Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasserte hunder


siljestokka

Recommended Posts

er det ikke bra at de finner nye hjem til hundene da?

Bra at dei finn nye hjem til hundane, men viss eg ikkje misforstod trådstarter helt(?) så er det vel meir det faktum at det blir omplassert så mange hunder som kommenteres. Eg syns iallefall at det er skummelt å sjå kor monge hunder som blir flytta hit og dit. Mange har rett og slett ikkje muligheit til å gi hunden det den treng og då er omplassering best, men der må jo være nokon som gir opp alt for lett.

Med det sagt har eg aldri vært i en slik situasjon at omplassering vurderes og håper eg slepp det når jenta endelig kjem i hus(berre ei veke igjen;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det registreres ca 25 000 nye hunder årlig. Blandinger kommer i tillegg, men for å holde oss til de registrerte. Hvor mange omplasseres årlig? Om vi sier 1000 så er det fortsatt bare 4% Er det høyt? Hva er i så fall akseptabelt nivå?

Men for å være litt stygg. Dersom du misliker omplasseringer så bør du sørge for at din neste hund er renraset og registrert hos NKK. Langsiktig må målet være å få ned aksepten på å få blandingskull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller trikanten med de hundene som har blitt omplassert både 2 og 3 ganger?

Jeg syns det er flott at det finnes mennesker som vil hjelpe men det er jo synd at de som kjøper seg hund ikke kan\vil ha de :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, man vet jo aldri.

Det fins jo Folk som havner opp i skilsmisser og dødsfall...

Og du vet ALDRI om du en gang kanskje må omplasere akkurat DIN hund.

Slike ting kan ikke folk vite, nettopp fordi vi ikke har evnen til å se inn i fremtiden!

Men, jeg er enig at det er mangen som gir opp for lett, å det er trist at de fleste hundene blir omplasert i trassalderen, eller når hunden er gammel og "kjedelig"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det registreres ca 25 000 nye hunder årlig. Blandinger kommer i tillegg, men for å holde oss til de registrerte. Hvor mange omplasseres årlig? Om vi sier 1000 så er det fortsatt bare 4% Er det høyt? Hva er i så fall akseptabelt nivå?

Men for å være litt stygg. Dersom du misliker omplasseringer så bør du sørge for at din neste hund er renraset og registrert hos NKK. Langsiktig må målet være å få ned aksepten på å få blandingskull.

Hunden min er renraset og registrert i NKK, kanskje ett spørsmål som viser min uvitenhet, men korleis kan dette hjelpe på at min eller andre sin hund ikkje blir omplassert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er renraset og registrert i NKK, kanskje ett spørsmål som viser min uvitenhet, men korleis kan dette hjelpe på at min eller andre sin hund ikkje blir omplassert??

Statistisk sett (antar jeg) at det er flest blandingshunder som omplasseres. Renrasete beholder oftere hjemmene sine, av diverse grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å være litt stygg. Dersom du misliker omplasseringer så bør du sørge for at din neste hund er renraset og registrert hos NKK. Langsiktig må målet være å få ned aksepten på å få blandingskull.

jeg synest ikke du stygg :yawn: .. Men da jeg fikk hunden min visste jeg ikke bedre, da såg jeg ikke vitsen med renraset engang. En hund er en hund tenkte jeg :o ... Men det synest har skifta altså.. Neste hund BLIR renraset, om det ikke skulle dukke opp noe annet som jeg bare føler jeg må ta :closedeyes: ...

Men det er mange renrasete hunder som omplassseres også .. Husk på det du :D...

Menem ja.. Folk bør tenke igjenom det med annskafelse av hund og hvilken rase de velger.... Folk må passe mere på hundene sine, slik at det ikke blir mere blandingskull.. Eller ikke så ofte i alle fall :o ... hmm... Hunder fortjener bedre enn å bli flytta fra hjem til hjem ;) ... Men det er jo bedre med omplassering enn at dem lever helt forferdelig hos andre folk da..

