MEN jeg skiller veldig på hobby og arbeid. En arbeidshund SKAL jobbe 110% uten feil hele tiden! Mens en "hobby" hund kan ta seg friheten av å feile litt hist og her, det er ingen krise. DERFOR mener jeg at WK er anderledes enn AK, for i WK er veldig mye mer gjeting enn i AK, men i AK er det beholdt egenskaper som bruksfolk drar nytte av. Husk nå at dette er mine personlige tanker rundt dette, jeg har ikke store peilen siden jeg først i det siste har begynt å undersøke AK som min neste hund og har en flott "mentor" som hjelper meg i jungelen av begreper og forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke sagt det? Om jeg så har det, så beklager jeg det. Jeg har jo selv en arbeids hund, men bruker han også til lydighet, så skal vel ikke komme her å si noe annet. MEN jeg skiller veldig på hobby og arbeid. En arbeidshund SKAL jobbe 110% uten feil hele tiden! Mens en "hobby" hund kan ta seg friheten av å feile litt hist og her, det er ingen krise. DERFOR mener jeg at WK er anderledes enn AK, for i WK er veldig mye mer gjeting enn i AK, men i AK er det beholdt egenskaper som bruksfolk drar nytte av. Husk nå at dette er mine personlige tanker rundt dette, jeg har ikke store peilen siden jeg først i det siste har begynt å undersøke AK som min neste hund og har en flott "mentor" som hjelper meg i jungelen av begreper og forskjeller.

Neida, jeg prøvde bare å bekreftende spørre om det var det du mente. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...