Gå til innhold
Hundesonen.no

Om valg av rase - igjen

C.J

Recommended Posts

Jeg har hatt en tråd om rasevalg tidligere, men fant den ikke igjen, og har dessuten innsnevret til noen få raser nå og trenger hjelp til hvilke jeg skal tenke videre på, og hvilke jeg kan glemme - ettersom noen av rasene er raser jeg har svært liten kunnskap om.

Det er snakk om hvilken rase jeg kommer til å skaffe meg når tiden er inne for det. Først mine kriterier:

* Skal kunne brukes til LP og muligens rundering

* Bør være førerorientert

* Ønsker gjerne en hund som er litt mindre sosial enn flat'en

* Lite pelsstell (maks et par gjennombørstinger i uken)

* Bør ikke ha så mye vokter- el. gjeterinstinkter

* Bør ikke være en typisk enmannshund

* Maks str. hovawart

* Bør helst ha så god helse som mulig, lite arvelige sykdommer (altså ikke hunder med tilsvarende helse som schæfer og golden)

Raser jeg har tenkt på:

Boxer: Det som trekker ned her er det at den er så forferdelig sosial! Og hvordan er helsen egentlig?

Hovawart: Høyt på listen min - virker som en super brukshund, men hvordan er det med beskyttelsesinstinktet? Veldig sterkt? Noen utbredte helseproblemer?

Welsh Corgi Cardigan: Kan tenke meg at leddplager er noe utbredt? Er det noe vokting/gjeting i stor grad på denne rasen?

Kelpie: Etter hva jeg har lest virker dette som en noe krevende hund, som gjerne kan være en håndfull i "puperteten", men som gir alt den har med den største glede. Krever denne en erfaren eier? Jeg er jo ikke førstegangseier, men har kun erfaring med flat og golden. Hvordan er gjeterinstinktet?

Som dere skjønner har jeg ingen erfaring med gjeter- eller vakthunder. Lurer derfor på hvordan gjeter- og vaktinstinktet på rasene ovenfor utarter seg i hverdagen. Ønsker ikke en hund som vil begynne å gjete "alt" den støter på, og jeg ønsker heller ikke en hund som er altfor vaktsom av natur.

Det er sikkert mange raser som kan passe mine kriterier, men de jeg har i ermet er de fire jeg har nevnt her - men jeg er åpen for forslag. Trenger nå først og fremst litt råd og info fra dere som gjerne har erfaring med noen av de ovenstående rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskyttelses instinktet er meget højt på de hovawarter jeg har mødt, da de er meget territoriale, de er jo avlet som brukshunde, og har været brugt på lige fod med doberman og rottis til vagt, de seneste 10-15 år har "man kaldt dem familiehunde", så mange ved ikke at de faktisk har en brukshund, og kan få sig lidt af en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welsh Corgi Cardigan: Kan tenke meg at leddplager er noe utbredt? Er det noe vokting/gjeting i stor grad på denne rasen?

Dem jeg kjenner har ikke leddplager på sine. Hun er på sin fjerde Cardigen nå. Men dem må holdes i form og dem må holdes slanke. Utover det så er det en rimelig frisk hund, selv om den ser "syk" ut med tanke på bena og slikt. (syns mange)

Den har vokting, og det er en Heeler som gjerne biter seg fast i buksebenet. Rundering er nok ikke noe du kommer lengre med enn på trenings nivå, men lp burde ikke være noe problem (bare ikke forvent å komme fort til Eliten).

Kelpie: Etter hva jeg har lest virker dette som en noe krevende hund, som gjerne kan være en håndfull i "puperteten", men som gir alt den har med den største glede. Krever denne en erfaren eier? Jeg er jo ikke førstegangseier, men har kun erfaring med flat og golden. Hvordan er gjeterinstinktet?

AK er en krevende hund. Og ikke forvent å få en mindre sosial hund enn Flatten. Den krever en noe erfaren eier, eller en eier som er forbredt på en liten terrorist i starten. Hoppet fra Golde/Flat til AK er meget stort. På lik linje som jeg ikke "hæler" å trene Labbis :rolleyes:

Du snakker forsjellige planeter med Retriver - AK. AK går fort-fort og fokusert, dem surrer ikke rundt å funderer over hva dem skal gjøre, samtidig er det ingen impuls handling. Det er vel planlagt, men tankene går fort-fort (noe jeg personlig elsker :twitch: )

AK har lite vokting, noe gjeting. Men gjetingen er ikke så utpreget. Du kan se det komme fram i enkelt øvelser på enkelte individer.

