Gå til innhold
Hundesonen.no

hjemme alene

lise og bajas

Recommended Posts

vi bruker å ta ut ferie når vår nye valp kommer i hus. noen spørsmål:når skal man aktivt starte tilvenning med å vær alene hjemme? ønsker å høre hvordan dere løste dette med å bli bort fra valpen. jeg er for tiden hjemmeværende men det blir ikke for alltid og det er jo situasjoner der hunden ikke kan følge med. :rolleyes: min valp er 8 uker. mvh lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynnner alene-treninga første eller andre dag jeg har hunden. Da er det jo bare å være i ett annet rom, så tar jeg det sakte, men sikkert derfra. Greit for hunden å se at jeg går ut døra, går ut og lukker døra, går ut og blir ute noen sekund, ett minutt osv.

Ser ingen grunn til å vente med alene-trening, men noe stort fokus får aldri alene-treninga her. Ved bare å ta det rolig fra starten av har det gått helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

valpen er jo alene når jeg henger opp klær og slike daglige syssler. men det varierer på hvordan han reagerer. jeg kan stå i dusjen og han suttrer noe voldsomt mens andre ganger jeg er borte noen minutter så går han å finner noen leker og bryr seg ikke. går litt inn og ut av ytterdøra når han følger med, ingen reasjoner da hvertfall. dette er min første valp og er nok litt engstelig for å tråkke feil. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startede på anden dagen med alene træning af Charlie.

Jeg tog Charlie ud og lod ham gå på do, gik ind med ham igen, lad ham lige få et par minutter til at falde til ro, lagde et par små guffer på gulvet gik ud tog tog jakke og sko på, tog Einstein med mig ud af døren og låste den, og satte mig udenfor på dørmåtten.

Ventede der i 5-10 miutter, var sikker på at charlie ikke peb eller ulede, og gik så ind igen. Det gjorde vi et par gange om dagen, og hvis han slet ikke lavede nogen lyde mens vi gjorde det, så øgede jeg det med 5 minutter om dagen til vi nåede en ½ time. Øvede så med en ½ time et par gange om dagen i 2 dage, og prøvede med en time hvor jeg så gik en ½ time med Einstein, og derefter sad en ½ time foran døren for at høre om der kom nogen lyde, satte derefter op med ½ time efter et par dages mellemrum.

Da jeg begyndte på job igen kom jeg hjem i min lunch pause, gik tur med ham og aktiverede ham lidt, og drog derefter på job igen, det gjorde jeg indtil han var 4-4½ måned gammel, så vi ikke fik problemer med renlighedstræningen, mens han var alene hjemme.

Da han var 5 måneder gammel gav jeg ham en aktivitetsbold som jeg fyldte halvdelen af hans mad i, så han kunne aktivisere sig selv hvis han vågnede op mens han var alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...