Gå til innhold
Hundesonen.no

Malle?!


Capra

Recommended Posts

No bør du nesten roe deg ned, og høre på kva folk sier til deg. eg e også 22. fikk meg en blandings hund. med mest BC i. trodde eg var verdensmester, men nektet jo plent for det når folk sa det til meg.

Eg er også en sta liten jævel, og hadde tatt Akita om så verdns beste hundetrener hadde sagt at eg ikkje burde det.

Og når eg leser hva malle er for noe av de som er "eksperter" på hunderaser her inne så bør du finne deg en annen rase.

Mine første mnd med Akita var helt forferdelige. Eg hadde bare lyst å kaste ho på dør. eg satt å grein å grein å grein å grein.

grusomt.

Det er så mye kjekkere med en hund som du kan ha og bare ha det kjekt med. og Ikkje ein som krever heeeele tiden.

eg dreit på draget og innrømmer det.

men eg klarte også å håndtere Akita etterhvert. Ho tok litt og eg tok litt.

men en malle for en førstegangshunde eier virker for meg skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
også var det å skyte ut piggene og forsvare seg...

jeg syntes fortsatt at en malle , basert på måten du har uttrykket deg, og beskrevet hvordan det skal bli o.l, ville være for deg og ta seg vann langt over hodet, av den enkle grunn at jeg syntes at du ikke virker klar for en såpass vanskelig rase

er ikke alle som skal ha sånne raser, og i mine øyne så trenger du myue mer erfaring og "kjøtt" på beina før du i det hele tatt overveier den rasen...

Selfølgelig forsvarer jeg meg når noen kommer og forteller meg hva jeg vet og hva jeg kan og hvordan jeg er når det meste ikke stemmer med virkeligheten.

Hvor har jeg beskrevet hvordan det vil bli med malle? Det vet da ikke jeg, det er derfor jeg spør om den kunne ha passet til meg og jeg hadde skrevet akkurat det samme i den første posten min om jeg lurte på det samme med en annen rase.Selfølgelig trenger jeg mer erfaring, jeg kommer da ikke til å dra og kjøpe hund uansett rase når jeg slår av dataen senere!

Akela; det du sier er klokt, men du kunne spart deg det jeg allerede har kommentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg stor kunnskap om Malinois.... annet enn det lille jeg fikk når vi hadde en politihund i nabolaget her ... som jeg plukket med meg hjem når jeg fant den på stallen i nyttårshelgen ... Noe jeg har skjønt i ettertid at man IKKE gjør. Han var verdens største kosegris, men han hadde også et skremmende blikk som virkelig tok kontrollen over mitt (det var ikke jeg som tok kontakt med han, det var han som tok kontakt med meg , og holdt den ! )

Ut fra det jeg har skjønt av folk som da har rasen, Malinois kan ikke sammenlignes med andre hunder i det hele tatt. De har en sinnsyk kontroll og blikk og alt går lynraskt. Dvs, de lærer ekstremt fort, på godt og vondt. Dvs, de lærer også veldig fort ting de ikke skal lære. De er skarpe, mye drifter og instinkter, og de bruker dem. Malinois er burkshunder i ordets rette forstand.

NEi, jeg ville aldri solgt en malinois (je ville aldri KJØPT en malinois) til en førstegangseier, og jeg ville heller ikke solgt en til en som er tredjegangseier med turhunder. Jeg ville kun solgt en slik hund til folk som skulle bruke den aktivt i bruks/tjeneste etc, og som hadde mange år på baken med skarpe raser og slik trening fra før. Man trenger erfaring med lignende hunder, om man skal ha en slik hund. MYE erfaring. For en hund med så mye i seg som dette, blir farlig om den får kontrollen, og jeg tror faktisk ikke det skal så veldig mye til, før en slik hund overtar ......

Og hør på hva rådene til de erfarne hundefolkene her gir deg, i stedet for å gå i forsvarsposisjon. Det er helt tydelig ut fra det du selv skriver, at du ikke vet hva å ha en slik hund innebærer (vet du det, så uttrykker du deg iallfall veldig dårlig )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg spørre; hvorfor vil du ha akkurat malinois? Hvilke behov hos deg dekker den rasen som du ikke kan finne hos andre raser?

Og nei, jeg tror ikke malinois er en rase for deg. Du har oppgitt, i min mening, tullete grunner til hvorfor du vil ha denne rasen. Det er så uendelig mange andre raser som kan dekke dine behov. Malinois er forbeholdt de "sjeldne", det er en grunn til at de ikke er en du treffer på gata flere ganger i uka...