En AK er en hund du samarbeider med. Gjør du ikke det under trening så får du en hund som gir fingen. Samtidig må den ha rettningslinjer for å holde fort-forten under kontroll. (Vanskelig å forklare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er snakk om hvilken rase jeg kommer til å skaffe meg når tiden er inne for det. Først mine kriterier:

* Maks str. hovawart

* Bør helst ha så god helse som mulig, lite arvelige sykdommer (altså ikke hunder med tilsvarende helse som schæfer og golden)"

Hvordan er det med kongepuddel da? Er ikke den innenfor de kriteriene? Jeg mener, hvis en har en oyster klippemaskin slik at en kan klippe puddelen helt kort.

Jeg har ikke så mye kunnskap om kongepuddelen, men trodde den var en god brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AK er en krevende hund. Og ikke forvent å få en mindre sosial hund enn Flatten. Den krever en noe erfaren eier, eller en eier som er forbredt på en liten terrorist i starten. Hoppet fra Golde/Flat til AK er meget stort. På lik linje som jeg ikke "hæler" å trene Labbis :rolleyes:

Du snakker forsjellige planeter med Retriver - AK. AK går fort-fort og fokusert, dem surrer ikke rundt å funderer over hva dem skal gjøre, samtidig er det ingen impuls handling. Det er vel planlagt, men tankene går fort-fort (noe jeg personlig elsker :twitch: )

AK har lite vokting, noe gjeting. Men gjetingen er ikke så utpreget. Du kan se det komme fram i enkelt øvelser på enkelte individer.

En AK er en hund du samarbeider med. Gjør du ikke det under trening så får du en hund som gir fingen. Samtidig må den ha rettningslinjer for å holde fort-forten under kontroll. (Vanskelig å forklare)

Det er Ak jeg har høyest på listen for øyeblikket. Men hvis det er sånn at steget fra retriever til Ak blir så stort at jeg vil få problemer med dens kjappe tankegang, så blir jeg jo litt i tvil. Jeg skal uansett gå dypere i rasen og bli kjent med den del individer før jeg evt. gir meg på den. Men mener du at folk som ønsker seg AK bør ha erfaring med tilsvarende rase fra før? Alstå være vant til fort-fort-tankegangen? Du skriver at det er vanskelig å forklare hvordan en holder den fort-fort-tankegangen under kontroll - men hva er det du mener som må holdes under kontroll egentlig? Det at den har like lett for å lære negative ting som positive, dersom du ikke følger med og vet hva du gjør?

Det at AK'en er sosial, trekker ikke så mye ned, da det virker som en hund som ellers kunne passet meg - dersom ikke denne raske tankegangen blir et "problem". Men jeg vet egentlig ikke helt hva som ligger i begrepet "rask tankegang" da jeg ikke har trent slike hunder før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Ak jeg har høyest på listen for øyeblikket. Men hvis det er sånn at steget fra retriever til Ak blir så stort at jeg vil få problemer med dens kjappe tankegang, så blir jeg jo litt i tvil. Jeg skal uansett gå dypere i rasen og bli kjent med den del individer før jeg evt. gir meg på den. Men mener du at folk som ønsker seg AK bør ha erfaring med tilsvarende rase fra før? Alstå være vant til fort-fort-tankegangen? Du skriver at det er vanskelig å forklare hvordan en holder den fort-fort-tankegangen under kontroll - men hva er det du mener som må holdes under kontroll egentlig? Det at den har like lett for å lære negative ting som positive, dersom du ikke følger med og vet hva du gjør?

Det at AK'en er sosial, trekker ikke så mye ned, da det virker som en hund som ellers kunne passet meg - dersom ikke denne raske tankegangen blir et "problem". Men jeg vet egentlig ikke helt hva som ligger i begrepet "rask tankegang" da jeg ikke har trent slike hunder før.

Det er vanskelig å forklare egentlig. Du bør egentlig oppleve noen trene med dem rett og slett. Mye jeg har problemer med er at det er en "selvtenkene" rase.

