Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg velge


Capra

Recommended Posts

Her er meg.Førstegang (egen)hundeeier men vet hva det vil si å ha hund.

Vil ha dyr til lydighet og brukssporter. En hund å sykle med, vaktinnstinkt. Lite pelsstell. Jeg er kanskje hva noen kaller sær så her er rasene jeg absolutt ikke ville hatt selv, aldri så fine og passe til meg.Cluet er at jeg bare vil ha en semi eller korthåret hund så jeg lister opp bare dem noen kommer til å foreslå.

Schaefer

Dalmatiner

Dobermann

Rottweiler

Beauceron

Pinscher

Labrador

Mynderasene

Schnauser

Humre, da var det ikke så mange igjen? :Laugh:

Edit: Glemte også å skrive Kelpie! Unnskyld! :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heller ikke dem. Og ikke mastiffer eller rodesian ridgeback. Nå er jeg vanskelig! :D

Når du utelukker de fleste hunderaser som er avlet for bruksarbeid blir det litt vanskelig å anbefale deg en rase som du kan ha til lydighet og bruks... Du har ikke noen egne forslag til hund, noen spesielle raser du vil se nærmere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, hadde egentlig ikke skaffet meg en bruksrase hadde jeg vært deg.. Siden du er så opptatt av utseende på hunden? Velger man en bruksrase bør man velge pga egenskaper, ikke fordi den ser tøff/fin/søt/stilig ut.. Selvsagt er det jo et pluss at man liker utseende på hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke med utseende på hunden å gjøre, men jeg utelukket disse her siden jeg regnet med at de ville bli foreslått.

Uansett så kan moderatorene gjøre hva de vill med denne tråden, da jeg ikke trenger råd om hvilken hund jeg skal velge fra folk som har helt feil inntrykk av meg. (Vil nevne dog, at jeg tar til etterretning det som ble sagt om rasen Malinois).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legge ut denne tråden når du hele tiden hinter til at du vil ha malinois....?

Uansett, HVORFOR vil du ikke ha rasene du nevner overfor? Mange av de er jo vidt forskjellige, så hva er du misliker så sterkt ved dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke med utseende på hunden å gjøre, men jeg utelukket disse her siden jeg regnet med at de ville bli foreslått.

Uansett så kan moderatorene gjøre hva de vill med denne tråden, da jeg ikke trenger råd om hvilken hund jeg skal velge fra folk som har helt feil inntrykk av meg. (Vil nevne dog, at jeg tar til etterretning det som ble sagt om rasen Malinois).

Hvis du da mener at folk har fået et fejl intryk af dig, så forklar hvad slags person du, erfaring, hvad det præcis er du leder efter i en hund, prøv at beskriv et temperament af en hund bedre, og hvor meget arbejde du har tænkt dig at lægge i den,også er det jo vigtigt om du er en "blød" eller "hård" person mentalt, så du ikke ender ud med en hund der er mentalt og psykisk"hårdere" end du kan klare, og selvfølgelig omvendt.

Så folk bedre kan få et indtryk, af hvad du står for, og hvad slags hund der vil passe dig, ud over at du vil bruge den til lydighed og lidt brukstræning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener med 'kresen'.

Jeg er også det! Mange fine hunder i verden, men få jeg kunne tenkt meg å ha i hus.

Vil ikke ha Korthår, bartehunder, langhårete 'fjollehunder', terrier, fuglehund, retriver.. ehm.. da sitter jeg kun igjen med en langhåret type gjeterhund, og det er det jeg har nå. hehe.

Nei du får sitte å bla i hundebøkene til du blir grønn, det har jeg gjort siden jeg var 8 år. Og nå sitter jeg igjen med drømmerasen :D

Jeg kan komme med noen forslag, men det er du som hundeeier som bør gjøre det :D

Vet du ikke hvilken hund du skal ha deg, så kan det ta sin tid før du finner den rette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...