Forøvrig signerer jeg akelas og Belgerpias innlegg. Et lite tips: ta til deg råd og erfaring fra erfarne hundefolk, fremfor å tillegge deg selv kunnskaper du ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spydig, jeg bare lurer på hva som var de tullete grunnene.

Tja, du vil ha en korthåret brukshund med vakt i seg? Hvordan da velge Ferrarien når du kan få alt du vil ha i en annen rase?

Eller er utseende det viktigste? Du kan ikke få i pose og sekk, egenskaper ER viktigere enn utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Capra!

Et lite råd: ikke spør om malle på et hundeforum som dette! Alle her inne sier jo selv at det er ytterst få som har Malle i Norge. Men tydligvis er det veldig mange som vet hvor ekstreme de er og at akkurat DU ikke må anskaffe deg en for du er nemlig ikke egnet. :D

Ta kontakt med en oppdretter eller folk som har drevet lenge med Malle. Ikke spør folk som aldri har holdt på med rasen selv.

Lykke til med rasevalget :rolleyes: :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- en lettstelt hund med kort pels

- en som vokter

To svært dårlige grunner for å skaffe seg en malle.

En siste grunn: du aner ikke hva drifter er...

Jeg skrev også til bruks og lydighet.

Æ...jeg vet hva drifter er, det var ordet drifter jeg ikke visste i denne sammenhengen. Jeg spurte etter lesestoff så jeg kunne lære mer om det.

Edit: Skal selfølgelig lære på andre måter enn bøker også.

Edit: Samme hvordan rase jeg velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du hadde mange år med erfaring før du skaffet deg border collie? (det er jo også en rase som krever mye, og heller ingen førstegangshund). Heller ingen hund for hvem som helst.

Mener her at alt er avhengig av lyst og vilje til den kommende kjøper. Har man satt seg godt nok inn i rasen, og er klar over at rasen er sånn og sånn, så ser jeg ikke helt problemet.

Border collien og mallen er så forskjellige at det er urettferdig å sammenligne dem som førstegangshunder. De fleste er klar over at borderen er krevende på sitt vis, men som Margrete påpeker rasens drifter er annerledes sammensatt, og dermed langt mindre farlig dersom man går litt på trynet med en border.

Et lite råd: ikke spør om malle på et hundeforum som dette! Alle her inne sier jo selv at det er ytterst få som har Malle i Norge. Men tydligvis er det veldig mange som vet hvor ekstreme de er og at akkurat DU ikke må anskaffe deg en for du er nemlig ikke egnet. :D

Ta kontakt med en oppdretter eller folk som har drevet lenge med Malle. Ikke spør folk som aldri har holdt på med rasen selv.

Ehm, nå vet du vel ærlig talt ikke hvor lite/mye erfaring folk her inne har med malle, hvem som har rasen/hvem som ikke har rasen. I motsetning til deg, ser jeg på det som en fordel for personen å spørre om rasen på forum som dette. Da her denne får sjansen til å forberede seg litt før h*n går rett til en oppdretter og, unnskyld uttrykk, driter seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Capra!

Et lite råd: ikke spør om malle på et hundeforum som dette! Alle her inne sier jo selv at det er ytterst få som har Malle i Norge. Men tydligvis er det veldig mange som vet hvor ekstreme de er og at akkurat DU ikke må anskaffe deg en for du er nemlig ikke egnet. :D

Ta kontakt med en oppdretter eller folk som har drevet lenge med Malle. Ikke spør folk som aldri har holdt på med rasen selv.

Lykke til med rasevalget :rolleyes: :icon_fun:

Hva er galt med dette forumet? Antyder du at folk flest her er idioter, som har null erfaring?

Hvorfor tror du så få her inne har malle? Rett og slett fordi de forstår sine begrensninger, og er flinke til å velge rase etter sine BEHOV. Hva skal man med "ekstreme" raser når man kan finne det man trenger i andre raser?

For all del Capra, kjøp deg malle, men ikke bli forundret om denne hunden blir ALTFOR mye for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel egentlig ut som at ts startet denne tråden for å få velsignelse til at malle blir bra for henne. Hvis ikke, hvorfor får ts alle piggene ute tvert noen mener at de ikke synes det er spesielt lurt?

Synes ikke det er spesielt lurt jeg heller. En kjenning gikk fra schäfer til riesen og fikk seg en overraskelse bare der - og dette er en voksen person som har drevet med hund noe lengre enn ts. Selvfølgelig kan det gå bra, men det er vel større sannsynlighet for det motsatte.

