Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois


Winnie123

Recommended Posts

Må si at etter å ha lest en del svar om malle i et innlegg lenger nede ble jeg nysgjerrig på noe. Til de som har Maller her inne: Hva gjør dere med hundene deres? Hvor mye trener dere hunden hver dag? Og føler dere at hunden får det den har krav på som den krevende rasen dette tydeligvis er? Hva gjør hunden hvis den ikke får det den har krav på? Og hva gjør den hviss ikke? Vær ærlige. hehe

Nå forventer jeg maaaange svar, siden det var så utrolig mange som hadde erfaring med denne rasen i den andre tråden. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er nysgjerrig på hva vi "supermennesker" som har maller i huset gjør for å overleve dem :icon_redface: Vel, jeg har nå min tredje malle, og jeg føler faktisk at jeg ikke gjør noe særlig anderledes enn andre som har aktive brukshunder. Jeg trener med henne nesten hver dag (lydighet eller spor/søksøvelser). I tillegg går vi endel turer hvor hun går i trekksele og får brukt litt godt med krefter. Hun har veldig sterkt jaktinstinkt så jeg kan ikke slippe henne i skogen, så i helgene er vi på ofte på et inngjerdet området hvor hun kan få løpe endel fritt og da kaster jeg endel ball og gjør søksøvelser med henne. Jeg er så heldig at hun ikke blir stresset av ballkasting, hun synes bare det er moro. Men for at det ikke bare skal bli galmannsløping så legger jeg inn litt trening her også, f.eks. at hun må sitte når jeg kaster og så går vi 5 meter fri ved foten før hun får løpe og finne ballen.

Om sommeren svømmer hun masse, hun elsker å bade og plaske.

Hjemme merker jeg omtrent ikke at jeg har hund, bortsett fra at hun er en kosebamse av dimensjoner. Hun ønsker nok at hun var en liten hund sånn at hun kunne ligget på fanget :lol:

Hvis det er dager hvor jeg ikke rekker å trene/gå noe særlig tur med henne så går det kjempefint. Men jeg har trent på at noen dager så skjer det veldig lite. Det jeg passer på er at det ikke skjer like mye hver dag så de får opp en forventing om 3 timers tur hver dag. Dette har ihvertfall funket veldig bra på mine hunder. Er jeg syk, ja da ligger hun under dyna sammen med meg og snorker og koser seg.

Jeg må faktisk innrømme at jeg veldig ofte ikke kjenner igjen rasen min når jeg leser om den her på sonen. Jeg har hatt malle i snart 17 år, den første var riktig nok at utstillingslinjer, men de to andre har/er av brukslinjer. Mulig jeg har vært heldig som har fått hunder med av og på knapp :P, jeg tror ihverfall ikke at jeg er noe supermenneske ang. hundetrening, så at de fungerer så bra skal jeg ikke ta æren for. Jeg er helt enig i at det ikke er en nybegynnerhund, men så ekstreme som man kan få inntrykk av her, vel det synes jeg faktisk ikke at de er. Jeg kunne ihvertfall ikke tenkt meg noen annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel at det mange mener med at mallen er så ekstrem ikke nødvendigvis er at den krever så mye mer jobbing enn de fleste andre bruksraser. Det går vel mer i retning av at den har fryktelig mye drifter, ligger veldig høyt, og at eier hele tiden må være flink til å lese hunden, omgivelsene og ligge i forkant av situasjonene. At det er på disse områdene mallen skiller seg ut, ikke nødvendigvis når det gjelder hvor mye tur og trening de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel at det mange mener med at mallen er så ekstrem ikke nødvendigvis er at den krever så mye mer jobbing enn de fleste andre bruksraser. Det går vel mer i retning av at den har fryktelig mye drifter, ligger veldig høyt, og at eier hele tiden må være flink til å lese hunden, omgivelsene og ligge i forkant av situasjonene. At det er på disse områdene mallen skiller seg ut, ikke nødvendigvis når det gjelder hvor mye tur og trening de trenger.

