Gå til innhold
Hundesonen.no

dårlige hunde eiere


miss mini blue dior

Recommended Posts

En god oppdretter jeg kjenner har fortalt meg at kakao er farlig for hunden. I små mengder blir den ingen efekt men for mye kan føre til sykdom eller noe annent dumt. Alle hennes hunder har blitt 15 år! Og hun er rundt 60 og har en hund på 5 og en på 12. Scnauzere. De får ikke bare hundemat. Tenk om vi skulle spise grøt vær dag? Hvis du liker det kan du jo elske å ha det vær dag i starten men tenk å spise det samme i 10+ år? Hun gir derfor av og til brødskive med lever postei og litt kjøtt som ikke er peppret eller krydret. Av og til litt ris å. Men hundene tigger ikke. De får alltid maten fra mat skåla, og da har de aldri tigget eller stjelt fra boret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Å gi hunden sjokolade "hele tiden" syns jeg ikke noe om, kakao er jo farlig i større doser (vektavhengig).

Jeg har lært hunden min å "tigge" ved bordet, dvs at hun ligger ved føttene mine og håper noe faller ned til henne (noe det gjør innimellom, enten ved et uhell eller bevisst fra min side). Jeg har også lært henne å tigge ved kjøkkenbenken, da står/ligger hun og stirrer intenst på gulvet og håper noe faller ned til henne der også. Syns det er mye bedre enn å ha en hund som sitter og sikler på tallerkenen, men hver sin smak!

Ang det å gå i søpla, så kan hunden ha lært dette helt av seg selv! Den har funnet ut hvordan den åpner kjøkkenskapdøren inn til søpla, og funnet noe godt der. Eier trenger ikke å ha noe med saken å gjøre, faktisk! Det er nok at hunden liker mat veldig godt og har kjent lukten av noe deilig i søpla. Min hund er ikke så lur at hun har funnet ut av det enda, noe jeg er glad for.

Jeg gir hunden min alt mulig rart, jeg, og det gjør ikke henne til en dårligere eller sykere hund, eller meg til en dårligere eier. Tvert imot er min påstand! Siden hun får smake så mye rart, så gjør det at hun opprettholder produksjonen av forskjellige enzymer som bryter ned protein. Det gjør at magen hennes tåler det. Hadde hun ikke hatt disse enzymene (produksjonen stopper opp når hunden får ensidig kost), så hadde ikke magen hennes tålt det, og hun ville blitt dårlig. Så Tulla får slikke tallerkener - hun tar seg godt til rette inni oppvaksmaskinen faktisk..! :rolleyes: Og hun får rester av diverse, hun får brød med forskjellig pålegg, hun får slikke ut av påleggsbokser med både crabstick-salat og leverpostei og smør, hun får sausrester over maten sin og hun får ris og kylling når vi har hatt det. Og hun reagerer overhodet ikke på det hun får! Hun får all verdens merkelige godbiter; fra de man får kjøpt i butikken, til ting jeg lager selv av pølse av forskjellige typer, fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller, kjøtt av diverse slag, karbonader med kjøtt eller kylling, blodpølse og lungemos. Ostepop og chips, druer og annet grønt kan hun også få i mindre mengder. Men dårlig hundeeier? Nei, det er jeg ikke! :angry:

Jeg er helt enig, min hund får smake "omtrent" alt. Hun ligger og sover ved føttene mine når jeg spiser middag i håp om at det skal falle ned noe. Noen ganger gjør det det, angre ganger ikke. Det er likevel ikke noe problem å be henne gjøre noe annet om jeg skulle ville det. Sleike tallerkener får hun også *åneiånei*. Hun får derimot ikke sjokolade, nøtter, rosiner osv fordi jeg ikke ser noen grunn til at hun absolutt få det. HUn får så mye annet godt at det er rett og slett ikke behov for å finne ut om hun tåler det eller ikke (selv om det helt sikkert hadde gått bra). Hun får heller ikke kyllingbein/koteletter ect. Dette fordi hun er litt ømfintelig i magen på enkelte ting, og da trenger vi heller ikke å "forske" på dette. Hun klarer seg fint med de utallige tyggebeinene og griseørene sine. Godbitene vi bruker er imidlertid pølse, kjøttdeig, kylling, pålegg og ja..SKal det være belønning for hennes del så må det være noe hun liker. gourmetkjøkkenet ble det kalt på canistreninger ;) Hun spiser ikke tørre godbiter, selv om vi prøvde med det fra starten av..

*klippet*

I min lille verden er definitionen af en dårlig hundejer noget helt andet!

Jeg er veldig enig! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene hunden min elsker sjokolade, og benytter enhver anledning til å snappe en bit når jeg snur meg rundt eller går til et annet rom, vist jeg glemmer å legge den høyt. Det har hendt bare noen få ganger, men hun har ikke blitt syk av det. Jeg vet at det er giftig for hunder, så jeg gir dem ikke med vilje. Den hunden tigger også, da legger hun seg under bordet med hodet mellom bena til mannen min å venter på at det skal falle ned en bit, og det gjør det som regel, mannen min er så bløthjerta han :icon_redface: Hun tigger aldrig av meg, for hun vet at hun ikke får noe. Den andre hunden tigger aldrig eller liker sjokolade. Også har jeg og Inka en liten kosestund før vi legger oss, da tenner vi et lys, så får hun slikke restene av youghurt boks, og så deler vi et flatbrød, så er god natt :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tror er farlig, at hunden ikke tar skade av det. Kanskje ikke første gangen, kanskje ikke andre, men hva hvis det skader den tredje? Og noen hunder tåler det bedre. Selv om hund tåler det er det vel ikke sikkert en annen tåler det like bra? Vet om en som alltid hadde gitt hundene en liten bit sjokolade av og til, og ingen v dem hadde noen gang tatt skade av det. Helt til den dagen kom da en av hundene hennes holdt på å dø av 3 sånne biter melkesjokolade.

Er ikke helt inni dette med foring, farlig fòr og slikt, så vet ikke helt hvordan det fungerer, men har forstått det slik :lol:

Joda, vet at kakao er farlig.. visste det ikke den gangen, men han fikk aldri noe kakao etter den gangen. Skjønner absolutt hva du mener og jeg er ikke sånn på den måten i det hele tatt, Bono får so å si ingenting, nettopp fordi at jeg er redd for at det ikke skal gå bra denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...