Ts: Du kan jo søke litt her inne og lese om Laekenoisen Lyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Capra!

Et lite råd: ikke spør om malle på et hundeforum som dette! Alle her inne sier jo selv at det er ytterst få som har Malle i Norge. Men tydligvis er det veldig mange som vet hvor ekstreme de er og at akkurat DU ikke må anskaffe deg en for du er nemlig ikke egnet. :D

Ta kontakt med en oppdretter eller folk som har drevet lenge med Malle. Ikke spør folk som aldri har holdt på med rasen selv.

Lykke til med rasevalget :rolleyes: :icon_fun:

heh.. Vi er ganske mange her med langhårsbelgere etterhvert, og syns vel det i grunn er heftig nok om man kjøper det fra rette oppdretteren, særlig for en som har forholdsvis lite erfaring med belgeren. Det er mulig at schæfer er for "tregt" for trådstarter her, men det går ofte litt for fort med belger - selv langhårsvarianten - og da blir det litt overkill å ønske seg malle.. Særlig med tanke på at det svært sjeldent er maller fra utstillingslinjer å få kjøpt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med dette forumet? Antyder du at folk flest her er idioter, som har null erfaring?

Hvorfor tror du så få her inne har malle? Rett og slett fordi de forstår sine begrensninger, og er flinke til å velge rase etter sine BEHOV. Hva skal man med "ekstreme" raser når man kan finne det man trenger i andre raser?

For all del Capra, kjøp deg malle, men ikke bli forundret om denne hunden blir ALTFOR mye for deg.

Hehe. har jeg sagt at det er noe galt med forumet? absolutt ikke. Om jeg antyder at folke her er idioter? Nei, det gjør jeg ikke. Jeg kjenner ingen her inne personlig. kanskje noen her faktisk ER idioter? kanskje JEG er en idiot? Hvem vet :rolleyes:

Ja, hva skal man med ekstreme raser når man har det man trenger i så mange andre raser? Hva vet du om hva Capra trenger? kjenner du henne personlig? Meningen med innlegget mitt er at Capra kanskje har bedre nytte av å møte Malle eiere og oppdrettere i real life. Det er kun der hun kan få se hvordan en Malle er og om dette er noe for henne.

Siden flere her inneantyder at det ytterst få som har Malle i Norge, så antar også jeg at det er ytterst få her inne som har lang erfaring med Malle. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. har jeg sagt at det er noe galt med forumet? absolutt ikke. Om jeg antyder at folke her er idioter? Nei, det gjør jeg ikke. Jeg kjenner ingen her inne personlig. kanskje noen her faktisk ER idioter? kanskje JEG er en idiot? Hvem vet :rolleyes:

Ja, hva skal man med ekstreme raser når man har det man trenger i så mange andre raser? Hva vet du om hva Capra trenger? kjenner du henne personlig? Meningen med innlegget mitt er at Capra kanskje har bedre nytte av å møte Malle eiere og oppdrettere i real life. Det er kun der hun kan få se hvordan en Malle er og om dette er noe for henne.

Siden flere her inneantyder at det ytterst få som har Malle i Norge, så antar også jeg at det er ytterst få her inne som har lang erfaring med Malle. :rolleyes:

Tja, siden du skrev at man ikke burde spørre om malle på dette forumet, hinter du jo til at det er noe "galt" med forumet. Malle er farlig å spørre om liksom :rolleyes:

" Men tydligvis er det veldig mange som vet hvor ekstreme de er og at akkurat DU ikke må anskaffe deg en for du er nemlig ikke egnet. :Laugh:" Vet DU hvordan malle er? Vet du hvor mye kunnskap og erfaring man trenger for å ha en malle?

Selvfølgelig har Capra godt av å møte maller, men det betyr fremdeles ikke at dette er rasen for henne. Jeg har fortsatt til gode å lese hva malle kan gi henne/han, som ikke andre raser kan gi i forhold til behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel egentlig ut som at ts startet denne tråden for å få velsignelse til at malle blir bra for henne. Hvis ikke, hvorfor får ts alle piggene ute tvert noen mener at de ikke synes det er spesielt lurt?

Ts: Du kan jo søke litt her inne og lese om Laekenoisen Lyra.

Ja jeg skjønner jo at det ser sånn ut, at jeg bare ville ha velsignelse, men jeg er ikke en person som ber om velsignelse. :D

Jeg har skrevet flere ganger om hvorfor jeg får pigger så jeg tror ikke det er nødvendig å gjør det igjen. :rolleyes:

Møte flere maller i real life skal jeg åkkesåm, uavhengig av hvor mye jeg leser om de.

