Gå til innhold
Hundesonen.no

At løs hunder ikke blir tatt hånd om


giggi

Recommended Posts

For litt over et år stakk tispa mi av(hun bodde da hos de forrige eierne)

Dere kan lese her hva som sjedde.

Uansett, bor en valp borti gata her, 3/4 mnd tipper jeg, av en ganske krevende blanding.

Har møtt denne her flere ganger ute, uten eierne, jeg har levert den, har prøvd å forklare dem at den ikke kan springe løs her.

Men jeg finner den ute hele tida, den er redd, både eierne og meg, har klart og lokket den bort til meg et par ganger, men er tydelig at den er redd, og følger kun etter meg hvis jeg har Sasha med.

Igår kl halv 12 tden orket jeg ikke mer, det pøs regnet, og valpen var ute, hadde ikke Sasha med meg, så fikk den ikke helt bort til meg, og eierne var ikke hjemme...! Jeg ringte falk, de som tidligere hentet løs hunder, men da fikk jeg til svar at de ikke kunne ta den(jeg sa ikke at jeg hviste hvem eieren va, kanskje dumt, men de hadde forhåentligvis lært noe hvis falk hadde hentet den) Jeg burderte å ta den med hjem, men det passet rett og slett ikke å ha en liten valp her igår..grunnet folk og bråk her.

Jeg ble utrolig irretert, og prøvde å ringe rundt, og forklarte at det var en liten valpå..men nei...

Hva hvis denne ikke hadde hatt et hjem, eller var kommet bort? Skulle den bare gått rundt da?

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, de har netopp omplassert en annen hund( av en krevende blanding), så jeg trodde ikke mine egne øyne når de skaffet seg valp igjen. Har aldri møtt dem på tur, og jeg vet at de ikke går særlig tur med den. Har prøvd å snakke med dem, men det går liksom ikke helt inn..

Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det Viking som tar seg av løshunder. Så prøv de neste gang der du bor. Har selv plukket opp en nydelig Husky hanne på jobb en gang, og kjørt den ned til de, der den ble tatt hand om. Politiet er vanskelige å få til å ta vare på hunder. Ofte får man bare beskjed om å la de løpe avgårde videre, så finner de sikkert hjem igjen. Beste er å plukke bikkjene med seg, og bare "dumpe" de hos politiet. Jeg slipper ikke løse hunder ut i trafikken igjen...

For alt for mange år siden, så var vi nødt til å kontakte politet ang en hund som gikk til angrep på alt som krøp og gikk utenfor der jeg bodde. Det var heldigvis veldig tidlig på morgenen, slik at skolebarn ikke hadde starta på veien til skolen (det lå en barnehage og barneskole rett i nærheten + at den valsa rundt på en bussholdeplass). Hunden tilhørte en narkoman eier, og den hadde tydeligvis fått litt hard medfart den natta og så kasta ut. Ute sirkla den rundt alt av folk, og gikk til angrep så fort den kom bak ryggen på folk. Politiet kom etter MYE overtalelse, og de trudde faktisk at det bare var å lukke opp døra og si "hopp inn" til dette dyret. Og enden på visa var at de fikk tak i eier og overlot bikkja i hans varetekt igjen. Lurer litt på hva de tenkte med da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slike problemer her i byen og, politiet tar den ikke, falken tar den ikke, ja det er ingen som tar imot hunder her i byen.

(Kanskje dyrebeskyttelsen om de har mulighet)

Og det er for galt syns jeg. Man får bare beskjed om å slippe bikkja løs igjen, og det i en stor by med mye folk, trafikk osv :)

Her jeg bor har vi også noen som lar bikkja lufte seg selv(Selvom de nå hevder at den stikker av, som om man tror på den).

Har fanget den en gang(Hvor jeg da sprang i 20-30min etter bikkja for å få tak i den), sett den løs haugevis av ganger(Men har da ikke hatt mulighet til å fange den), og jeg møtte den her om dagen igjen, et godt stykke hjemmefra.

Prøvde å få tak i den, men den holder seg unna folk, og var ikke spesielt intressert i mine hunder, godbit eller leke, + at den kjenner meg, så den holdt seg på avstand og forsvant til slutt. Jeg er så irritert på de folkene som eier den, og de vil få seg ei salig lekse om jeg ser han og får tak i han flere ganger.

Den springer jo rundt på traffikerte veier og i store boligfelt, hvor den absolutt ikke hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt positiv historie fra Bergen og henting av hunder for å balansere litt. Var to løse hunder i gaten, begge noe rufsete, og den ene hadde et telefonnummer. Etter tre kvarter med å ringe nummeret på den ene hunden uten å få kontakt, ringte jeg politiet som var veldig hjelpsom og 15 min etter var Fant (som hundemottaket heter her) på døren og hentet hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med valpen jeg....? Noen tips? Har pleid å skremt eierne før med å la falk ta dem inn, slik at de må betale litt får å få hunden ut igjen...

Eneste du kan gjøre er å snakke med dem, og siden det ikke ser ut til å nytte så leverer du til Falk. Enten blir det så dyrt at eierne klarer å lukke døren, eller Falk vil på et tidspunkt begjære hunden omplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Har funnet en del løshunder jeg også. Falck eller Viking har ikke noe særlig lyst på dem de heller, så det er bare å håpe på det beste...

Hmm. Jeg har aldri hatt noe problem med noen firmaer eller politiet jeg. Mulig jeg har vært veldig heldig, men enten jeg har mistet hund eller funnet hund, så har jeg ringt politiet som i et par tilfeller har videreformidlet kontakt med eier, ellers så har de ringt til viking som har kommet å hentet hunden. Jeg var langt mer forbannet den gangen viking tauet vekk min bil med to hunder inni, knuste ruta og sendte hundene til standal hundehotell etter at jeg hadde ringt og sa jeg kom om 10 min... Det var både dyrt og unødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...