Kan ikke annet enn å holde med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at man har erfaringer med andre raser enn bare den man huser vettu:)

Jeg har ikke malle ...men har både sett og hørt nok til at jeg kjenner mine begrensinger, og når andre tullette folk ikke gjør det så må folk få si ifra :icon_redface:

??? Fant ingen sammenheng med spørsmålet mitt, men greit nok det.hehe

Jeg skjønner godt at du er nysgjerrig på hva vi "supermennesker" som har maller i huset gjør for å overleve dem :lol: Vel, jeg har nå min tredje malle, og jeg føler faktisk at jeg ikke gjør noe særlig anderledes enn andre som har aktive brukshunder. Jeg trener med henne nesten hver dag (lydighet eller spor/søksøvelser). I tillegg går vi endel turer hvor hun går i trekksele og får brukt litt godt med krefter. Hun har veldig sterkt jaktinstinkt så jeg kan ikke slippe henne i skogen, så i helgene er vi på ofte på et inngjerdet området hvor hun kan få løpe endel fritt og da kaster jeg endel ball og gjør søksøvelser med henne. Jeg er så heldig at hun ikke blir stresset av ballkasting, hun synes bare det er moro. Men for at det ikke bare skal bli galmannsløping så legger jeg inn litt trening her også, f.eks. at hun må sitte når jeg kaster og så går vi 5 meter fri ved foten før hun får løpe og finne ballen.

Om sommeren svømmer hun masse, hun elsker å bade og plaske.

Hjemme merker jeg omtrent ikke at jeg har hund, bortsett fra at hun er en kosebamse av dimensjoner. Hun ønsker nok at hun var en liten hund sånn at hun kunne ligget på fanget :P

Hvis det er dager hvor jeg ikke rekker å trene/gå noe særlig tur med henne så går det kjempefint. Men jeg har trent på at noen dager så skjer det veldig lite. Det jeg passer på er at det ikke skjer like mye hver dag så de får opp en forventing om 3 timers tur hver dag. Dette har ihvertfall funket veldig bra på mine hunder. Er jeg syk, ja da ligger hun under dyna sammen med meg og snorker og koser seg.

Jeg må faktisk innrømme at jeg veldig ofte ikke kjenner igjen rasen min når jeg leser om den her på sonen. Jeg har hatt malle i snart 17 år, den første var riktig nok at utstillingslinjer, men de to andre har/er av brukslinjer. Mulig jeg har vært heldig som har fått hunder med av og på knapp :P, jeg tror ihverfall ikke at jeg er noe supermenneske ang. hundetrening, så at de fungerer så bra skal jeg ikke ta æren for. Jeg er helt enig i at det ikke er en nybegynnerhund, men så ekstreme som man kan få inntrykk av her, vel det synes jeg faktisk ikke at de er. Jeg kunne ihvertfall ikke tenkt meg noen annen rase.

Kjempeflott å lese :P Kjenner oppdretter på malle og sitter litt med det inntrykket du skriver om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at etter å ha lest en del svar om malle i et innlegg lenger nede ble jeg nysgjerrig på noe. Til de som har Maller her inne: Hva gjør dere med hundene deres? Hvor mye trener dere hunden hver dag? Og føler dere at hunden får det den har krav på som den krevende rasen dette tydeligvis er? Hva gjør hunden hvis den ikke får det den har krav på? Og hva gjør den hviss ikke? Vær ærlige. hehe

Nå forventer jeg maaaange svar, siden det var så utrolig mange som hadde erfaring med denne rasen i den andre tråden. :rolleyes:

Jeg tror vel at det mange mener med at mallen er så ekstrem ikke nødvendigvis er at den krever så mye mer jobbing enn de fleste andre bruksraser. Det går vel mer i retning av at den har fryktelig mye drifter, ligger veldig høyt, og at eier hele tiden må være flink til å lese hunden, omgivelsene og ligge i forkant av situasjonene. At det er på disse områdene mallen skiller seg ut, ikke nødvendigvis når det gjelder hvor mye tur og trening de trenger.