Overgangen fra Flat kan være problematisk, men jeg ser ikke noe problem hvis du bare er innstilt på at du kan ikke legge hatten på hyllen med denne rasen.

Med kontroll så mener jeg faktisk at hvis det ikke holdes under kontroll så vil den overta kontrollen. Den tenker og funderer...

Beste er egentlig ett utklipp jeg fikk av en erfaren oppdretter som jeg selv syns er passende for rasen:

Om en kelpies utseende er dagligdags å ser mest ut som "en vanlig hund" er deres innside som en kelpie eier virkelig fasineres av. Den som sa att hunder ikke tenker har nok ikke møtt en kelpie...og det er det som gjør kelpien till mye mer enn "en vanlig hund" å leve med.

Den er lettlært, javisst, men den lærer seg allt fort og når det er dumheter på gang må man som eier være like kjapp som en kelpie, og det kan ta en stund å lære seg.

Den er myk og gjør oftest som du sier, når du har rett. Har du, i kelpiens øyne, feil i noen avgjørelser, til eks vilket vei sauen kommer til å gå, i vilken retning sporet går eller om det virkelig er bra å ligge på bakken når det er vått, da er lydigheten dårligere. I eksemplet med sauen og sporet er det bare å innse att man har feil og la kelpien styre i starten, i eksemplet med liggende i regn gjelder det å få kelpien til å innse att fordelene med å legge seg er flere enn bakdelene, hvilket bruker gå raskere.

En kelpie liker de fleste typer belønninger stemmen, lek, kamp, godbiter og ball.

Ak er ikke den enkleste rasen å få til, selv om den har mye lyster. Du må være en lagspiller. Det handler mye om å gi og ta.

Somsagt, du må nesten se noen trene. Du er hjertelig velkommen til å komme å titte om du er i område. Evt så har Annette (Loke) sett noenAK så du kan jo høre litt med henne. Selv er jeg litt farget av min egen rase :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med Corgier (Pembroke) og har ganske god erfaring med hvordan de er.

Ja de kan vokte mye hvis ikke eier passe på, de kan bli både gneldre hunder og veldig voktete.

De kan også Heele mye hvis man ikke passer på å "dempe" det.

Ledd plager i bena har jeg hørt utrolig lite av og jeg har hørt om kun noen få med dårlig rygg, men man MÅ holde hunden slank så det ikke blir så stor belastning på de korte beina :twitch:

Jeg personlig er mye mer glad i Pembroke varianten enn Cardiganen, men det er jo smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å føre opp bullmastiffen. Dette er en hund jeg virkelig har sansen for, - tross sin størrelse er den behagelig og grei å ha i hus, den er vennlig og kan brukes til kløv og sikkert også LP - med en porsjon tålmodighet :twitch: Rundering er jeg ikke så sikker på, den er jo ikke akkurat en lettvekter, men den har styrke og kommer seg frem i ulendt terreng. Ellers virker det ikke som en særlig krevende rase (rett meg om jeg tar feil her), og tror den kunne passet meg (kanskje ikke alle kriteriene, men de viktigste). Men jeg leser at bullmastiffen ikke er rasen som underkaster seg ovenfor andre hunder av samme kjønn - er den problematisk i forhold til andre hunder (samme kjønn)? Eller kommer det kun helt an på sosialiseringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å føre opp bullmastiffen. Dette er en hund jeg virkelig har sansen for, - tross sin størrelse er den behagelig og grei å ha i hus, den er vennlig og kan brukes til kløv og sikkert også LP - med en porsjon tålmodighet :twitch: Rundering er jeg ikke så sikker på, den er jo ikke akkurat en lettvekter, men den har styrke og kommer seg frem i ulendt terreng. Ellers virker det ikke som en særlig krevende rase (rett meg om jeg tar feil her), og tror den kunne passet meg (kanskje ikke alle kriteriene, men de viktigste). Men jeg leser at bullmastiffen ikke er rasen som underkaster seg ovenfor andre hunder av samme kjønn - er den problematisk i forhold til andre hunder (samme kjønn)? Eller kommer det kun helt an på sosialiseringen?