Ps; jeg fant ingenting om Lyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at du har tænkt dig at møde flere maller i real life før du tager en beslutning.

Men her er der noget at tænke over.

I danmark har det danske politi valgt ikke at bruge maller, da selv de synes at de er for skarpe, og for høj procent andel af dem bliver så farlige, at de synes de ikke kan have 100% kontrol på dem i en angrebs situation, eller under en demonstration.

De mener også at tjenestehunde der ikke kan fungere i en familiesituation, hvor de ikke har 100% tillid til dem, er for ekstreme.

Her er der altså tale om professionelle hundeførere der har haft med brugshunde/tjenestehunde i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på tanken Malinois før jeg fikk meg en Groenendael her i påska.

Sjekket rundt på nettet og pratet med oppdrettere.

Men jeg fant ut at det var en altfor krevende og skarp rase! (kanskje en grunn til at de blir mest brukt til tjenestehund!). Jeg fant også ut at det var null tilbud på hundetrening her i byen (agility, spor osv), så det var en helt utelukket rase for meg.

Derfor ble det en svart en heller, og jeg tror han har malle i seg :D

Han kan ha mye energi i seg før han har fått langturen sin (el en dag det er lite tur) og da er han verdens drygeste som går å trykker leker inni meg :D Jeg kan bare tenke meg hvordan en Malle hadde blitt om den ikke fikk nok tur en dag! :D

Du sier du vil ha en hund som sier ifra, kom hit å lån min, så skal du få deg en ekte vakthund! Han bjeffer for den minste ting om kvelden. Det er bare sånn han er, og jeg kan ikke 'ta han' for det, men det er skikkelig irriterende..

Så de andre belgerene har også vaktinstinkt, bare ikke så mye som Mallen.

Hvorfor skal du ha akkurat denne rasen? Må finnes et par grunner.. ikke bare fordi du har lyst på en feks!

Og hvilke tilbud kan du gi hunden din? hva slags trening kommer den til å få?

edit:

Jeg fikk meg min første Groenendael i 2000. Jeg ville ha den rasen fordi den lignet på en hund jeg brukte å passe før! Hadde aldri vært borti rasen, men jeg syns den var såå fin!! Snakk om å ha peiling? hehe. Viste at den krevde mye, men jeg viste ikke hva det innebærte.

Men det ble en BRA hund ut av det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Capra!

Et lite råd: ikke spør om malle på et hundeforum som dette! Alle her inne sier jo selv at det er ytterst få som har Malle i Norge. Men tydligvis er det veldig mange som vet hvor ekstreme de er og at akkurat DU ikke må anskaffe deg en for du er nemlig ikke egnet. :D

Ta kontakt med en oppdretter eller folk som har drevet lenge med Malle. Ikke spør folk som aldri har holdt på med rasen selv.

Jeg ser poenget ditt, at trådstarter skal ta kontakt med folk som har/har hatt malinois. Det bør hun absolutt gjøre men du har ikke tenkt på at det faktisk er en grunn til at det er så pass få som har malinois?

Så pass flotte hunder som dette er, eksteriørt, er det da ikke merkelig at de ikke er mye mer utbredt? Du tror ikke det kan være en årsak til at vi som ikke har/har hatt egen malinois advarer mot at en relativt uerfaren person, skaffer seg rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev også til bruks og lydighet.

Fint, det finnes andre raser som også er überfine til den slags jobb, her har vi jaktretriverne, bruks schæfer, langhårs belgeren, kelpie, aussi, border collie fra mindre ekstreme linjer. Rett meg om jeg tar feil, men det er ikke allverdens maller i Elite her i norge eller topsjiktet i bruks. Men det er en grunn til at de ikke er så mange av dem. Og merk deg hva dansken skriver: Politiet i Danmark velger å ikke bruke mallen. Jeg er ofte sammen med en som jobber på politihøyskolen der de utdanner hundeførere, de har ikke mange maller oppstallet. Jeg hører vel oftere om de som ikke kan brukes enn de som kan brukes i politiet. Og når politiet ikke vil ha dem så vil ikke jeg heller ha dem. Jeg har også vært på kurs for en som utdannet tjenestehunder i militæret, han kunne fortelle at de bruke mindre og mindre dem, for de ble for skarpe og for heftige.