??? Fant ingen sammenheng med spørsmålet mitt, men greit nok det.hehe

Kjempeflott å lese :icon_redface: Kjenner oppdretter på malle og sitter litt med det inntrykket du skriver om her.

Det virker som du mener at "sonen" skal ha det til at mallen krever så super masse. Som kjersj sier, så krever den vel på lik linje med andre slike bruksraser. Men Aya prøvde å si, at når folk "advarer" mot å kjøpe malle, så er det ikke først og fremst pågrunn av aktivitetsnivået, men pågrunn av at rasen har fryktelig mye drifter som Aya sier, og det er der det ligger.

Rett meg om jeg tar feil. Malle er en rase som intresserer meg mye, men jeg har ikke noe særlig erfaring med dem, noe jeg håper å få etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå har jeg i motsetning til de fleste andre med belger her inne bodd med begge deler jeg da..... Langhårsbelgere fra "vanlige" linjer (helt ok allround hund), terv fra brukslinjer (med mallegreisuser i også tror jeg om jeg ikke tar helt feil) og malle fra brukslinjer.

Og jeg er ikke i tvil om hva som er nok hund for meg, bruksvarianten får gubben ta seg av - når det er sagt så var/er det ikke noe problem å ha dyra i hus, og terven ligger gjerne i senga å koser hun. Mallen har vi ikke lenger - men også han var rolig inne sålenge han ble aktivisert..........

Som de andre sier her så handler det om drifter - og for å si det sånn - dette sier vel også malle-eieren i tråden her selv, hun kan ikke slippe hunden sin løs i skogen på tur pga. jaktlyst...... Til sammenligning så har jeg tidvis hatt med meg 5 normale langhårsbelgere LØS i skogen og møtt både rådyr og elg uten at noen har dratt mer enn femti meter før de har kommet tilbake på innkalling.

DET er forskjellen............ ekstreme drifter

Og bare for å dra en forskjell til - vi har katter vi - og de lever i harmoni med våre hunder, inkludert en terrier (og terrierdyr jakter lett ulldotter) - ihvertfall innendørs, utendørs er historien en annen - der skal man løpe etter katter når man er hund, det er en lov som sier at det skal være sånn. Med langhårsbelgerne - altså normalvarianten - så har det aldri vært ett problem, jakten opphører idet katten stopper (selv hos terrierdyret faktisk) - men jeg er skrekkelig glad for at kattene ikke forsøkte stuntet å stoppe når de fikk mallekreket i hæla, da hadde de dødd - for han fullførte jakten han - ukritisk og med stor innsats og innlevelse, samme hva det var han jaktet på. Tervetotten etter brukslinjer fullfører nesten, og ingen av kattene har på fem år forsøkt å stoppe foran henne. Og når jeg ser henne inne, og modusen hun blir i rundt kattungene der - så er det stor forskjell på forsiktig interesse og vennlig lek - enn hennes "stå og stampe - løp kattefaen løp modus".

Det ER forskjell, bruksmalle spesielt er heftigere enn de andre belgervariantene og det kommer man ikke utenom. Jovisst kan de være hyggelige familiehunder de som alle andre, men de krever sitt - og man skal være klar over hva man har i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt til å svare i denne tråden, for jeg syns trådstarter hadde ett litt "feil tonefall" i sitt start innlegg og sånt er jeg, som belgeren, veldig var på.. Men som man roper skal man få svar.

Jeg har ikke hatt "normal varianten" av belgere jeg, men vi har hatt tre bruksavlede reinspikka drifter aka Maller. Dette er hunder som jeg i en annen tråd her inne har beskrevet morsjonen de fikk, men i korte trekk var det ca sånn:

Organisert trening 3-4 dager i uka

Tur på min 2 timer hver dag, enten på ski eller bena med pulk (vinteren), trekke kjettinger eller bære kløv om sommeren da de ikke kunne gå løse pga jaktlyst. I tillegg til lufteturer.

Travtrening med hest 2-5 dager pr uke.

