Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med eksem i avl


Solaug

Recommended Posts

Hei

Jeg har en samojed på tre år som har eksem. Er allergisk for noen utprøvde tørrfor, lagermidd og muggsopp. De sistnevnte bekreftet med blodprøve. Jeg vil kalle det våteksem. Det jeg lurer på er om man holder unna slike dyr fra avl? Han har fått rødt ved utstilling og er en flott hund, men regnes allegi som arvelig? I tilfelle forstår jeg at allergi er så utbredt at ikke mange kan settes i avl da. Jeg ser at det ikke spørres etter slike ting på utstillinger og han er egentlig godkjent i avl på hanhundlista. Men jeg vil ikke avle på ham hvis det er arvelig. Hadde satt pris på å få noen innspill om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ofte arvelig...men det er faktisk en del som overser dette også, noe som er forferdelig da mange av hundene med slike problemer lider veldig..Synd det er supert når eiere som deg tar ansvar og velger å holde hunder med allergi,eksem og andre arvelige problemer ute av avel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en samojed på tre år som har eksem. Er allergisk for noen utprøvde tørrfor, lagermidd og muggsopp. De sistnevnte bekreftet med blodprøve. Jeg vil kalle det våteksem. Det jeg lurer på er om man holder unna slike dyr fra avl? Han har fått rødt ved utstilling og er en flott hund, men regnes allegi som arvelig? I tilfelle forstår jeg at allergi er så utbredt at ikke mange kan settes i avl da. Jeg ser at det ikke spørres etter slike ting på utstillinger og han er egentlig godkjent i avl på hanhundlista. Men jeg vil ikke avle på ham hvis det er arvelig. Hadde satt pris på å få noen innspill om dette.

Våteksem er noe helt annet enn vanlig eksem. Hvis du tar et søk her på sonen etter det, så finner du bilder av store væskende sår. Med vanlig eksem så tenker jeg mer tørr, flassende hud. Ved vanlig eksem trenger hunden tilført fuktighet, ved våteksem må huden holdes tørr og unnåg fuktighet.

Selv om en hund har fått rødt på utstilling, så er det veldig mange oppdrettere som har større krav enn som så. Kanskje vil de helst bruke en champion, eller en som har fått flere rød-sløyfer, og i tillegg må han være hd-fri, kanskje øyelyst osv. Jeg vil gå så langt som å si at det ikke er spesielt vanskelig å få en rød sløyfe på utstilling, og derfor finnes det også høyere "uformelle" krav til avlshunder.

Ang allergi og blodprøver: alle disse kommer tilbake som positive på lagermidd og husstøvmidd, om ikke mer. Jeg, og mange (deriblant flere oppdrettere) er av den oppfatning at disse testene ikke er til å stole på. For å konstantere allergi må man ha andre symptomer enn en postivi allergi-test. Når det er sagt, sier ikke jeg at hunden din IKKE har allergi, menkun at jeg personlig ikke stoler på slike tester.

Jeg vet ikke hva du legger i begrepet "Er allergisk for noen utprøvde tørrfor"? Ble han løs i magen av det ved et fôrbytte? Blandet dere fôret han gikk på før og det nye? Har dere prøvd det over lengre tid? Fikk han klø? Fikk han diarè som vedvarte lenge? Utslett? Hva er altså symptomene på at han ikke tålte disse tørrfôrene? Det som nemlig kjennetegner mange allergihunder, er at de ikke tåler diverse ingredienser i mat de får, og generell veldig lav toleranse for mat. En typisk allergihund jeg fikk beskrevet av en oppdretter som kunne mye om emnet, var at hunden ikke tålte noen form for fôr; han dreit ofte og det var løst. I tillegg klødde han og hadde tydelige hudproblemer. Spesielt dette med avføringen var visstnok veldig typisk for hunder med allergi. Slik du beskriver situasjonen med hunden din; at han ikke tåler flere typer fôr, og at han har eksem, kan kanskje få det til å høres ut som en mild versjon av denne hunden (som var hardt rammet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste lidelser er jo arvelig, mer eller mindre. Allergi er ikke noe unntak, det er veldig arvelig skal jeg si deg, og en forferdelig plage for hunder som er rammet. Allergitester eller ikke, jeg hadde ikke vurdert å avle på min hund ved den minste mistanke om allergi. Hunder med dramatisk pelstap, kronisk kløe og sår over hele kroppen er ikke noe pent syn, og det er ofte det man kan ende opp med hvis man er uheldig og kjøper en valp som senere viser seg å være en allergisk valp. Det smarteste man gjør er rett og slett å holde syke hunder borte fra avlen. Husk, selv om din hund gjerne har få symptomer, kan avkommet tross alt bli mye sykere enn foreldredyret/-ene, med den rette kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste lidelser er jo arvelig, mer eller mindre. Allergi er ikke noe unntak, det er veldig arvelig skal jeg si deg, og en forferdelig plage for hunder som er rammet. Allergitester eller ikke, jeg hadde ikke vurdert å avle på min hund ved den minste mistanke om allergi. Hunder med dramatisk pelstap, kronisk kløe og sår over hele kroppen er ikke noe pent syn, og det er ofte det man kan ende opp med hvis man er uheldig og kjøper en valp som senere viser seg å være en allergisk valp. Det smarteste man gjør er rett og slett å holde syke hunder borte fra avlen. Husk, selv om din hund gjerne har få symptomer, kan avkommet tross alt bli mye sykere enn foreldredyret/-ene, med den rette kombinasjonen.