Altså vist du titter på Bullmastiff og AK så titter du på to forsjellige verdensdeler. Tror du nesten må sette deg ned å tenke hva du orker og vil med hunden :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg blir litt off topic her, men jeg må bare kommentere at jeg ikke kjenner igjen beskrivelsene av flat her, jeg da. Min flat er mye hund, det går veldig fort i toppen, og hun er veldig lettlært. (Jeg kjenner igjen biten om at de er sosiale, da... :twitch: ).

Men det er vel forskjell på flater også, og min er vel ikke den som er utstyrt med minst egne meninger og "mest will to please".. Selv om flaten fortsatt regnes som en dual purpose hund, så er det jo kjent at man går til forskjellige oppdrettere dersom man vil bruke den til jakt/bruks eller om man kun vil ha den på utstilling (selv om noen oppdrettere får til begge deler bra). De punktene du beskrev synes jeg passet bra på en flat, jeg (med unntak av det obviouse "Ønsker gjerne en hund som er litt mindre sosial enn flat'en" :blink: )

Uansett, dette var som sagt off topic. Lykke til med valg av ny rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså vist du titter på Bullmastiff og AK så titter du på to forsjellige verdensdeler. Tror du nesten må sette deg ned å tenke hva du orker og vil med hunden :twitch:
Jeg er fullt klar over at dette er to veldig forskjellige raser, men det ene veier opp for det andre når det gjelder egenskaper og gemytt. Om jeg kan bruke AK'en både til LP og bruks, mens bullen bare til middelsmådig LP så er det gjerne andre ting ved bullen som veier opp for dette. Jeg har ikke 100% klart for meg akkurat hva jeg skal bruke hunden til enda (har et sterkt ønske om LP og bruks/spor), og derfor er gjerne rasene litt ulike.

Men jo mer jeg leser om bullen, jo mer overbevist blir jeg om at denne hunden blir for stor (upraktisk). Og AK'en muligens for krevendes.

Hovawarten virker å ha mye vaktinstinkter, og jeg blir litt skeptisk da, siden jeg ikke har erfaring med slikt og ikke vet hvordan den er å bo med slike hunder.. For hva vil det egentlig si at hunden har et stort vaktinstinkt? Mye bjeffing? Meget skeptisk til fremmede?

Så da gjenstår boxer og corgi. Etter mye fundering tror jeg corgien blir for liten igjen.. Jeg er så vant med mellomstore hunder at det ville vært rart med en liten, selv om dens egenskaper og gemytt muligens kunne passet meg.

Boxeren er jo en kjempeflott hund, som jeg tror vil passe meg og mitt bruk godt. Jeg er jo vant med svært omgjengelige og sosiale hunder, så det er jo noe jeg fint takler - men som sagt ønsker jeg helst en rase som er litt mindre må..hilse..på..alle.. menneskene! i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden har stort vaktinstinkt, betyr jo at den vokter det som er "sitt". Enten det er maten, huset, hagen, lekene, deg... Den trenger ikke være bjeffete, men den kan jo, som vi vet, være aggressiv. Det er jo det en vokterhund gjør. Skremmer vekk uvelkomne gjester. Jeg mener at kun spesielle mennesker (folk med mye erfaring) burde overhode tenke på en slik hund. Det å bo med en vokterhund er skjeldent like hyggelig som å bo med en ikke- vokterhund. Ikke alltid kan man ha gjester i fred, man risikerer å få naboen på døra. (på grunn av bråk, eller de føler seg utrygge etc.) Man bør slett ikke ha barn i nærheten... Jah, endel stritter imot. Men så klart. ALT avhenger av hundens oppdragelse å gjøre, og hvor den er vokst opp. En vokterhund pleier ofte å bjeffe på ting de ser (og tror de ser). Man kan godt at de har "Paranoia" når det kommer til visse ting.

Personlig kunne jeg aldri ha tenkt meg en vokterhund, men det er på grunn av måten jeg lever mitt liv på. Jeg ønsker å ha gjester en gang iblant, om jeg er borte en kveld, kan en venninne kikke innom hunden uten å bli jaget vekk, etc.

