Gå til innhold
Hundesonen.no

Gris

trespiser

Recommended Posts

Skrevet
Hvordan er det å ha minigris i hus? Går den bra sammen med hunder, og er renslig?

(regner med at det er det du har *peke på avatar*

Å ha minigris i hus fungerer på samme måte som å ha hund, selv om griser og hunder er veldig forskjellige dyr. Og de er veldig renslige, grisen går ut på do og det har hun gjort siden jeg fikk henne som 8 uker gammel. Trengte ikke å lære henne det engang. Før jeg fikk henne bodde hun i fjøs.

Og her hjemme går det kjempe bra, hund og gris går veldig godt overens. Det har aldri vært noe problem, men så er jeg så heldig å ha en ganske så flink og snill hund også da :)

Guest Belgerpia
Skrevet

For å svare på det trådstarter spurte om:

Gris koster ikke rare greiene, og det er skjelden noe problem å få kjøpt en grisunge eller to - alt avhengig av hva du vil legge ned av jobb forøvrig. Noen ganger får de smågris som kanskje ser ut til å dø, de får man ofte gratis om man gidder å flaskefore dem.

Dersom målet ditt er å få bedre grisekjøtt enn det du får kjøpt i butikken så skal de ha variert kost samt mulighet til å mosjonere. Det beste er jo da at de har mulighet til å gå ut på dagtid - soveplassen skal være ren og tørr - hvilket vil si at du må møkke ut hver dag. Uteplassen må ha sikkert gjerde - griser er noen jævler på bryte seg ut - og de trenger ganske god plass for at det ikke skal bli skikkelig motbydelig der de står.

Det er tull det MariaN skriver om at du må koke maten om du skal gi de menneskemat. Du har IKKE lov til å gi de kjøtt - men de kan godt få potetskrell, tørt brød, salatrester osv. - og selvsagt da grisepellets i tillegg om du ikke har skrekkelig mye leftovers.

Når grisene er slakteklare kontakter du fellesslakteriet eller noe der du bor, de henter grisene, slakter de og du får dem igjen ferdig partert (med indrefilet og koteletter fint delt osv.) i esker - dette betaler man jo ikke så mye for tror jeg.

Vi kjøpte halv gris av noen venner som hadde noen få griser på utegang (stort jorde og stor innhegning) - beste grisen ever - den kom ferdig partert fra Gilde og jeg betalte ikke rare greiene pr. kilo tror jeg.

Har du plass tid og anledning så får du i alle fall god mat, for det er ingen tvil om at gris som blir tatt vare på smaker mye bedre enn "fastfood" varianten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...