Tommelen opp for dette innlegget! :blink:

Jeg er desverre en av de du beskriver her. Min forrige hund fikk jeg som omplasseringshund pga ekstrem kløe. Han jeg fikk henne av er selv oppdretter og ville derfor ikke avle på henne. Han hadde gitt beskjed til oppdretterene av denne hunden og fikk beskjed om at moren og mormoren hadde akkurat samme greia, men de var så fine avlshunder så de kom til å fortsette å avle på de.... :glare: Så mye for seriøse oppdrettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våteksem er noe helt annet enn vanlig eksem. Hvis du tar et søk her på sonen etter det, så finner du bilder av store væskende sår. Med vanlig eksem så tenker jeg mer tørr, flassende hud. Ved vanlig eksem trenger hunden tilført fuktighet, ved våteksem må huden holdes tørr og unnåg fuktighet.

Selv om en hund har fått rødt på utstilling, så er det veldig mange oppdrettere som har større krav enn som så. Kanskje vil de helst bruke en champion, eller en som har fått flere rød-sløyfer, og i tillegg må han være hd-fri, kanskje øyelyst osv. Jeg vil gå så langt som å si at det ikke er spesielt vanskelig å få en rød sløyfe på utstilling, og derfor finnes det også høyere "uformelle" krav til avlshunder.

Ang allergi og blodprøver: alle disse kommer tilbake som positive på lagermidd og husstøvmidd, om ikke mer. Jeg, og mange (deriblant flere oppdrettere) er av den oppfatning at disse testene ikke er til å stole på. For å konstantere allergi må man ha andre symptomer enn en postivi allergi-test. Når det er sagt, sier ikke jeg at hunden din IKKE har allergi, menkun at jeg personlig ikke stoler på slike tester.

Jeg vet ikke hva du legger i begrepet "Er allergisk for noen utprøvde tørrfor"? Ble han løs i magen av det ved et fôrbytte? Blandet dere fôret han gikk på før og det nye? Har dere prøvd det over lengre tid? Fikk han klø? Fikk han diarè som vedvarte lenge? Utslett? Hva er altså symptomene på at han ikke tålte disse tørrfôrene? Det som nemlig kjennetegner mange allergihunder, er at de ikke tåler diverse ingredienser i mat de får, og generell veldig lav toleranse for mat. En typisk allergihund jeg fikk beskrevet av en oppdretter som kunne mye om emnet, var at hunden ikke tålte noen form for fôr; han dreit ofte og det var løst. I tillegg klødde han og hadde tydelige hudproblemer. Spesielt dette med avføringen var visstnok veldig typisk for hunder med allergi. Slik du beskriver situasjonen med hunden din; at han ikke tåler flere typer fôr, og at han har eksem, kan kanskje få det til å høres ut som en mild versjon av denne hunden (som var hardt rammet).

Jeg er egentlig usikker på om det er såkalt våteksem for det er alltid i fuktig rått vær at han får utbrudd. Jeg trodde våteksem var allergi. Skal legge inn et bilde av utbruddet når jeg lærer å forminske dem. Magen er stort sett i orden, men i korte perioder løs mage. Han har aldri hatt store problemer og hans søsken og slekt har aldri hatt allergi etter som oppdretter vet. Det blir runde små flekker hvor pelsen blir noe rød. litt kløe og hvis det får utvikle seg blir det sår med ruvel, tørre sår. Når jeg dusjer i med. sjampo løses de opp og gror og tøking med hundeføner hjelper. Hvordan finne ut om det er våt eksem? Hva er det da?