Kort og godt: for vanlige, aktive mennesker som liker å menge seg med andre hundefolk, reise til familie/ venner og ta med hunden overalt, så vet jeg ikke om en vakthund ville vært så heldig :twitch:

Kan hende jeg har tråkket på noen ømme tær her :S

Bullmastiffen høres jo ut som en flott hund, egentlig. Prøv å komme i kontakt med bullmastiff- mennesker og snakk med dem^^ ingenting kan stoppe deg, tross alt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden har stort vaktinstinkt, betyr jo at den vokter det som er "sitt". Enten det er maten, huset, hagen, lekene, deg... Den trenger ikke være bjeffete, men den kan jo, som vi vet, være aggressiv. Det er jo det en vokterhund gjør. Skremmer vekk uvelkomne gjester. Jeg mener at kun spesielle mennesker (folk med mye erfaring) burde overhode tenke på en slik hund. Det å bo med en vokterhund er skjeldent like hyggelig som å bo med en ikke- vokterhund. Ikke alltid kan man ha gjester i fred, man risikerer å få naboen på døra. (på grunn av bråk, eller de føler seg utrygge etc.) Man bør slett ikke ha barn i nærheten... Jah, endel stritter imot. Men så klart. ALT avhenger av hundens oppdragelse å gjøre, og hvor den er vokst opp. En vokterhund pleier ofte å bjeffe på ting de ser (og tror de ser). Man kan godt at de har "Paranoia" når det kommer til visse ting.
Vel, nå har jeg søkt litt på nettet, og en vakthunds (av typen avskrekkende vakthund) oppgave er hovedsaklig å skremme bort folk fra å trenge seg inn uten eiers samtykke/viten. Er den aggressiv som du skriver at den kan være, så hører den til gruppen skarp vakthund, og slike er ikke lovlig å ha i Norge. En vakthund (i ordets rette forstand) er nemlig trent til å vokte. Derfor lurer jeg litt på hvordan opprinnelige vakthunder som ikke blir trent til vakt oppfører seg til daglig (med tanke på instinktene)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en tråd om rasevalg tidligere, men fant den ikke igjen, og har dessuten innsnevret til noen få raser nå og trenger hjelp til hvilke jeg skal tenke videre på, og hvilke jeg kan glemme - ettersom noen av rasene er raser jeg har svært liten kunnskap om.

Det er snakk om hvilken rase jeg kommer til å skaffe meg når tiden er inne for det. Først mine kriterier:

* Maks str. hovawart

* Bør helst ha så god helse som mulig, lite arvelige sykdommer (altså ikke hunder med tilsvarende helse som schæfer og golden)

Vil anbefale DP jeg ;)

- Passer utmerket til LP, og kjenner en del som går spor med dem.

- Veldig førerorienterte!

- Overhodet ikke interresert i andre mennesker ;) Syns det er veeeldig fordel når jeg trener Milli, hun bryr seg ikke om mennesker hun ikke kjenner i det hele tatt.

- Ingen pelsstell

- Ikke gjeterinstingter, men har vaktinstingter. Vokting av hus er vanligst, men det er mer varsling det er snakk om.

- Elsker menneskeflokken sin, og trives veldig godt sammen med flere hunder.

- Er under hovawart i størrelse :twitch:

- Perfekt helse! En av de friskeste hunderasene :blink:

Tror en Dvergpinscher vil passe deg utmerket.. Det er en tøff liten hund, så man må være konsekvent i oppdragelsen, på lik linje med andre større hunder. Bare si ifra om jeg skal fortelle mer negativt og positivt om rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg søkt litt på nettet, og en vakthunds (av typen avskrekkende vakthund) oppgave er hovedsaklig å skremme bort folk fra å trenge seg inn uten eiers samtykke/viten. Er den aggressiv som du skriver at den kan være, så hører den til gruppen skarp vakthund, og slike er ikke lovlig å ha i Norge. En vakthund (i ordets rette forstand) er nemlig trent til å vokte. Derfor lurer jeg litt på hvordan opprinnelige vakthunder som ikke blir trent til vakt oppfører seg til daglig (med tanke på instinktene)?

Det kommer så klart an på hvordan den blir oppdratt. Min tante har en svær schæfer, det er jo forsåvidt en vokterhund, men han, (på lik linje med den forrige shæferen de hadde) er en flott hund på mange måter. De er nøye på oppdragelsen. Selv om han er pittelitt bortskjemt (han er tanta mi sin "lille gutt") så synes jeg han oppfører seg bra.

Han er snill mot barn og respekterer de voksne han bor med.

