Gå til innhold
Hundesonen.no

Akita møtte ei tispe med løpetid...


Akita

Recommended Posts

Det er ikke noe man kan bli så uvenner om som hund... og skal man ha besøk av andre "hundevenner", som har med sine firbeinte, så må man bli enig om noen kjøreregler - og kanskje ikke invitere dem som har fullstendig annerledes syn på hund og hundeoppdragelse enn en selv?

For tro meg... det kan det bli bråk av :lol:

Du vil at hundene skal "ordne opp selv", og at det er naturlig. Den andre eieren mener at du bør ta ansvar for hva din hund gjør, og ikke la den mase på andre. Det aller enkleste vil være rett og slett å holde hundene unna hverandre... en annen gang.

Hvem har rett? Der er meningene delte - noen, særlig de av den gamle skole, mener "dette må hundene ordne selv". Jeg mener, i likhet med Belgerpia og flere andre, at det er mer heldig om eier av hund går inn og setter grensene - både for hvor mye den skal gjøre mot andre, og hva andre skal få gjøre mot den.

Jeg mener IKKE det er heldig at hunder "får pryl" av hverandre. Jeg lot aldri min hannhund "få juling" i yngre dager, jeg unngikk situasjoner og lærte ham at slåssing ikke er lov - og det virker fint som f. For hvordan ville jeg visst at han fikk "riktig pryl" - altså fordi han gjorde noe dumt i følge hundeboka, og ikke bare ble tynt og rundjult av en drittbikkje som selv hadde pådratt seg dårlige erfaringer?

Du har en hund som er ung og som lærer. Det beste er å la den gå sammen med voksne, trivelige hunder som lærer den grensesetting på en grei måte. Å la den gå mye sammen med hunder som enten ikke tør si fra, eller hunder som er for strenge og urettferdige, kan lære den - i første tilfelle - å bli bøllete og mobbete eller - i tilfelle to - i verste fall at andre hunder er farlige og at det er best å gå på selv først...

Unghunder er som dumme tenåringer. Ja, de lærer av feilene de selv gjør - men man kan prøve å unngå at de får de aller verste, over mot farlige, opplevelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres det jo nesten ut som at Akita har voldtatt den andre tispa flere ganger. Det er ikkje tilfelle.

De låg mye i ro, og gikk godt i sammen når vi var utenfor og de fikk leke. de lekte også en del på kjøkkenet.

Akita hadde vært urolig utover kveld med raketter, og derfor var eg veldig redd for å irettesett ho de gangene ho gikk bort til den andre tispen for å snuse.

Nå har vel eg aldri brukt ordet "pryl".

Det eg mente var at når vi var på vårt første hunde treff så var Akita litt for tøff i tryne og begynte å yppe med de som var mye større enn ho. ho ble irettesatt og lærte.

Eg bør vel slenge med at det er første gangen eg har hund, og det er sinnsykt mye eg er usikker på.

Så er det også sagt :lol:

Rettet dobbeltpost.

Mod.buhund-jenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du brukte ordet selv: "Litt pryl av andre hunder gjør sitt med at ho forstår litt også." Bare å gå tilbake i tråden det, vettu. Det er jo måten du beskriver ting på som betinger hva slags svar du får, så det kan være lurt å tenke litt på ordbruk - om du "tar i" litt, eller om det er lokale uttrykk som kan bli misforstått. Relevansen på svarene du får avhenger jo av det!

Ja, det er lov å spørre. Og det som er poenget, er jo at noen her mener at eier bør være den som rettleder og sier hva som er lov eller ikke, der det kunne VIRKE som om du mener det er noe hunder får ordne opp seg i mellom.

Det er riktig tenkt at du ikke skal gå inn og "irettesette" - som du selv skriver - en hund som kanskje kan være påkjent av raketter i tillegg. Men der mener jeg altså ikke at du skal irettesette i det hele tatt... du skal derimot lære inn for eksempel en vennlig kommando, "nok", som betyr "hold opp med det du gjør", noe du kan lære inn positivt (altså at når hunden holder opp, så belønnes den - og den får en positiv forventning til det som egentlig er en "streng" kommando).

Da kan du stoppe hunden fra atferd du ikke synes er heldig - men uten å gripe inn på negativt vis. Du behøver for eksempel ikke si et strengt "nei" når den gjør noe du ikke ønsker - du kan kalle den inn, du kan be den "gå unna", du kan si "nok" - og så videre. Deretter leter du også etter ting å rose, for eksempel når den oppfører seg fint med andre hunder - når den går unna en hund som sier forsiktig fra til den etc.

Det er det jeg mener med å RETTLEDE - du skal vise hunden hva slags atferd du ønsker og ikke ønsker, samtidig som du forsterker og roser atferd du liker, og hindrer den i å bli veldig opptatt av eller forebygger atferd som du ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...