Gå til innhold
Hundesonen.no

tisser i velkomstglede


JanP

Recommended Posts

Hei

Jeg er ny i dette forumet, ny hundepasser/eier og har nettopp fått en en 13 uker gammel valp i overgang med å finne ny eier. Den er ikke renslig, men lærer fort - dvs Bæsjer og tisser etter måltider, fast plass i skogen bak huset, veldig sosial og snill og leken etc, men hver gang den har vært for seg selv og hilser på igjen (velkomst) så tisser den mens den logrer og hopper rundt.

Har tatt den med ut, tissetur, så inn, gått fra den i stua etterhvert, og så kommet tilbake - men det samme skjer.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gjorde det også før. Det kommer seg etter hvert når den får bedre kontroll på blæren sin :wub: Min hund kan, om det er lenge siden hun har tissen, fremdeles dryppe litt om hun blir veldig glad..

Tissing er også et signal som valper gir for å vise hvor små dem er, og at de ikke er farlige. Men jeg tipper det er det første, hun blir rett og slett så glad at hun ikke klarer å holde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tissing skjer ofte i litt hvalpeunderkastende glede - hvalper er ganske "dumme", de vil gjerne være med flokken, og selv om det er du som forlater hvalpen, så vil noen hvalper vise litt ekstra at "se så snill jeg er, jeg mente ikke å gå fra deg", og så tisser de en skvett mens de hopper lykkelig rundt med ørene litt bakover for å smiske litt med store deg...

Det blir en balansegang... mellom ikke å bli irritert eller litt brå (når man kaster seg frem for å stoppe hvalpen fra å tisse, eller for å plassere den på avis el.l, da vil den kanskje underkaste seg enda litt mer) og heller ikke være overstrømmende vennlig (for da forsterker man ofte litt selve hjemkomsten/atskillelsen, da også).

Jeg gjør lite vesen av hvalpen når jeg kommer hjem, sier litt blidt "hei hei" og snur meg litt unna - om den har tisset, så går jeg ikke mot hvalpen for å se etter. Kanskje kan du stikke til den en godis i DET du kommer inn døren? Det handler om å være rask uten å være brå, og avslappet uten å mase opp stemningen :wub:

Dette er noe litt annet enn selve det å være stueren, så ros masse for at den gjør det den skal ute, og jobb litt i forholdet mellom dere ellers - så den ikke føler det behovet generelt for å "vise mage" eller vise hvor liten og søt den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...