Som du ser så er dette ganske mye trening, men siden våre hunder ikke kunne gå løse, så må man bygge de opp både fysisk og mentalt på annet enn jakt.

Det er flere grunner til at vi ikke har den rasen mer, men hovedårsaken er at vi har ikke bruk for de egenskapene en malle er i besittelse av, det har de færreste. Det var viktigere for oss å ha et hundehold som var litt enklere i hverdagen. Nå har vi tre bruksavlede schäfere og en bc. Det er faktisk langt enklere enn to gule..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du mener at "sonen" skal ha det til at mallen krever så super masse. Som kjersj sier, så krever den vel på lik linje med andre slike bruksraser. Men Aya prøvde å si, at når folk "advarer" mot å kjøpe malle, så er det ikke først og fremst pågrunn av aktivitetsnivået, men pågrunn av at rasen har fryktelig mye drifter som Aya sier, og det er der det ligger.

Rett meg om jeg tar feil. Malle er en rase som intresserer meg mye, men jeg har ikke noe særlig erfaring med dem, noe jeg håper å få etterhvert.

Nå svarte jeg bare på hva trådstarter spurte om og det var hva vi gjorde med hundene våre.

Når det gjelder drifter så er det helt klart nok av dem :icon_redface: Jeg sliter som sagt med ekstrem jaktlyst. I tillegg så går jo mallen på med "dødsforakt" på det meste. De er utrolig uredde og ser nok kanskje ikke helt sin egen begrensning bestandig. Min tror bl.a. at samme hvor store bølger det er så er det supert å bade og da snakker vi høststorm :lol: som et lite eksempel. De er nok tøffere og mer pågående hvis de vil noe på en eller annen måte enn mange andre brukshunder. Vil de noe så vil de det og har man ikke trent en sånn type hund fra den er liten kan problemer lett oppstå. Den jeg har nå er en omplasseringshund som jeg overtok da hun var nesten 2 år. Hun har nok klart fått lov å styre på, for da jeg fikk henne var hun utrolig voldsom og hardhendt i alt hun gjorde. Jeg vet ikke hvor mange blåmerker jeg hadde den første tiden fordi hun lekte så voldsomt og hadde ingen kontroll på hvor hardt hun grep rundt armen min, hoppet på meg, løp på meg etc etc. Fremdeles kan hun være hardhendt, men det går lenge mellom hver gang, og jeg har vært superkonsekvent på at all moro opphører når hun ikke klarer å beherske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er nysgjerrig på hva vi "supermennesker" som har maller i huset gjør for å overleve dem :icon_redface:

Nå har jo vi trent med dere (selvom ikke jeg har en hardbarket brukshund..), og jeg syntes at du godt kan gå i kategorien "supermennesker". Du trener mye, er flink til å lese hunden din, situasjoner og være føre var. Du setter henne ikke i situasjoner du ikke tror hun kan takle. Trener man fellesdekk med en marsvin/phappalene-sak så holder man seg nærme og har god kontroll på situasjonen, noe jeg setter god pris på.. hehe.. En annen fordel med malle-eiere er at de nesten alltid vil være med å trene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får lyst til å være litt 'off topic'.

Typen min likte Malinois veldig godt. Han ville ha en slik, hvertfall undersøke litt mere om den. (dette var før vi fikk Groenendael).

At det var en krevende rase viste vi. Kontaktet en oppdretter eller to. Og en av de ville selge en valp til oss. Egentlig ganske ferske hundeeiere (jeg har hatt belger før), som ikke har mulighet til å trene feks agility/spor (Det har vært, men klubben ble lagt ned.). Dette var også en seriøs oppdretter igjennom mange år. Men jeg la fra meg den rasen ganske fort, siden jeg ikke har tilgang på aktiv trening i hundeklubben. Og hvem vil vel ha en slik rase når man ikke får brukt den skikkelig ???

Poenget: h*n ville selge til meg, og jeg hadde ikke mulighet for å gi hunden alt den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare låner denne litt jeg. Jeg sa jo for en tid tilbake at jeg ville ha malle. Eller at jeg ville vite mer om den.

