Gå til innhold
Hundesonen.no

Passe Tulla?


Huldra

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen snille soniser kunne tenke seg å passe Tulla i desember, fra ca 14.-15. til 22.-23. desember. Grunnen til at jeg trenger pass er enkel nok; jeg skal jobbe på hundepensjonatet, og kan ikke ha henne med meg denne gangen, siden hun ikke kan bo inne sammen med meg (det blir født et valpekull), og hun kan ikke ta opp sårt tiltrengt plass i kennelen. Hun kan ikke være hos mine foreldre så lenge av diverse grunner, og typen min skal ha eksamen og bo sammen med meg på kennelen. Hvis noen kan passe henne bare deler av tiden, kan jeg vurdere å plassere henne hos foreldrene mine de siste dagene, fx. Skjønner det kan bli litt kluss med julehøytiden og sånt. ;)

Tulla er, som mange kanskje vet, en springertispe på ca 2,5 år. Hun kan å være alene hjemme, også på nye steder. Hun går fint overens med de fleste hunder, men innpåslitne hannhunder som ikke tar et hint eller bitchy tisper er ikke noe særlig. Om du har egen OK hund vil dette derfor ikke by på de største problemer. ;) Det største problemet i forhold til andre hunder, er at hun har matforsvar. Hun må derfor få maten sin alene (og hun spiser den opp på et blunk), og evt andre hunder i husstanden kan ikke ha mat stående fremme hele tiden (da spiser hun den opp). Hun har aldri forsvart leker.

Hun har blitt passet av andre før (også ukjente) og har da vært alene mens vedkommende var på jobb/skole, noe som gikk veldig bra, hun ligger da løs i huset/leiligheten/rommet. Den tiden det er aktuelt å passe henne, vil hun være nokså nylig ferdig med løpetiden, og forventet aktivitetsnivå vil være relativt lavt, siden hun blir litt "innbilt" i den forstand at hun blir utrolig rolig og daff. (Veldig OK å ha sammen med valper, med andre ord.) I denne perioden har hun vanligvis krevd utrolig lite i forhold til vanlig. Hun kan (stort sett) å gå pent i bånd, og alt av mer eller mindre nødvendig utstyr vil selvsagt følge med. Hun kan gå løs på egnede steder og har bra innkalling. Hun er godt miljøtrent og kan reise med både bil og buss og tog hvis det skulle være aktuelt av noen grunn. Enkel å belønne med både godis og lek.

Hvis dette høres interessant ut, ta gjerne kontakt på PM eller svar i tråden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kanskje ;)

Skal høre med mamma når jeg kommer hjem.

Var det slik at du kunne passe Tia når jeg var i Sverige? :angel: Det er 15-16 desember. Jeg skulle gjerne ha passet Tulla, men som du sikkert skjønner er jeg i Sverige den helgen, og den andre helgen er jeg hjemme i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoene er ikke absolutte. Jeg skal jo være i trøndelag så vi har mulighet til å hente og bringe både tidligere og senere. Vi har mulighet til å ha henne litt hjemme, litt til mine foreldre, og litt på kennelen (hvis det er plass vel å merke) og litt hos Line. Men det hadde vært fint om hun hadde kunnet være mesteparten på et sted tenker jeg. Mest for vår del, så vi slipper å kjøre henne hit og dit, hun tror jeg hadde taklet det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kunne kanskje passet henne hele perioden. Har ei bc jente på 4 som går greit ovenfor andre hunder. Har vurdert lenge å skaffe meg en springer spaniel, og ved å passe jenta di hadde jeg hatt en mulighet til å se hvordan det er å ha en springer spaniel i hus.

Hilsen Bonita og Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik at du kunne passe Tia når jeg var i Sverige? :angel: Det er 15-16 desember. Jeg skulle gjerne ha passet Tulla, men som du sikkert skjønner er jeg i Sverige den helgen, og den andre helgen er jeg hjemme i Bergen

Er akkurat den helgen det passer dårligst for meg, både med tanke på Tia og Tulla siden jeg trenger pass til mine egene hunder deler av den helgen :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis alt annet slår feil, er det sansynligvis plass til en nydelig springerspanielfrøken her. Riktignok på feil kant av landet, men kan da tilby meg ihvertfall. :=)

Det var nå snilt av deg å tilby! Hadde du bodd i Bergen hadde jeg jo kunnet sende henne nedover litt for tidlig, vi reiser nemlig dit til jul.. Men Oslo blir liksom litt langt unna.. :yawn:

Er akkurat den helgen det passer dårligst for meg, både med tanke på Tia og Tulla siden jeg trenger pass til mine egene hunder deler av den helgen :o

Det er i orden, jeg har sendt pm til Ann Christin, så får vi se hvordan vi ordner det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...