Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, hva betyr det?

Frost

Recommended Posts

Føler meg kanskje litt dum når jeg spørr om dette, men jeg kan virkelig ikke finne svaret selv.

Vi har en blid og fornøyd blandingshund på 2 år. I dag har jeg vært hjemme fordi jeg har vært syk, så vi gikk en litt senere tur en vanlig. Alt var helt normalt og fint på turen. Avføringen var normal og han spiste normalt. I dag var det ganske fint vær så jeg tenkte han kunne stå ute i gården sin. Det gikk ikke mer en 5 minutter før han begynte å ule skikkelig. Jeg tenkte at det sikkert ikke var noe spsielt, men dette bare fortsatte.

Han pleier ellers aldri å ule, og veldig sjelden å bjeffe. Han koser seg ute i gården sin. Jeg er veldig nøye på å ikke ta han inn hvis han bjeffer og maser da dette ikke skal være noen belønning, men i dag måtte jeg bare ta han inn fordi det var så ille. Vil ikke at naboene skal bli irriterte på han heller.

Hva kan være årsaken til dette?

Blir veldig glad for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetid i nærheten? :icon_redface:

Eller så fins det noen hunder som er særdeles oppmerksomme på eierne sine. Kanskje han merker at du er syk, og ikke vil du skal være alene inne?

Og vet du egentlig om han ikke uler når dere ikke er hjemme? Er han vant til å være i hundegården når dere er hjemme, eller kun når dere er borte? Hunder kan faktisk gjøre forskjell på sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan være. Han er veldig overbeskyttende ovenfor flokken sin. Veldig følsom på krangling osv. Kanskje han merker det? Det har jeg ikke tenkt på.

Han pleier å være ute i gården sin i forskjellige tider, så jeg tror ikke det er det. Han er godt vandt til å være alene hjemme, og liker å være ute.

Løpetid kan være en mulighet, men det har liksom aldri skjedd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan være. Han er veldig overbeskyttende ovenfor flokken sin. Veldig følsom på krangling osv. Kanskje han merker det? Det har jeg ikke tenkt på.

Han pleier å være ute i gården sin i forskjellige tider, så jeg tror ikke det er det. Han er godt vandt til å være alene hjemme, og liker å være ute.

Løpetid kan være en mulighet, men det har liksom aldri skjedd før.

Da jeg hadde hannhund var det ikke alltid han heller reagerte på løpetid. Skjedde kun en gang (før vi kastrerte han). Er det løpetid vil han kanskje være veldig opptatt av lukter, og være urolig inne og pipe og vil ut. Er han opptatt av deg og sykdommen din, så vil han kanskje holde seg nær deg, være roligere inne (?), og være opptatt av deg, han vil nok også helst være inne sammen med deg. Bare teorier selvsagt! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra har vel sagt det jeg tenkte først, men det kan ikke være han kjedet seg? Nabohunden er vandt med og være ute, og bråker nesten aldri, men av og til begynner han å uler hvis han kjeder seg, at han ikke har fått brukt seg en dag :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være det, siden jeg er syk gikk vi bare det mest nødvendige :)

Tusen takk for svarene.

Men en ting til jeg lurte på; Hva mener hunden med uling? Bjeffing kan jo også være kjede-seg-ting, og piping er jo tegn på iver, "klaging" eller smerte. Er det for å kommunisere med andre hunder? (hunder med løpetid) eller er det en synd-på-meg lyd? Isåfall, hvis det er en uønsket ting. Hvordan skal jeg få han til å slutte?

Jeg tenker at han snart komme til å være ferdig med puberteten, men det er vel litt varierende fra hund til hund. Kan det ha en sammenheng med det også? Han var veldig trass en stund, men nå har det jo egentlig begynt å gi seg da. Håper jeg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uling handler ofte om å få kontakt med noen. Kanskje har han håp om å få kontakt med løpetispen, eller kanskje med deg som er syk.. Hunder som uler når de er alene hjemme, uler for å få kontakt med flokken sin som ikker er der mer. Ulver uler også før de drar ut på jakt, for å skape samhold og kontakt seg imellom, tror forskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. personlig ville jeg bare latt det gå for denne gang, hatt han inne, og satset på at det var pga deg som er syk at han uler, eller en løpetispe. Når han ellers er så grei og trivelig i hundegården, så ser jeg ingen grunn til å putte han der, bare for å pine naboene.. Men er dette noe som fortsetter lenge, også etter at du er blitt frisk, eller løpetispen skulle vært ferdig, ville jeg nok ha sett litt nærmere på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...