Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan oppdretter holde tilbake papirene?

Mimas

Recommended Posts

Var snakk om å overta en voksen hund. Hun som har den nå fortalte at oppdretter holdt tilbake papirene fordi de ikke ønsket at hunden skulle brukes i alv. Det er ikke snakk om en foravtale, men en total overdragelse.

Kan oppdretter nekte å lever/omregistrere hunden? Greit å lage en avtale om at hunden ikke skal brukes i avl, men om jeg har lyst til å stille på utstilling/prøver kan vel ikke oppdretter nekte dette så lenge hunden er i mitt eie?

Mener å ha lest om at de ikke har noe rett så lenge hunden er solgt.

Synes det er merkelig om jeg som oppdretter selger en hun men likevel skal sitte med alle papirer og rettigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Selvsagt kan oppdretter det........... Det er ingenting som sier at en hund MÅ registreres på den som har hunden i sin varetekt selv om det ikke dreier seg om en foravtale.

Det vanligste er imidlertid at hunden registreres både på oppdretter og "eier" - da forsikrer man seg mot at den benyttes i avl, og den som har hunden føler litt at hunden er mer h*ns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om hunden selges fra oppdrettes, hvilken nytte har egentlig oppdretter av hundens papirer da?

Og hva skal oppdretter kunne bruke papirene på hunden til ? Skjønner ikke helt hvorfor oppdretter

skal sitte på de papirene? Og slik jeg har forstått står hunden fortsatt i oppdretters navn (?) Eller tar

jeg feil der? Skjønte liksom ikke helt greia her med at oppdrettes skulle ha papirene på hunden når

den er solgt videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er solgt av oppdretter til nåværende eier. Eier har kontrakt på kjøpet. Hunden står fortsatt registrert i oppdretters navn.

Jeg kan bli eier nr 2. Jeg er ikke interessert i å avle på hunden, men vil gjerne ha mulighet til å stille den på utstilling og prøver (spor).

For å være "råtten" trenger jeg jo egentlig ikke papirer på hunden for å avle på den.. Noe jeg selvsagt ikke har tenkt, men muligheten finne jo faktisk.

De som har hunden nå hadde ingen interesse annet enn som familiehund. Men pga tidsmangel ser de seg nødt til å omplassere den. Oppdretter er ikke interessert i å ta den tilbake da den har "gjort nytten sin som avelshund"!

Jeg kan jo fortsatt melde den på utstilling og prøver, men da vil jo papirene bli sendt oppdretter.

Jeg og min mor hadde en gang en omplasseringshund fra FOD, der FOD nektet oss papirene. Vi kontaktet oppdretter som ordnet opp i dette og fikk ut papirene på hunden. Dette er mange år siden, og hvordan han gjordet det vet jeg ikke.

Jeg skal kontakte NKK og høre der, men registreringsbevis er jo et bevis på hvem som faktisk eier hunden mener jeg....?

Jeg har lite interesse i en rase som i utgangspunktet er en brukshund, men som jeg ikke kan benytte. Jeg har en mix fra før, og greia med å skaffe en renraset er jo nettopp at man kan stille ut osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kjøpt hunden og oppdretter ikke vil at du skal avle på den så kan den jo registreres med avl-sperre hos NKK. Da får du papirer på den og kan holde på med utstilling osv.

Jeg er selv oppdretter men det kunne aldri falle meg inn å bestemme over hunden etter at den er solgt. Papirer ser jeg som en selvfølge uansett hvordan hunden er. Skulle hunden ha problemer ved fødsel eller etterpå så kan jeg godt skjønne at de ikke vil at den skal brukes i avl mere, men da kan de sette en avl-sperre på den under omregistreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hunden er solgt av oppdretter til nåværende eier. Eier har kontrakt på kjøpet. Hunden står fortsatt registrert i oppdretters navn.

Jeg kan bli eier nr 2. Jeg er ikke interessert i å avle på hunden, men vil gjerne ha mulighet til å stille den på utstilling og prøver (spor).

For å være "råtten" trenger jeg jo egentlig ikke papirer på hunden for å avle på den.. Noe jeg selvsagt ikke har tenkt, men muligheten finne jo faktisk.

De som har hunden nå hadde ingen interesse annet enn som familiehund. Men pga tidsmangel ser de seg nødt til å omplassere den. Oppdretter er ikke interessert i å ta den tilbake da den har "gjort nytten sin som avelshund"!

Jeg kan jo fortsatt melde den på utstilling og prøver, men da vil jo papirene bli sendt oppdretter.

Jeg og min mor hadde en gang en omplasseringshund fra FOD, der FOD nektet oss papirene. Vi kontaktet oppdretter som ordnet opp i dette og fikk ut papirene på hunden. Dette er mange år siden, og hvordan han gjordet det vet jeg ikke.

Jeg skal kontakte NKK og høre der, men registreringsbevis er jo et bevis på hvem som faktisk eier hunden mener jeg....?

Jeg har lite interesse i en rase som i utgangspunktet er en brukshund, men som jeg ikke kan benytte. Jeg har en mix fra før, og greia med å skaffe en renraset er jo nettopp at man kan stille ut osv.

Det er fullstendig UPROBLEMATISK å stille ut en hund selv om du ikke står som eier, så jeg skjønner ikke problemet.

Ta kontakt med oppdretter om du absolutt vil ha navnet ditt på stamtavlen, spør om det er en ide at dere kan få stå på stamtavlen som deleier - da får oppdretter forhindret avl og dere får navnet på stamtavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
    • Kan jeg spørre hvilken medisin hun gikk på? Har selv en hund på 3 år som allerede har fått påvist alvorlig grad av HD. Gått fast på Previcox hittil, men synes virkningen kan diskuteres. Ønsker gjerne innspill på smertestillende - ev injeksjonsbehandlinger som gir tilstrekkelig med lindring uten noe særlig bivirkninger. Vet en del av smertestillende som blir forskrevet i behandling HD og artrose blant annet er  NSAIDS som igjen gir ofte belastning på lever, og nyre over tid. Synes det er vanskelig å finne rette behandlingen da hunden er relativt ung.
    • Du kan nok ta det helt med ro ang. rosa nese.  Jeg har hatt flere valper med rosa nese og de har blitt fullpigmentert fram mot leveringstid, noen litt senere, men sorte har de blitt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...