Det jeg ville fram til var at jeg er litt sjokka over hvor mange hunder som omplasseres ja.. Og bare i dette lille området... Dette er liksom bare lille jæren.. Tenk på hvor mange som blir omplassert i hele Norge ;) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal egentlig skilsmisse være grunn til at hunden omplasseres? Vi omplasserer jo ikke barna bare fordi skiller oss. Dødsfall derimot, den kjøper jeg jo :yawn:

Vel.. Det hender faktisk at sånt er en så stor påkjennelse for et menneske at man får nok med å takle selve skilsmissen, og evt sitt nye liv som alene/deltids-forelder.. Barn blir helt riktig ikke omplassert, men hunder er ikke barn heller, hvor utrolig det enn måtte høres ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bør alle hundekjøpe være gjennomtenkte og man skal regne med å ha hunden i 10-15 år. Men ting skjer. Man finner seg kjæreste som er allergisk, får unger som er allergiske eller syke på andre måter, skaffer seg en hund som er for krevende, må flytte, har ikke råd osv osv. Noen hunder er bare ikke riktig hund for eieren. Ting skjer.

Det er kanskje for enkelt å kvitte seg med en hund i dag, men then again, jeg vet hvor mye glede jeg hadde av mine to som jeg fikk etter at de hadde passert året. Ville ikke vært foruten dem, og for den ene så var alternativet døden, så selv om han ikke ble gammel så fikk han tre år ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er renraset og registrert i NKK, kanskje ett spørsmål som viser min uvitenhet, men korleis kan dette hjelpe på at min eller andre sin hund ikkje blir omplassert??

Blandingshunder blir oftere omplassert (i tillegg til at de byr på andre utfordringer) og derfor er det ønskelig at færrest mulig blandingskull blir født.

Om få etterspør blandinger så vil folk vegre seg for å få blandingskull fordi det blir vanskelig å få solgt. Om valpene forsvinner lett så blir det hele "en artig opplevelse" som man kanskje til og med kom helt ok ut av økonomisk.

Etterspørsel etter rasehunder holder også statusen oppe noe som også vil påvirke kjøpers valg.

Edit: Jeg må legge til at jeg ikke holder noe nag til den enkelte blandingshunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lille jenta mi gjennom omplassering. Hun var bare åtte uker da hun og søskenflokken ble omplassert. Står i kontrakten min at dersom Bonita skulle være uheldig å bli tyvparra må jeg gi beskjed til omplasseringen. Slik at dem får omplassert valpene. Men har ikke tenkt å ha det uhellet på mi. Har vurdert å sterilisere henne, noe jeg ganske sikkert kommer til å gjøre i løpet av neste år. Uansett passer jeg på henne når hun har løpetid.

Men neste hund jeg skal ha en gang i fremtiden skal være en rasehund med papirer. Enten det blir en ny border collie eller en annen rase.

Men føler meg beroliget av at det finnes omplasseringer som kan finne et godt hjem til min hund dersom noe uforutsett skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,, det ser ut til å bli alt for mye hunder i Norge. Folk må passe litt bedre på så det ikke blir så mange blandingshunder.. Og man må tenke lenge igjenom før man får seg hund. Man skal jo egentlig ha den i mange år! Offf.. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal egentlig skilsmisse være grunn til at hunden omplasseres? Vi omplasserer jo ikke barna bare fordi skiller oss. Dødsfall derimot, den kjøper jeg jo :yawn:

Så hvis partneren forlater deg og du plutselig blir stående alene igjen så er det IKKE greit å omplassere hunden, men hvis vedkommende legger seg ned og dør så er det OK?

(Det må være en velsignelse å ha et så avklart syn på livet! :D )

EDIT: Personlig må jeg få lov å tilføye at omplasseringer er en uting - å finne vettige folk som kan gi gode hjem til voksne hunder er et sant *******!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange triste hundeskjebner der ute, men jeg kan likevel ikke forstå at omplassering skal være et ord med negativt fortegn. Det er vel heller folk med litt selvinnsikt og ansvarsfølelse som bestemmer seg for å omplassere hunden sin, fordi de selv er kapable å se at de ikke kan ta seg av den, hva enn grunnen måtte være. Mange hundre hunder får hvert år en ny og bedre tilværelse takket være omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om mannen/kvinnen du likte forlater deg er det jo slettes ingen grunn til å omplassere! Hunden hjelper deg i å komme videre og gjør deg glad og du får annent å tenke på! Hvis det er noen som dør kan det være godt å ha en venn (hund) også. Men men xD Dør du selv ja, da kan jo familien omplassere hunden xS Hehe ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange triste hundeskjebner der ute, men jeg kan likevel ikke forstå at omplassering skal være et ord med negativt fortegn. Det er vel heller folk med litt selvinnsikt og ansvarsfølelse som bestemmer seg for å omplassere hunden sin, fordi de selv er kapable å se at de ikke kan ta seg av den, hva enn grunnen måtte være. Mange hundre hunder får hvert år en ny og bedre tilværelse takket være omplassering.