Den gangen hadde jeg ingen peiling på drifter og slike ting, skal ikke si jeg har så mye greie på det den gad i dag heller :)

Men jeg er fryktelig fasinert av mallen, og drømmen må vel være å en gang i fremtiden drive aktivt bruks/rik med en bruksmalle *drømme* Dette er selvsagt kun hvis jeg "trenger" en malle(misforstå meg rett). Jeg er bare nysgjerrig, så jeg lurer på om dere med erfaring kan komme med litt :) Hvorfor akuratt mallen? Noen ting som utviklet seg annerledes enn du forutså? Hvordan dempet du voktingen?

Edit; må legge til noe. Driftene, hvilke drifter legger du størst merke til? Og hvordan håndterer du dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 tervueren, 1 malinois og 1 laekenois. :)

Ja, det er forskjell på de variantene, faktisk er det forskjell på alle fire varinter, selv om de etter resestandard KUN har forskjeller som pels lengde og pels farge..

Jeg trener fast 1 gang i uken, kjører kurs 2 ganger i uken, og dermed bruker jeg vekselvis mine egne hunder som demo, men de får IKKE faste turer på flere timer hver dag.

Jeg vil nemlig ha hunder som kan være rolige selv om de ikke får en tur hver dag.

MEN, selvfølgelig får de ut og springe villmenn! Minimum to ganger om dagen. Bor på landet, så det fungerer utmerket! :D

Og jeg har hunder som kan være rolige når de skal være det, og som gir når de skal det.

Ellers så trener jeg litt hver dag; innkalling, på plass og fri ved fot blandt annet, i forbindelse med lufting.

Og jeg konkurrerer i lydighet med tre av de, og den eldste hannen går også bruks spor C, og de to yngste skal debutere til neste år. Tispen holder jeg på å ta Bronsemerke i lydighet med nå.

Belgeren er en fantastisk rase! Hundeverdenens svar på Emil i Lønneberget. hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig si det slik at man vet ikke hvordan det er å ha malle før man har det i hendene selv. For all del, malle er en kjempe flott rase, men ikke en rase for alle. Jeg kjøpte en malle fra brukslinjer (det finnes masse forskjellige linjer, og hundene kan være som natt og dag. Min hund er fra ganske ”heftige linjer”). Man ser gjerne for seg en hund som har mye jakt, kamp og er aktiv, men det er så mye mer enn det.

Dette med aktivitetsnivået må folk være klar over når de kjøper seg malle. Nå gikk jeg fra border collie til malle, og det er ikke så store forskjeller på aktiviseringsnivået, men med mallen så får du må mye ekstra – og det er ikke nødvendigvis positivt.

Mallen er så avlet for det de skal gjøre, så det ligger utrolig naturlig for de. Skal noen jogge forbi så kommer gjerne bevoktningsdelen inn, det er som regel masse vakt og jaktinstinkt. Dette kan være veldig krevende å ha med å gjøre. Som du sikkert forstår så er det ikke bare positivt med masse drifter. Skal du ha tjenestehund, så synes du det meste av dette er helt topp. Men som en normal familieperson så har du ikke behov for at hunden din skal stoppe alle joggere som springer forbi, eller at den skal stoppe naboungen som vil inn på besøk hos deg. Du får ikke bare en topp treningshund, som mange fremtiller rasen som.

En annen viktig ting å ha med er at rasen ikke er avlet for å bli håndtert av ”hvem som helst”. Prøver du å konfrontere rette mallen, så smeller den tilbake til deg.

Jeg vil si at en malle er hund som må kontrolleres hele tiden. Det er ikke en hund man slipper ut, og lar den gå på løsstyr.

Når det gjelder dette med aktivitet så trener jeg hunden min hver eneste dag. Jeg tror jeg kan telle omtrent 10 dager der hun ikke har blitt trent siden jeg fikk henne. I tillegg til dette så får hun en tur midt på dagen, og en god tur på kvelden (1 time hvor hun springer løs i sammen med 4 andre hunder). Da er hunden min tilfredstilt. Det er selvfølgelig viktig med en god av/på knapp. Inne har ingen av våre hunder lov å leke eller stresse rundt. Da må de ligge å slappe av. For at dette skal gå så er det en selvfølge at de til en hver tid er tilfredstilt.