Jeg har trodd det er foret, men jeg vet jo ikke. Hvordan finne det ut? Ikke så viktig for meg å ha ham i avel, men jeg har vært på aldeles få utstillinger, så han kan jo godt nå høyt etter hva andre sier. Oppdretter mener jeg kan avle på ham. Er ikke hans søsken like store arvebærere. De har nådd høyt i utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha avlet på hunden hvis det var påvist at den hadde allergi i hvertfall.

Har selv omplasert en samojed tispe dette året grunnet uro i flokken.

Denne tispen er en flott hund med et herlig gemytt, hun har også gjort det bra på utstillinger med både BIR og BIM og 5 cert har hun. Men siden hun har HD så vil hun aldri bli brukt i avl siden det er arvelig, uansett hvor god hun er i ringen. Dommeren har jo aldri spurt om hundn har noen sykdommer eller arvelige defekter og de spør heller aldri om slikt(har adri truffet på en dommer som har spurt meg om slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takker dere alle for innleggene. Det ser dermed ut til være den enkelte eiers ansvar om man vil bruke hund i avel eller ikke. Det var en som sa til meg at hvis man skal unngå allegi kunne man ikke avle i det hele tatt, for 70 % av alle hunder hadde en eller annen form for allergi. Det er jo også utrolig utbredt blant mennesker i nyere tid har jeg inntrykk av. Hvis man først har bestemt seg for ikke å avle på ham, er det kanskje like greit å sterilisere ham Hva mener dere?

Men det virker som han har vokst det av seg, at det mest var slike valpegreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takker dere alle for innleggene. Det ser dermed ut til være den enkelte eiers ansvar om man vil bruke hund i avel eller ikke. Det var en som sa til meg at hvis man skal unngå allegi kunne man ikke avle i det hele tatt, for 70 % av alle hunder hadde en eller annen form for allergi. Det er jo også utrolig utbredt blant mennesker i nyere tid har jeg inntrykk av. Hvis man først har bestemt seg for ikke å avle på ham, er det kanskje like greit å sterilisere ham Hva mener dere?

Men det virker som han har vokst det av seg, at det mest var slike valpegreier.

Selvsagt er det den enkelte eiers ansvar om man vil bruke hund i avl eller ikke, men å avle på en hund som ikke ER frisk, er uansvarlig, useriøst og dårlig gjort ovenfor valpekjøperene som kjøper en hund etter syke foreldre. At så mange som 70% av alle hunder har en eller annen form for allergi, finner jeg svært merkelig, det stemmer ikke overens med de hundene jeg kjenner. Hvorfor må du sterilisere han (man kastrerer forøvrig hunder, både tisper og hanner) fordi at han ikke skal brukes i avl? Det er ikke et hormonelt problem du har men han, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke et hormonelt problem så vidt jeg vet, men tenkte kanskje det ble enklere når min tispe har løpetid hvis han var sterilisert. Man må jo være veldig oppmerksom på dem da og de kan heller ikke trekke vogn sammen finner jeg ut. Ganske tungvint, men det går bra. De sitter bak hver sin vegg i hundegården i løpetiden. Kjedelig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått ganske mange gode svar her, men jeg tenkte å legge til litt om hvordan det fortoner seg med en hund (ihvertfall min hund) med husstøv og lagermiddallergi. Min hund kommer fra friske foreldre, ingen av de andre hundene i kullet hennes har de samme problemene som Josie har, men min oppdretter har sagt at hun mest sannsynlig ikke kommer til å avle på tispa som er ute på fôr (som forøvrig er helt frisk) fordi min hund har allergi. Dersom din hund får et kull etter seg - når dere nå vet at han har allergi - så kan det komme valper i kullet som får en mer ekstrem variant av allergien.

For min hund som hadde veldig store utslag på både husstøv- og lagermiddallergi, så betyr det at hun ikke kan/bør ligge i sofaer/senger el.l., huset/leiligheten må støvsuges hver dag og aller helst vaskes også. Hvis hun er på steder hvor det er "mye" støv begynner hun å klø, øynene renner, hun nyser, får utslett, pelsen blir tørr og huden blir rød. Ofte får hun også diaré. Det gjør at det blir litt vanskelig å ta henne med til venner og familie for jeg må da si ifra på forhånd at de nærmest støvsuge/vaske før vi kommer...

Send meg gjerne en PM om du lurer på noe om hvordan det er å ha en "allergiker" i hus, jeg forsto det sånn at din ikke har like sterke reaksjoner på allergenene som det min har...

Og sånn for å være sikker på at jeg har uttrykt meg klart; jeg ville ikke avlet på en hund med eksem, allergi, hudproblemer generelt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...