Gå til innhold
Hundesonen.no

hjemme alene

lise og bajas

Recommended Posts

Skrevet

vi bruker å ta ut ferie når vår nye valp kommer i hus. noen spørsmål:når skal man aktivt starte tilvenning med å vær alene hjemme? ønsker å høre hvordan dere løste dette med å bli bort fra valpen. jeg er for tiden hjemmeværende men det blir ikke for alltid og det er jo situasjoner der hunden ikke kan følge med. :rolleyes: min valp er 8 uker. mvh lise

Skrevet

Jeg begynnner alene-treninga første eller andre dag jeg har hunden. Da er det jo bare å være i ett annet rom, så tar jeg det sakte, men sikkert derfra. Greit for hunden å se at jeg går ut døra, går ut og lukker døra, går ut og blir ute noen sekund, ett minutt osv.

Ser ingen grunn til å vente med alene-trening, men noe stort fokus får aldri alene-treninga her. Ved bare å ta det rolig fra starten av har det gått helt av seg selv.

Skrevet

hei.

valpen er jo alene når jeg henger opp klær og slike daglige syssler. men det varierer på hvordan han reagerer. jeg kan stå i dusjen og han suttrer noe voldsomt mens andre ganger jeg er borte noen minutter så går han å finner noen leker og bryr seg ikke. går litt inn og ut av ytterdøra når han følger med, ingen reasjoner da hvertfall. dette er min første valp og er nok litt engstelig for å tråkke feil. :unsure:

Skrevet

Jeg startede på anden dagen med alene træning af Charlie.

Jeg tog Charlie ud og lod ham gå på do, gik ind med ham igen, lad ham lige få et par minutter til at falde til ro, lagde et par små guffer på gulvet gik ud tog tog jakke og sko på, tog Einstein med mig ud af døren og låste den, og satte mig udenfor på dørmåtten.

Ventede der i 5-10 miutter, var sikker på at charlie ikke peb eller ulede, og gik så ind igen. Det gjorde vi et par gange om dagen, og hvis han slet ikke lavede nogen lyde mens vi gjorde det, så øgede jeg det med 5 minutter om dagen til vi nåede en ½ time. Øvede så med en ½ time et par gange om dagen i 2 dage, og prøvede med en time hvor jeg så gik en ½ time med Einstein, og derefter sad en ½ time foran døren for at høre om der kom nogen lyde, satte derefter op med ½ time efter et par dages mellemrum.

Da jeg begyndte på job igen kom jeg hjem i min lunch pause, gik tur med ham og aktiverede ham lidt, og drog derefter på job igen, det gjorde jeg indtil han var 4-4½ måned gammel, så vi ikke fik problemer med renlighedstræningen, mens han var alene hjemme.

Da han var 5 måneder gammel gav jeg ham en aktivitetsbold som jeg fyldte halvdelen af hans mad i, så han kunne aktivisere sig selv hvis han vågnede op mens han var alene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...