Jeg har kanskje ikke erfaring på egenhånd med Malle, men jeg har sett mange av dem. Både i lp, bruks, IPO og på treningsbanen. Og jeg hadde faktisk tenkt å skaffe meg malle før valget falt på bc. Etter mange telefoner med oppdrettere, samtaler med mallefolk og andre særs erfarne hundefolk, bestemte jeg meg for å droppe hele malleprosjektet.

Det har også gått en diskusjon her på sonen, tror det var på sensommeren om mallen. De som har malle sa der at de ikke kan slappe skikkelig av, de lå på ank hele tiden og kafebesøk var utelukket...

Æ...jeg vet hva drifter er, det var ordet drifter jeg ikke visste i denne sammenhengen. Jeg spurte etter lesestoff så jeg kunne lære mer om det.

Jeg skjønner ærlig talt ikke forskjellen her. Kan du være snill å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke Capra er ute etter annet enn å lage litt høy stemning..juhuu liksom..eller ikke!

Ikke kan hun svare for seg på noen av spørsmålene.. jeg venter svar på mitt spørsmål om hva hun skal med mallen som ikke en tervueren kan dekke opp?? ser også andre som ikke har fått klart svar..

Og hun veit IKKE hva drifter er, ellers så hadde hun ikke virret att og fram med dårlig unnskyldninger..

Så igjen.. jeg tror det er noen som prøver å påvirke retningen popcorn og cola tilstander eller så er det nok en nybegynner som har satt seg selv i verdensmesterklassen og nå prøver å rote seg ut av dette her for å dekke over sin uvitenhet :D

Det morsomme her er at andre har stått fram og sagt fra at de har driti seg ut med enkelte av bikkjene sine som er langt roligere raser en malle, sånn når man tenker på hvor mye farligere ting kan bli med en malle.

Selv sleit jeg som et ******* da jeg som 18 åring dro på meg en blandingshund som første egeneide hund, den var bare fryktelig søt den, ja den var ***** søt i valpekassa, men fy **** å jeg sleit med alt mulig, jeg fikk riktignok skikk på han med litt hjelp, men saken er at det var en "rase" jeg kunne prøve og feile masse med uten at den blei farlig for meg og omgivelsene.

Men det er visst viktig å ikke høre etter på råd osv, nei her er det best å ta en snartitt i en bok om drifter også skal vi starte praksis på en malle.... La hundenorge skape flere avisoverskrifter liksom...

Det bra er at jeg tviler sterkt på personen får noen malle , hun kan ikke snakke for sine egen påstander på et forum engang så hvordan skal nå personen ha klare svar på bordet når oppdretter lurer på hva hun kan om malle og hvorfor hun trenger en sånn...

Itillegg til andre spørsmålet mitt jeg har ville hatt svar på 3 ganger nå, så lurer jeg på hvorfor du trenger en skarp hund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke Capra er ute etter annet enn å lage litt høy stemning..juhuu liksom..eller ikke!

Ikke kan hun svare for seg på noen av spørsmålene.. jeg venter svar på mitt spørsmål om hva hun skal med mallen som ikke en tervueren kan dekke opp?? ser også andre som ikke har fått klart svar..

Og hun veit IKKE hva drifter er, ellers så hadde hun ikke virret att og fram med dårlig unnskyldninger..

Så igjen.. jeg tror det er noen som prøver å påvirke retningen popcorn og cola tilstander eller så er det nok en nybegynner som har satt seg selv i verdensmesterklassen og nå prøver å rote seg ut av dette her for å dekke over sin uvitenhet :D

Det morsomme her er at andre har stått fram og sagt fra at de har driti seg ut med enkelte av bikkjene sine som er langt roligere raser en malle, sånn når man tenker på hvor mye farligere ting kan bli med en malle.

Men det er visst viktig å ikke høre etter på råd osv, nei her er det best å ta en snartitt i en bok om drifter også skal vi starte praksis på en malle.... La hundenorge skape flere avisoverskrifter liksom...

Det bra er at jeg tviler sterkt på personen får noen malle , hun kan ikke snakke for sine egen påstander på et forum engang så hvordan skal nå personen ha klare svar på bordet når oppdretter lurer på hva hun kan om malle og hvorfor hun trenger en sånn...

Itillegg til andre spørsmålet mitt jeg har ville hatt svar på 3 ganger nå, så lurer jeg på hvorfor du trenger en skarp hund??

Du er virkelig god du! :D

Flott gjettet! Om enn tilfeldig, så har du en potensiell karierre som spå/kone/mann! Stakkars lille Aggis, jeg som ikke kunne ordet for drifter en gang!Hhahahahahahha...ubetalelig!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...