Gå til innhold
Hundesonen.no

Basset Fauve de Bretange


Iago

Recommended Posts

Jeg skal nå få meg hund og valget står mellom cocker og fauve. Mest har jeg lyst på fauve så om noen hadde noen forslag til seriøe ordentlige oppdrettere? Oppdretteren bør ikke være så langt unna meg pga. vi kan jo ikke reise over hele landet for en valp (desverre). Så fylkene rundt Opplad (hedmark, buskerud, oslo, akershus, østfold osv.) hadde vært greit. Jeg vil ha en med erfaring som har drevet med det et par år. Som oppdrar valpene bra i starten og hjelper meg i gang. Som gjerne kan lære meg og nappe og nappe for meg de første gangene. Jeg har jo tenkt å stille en del. Derfor er det viktig at oppdretteren er registrert, registrerte foreldre og registrert valp. Vet. test og chip (kanskje, jeg kan jo ordne det selv) og ikke minst vaksine. Jeg håper at noen kan oppgi navn, mail og tlf. nummer og eventuelt hjemmeside hvis de har. Tar gjerne imot Cocker oppdrettere også, med de samme kravene, ikke napping men klipping for cocker da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Basset klubb har liste med oppdrettere, kontakt evt dem.

Reagerer bare litt på at rasene du står mellom er så forskjellige.

Jeg personlig synes at en jathund rase skal brukes til jakt, og fauven er en jakthund. Nå vet jeg jo selvfølgelig ikke om du jakter eller ikke, så om du gjør det så må du selvfølgelig se bort bra det.

Men om du ikke planlegger å bruke hunden til annet en kos/familiehund/utstilling tror jeg du blir mer fornøyd med en cocker...

Jeg elsker virkelig fauven for den er en utrolig sjarmerende og herlig hund, men ville nok aldri hatt en uten at vi trengte den til jakt. Klart det er mye man kan gjøre med en hund utenom jakten, men alt er så mye lettere om du har en hund som er lettere å belønne og som er mer interesset i utgangspunktet.

Og en annen ting ang fauven er at det er en forholdsvis lite homogen rase, så inad i samme kull (spes. i de med fransk imp foreldre)kan de komme både smått og stort, varierende peslkvalitet osv, så det å finne den perfekte utstillingshund er nok ikke så lett + at ingen oppdrettere meg bekjennt avler spesiellt mye på eksteriør, men mest på jaktegenskaper, og da kommer utseende i andre rekke.

Cockeren er mer avlet etter utseende, og oppdretterne har nok lenger erfaring i å plukke ut lovende valper i valpekassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er selv stolt eier av en Basset fauve bretagne.

Det er en sjarmerende liten hund, men passer seg dessverre ikke til å kun være familie/selskapshund.

Lik Pingo sier så er dette en jakthund, og den har MASSE jaktlyst i seg. Skal foreldrene dine kanskje jakte med den?

Problemer som oppstår i hverdagen med en hund som har så mye jakt i seg, er at hans aller største interesse på jord er å bruke nesa og snuse spor.

Det vil si at man vil ha store problemer med å ha den løs ute, ganske vanskelig å gå pent i bånd, og den vil nok ikke leke så mye med deg ute. Det er rett og slett vanskelig å få god kontakt når man er ute sammen.

Og den trenger masse mosjon!

Min vil heller ikke kose særlig med meg eller familien, - det vet jeg ikke om er typisk for rasen eller bare min lille herremann. ^_^

Fauven er en flott hund på veldig mange måter! Men den er ikke en typisk selskapshund som bare koser og leker med familien hele dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig har jeg tenkt igjenom egenskapene til begge hundene. Ja de er litt forsjellige men begge er jakthunder og jeg syntes det er gøy med spor :icon_redface: Hehe, og faren min jakter vær høst. Laget hans er så heldige å få jakte vært år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...