Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør du for verdenen? (Drivhuseffeken)


Susanne&Tapper

Recommended Posts

Jeg skal skrive en artikkel i naturfag om drivhuseffekten, og jeg har funnet ut at jeg vil skrive om noe vi "vanlige" personer kan gjøre for å forhindre at den globale oppvarmingen på jorden stiger. Har dere noen tips? :rolleyes:

Kan for eks. være en miljøvennlig jul, enbarnsteorien, hvorfor må alle varer være pakket inn i plast? osv. (Alle desse oppgavene er allerede tatt :angry:)

Trenger hjelp! Skal inn om ikke så altfor lenge, og beste oppgave vil bli publisert i avisen :icon_redface: - Lokalavisen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. i stedet for å kjøre til butikken, så kan man gå/sykle visst man har tilgang til det. Ta mere buss og tog. Folk vil sikkert si at det er dyrt, men man må jo betale utgifter på bilen også(bensin blant anna).

Hmm.. Resirkelure mer. Folk må passe på å kaste ting til resirkulering for det tar vell litt av naturen å lage noe nytt..

ikke spise schrimp/scrump eller hva det nå heter. det krepsdyret som var på nyhetene. Fordi de hogget ned reinskogen slik at de fikk plass til flære sjøer til desse krepsdyra.

regnskogen omdanner jo co2 gasser til oksygen... Så å ha flere tre i hagen kanskje :innocent: .. hjelper jo i lengden da.. nei. jeg vet ikke:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint, men ey, bedre seint enn aldri.

Hjelper lite med at det er utgifter til bensin også, når det er billigere OG lettere å kjøre bil uansett hvordan man vrir og vender det.

Bruke mindre varmtvann, dusj kaldt og kjapt. Bruk mindre plastposer, og heller bær varer i noe annet mer miljøvennlig. Bruk mindre såpe når man vasker.

Ikke ta fly, ikke kjør bil, ikke kjøp varer med regnskog-tre i. Ikke kjøp kjøtt fra Brasil. Kjøp lokalmat i stedet.

Ikke døgnåpne butikker. Kjøp økologisk mat. Skru av lys i rom man ikke bruker. Senk innetemperaturen. Sorter søppel. Ikke kjøp masse ting du ikke trenger, for så å kaste det når det ikke er trendy lengre. Lapp sammen ødelagte klær og sy igjen høla i sokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er ikkje forseint enda, artikkelen skal ikkje inn før neste veke ... Må nesten begynne på den snart, men vi fekk beskjed om å skrive om EN spesiell sak. Så eg trur eg kjem til å skrive om enten kjøtt vi skal kjøpe eller reklame .. Reklame er jo unødvendig, når ein lagar reklame slepp ein ut CO2/klimagasser og vi brukar det ikkje til noko nyttig uansett. Det er rett og slett en unødvendig ting å produsere og så slepp ein ut gassar som skadar miljøet.

Er det ikkje eit klistermerke ein kan klistre på postkassen sin for å ikkje få reklame?

Har nokon ein bra side til kva vi kan gjere for miljøet? - Der det står litt meir grundigare om kjøtt/reklame, og ikkje berre det generelle ...

Takk for alle svar! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...