Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nummer 2

Bambings

Recommended Posts

Jeg og samboeren min har en Sheltie på litt over et år. Vi har tenkt mye på å skaffe oss en Sheltie til. Jeg trenger gode råd fra dere med erfaring :lol:

Buster er en livlig og glad hund, utpreget sosial til Sheltie å være, selv om han kan være reservert i enkelte situasjoner. Han er veldig lett å trene, og selv om vi har en lang vei igjen så begynner han å bli en veldig harmonisk og trygg hund. Min forrige Sheltie var en omplasseringshund som aldri hadde blitt sosialisert. Han trodde han var en katt, så han kom ikke særlig godt overens med andre hunder. Lek var ikke i vokabularet hans..

Jeg er veldig fornøyd med hundespråket til Buster, men han er ennå litt ung, så jeg har i alle fall lyst til å vente til han er ferdig med eventuelle problemaldre..

Men det jeg lurer på er altså: Hvor lenge skal jeg vente med å skaffe ham en samboer? Noen med synspunkter?

Jeg er ikke interessert i kommentarer som omhandler hvorvidt jeg burde skaffe nr. 2 i det hele tatt - dette er et gjennomtenkt valg, og ikke noe vi gjør kun for å "skaffe selskap" til den andre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år imellom vil nok være fint tror jeg.. En sheltie er som regel helt fysisk og psykisk ferdig utviklet på den alderen. Ellers gjør det neppe noe å vente enda lenger :lol: Selvsagt går det greit å ha dem tettere, men det er klart mer problemfritt med valp i hus når den første er mest mulig stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en fordel å være tidlig ute, eneste ulempen er jo at tiden virker veldig lang om man tidlig finner tonen med en oppdretter. Hannvalper er det ingen problemer å få tak i, men noe verre er det med tispe, da det virker som om det er en skikkelig tispebølge for tiden. Egentlig uten grunn spør du meg, sheltiehannhunder er stort sett veldig uproblematiske ifht. det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...