Gå til innhold
Hundesonen.no

Akita møtte ei tispe med løpetid...

Akita

Recommended Posts

Skrevet

Det er ikke noe man kan bli så uvenner om som hund... og skal man ha besøk av andre "hundevenner", som har med sine firbeinte, så må man bli enig om noen kjøreregler - og kanskje ikke invitere dem som har fullstendig annerledes syn på hund og hundeoppdragelse enn en selv?

For tro meg... det kan det bli bråk av :lol:

Du vil at hundene skal "ordne opp selv", og at det er naturlig. Den andre eieren mener at du bør ta ansvar for hva din hund gjør, og ikke la den mase på andre. Det aller enkleste vil være rett og slett å holde hundene unna hverandre... en annen gang.

Hvem har rett? Der er meningene delte - noen, særlig de av den gamle skole, mener "dette må hundene ordne selv". Jeg mener, i likhet med Belgerpia og flere andre, at det er mer heldig om eier av hund går inn og setter grensene - både for hvor mye den skal gjøre mot andre, og hva andre skal få gjøre mot den.

Jeg mener IKKE det er heldig at hunder "får pryl" av hverandre. Jeg lot aldri min hannhund "få juling" i yngre dager, jeg unngikk situasjoner og lærte ham at slåssing ikke er lov - og det virker fint som f. For hvordan ville jeg visst at han fikk "riktig pryl" - altså fordi han gjorde noe dumt i følge hundeboka, og ikke bare ble tynt og rundjult av en drittbikkje som selv hadde pådratt seg dårlige erfaringer?

Du har en hund som er ung og som lærer. Det beste er å la den gå sammen med voksne, trivelige hunder som lærer den grensesetting på en grei måte. Å la den gå mye sammen med hunder som enten ikke tør si fra, eller hunder som er for strenge og urettferdige, kan lære den - i første tilfelle - å bli bøllete og mobbete eller - i tilfelle to - i verste fall at andre hunder er farlige og at det er best å gå på selv først...

Unghunder er som dumme tenåringer. Ja, de lærer av feilene de selv gjør - men man kan prøve å unngå at de får de aller verste, over mot farlige, opplevelsene.

Skrevet

Nå høres det jo nesten ut som at Akita har voldtatt den andre tispa flere ganger. Det er ikkje tilfelle.

De låg mye i ro, og gikk godt i sammen når vi var utenfor og de fikk leke. de lekte også en del på kjøkkenet.

Akita hadde vært urolig utover kveld med raketter, og derfor var eg veldig redd for å irettesett ho de gangene ho gikk bort til den andre tispen for å snuse.

Nå har vel eg aldri brukt ordet "pryl".

Det eg mente var at når vi var på vårt første hunde treff så var Akita litt for tøff i tryne og begynte å yppe med de som var mye større enn ho. ho ble irettesatt og lærte.

Eg bør vel slenge med at det er første gangen eg har hund, og det er sinnsykt mye eg er usikker på.

Så er det også sagt :lol:

Rettet dobbeltpost.

Mod.buhund-jenta

Skrevet

Joda, du brukte ordet selv: "Litt pryl av andre hunder gjør sitt med at ho forstår litt også." Bare å gå tilbake i tråden det, vettu. Det er jo måten du beskriver ting på som betinger hva slags svar du får, så det kan være lurt å tenke litt på ordbruk - om du "tar i" litt, eller om det er lokale uttrykk som kan bli misforstått. Relevansen på svarene du får avhenger jo av det!

Ja, det er lov å spørre. Og det som er poenget, er jo at noen her mener at eier bør være den som rettleder og sier hva som er lov eller ikke, der det kunne VIRKE som om du mener det er noe hunder får ordne opp seg i mellom.

Det er riktig tenkt at du ikke skal gå inn og "irettesette" - som du selv skriver - en hund som kanskje kan være påkjent av raketter i tillegg. Men der mener jeg altså ikke at du skal irettesette i det hele tatt... du skal derimot lære inn for eksempel en vennlig kommando, "nok", som betyr "hold opp med det du gjør", noe du kan lære inn positivt (altså at når hunden holder opp, så belønnes den - og den får en positiv forventning til det som egentlig er en "streng" kommando).

Da kan du stoppe hunden fra atferd du ikke synes er heldig - men uten å gripe inn på negativt vis. Du behøver for eksempel ikke si et strengt "nei" når den gjør noe du ikke ønsker - du kan kalle den inn, du kan be den "gå unna", du kan si "nok" - og så videre. Deretter leter du også etter ting å rose, for eksempel når den oppfører seg fint med andre hunder - når den går unna en hund som sier forsiktig fra til den etc.

Det er det jeg mener med å RETTLEDE - du skal vise hunden hva slags atferd du ønsker og ikke ønsker, samtidig som du forsterker og roser atferd du liker, og hindrer den i å bli veldig opptatt av eller forebygger atferd som du ikke ønsker.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...