Ellers har jeg møtt noe andre shæfere som heller ikke brukes til vokterhunder, men familiehunder. Disse er også flotte hunder. Men alle har de litt vokterinstinkt. Ligger i rasen såklart. Men det gjelder å ta ugresset ved rota. Da mener jeg ikke rasen, men atferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Jeg har faktisk vært inne på tanken (som jeg fortalte deg på treffet), men den er så liten! Jeg vet ikke om en liten hund vil passe meg, like godt som en mellomstor-stor.. Har du noen kjennskap til den større utgaven - Pincheren?

Camo: Du sier noe der, schæferen er jo en vakthund, men slik min erfaring er med dem så er ikke voktingen deres noe problem.

Men det sies at hovawarten har et større vaktinstinkt enn schæferen - og da lurer jeg på hvor stor denne forskjellen er? Jeg er skikkelig pirkete nå.. Men jeg vil ikke ha en hund hvor vaktinstinktet er så fremtredende at hunden passer på "alt og alle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det kommer så klart an på hvordan den blir oppdratt. Min tante har en svær schæfer, det er jo forsåvidt en vokterhund, men han, (på lik linje med den forrige shæferen de hadde) er en flott hund på mange måter. De er nøye på oppdragelsen. Selv om han er pittelitt bortskjemt (han er tanta mi sin "lille gutt") så synes jeg han oppfører seg bra.

Han er snill mot barn og respekterer de voksne han bor med.

Ellers har jeg møtt noe andre shæfere som heller ikke brukes til vokterhunder, men familiehunder. Disse er også flotte hunder. Men alle har de litt vokterinstinkt. Ligger i rasen såklart. Men det gjelder å ta ugresset ved rota. Da mener jeg ikke rasen, men atferden.

Eh..? Og hvor i all verden har du fått den ideen fra at schäferhund er en vokterhund?! Schäferen er i utgangspunktet en gjeterhund og ligger i FCI gruppe 1. Ingen schäferhunder brukes til "vokterhunder" de er enten brukshunder, tjenestehunder eller familiehunder. Vokterinstinkt er det ingenting som heter, alle hunder uansett rase har forsvar som finnes i mange former og fasonger (ressursforsvar, bytteforsvar, revirforsvar etc) men vokterinstinkt er ett "tulleord" som ikke finnes hverken på schäfer eller andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..? Og hvor i all verden har du fått den ideen fra at schäferhund er en vokterhund?! Schäferen er i utgangspunktet en gjeterhund og ligger i FCI gruppe 1. Ingen schäferhunder brukes til "vokterhunder" de er enten brukshunder, tjenestehunder eller familiehunder. Vokterinstinkt er det ingenting som heter, alle hunder uansett rase har forsvar som finnes i mange former og fasonger (ressursforsvar, bytteforsvar, revirforsvar etc) men vokterinstinkt er ett "tulleord" som ikke finnes hverken på schäfer eller andre raser.
Da fikk jeg greie på det også. Visste at schæferen opprinnelig var en gjeterhund, men har av en eller annen grunn alltid trodd at den var en vakthund også. Godt å få en oppklaring. Og nå forstår jeg også at vakthunder egner seg til å vokte pga. ulike typer forsvar (som ligger intakt i rasen, hvis jeg forsto det riktig?) som blir utnyttet, og altså ikke pga. "vaktinnstinkt". Har jeg forstått det riktig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Siden det kom litt "advarsler" ang Hovawarten så syns det er på tide at den får litt postitive anmeldelser også :twitch:

Selv er jeg på ingen måte en hovawartekspert, men kommer bare med mine egne erfaringer så langt.

Vi har en hoffe på 7 mnd, og har enda ikke sett noen spesielle tegn til vokting. Hun er svært sosial og omgjengelig, og det er svært sjelden at det kommer bjeffing fra hennes kant. Hoffene er gjerne kjent for å være lenge valpete - og har derfor en litt barnslig og leken personlighet som vi setter pris på. Hun kan passes på av venner og familie uten vår tilstedeværelse, og går løs alene hjemme uten problemer. Hun har til nå aldri vist noen form for aggressiv atferd, matforsvar eller lignende.

Syns det også bør trekkes frem at Hovawarten ansees for å være en svært "frisk" rase, med lite HD etc.