Vel - min erfaring er at det er vanskelig å finne omplasseringsHJEM med nok selvinnsikt og ansvarsfølelse - det er alt for mange som lar seg rive med til å ta den "stakkars" omplasseringshunden - uten å være villige til å ta den jobben og de utfordringene som nødvendigvis følger med å overta en voksen hund. Dessverre. Slike mennesker påfører både hund og hundens eier unødvendige og tøffe belastninger i en tid da de allerede sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - min erfaring er at det er vanskelig å finne omplasseringsHJEM med nok selvinnsikt og ansvarsfølelse - det er alt for mange som lar seg rive med til å ta den "stakkars" omplasseringshunden - uten å være villige til å ta den jobben og de utfordringene som nødvendigvis følger med å overta en voksen hund. Dessverre. Slike mennesker påfører både hund og hundens eier unødvendige og tøffe belastninger i en tid da de allerede sliter.

Jepp, det vet jeg alt om. Det kan være direkte slitsomt å finne egnede hjem til en stakkers omplasseringshund.

Fordi om mannen/kvinnen du likte forlater deg er det jo slettes ingen grunn til å omplassere! Hunden hjelper deg i å komme videre og gjør deg glad og du får annent å tenke på! Hvis det er noen som dør kan det være godt å ha en venn (hund) også. Men men xD Dør du selv ja, da kan jo familien omplassere hunden xS Hehe ..

Tullprat, hvis du setter deg litt inn i en slik situasjon, så kanskje du ser hvilken belastning det kan være for hunden å ha en eier som plutselig er alene om hundeholdet. Og som kanskje i tillegg ikke helt er klar over eller, på på tidspunktet, oppegående nok til å ta seg tilstrekkelig av den. Urettferdig å tviholde på hunden på grunn av ens egne prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi om mannen/kvinnen du likte forlater deg er det jo slettes ingen grunn til å omplassere! Hunden hjelper deg i å komme videre og gjør deg glad og du får annent å tenke på! Hvis det er noen som dør kan det være godt å ha en venn (hund) også. Men men xD Dør du selv ja, da kan jo familien omplassere hunden xS Hehe ..

Neida - for hvis du sitter alene igjen etter et samlivsbrudd så har du jo mye mer tid, penger og krefter enn hvis du sitter igjen etter at partneren din dør, det må jo alle forstå...

Jeg har forresten nylig erfart den siste varianten, og kjenner på kroppen daglig hvor utrolig festlig det er. Vi smiler og ler fra morgen til kveld både jeg og barna mine, når jeg tenker etter så kan jeg faktisk ikke komme på noen gøyere enn å være enke, og ha ansvaret for to små farløse gutter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro Lotta, at alle som har vært i din situasjon har lagt fra seg det ene prinsippet etter det andre og forstått at noen ganger må man bare gi seg. Ingen bebreider deg for det valget du har tatt, syns posten din så litt sår ut. Jeg har stor respekt for det du har gjort. Og det tror jeg alle her har.

Og jeg tror de som mener man bør beholdfe hunden uansett situasjon, ikke har tenkt helt gjennom det de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en omplasseringshund i huset her. Den er riktignok både renraset og med stamtavle. Og jeg er hjem nummer 3 til henne, om man regner med at hu var hos oppdretter et halvt års tid mellom forrige eier og meg. Første eier ble alvorlig syk, og hadde ikke mulighet til å ha en ung schäfertispe i hus da. Men kanskje han skulle ha beholdt henne, og latt hu være understimulert og ikke få gjort noe? Bare sånn for å ikke omplassere?

Jeg er ikke tilhenger av å omplassere hunder for en hver minste lille detalj, men enkelte ganger kommer folk i store kriser i livet sitt. Det er også forskjell på folk. Noen takler skillsmisser bedre enn andre. Og noen skillsmisser er stygger en andre også. Ikke alle går "hvert til sitt" på en forholdsvis fredelig måte. Og dersom et menneske ikke har overskudd til overs for hunden, så er det altså bedre at denne kanskje ender med å gå for "lut og kaldt vann", enn at de forsøker å finne et nytt hjem til den?

Hva er gyldige grunner til omplassering egentlig? Kun eiers død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...