Ang. dette med jaktinstinkt osv. Så er det igjen viktig med lydighet. Mallen min har ekstremt jaktinstinkt, men det er ikke snakk om å få lov til å springe etter katten, eller røre kaninen som går løs inne. Hun må oppføre seg, og slik er det. Men igjen, for at det skal gå så må man ha kontroll over hunden, og ha den tilfredstilt. Får ikke hunden det den trenger, så blir det gjerne overslag i stress. Som å springe etter katten, filleriste kaninen eller makulere sofaen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig si det slik at man vet ikke hvordan det er å ha malle før man har det i hendene selv. For all del, malle er en kjempe flott rase, men ikke en rase for alle. Jeg kjøpte en malle fra brukslinjer (det finnes masse forskjellige linjer, og hundene kan være som natt og dag. Min hund er fra ganske ”heftige linjer”). Man ser gjerne for seg en hund som har mye jakt, kamp og er aktiv, men det er så mye mer enn det.

Dette med aktivitetsnivået må folk være klar over når de kjøper seg malle. Nå gikk jeg fra border collie til malle, og det er ikke så store forskjeller på aktiviseringsnivået, men med mallen så får du må mye ekstra – og det er ikke nødvendigvis positivt.

Mallen er så avlet for det de skal gjøre, så det ligger utrolig naturlig for de. Skal noen jogge forbi så kommer gjerne bevoktningsdelen inn, det er som regel masse vakt og jaktinstinkt. Dette kan være veldig krevende å ha med å gjøre. Som du sikkert forstår så er det ikke bare positivt med masse drifter. Skal du ha tjenestehund, så synes du det meste av dette er helt topp. Men som en normal familieperson så har du ikke behov for at hunden din skal stoppe alle joggere som springer forbi, eller at den skal stoppe naboungen som vil inn på besøk hos deg. Du får ikke bare en topp treningshund, som mange fremtiller rasen som.

En annen viktig ting å ha med er at rasen ikke er avlet for å bli håndtert av ”hvem som helst”. Prøver du å konfrontere rette mallen, så smeller den tilbake til deg.

Jeg vil si at en malle er hund som må kontrolleres hele tiden. Det er ikke en hund man slipper ut, og lar den gå på løsstyr.

Når det gjelder dette med aktivitet så trener jeg hunden min hver eneste dag. Jeg tror jeg kan telle omtrent 10 dager der hun ikke har blitt trent siden jeg fikk henne. I tillegg til dette så får hun en tur midt på dagen, og en god tur på kvelden (1 time hvor hun springer løs i sammen med 4 andre hunder). Da er hunden min tilfredstilt. Det er selvfølgelig viktig med en god av/på knapp. Inne har ingen av våre hunder lov å leke eller stresse rundt. Da må de ligge å slappe av. For at dette skal gå så er det en selvfølge at de til en hver tid er tilfredstilt.

Ang. dette med jaktinstinkt osv. Så er det igjen viktig med lydighet. Mallen min har ekstremt jaktinstinkt, men det er ikke snakk om å få lov til å springe etter katten, eller røre kaninen som går løs inne. Hun må oppføre seg, og slik er det. Men igjen, for at det skal gå så må man ha kontroll over hunden, og ha den tilfredstilt. Får ikke hunden det den trenger, så blir det gjerne overslag i stress. Som å springe etter katten, filleriste kaninen eller makulere sofaen…

Bra skrevet. Klarte å se det for meg : ) De mallene jeg har truffet er fra utstillingslinjer og virker ikke så ekstreme som det du skriver her. kanskje litt mer på linje med tervueren? Men jeg ser en mann som går tur forbi oss daglig med en malle som ser ut som den er fra brukslinjer. Får en følese av at han er litt svett innimellom ja ;) Hunden vil se på alt. Helst på en gang. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...