Lykke til med rasevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Jeg har faktisk vært inne på tanken (som jeg fortalte deg på treffet), men den er så liten! Jeg vet ikke om en liten hund vil passe meg, like godt som en mellomstor-stor.. Har du noen kjennskap til den større utgaven - Pincheren?

Pinscheren er en SUPER hund.. Rasen er ikke så veldig stor i Norge, men større i Sverige. Pinscheren er omtrent lik som DP i oppførsel, men kanskje ikke fullt så "tøff i trynet" som noen DPer kan være, og er litt roligere, men det spørs også veldig på type. De som har DP og Pinscher, sier at DPen ofte er veldig "over allt" inne, tuller og tøyse, mens Pincheren er litt mer bedagelig, om du skjønner, uten på noen måte å være lat. Pinscheren kan trenge litt mer tur enn DP i følge de som har begge, selv om en DP selvsagt helst vil velge mest mulig tur om den fikk velge selv, men snakker om minimum. Det er flere som driver med LP på pinschere, spesielt i sverige, og ellers virker de som veldig lettlærte hunder.

Her kan du se en norskeid pinscher trene:

http://www.youtube.com/AaseLange

Når det er sakt, så er jo ikke DPen sååå liten :) hehe, men om du ikke er innstilt på å ha en liten hund så er det jo lite da selvsagt. Men det er fordel, lite penger i mat blandt annet, trenger ikke store plassen, osv :ahappy:

Ble litt rotete dette her, men du skjønner vel fordeom :D hehe

Redigeret af mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hovawarter jeg har kendt, har været snille og greie som hvalpe og unghunde, særdeles gode til LP, men når de begynder at blive voksne så er der mye voktning.

Hvis folk rakte en arm eller en hånd igennem eller over hegnet (skal siges at de have hegn på 150cm, og skilte i 5 meters afstand hele vejen rundt med at hunde bider) sad der i løbet af 1-2 minutter en hund i armen/hånden, og der blev bidt til de blødte, samme hvis der kom fremmede på besøg, de skulle bevæge sig stille i hjemmet, og ikke berøre hundene indtil de var godtaget.

Nogle af dem udvikler også længere canines, da nogle ønskede det på aktive vakt linjer i Tyskland.

De fleste hovawarter man ser er fremavlet til at ligne retrieverne lidt, men selve avlsforbundet i Tyskland ønsker de store brede hunde, sådan som hovawarten så ud før (næsten på størrelse med Einstein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Takk for svar og link. Jeg har nå postet en tråd på forumet. Djises, jeg endrer rase ganske fort, trodde liksom jeg hadde begrenset meg til de fire i første innlegg, men jeg har ikke gjort nok undersøkelser - føler at pincheren kan passe meg og mitt bruk, i tillegg har den god helse og er veldig fin å se til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Takk for svar og link. Jeg har nå postet en tråd på forumet. Djises, jeg endrer rase ganske fort, trodde liksom jeg hadde begrenset meg til de fire i første innlegg, men jeg har ikke gjort nok undersøkelser - føler at pincheren kan passe meg og mitt bruk, i tillegg har den god helse og er veldig fin å se til!

Bare hyggelig :) Pinscheren (ikke glem s'en inni der :ahappy: ) er en typisk all-round hund, så jeg tror den kan passe deg veldig godt. Den har vaktinstingt, men ikke veldig mye. Det er lenge siden den ble avlet på det. Er ikke noe du vil plages med i alle fall. Om man er obs på det, er det lett å ta signalene på vokting og avbryte det før den lærer seg det, om du skjønner. Ser for meg at på lik linje med DP, så kan Pinscheren, om den blir understimulert, ta på seg oppgaver som å vokte hagen eller noe annet som den syns bør voktes, men jeg har enda ikke hørt en eneste på pinscherforumet i alle fall klage over problemer ved hunden og vokting av ting. Syns ikke voktingen bør være det som stopper deg i alle fall :D

Og jah, pen er den! Utrolig pen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du hadde lagt ut en tråd på pinscherforumet, syns virkelig denne rasen passer til det du skal holde på med.

Her har du noen liker

http://pinscher.se/ Xitamix - oppdretter, har masse fine sider du kan lese om bla. mentalitet, sykdommer osv..

http://home.online.no/~m-hollme/ Rattenjäger - oppdretter m info på sidene

http://herrharry.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...