Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hvalp...?


Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om ny valp, og det ønsker jeg meg jo siden min har HD, for jeg vil ha en hund jeg kan jobbe med uten å tenke opp og imente før jeg kommer i gang. Hunden som skal parres er fri for HD, AA/AD flott mentaltest og øyenlyst fri. Kombinasjonen er veldig bra og jeg har stor tro og tillit til at oppdretterene vet hva de gjør. Hannhunden vet jeg egentlig ikke så veldig mye om, utenom at han en flott hund, han er HD og AA/AD fri, gode mentaltester og øyenlyst fri. Alikevell er jeg i tvil. Grunnen er jo da at siden broren til mora har HD er jeg redd hvalpene også kan være "bærere".

Jeg ønske å høre andres for og imot, har snakket med MANGE før jeg nå ber om hjelp her, men klarer rett og slett ikke bestemme meg. Jeg VIL ikke ha en til HD hund, samtidig som jeg nødig vil "gi fra meg" Oscar selv om han da bare går til mine foreldre hjemme, men igjen vil jeg ha en hund jeg kan jobbe med og gjerne avle på en gang i framtiden.

Håper på fornuftige svar her, jeg trenger hjelp!

P.S Kan jo legge til at jeg har sittet i ganske mange timer og sjekket HD stattestikkene på dogweb, uten å komme til noe bedre konklusjon der. For det aller meste er det fritt, men noen C'er og D'er er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke, på en så stor rase som rottis, ta en valp etter kullsøster til en hund med HD. Dette fordi HD arver polygenetisk, altså ikke i rett linje, og selv om denne hunden er fri vil den kunne gi HD-valper etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder i en avlskombinasjon finnes på rasen som IKKE har et kullsøsken med noe slikt (eller annen sykdom)?

Har linjene (foreldre/besteforeldre) forøvrig en "faretruende" høy HD-statistikk etter seg? Ja, du sier noe om dette - men var DIN "unntaket" i kullet, har denne oppdretteren MER HD enn rasegenomsnittet, etc..

Det er så MYE mer på en hund enn bare hofter - temperament, øvrig sunnhet, at de lever lenge, aktive, arbeidsvillige, etc.. Og av DEN grunn er jeg litt sånn tvilsome til dette med at "har hunden HD så er den ubrukelig til nærmest alt".

Selvsagt er HD en fæl sykdom, som av og til også er invalidiserende for en hund.

Men jeg sitter med erfaringen av å kjøpe en hund fra en super oppdretter med 0% HD på over 100 valper - en god venninne av meg - og likevel få "utskuddet" som hadde sterk HD. Denne hunden levde utmerket med sine hofter - helt til han døde i en alder av 5 år pga hjertefeil... (hunden er på min profil)

Jeg har også oppdrettet noen hunder med HD, som har likevel levd lange og aktive liv med dette. Selvsagt varierer dette fra rase til rase (mine er jo lette og "spreke", takler derfor skjelettlidelser bedre enn mange andre), men man lærer seg jo å gradere ting etter hvor "farlig" det er likevel.

Så JEG hadde tenkt mer på generell sunnhet - enn om mor har en bror med HD eller ikke.

Og det virker jo som om du har funnet en god oppdretter, som tar sitt ansvar seriøst på alle måter.

Så hvis kombinasjonen kjennes "riktig", valpen ser og føles "riktig" ut - så hadde jeg ikke nølt særlig lenge..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo absolutt verdt å lese det SusanneL skriver også. For meg er HD verstingen, iom at jeg måtte avlive en 11 mnd gammel hund av en svært lett rase (med helt fri familie) pga av denne sykdommen. Så jeg personlig er nok mye mer redd for HD enn en sykdom jeg ikke kjenner så mye til- ganske naturlig tror jeg. Men som hun sier er det jo mye mer enn HD som kan gå galt med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte avlive en 13 mnd hann som hadde AA - så DET er egentlig "verstingen" for meg... I alle fall av de sykdommene som man lettest kan undersøke for...

Dog var hjertefeilen værst - da hunden døde uten noen form for forvarsel, forberedelse eller noe som helst..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...